Waar te starten?

Gestart door Delesh, februari 16, 2012, 14:11:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Delesh

Ik zou graag zelf men sub bouwen voor in men systeem. Maar waar of hoe start ik het best? Welke speaker en amp's zijn er goed? Graag wat richtlijnen.

Groeten
Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

yorkie13

Wat is je budget ?

Waar ga je de subwoofer voor gebruiken ?  films en/of muziek ?
Lees verder eens een aantal onderstaande topics door, erg veel info te vinden.

Delesh

Het in hoofdzaak voor films. Voor muziek heb ik hem niet nodig. Men front bestaat uit quadral aurum montan vii. Het moet goed zijn.
Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

morca

Buget ? dan kunnen er tips komen,
Voor films gepoorte sub denk ik,
wat wil je een leuke sub,of echt een film monster die je huis kan laten schudden,ligt ook even aan je buget?

Delesh

Ik had iets in men hoofd van 600 euro. Het moetgoed klinken. En bassen goed onder controle. Geen flapperende geluiden zou leuk zijn.

Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

morca

Tempest X15 zie ik wel eens langs komen,lijkt op papier een goed woofertje voor 130 euro dacht ik,zou er wel 2 nemen dan .
Inuke 3000 met dsp erbij in.
Kom je op ong 600 zonder hout.

Heb je een flink systeem staan voor weinig lijkt me

Delesh

Waar kan je best de onderdelen kopen? En hoe begin je met het uit rekenen van een kist. Al vast bedankt voor de hints.
Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

Leon

Citaat van: Delesh op februari 17, 2012, 22:29:54Waar kan je best de onderdelen kopen? En hoe begin je met het uit rekenen van een kist.

Breng een bezoekje aan Speakerland

Dat uitrekenen is al honderd-duizenden malen gedaan. Met je genoemde budget koop je daar een prima bouwpakket. Voorgefreesd enz. Goede driver en prima amp.
Wat betreft subs hoef je het wiel echt niet opnieuw uit te vinden. Wel goed om alle verschillen eens daadwerkelijk te horen en te voelen. ( gesloten of B.R. ).
Groetjes Leonneke


Leon

#9
Citaat van: morca op februari 17, 2012, 23:01:58Hoe bedoel je? de sub unit,s zit toch wel degelijk verschil in ,en manier van bouwen ook.

Ik bedoel slechts dat al die verschillen inmiddels bekende gegevens zijn. Unit X komt bijvoorbeeld het beste tot zijn recht in een gesloten kast van 30 liter.
Unit Y komt het beste tot zijn recht in een BR kast van 56 liter.

TS heeft zelf al een redelijk goed beeld van hoe het moet gaan klinken. Voor films, strak en geen geflubber. Niet voor muziek.  ;D
Met een budget van 600 Euro kun je kiezen uit een aantal concepten wat z'n kwaliteiten allang bewezen heeft. Ik probeer je slechts op weg te helpen door je zoektocht te beginnen bij een bedrijf wat doet wat jij wilt gaan doen. Je hoeft je dan geen zorgen te maken of het geheel wel bij elkaar past.

De juiste unit in de juiste behuizing met de juiste aansturing. Door de reeds bestaande concepten te kopiëren is de kans van slagen 100 %. Ga je zelf wat onderdelen bij elkaar zoeken dan maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Wat ik dus probeer duidelijk te maken. Als je voor zelfbouw gaat, kies dan iets waarvan je zeker weet dat het goed gaat werken en past binnen je budget.
Een subwoofer bouwen is geen hogere wiskunde. Maak gebruik van de kennis die er al is. Remco zelfbouw / Speaker & Co / Speakerland. Of kijk op RA subs.  ;)
( zo hoop ik niemand tekort te doen ).

Je zult telkens units tegenkomen die met name geschikt zijn voor subs. Versterkers die gemaakt zijn om die units aan te drijven. Kasten die ontworpen zijn 'om' deze eenheden heen. Zelfbouw is heel gemakkelijk. Je kunt het leuker maken door bijvoorbeeld de kasten van betere bracing te voorzien ( meestal ook al ontworpen en gedaan ).
Voor minder dan 600 Euro koop je uitstekende en beproefde zelfbouwpakketten. Die kasten zijn ontworpen om maximale resultaten te behalen. Vandaar mijn advies het wiel niet opnieuw uit te vinden. Het internet en ook dit forum staan vol met goed ontworpen subs. Goed gejat is beter dan slecht gevonden.  ;D
Groetjes Leonneke

morca

Idd goeie tips allemaal.
Het ZBA forum is ook zeer behelpzaam,daar ben ik geholpen met mijn bandpass.
vaste waarden voor woofers ben ik het niet helemaal mee eens,als ik naar me gesloten kist kijk die is bij 40 liter klein,maar klinkt dan snel en strakmaar ook laag ,vlak tot 15.
Maar volgens de optimale berekening,moet er 60 a 70 liter omheen,maar dan klinkt hij dik, sloom,traag,helemaal niet lekker strak.

Leon

Citaat van: morca op februari 18, 2012, 00:33:14vaste waarden voor woofers ben ik het niet helemaal mee eens ...........

Jawel, we zijn het juist wel eens.  ;)
Dat is juist het probleem wat TS zal gaan ontdekken als die bijvoorbeeld een unit zoekt en de papieren parameters gaat gebruiken. Daar kun je dan een aantal behuizingen (liters) bij berekenen maar het is nog maar de vraag of het dan ook klopt.

De waarden van de woofers van bijvoorbeeld de Peerless 10 inch (voorbeeldje) zijn bekend ( gemeten ) en in tal van ontwerpen gebruikt. De kasten die men daarvoor ontworpen heeft zijn zo gemaakt zoals jij dit eigenlijk ook gedaan hebt. De juiste inhoud gecombineerd met de juiste basreflexpoort. Met zo weinig mogelijk nadelen van dat systeem.

Leuk voorbeeldje. Ik kocht een Alcone 10 inch woofer om te gaan gebruiken in een gesloten kast. Ik vond op het internet verschillende adviezen. Dus liet ik 'm meten bij Speakerland. Door die (echte) parameters te gebruiken kwam ik tot een juiste kastinhoud. Hij valt precies af waar die van mij af mag vallen ( in het diepe laag ).
Ik kon de kast 5 liter meer geven dan wat ik 'op papier' had gevonden.

Juist als je er niet al te veel van weet, zoals ikzelf overigens, is het niet slim om zomaar een leuke woofer aan te schaffen en een versterker die het mogelijk wel aankan.
Zeker bij basreflexkasten krijg je te maken met vervelende randverschijnselen als je er een paar litertjes langs zit of een verkeerd pijpje gebruikt.
Groetjes Leonneke

morca

Ok duidelijk,klopt ook allemaal wel,kan je zien hoe snel je elkaar verkeerd begrijpt(ik dan  ;) )

Idd bij bandpass basreflex moet je zelf heel goed rekeken,ik heb omdat ik daar geen ervaring mee had hulp gevraagd,
Bouwen geen probleem,en het narekenen van wat ik gebouwd heb lukt redelijk.
Maar je hebt wel alle spec,s nodig,sommige zijn door de ontwerper uitgerekend daar moet ik nog eens naar kijken,hoe ik dat weer voor een andere unit bereken.

Walter_PPK

Toch zie je tegenwoordig de tendens dat subwoofers steeds zwaarder en beter ontworpen worden. Versterkers worden goedkoper en krachtiger. Dsp's zijn makkelijk in gebruik. Dit alles wijst toch in de richting van kleine gesloten kasten waarbij de woofer door goede equalizing perfect integreert met de rest. Geluidsniveaus van 110db van 25hz en naar boven is geen uitzondering meer.

My two cents voor 600 euro: Tempest X is een redelijke keuze. Deze presteert alleen echt lekker in een grotere doos. Een beter keuze zou de CSS SDX 15 zijn. Deze woofer kan makkelijk in kisten tussen de 65 - 100 liter. Waarbij je bij 100 liter een Q van 0,7 hebt. Ideaal dus. Als versterker is een Inuke 1000dsp al voldoende lijkt me. 1000 watt aan 4 ohm en een uitgebreide dsp die via de pc te bedienen is.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

SDX is nu niet verkrijgbaar maar idd een leuke optie,maar die heb ik al eens op 95 liter gebouwd voor iemand omdat hij hem zo wilde.
Maar binnenkort gaat hij verkisten naar een 70 liter denk ik,dan zal hij naar me idee veel strakker spelen.
Mijn JL,s doen dat ook,en ik hoor bij die sdx ong hetzelfde als een jl in een grotere kist,ik speel op Q,9 vind ik veel strakker en snellere response geven.

yorkie13

#15
Q,9 ?

wat bedoel je daarmee ?

edit  :  Q van 0,9 neem ik aan .

@leon :  wat is de uiteindelijke kastinhoud van de Alcone ac10he geworden ?

heb  er nog eentje o de plank liggen namelijk.


Leon

#17
Citaat van: RA SUBS op februari 18, 2012, 18:46:12
@leon :  wat is de uiteindelijke kastinhoud van de Alcone ac10he geworden ?

Hoi Rudolf;

Je aanname klopt niet helemaal.  ;) Ik heb namelijk de Alcone AC 10 SW-8. (aluminium compound SW) Da's een andere woofer dan de HE.
Mijn AC 10 'huist' in 28 liter netto, gesloten. Is geheel voor muziekgebruik ontworpen. Ga deze binnenkort in een BR behuizing plaatsen, want hij is TE droog !!!

Maar, er is een datablad van Joe d'Appolito. Alcone was destijds het paradepaardje van Lautsprechershop. Ik heb eventjes voor je moeten zoeken, maar ik denk dat je met de onderstaande link echt heel goed uit de voeten kunt !!!

ALCONE-d'Appolito
Groetjes Leonneke

Leon

#18
Oeps, dubbel  :wub:
Groetjes Leonneke

Delesh

Ik heb eens rond zitten kijken. Vooral naar waar ik dingen kon kopen. En volgende speaker lijkt me wel goed.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468

En dan met volgende versterker.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-809

Ik ben technieker in een audio winkel. En juist daarom zou ik hem zeer graag. Zelf bouwen. Dat zou me zeer veel meer voldoening geven dan een paketje kopen. Het berekenen zou ik wel graag weten hoe het word gedaan maar hier is help welkom. Of een start duwtje.
Woonkamer : Tag Mclaren AV32R - parasound 5250 - OPPO BDP-105 Darbee -quadral Montan VIII - quadral Base VIII - wireworld speaker kabel Equinox® 7 - wireWorld power cord Aurora™ 7 - ULTRAVIOLET 7 HDMI kabel -vortexbox streamer zelf gemaakt - lg hecto
Headphone setup : hd-800 sennheiser - amb headphone amp M3 met Q11 voeding - Hifiman HE-400 (voor men vrouw)

Former member 78

Dan heb je aan het volgende forum een stuk meer:
http://www.zelfbouwaudio.nl

Daar zitten veel meer zelfbouwers!
Al hebben we hier ook een paar kunstenaars :D

AbZ

#21
Citaat van: Delesh op februari 19, 2012, 08:56:12
Ik heb eens rond zitten kijken. Vooral naar waar ik dingen kon kopen. En volgende speaker lijkt me wel goed.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468

En dan met volgende versterker.

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=300-809

Ik ben technieker in een audio winkel. En juist daarom zou ik hem zeer graag. Zelf bouwen. Dat zou me zeer veel meer voldoening geven dan een paketje kopen. Het berekenen zou ik wel graag weten hoe het word gedaan maar hier is help welkom. Of een start duwtje.
Die Dayton RSS390HF-4 schijnt erg een mooie woofer te zijn.  Redelijk veel over te vinden op het zelfbouwaudioforum en een aantal Amerikaanse sites.  Vergt wel een grote kast (gesloten >100L).  Voor de  versterker kan je net zo goed (of beter) een Hypex module nemen denk ik.

Leon

Citaat van: AbZ op februari 19, 2012, 09:48:17Voor de  versterker kan je net zo goed (of beter) een Hypex module nemen denk ik.

Inderdaad geweldige modules. Maar met de genoemde driver heb je al snel de DS 8.0 nodig. Die zit ruim boven de 500 Euro. Dan komt  Delesh in de knoop met het budget.  :confused:
Groetjes Leonneke

AbZ

Citaat van: Leon op februari 19, 2012, 14:51:18
Inderdaad geweldige modules. Maar met de genoemde driver heb je al snel de DS 8.0 nodig. Die zit ruim boven de 500 Euro. Dan komt  Delesh in de knoop met het budget.  :confused:
Dat die driver tot 500W aankan wil nog niet zeggen dat je idd zoveel power nodig hebt.
Hangt van rendement en behoeften af.  300~400W zou best (meer dan) genoeg kunnen zijn.

morca

Er staat idd 500 rms 800 short.
Dus een DS4 zal mijn inziens ook voldoende zijn voor optimale aanstuuring,een dsp is wel gewenst voor optimaal eindresultaat