Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Arcenon

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 11:29:32
Ik zal dat eens vragen. Ik ontken ook zeker niet dat er regelmatig wordt geprutst en slecht werk wordt geleverd. Disney heeft er een handje bijvoorbeeld.  ^^

Wellicht dat het te maken heeft met de beperkte ruimte op de disc? Luiheid? Zo kan ik uit ervaring bijvoorbeeld vertellen dat blu ray- The Force Awakens  (Star Wars) op de Amerikaanse SDR disc 4 tot 5 gb groter is als de Europese versie.

Nog even voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om dit stukje hobby (BEQ) te verpesten voor een ander. Ik ben puur uit nieuwsgierigheid op onderzoek uitgegaan.  8)

Helemaal goed Vik, jij hebt ongetwijfeld meer relaties in de AV wereld en ik ben zeer benieuwd wat de officiële kanalen hierover te melden hebben. Misschien kunnen we kijken naar publishers / studios die bepaalde films hebben uitgegeven waarbij de mix qua low frequency niet hard afrolt en die berichten. Ik zit nu op mijn werk maar ik wil hier van het weekend nog wel even een google zoektocht op los laten.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

morca

Citaat van: GPO op februari  3, 2021, 11:23:31
Heel goed. Hoe meer we ze gaan spammen, des te meer awareness er is. Wellicht gaat er vanzelf een balletje rollen en worden de geluidstechnici in de studios op hun vingers getikt [emoji41]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
De email die ik had werkt niet meer  :nopompom:
Ben aan het zoeken hoe ze toch te bereiken nu.

Citaat van: vik op februari  3, 2021, 11:29:32
Ik zal dat eens vragen. Ik ontken ook zeker niet dat er regelmatig wordt geprutst en slecht werk wordt geleverd. Disney heeft er een handje bijvoorbeeld.  ^^

Wellicht dat het te maken heeft met de beperkte ruimte op de disc? Luiheid? Zo kan ik uit ervaring bijvoorbeeld vertellen dat blu ray- The Force Awakens  (Star Wars) op de Amerikaanse SDR disc 4 tot 5 gb groter is als de Europese versie.

Nog even voor de duidelijkheid: het is niet mijn bedoeling om dit stukje hobby (BEQ) te verpesten voor een ander. Ik ben puur uit nieuwsgierigheid op onderzoek uitgegaan.  8)

Klinkt meer openminded als eerst  :thumbs-up:

Ryvm

Citaat van: Arcenon op februari  3, 2021, 11:34:36
Helemaal goed Vik, jij hebt ongetwijfeld meer relaties in de AV wereld en ik ben zeer benieuwd wat de officiële kanalen hierover te melden hebben. Misschien kunnen we kijken naar publishers / studios die bepaalde films hebben uitgegeven waarbij de mix qua low frequency niet hard afrolt en die berichten. Ik zit nu op mijn werk maar ik wil hier van het weekend nog wel even een google zoektocht op los laten.
Daar ben ik dus ook benieuwd naar! Het juiste antwoord ligt bij de bron en nergens anders!
Zeer interessant dit...

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Ik probeer die server te instaleren om de BEQ files binnen te halen.

Download the Github Desktop client from https://desktop.github.com. A version is available for both Mac and Windows.

On first launch it will ask you to set-up a GitHub account. This can be skipped as it's not needed for downloading the files.

Ik moet een account maken,kan dit niet skippen?
Iemand meer hier ervaring mee?
Raar dat er staat dat je geen account hoeft te maken,maar dat moet dus wel schijnbaar...


pameijer

Als we dan toch bezig zijn om met DSP de gestolen basweergave terug te halen...., is het dan ook mogelijk om in de MiniDSP een soort earcurve aan te maken om de oren van de ouderen weer hetzelfde te laten horen als de jonkies? Als ik kijk naar de "roll-of" van mijn oren:



Ik snap dat dit grappig bedoeld over kan komen maar eigenlijk ben ik bloedserieus....
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

morca

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 13:32:54
Ik probeer die server te instaleren om de BEQ files binnen te halen.

Download the Github Desktop client from https://desktop.github.com. A version is available for both Mac and Windows.

On first launch it will ask you to set-up a GitHub account. This can be skipped as it's not needed for downloading the files.

Ik moet een account maken,kan dit niet skippen?
Iemand meer hier ervaring mee?
Raar dat er staat dat je geen account hoeft te maken,maar dat moet dus wel schijnbaar...
Ok dat is al gelukt.

Laatste stap
Dsp is ingeregeld op de output.
Ik laad de BEQ file op de input,zo te zien.
Maar daarna is mijn settings op de output weg,mijn gewone dsp setting.

Probeer ik die weer te laden,..lukt niet.
probeer die BEQ file te wissen,lukt ook niet.
Enige hulp aub :angel:

morca

Citaat van: pameijer op februari  3, 2021, 13:48:40
Als we dan toch bezig zijn om met DSP de gestolen basweergave terug te halen...., is het dan ook mogelijk om in de MiniDSP een soort earcurve aan te maken om de oren van de ouderen weer hetzelfde te laten horen als de jonkies? Als ik kijk naar de "roll-of" van mijn oren:



Ik snap dat dit grappig bedoeld over kan komen maar eigenlijk ben ik bloedserieus....
Doof worden is zeker geen grapje...

Richi

Citaat van: pameijer op februari  3, 2021, 13:48:40
Als we dan toch bezig zijn om met DSP de gestolen basweergave terug te halen...., is het dan ook mogelijk om in de MiniDSP een soort earcurve aan te maken om de oren van de ouderen weer hetzelfde te laten horen als de jonkies? Als ik kijk naar de "roll-of" van mijn oren:



Ik snap dat dit grappig bedoeld over kan komen maar eigenlijk ben ik bloedserieus....
Balen dat het budget zich meestal omgekeerd evenredig ontwikkelt met het gehoor: des te ouder, des te meer beschikbaar budget, des te slechter het gehoor. Het is niet eerlijk.  :hmmm:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RalphH

Citaat van: pameijer op februari  3, 2021, 13:48:40
Als we dan toch bezig zijn om met DSP de gestolen basweergave terug te halen...., is het dan ook mogelijk om in de MiniDSP een soort earcurve aan te maken om de oren van de ouderen weer hetzelfde te laten horen als de jonkies? Als ik kijk naar de "roll-of" van mijn oren:


Je zou zeggen van wel eigenlijk. Je zet m dan tussen je bron en versterker of tussen voor en eindversterker.

Wat wel de vraag is wat er gebeurt als je bij aanzienlijk volume je tweeters forser gaat belasten, om maar wat te roepen. Wellicht kunnen de hardware experts daar wat zinnigs over zeggen.
Daarnaast zijn hoge tonen in zekere mate schadelijk voor je gehoor en ik zou me dan afvragen of je door deze te boosten, je er niet voor zorgt dat je gehoor nog harder achteruit gaat.
Ik roep maar wat dingen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

maximus79

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 14:25:02
Ok dat is al gelukt.

Laatste stap
Dsp is ingeregeld op de output.
Ik laad de BEQ file op de input,zo te zien.
Maar daarna is mijn settings op de output weg,mijn gewone dsp setting.

Probeer ik die weer te laden,..lukt niet.
probeer die BEQ file te wissen,lukt ook niet.
Enige hulp aub :angel:
Je moet eerst je config file van je minidsp merge-en met de BEQ files.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: maximus79 op januari 28, 2021, 14:16:04
Je zet je roomEQ bij outputs en slaat deze config op. Nu open je BEQdesigner en gaat naar tools druk op merge Minidsp XML. Daar haal je de BEQ files binnenn en selecteer je jouw Minidsp config file. Druk op opslaan en alle BEQ files worden gemerged met jouw config. Als je nu een film laad in de minidsp dan staat jouw roomeq in de outputs en de BEQ info in de inputs.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Reactie van JL audio is snel,en duidelijk:

Hello Marco,

Thank you for your questions regarding what modern recording engineers are doing with regards to LFE content in Blu-Ray version discs. I have to admit I was not aware that they were bandwidth limiting BD versions of movies. You would think as they improved the video they would not "dumb down" the audio.

However, LFE is in some ways a bit misunderstood. The Low Frequency Effect track is as you know an additional track layered onto the main audio soundtrack of some movie titles; mostly the big action movies that give your audio system a real work out, especially the subwoofer.

The LFE track has a frequency range of 20Hz to 120Hz which is why most processors with bass management menu offer two choices:
LPF for LFE (low pass frequency for low frequency effects) which defaults to the 120Hz top side of the LFE track
LFE plus Main (JL Audio does not recommend this setting as it routes the LFE tracks to the left and right front speakers which can be damaging or produce a muddy sound if the fronts are not accurately phase aligned with the subwoofers)


It is unfortunate that sound engineers in both the music industry and movie houses have over the past several years taken digital technology in some cases to implement recording techniques to maximize the performance for the playback on average and less than average audio systems.

I believe you are correct that sound bars and small WIFI technology speakers are taken into consideration when the final mixing is being done.

JL Audio has for more than a decade trained our dealers on just what happens in the recording studios when tracks are recorded at close to max levels with regard to dynamic range. It goes out the window! The difference between the average amplitude and the peak amplitude levels is called the Crest Factor. When crest factor is high you have a dynamic and lifelike sounding recording. When the crest factor is low, the audio is monotonous and lacking in real rhythm as the volume is not changing as much as with a recording that actually has low levels of information spaced between the louder peaks.

My boat is named Crest Factor.

Your concern is a valid one on the high pass filtering of the lowest frequencies. I would suggest that it would a topic that could be made to the recording industry associations. Here is a link to the AES- Audio Engineering Society and their involvement in movie industry.

They may have an avenue for questions and answers with regards to your concerns.

Audio Engineering Society

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op februari  3, 2021, 18:09:47
Maar ook JL geeft aan dit van jou voor t eerst te horen dus?
Yup



Wat minder leuk.
De 2e uitgang vd minidsp doet het niet.
En er zat een flinke deuk in de doos ter hoogte van die rca.
Denk dat hij stuk is  :nopompom:

morca

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 18:23:25
Yup



Wat minder leuk.
De 2e uitgang vd minidsp doet het niet.
En er zat een flinke deuk in de doos ter hoogte van die rca.
Denk dat hij stuk is  :nopompom:

Nou heb ik er een goedkope usb verlengkabel tussen zitten.
Denk even kijken in de software.al ik zeker weet dat 2 ook aanstaat en ingeregeld is.
Maar geen connectie
Ik denk door die goedkope kabel....

Hoe verlengen jullie de usb kabel van de minidsp??

morca

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 19:05:43
Nou heb ik er een goedkope usb verlengkabel tussen zitten.
Denk even kijken in de software.al ik zeker weet dat 2 ook aanstaat en ingeregeld is.
Maar geen connectie
Ik denk door die goedkope kabel....

Hoe verlengen jullie de usb kabel van de minidsp??
Ok aan de comp connect hij weer.

Ik heb de filters overgezet naar output 4,en uitgang 2 uitgezet.
Nou doet uitgang 4 niks.........
De sub doet ,het,ik heb ze gewisseld.

Het zit in de minidsp,maar ik denk dat ik alles goed heb staan.

morca

En hij plopt ook als ik van preset wissel met de AB
Hebben meer mensen dat?
Vind ik niet zo tof eigenlijk.

Hij is iig stuk door transportschade.
Maar ik heb al contact gehad.
Ik denk dat er een nieuwe aankomt.

Nog wel even over die plop met schakelen tussen presets
Hebben meer mensen dat?

jeroen_v


Bij wisseling tussen de configs, hoor ik wel iets over de woofers, maar dag mag verder geen naam hebben.

Citaat van: morca op februari  3, 2021, 20:34:02
En hij plopt ook als ik van preset wissel met de AB
Hebben meer mensen dat?
Vind ik niet zo tof eigenlijk.

Hij is iig stuk door transportschade.
Maar ik heb al contact gehad.
Ik denk dat er een nieuwe aankomt.

Nog wel even over die plop met schakelen tussen presets
Hebben meer mensen dat?

morca

Citaat van: jeroen_v op februari  3, 2021, 20:48:01
Bij wisseling tussen de configs, hoor ik wel iets over de woofers, maar dag mag verder geen naam hebben.
Het is niet hard idd.


U571 file geladen.
En wat stukjes getest.
Wauw...
Echt wauw

Ooit bouwde ik die bandpass subwoofe,r speciaal voor freq onder waar ze afkappen.
En het was een infrasoon monster met dvds
Nu doet hij weer als vanouds :wub:
Ik heb mijn monster terug :pompom:

Dit is echt te gek  :music:

maximus79

Citaat van: jeroen_v op februari  3, 2021, 20:48:01
Bij wisseling tussen de configs, hoor ik wel iets over de woofers, maar dag mag verder geen naam hebben.
Ik hoor niets bij schakelen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2


flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

pameijer

Gisteravond (eigenlijk vannacht...) War of the Worlds in Atmos gekeken. Ik heb (nog) geen BEQ-compensatie maar mijn hemel wat een subgeweld zit er in deze film! Ik denk, kom laat ik ff kijken of er nog flink aan gesleuteld is, kon het me bijna niet voorstellen maar toch...:



Zelfs bij 40Hz al afgeknepen dus. Ik weet niet of ik mijn buren een plezier ga doen als ik dat subsone geweld er nog bij ga EQ-en. 
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Shadowfox

Citaat van: pameijer op februari  5, 2021, 10:40:22
Gisteravond (eigenlijk vannacht...) War of the Worlds in Atmos gekeken. Ik heb (nog) geen BEQ-compensatie maar mijn hemel wat een subgeweld zit er in deze film! Ik denk, kom laat ik ff kijken of er nog flink aan gesleuteld is, kon het me bijna niet voorstellen maar toch...:



Zelfs bij 40Hz al afgeknepen dus. Ik weet niet of ik mijn buren een plezier ga doen als ik dat subsone geweld er nog bij ga EQ-en.

Heb je de mogelijkheid om een rta meting te doen bij rew? Bijv bij de bliksem scene?
Ben benieuwd hoe laag het bij jou gaat.

GPO

Citaat van: pameijer op februari  5, 2021, 10:40:22
Gisteravond (eigenlijk vannacht...) War of the Worlds in Atmos gekeken. Ik heb (nog) geen BEQ-compensatie maar mijn hemel wat een subgeweld zit er in deze film! Ik denk, kom laat ik ff kijken of er nog flink aan gesleuteld is, kon het me bijna niet voorstellen maar toch...:



Zelfs bij 40Hz al afgeknepen dus. Ik weet niet of ik mijn buren een plezier ga doen als ik dat subsone geweld er nog bij ga EQ-en.

Maar je hebt nog nooit het origineel gezien op DVD of BD?

Ik heb de Atmos versie niet gezien, maar met dit filter actief kan ik me moeilijk voorstellen dat dit echt indrukwekkend klinkt. Het waren juist die enorme klappen onder de 10 - 30 Hz die deze film top of the bill maakte op LFE gebied.

Bv als die TriPod z'n voet voor de eerst keer neerzet boven op die auto? Voel je dan zo'n druk golf door de kamer heen gaan? Daar zit allemaal infrasonisch geluid in dat stukje ergens tussen de 10-20 Hz volgens mij.

En het moment van de "Lighting Strikes" ... volgens mij zit daar < 10 Hz info in.

En die lasers van de TriPods ; als ze beginnen met schieten. Die lasers zijn enorm hard gelocked op 30 hz. Zo te zien met dat filter blijft wordt zelfs 30 Hz info al weggefiltered...  :nopompom:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS