Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mel

Iemand die nog tips kan geven over deze laatste metingen?

Vraag me ook af of de instellingen van die waterfall correct zijn en wat ik daaruit kan besluiten?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ja die waterfall,of beter gezegd reflectie meting.
Hij meet immers de na ijlende reflectie,s in je ruimte.
Is op de goede schaal gemeten,wat plaatsing betreft maakt die meestal niet zo,n verschil.
De spl meting is een goeie indicatie waar de sub te plaatsen.
De waterfall /reflectie meting is makkelijk als je je akoestiek aan wil gaan pakken en die in beeld wil brengen.
Maar altijd goed om even te kijken hoe hij eruit ziet.

Je hebt wel wat last van reflectie,s ,maar dat hebben we bijna allemaal  ;)

broodro0ster

Citaat van: mel op december  8, 2015, 16:39:34
Tis dat die rode meting vanaf 25 Hz serieus begint af te vallen  ;)

En wat vinden jullie van de waterfall van die rode t.o.v. de purpere ??

Maar je hebt nog steeds meer output als op de paarse curve ;-)
Audyssey gaat dat wel afvlakken normaal. Dipjes weghalen gaat niet, maar bulten afvlakken wel.

EDIT: kom achter precies. Paar mensen die me al voor waren :)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

broodro0ster

Citaat van: mel op december  9, 2015, 14:15:56
Op zich vind ik de meting van grafiek 3 zeker niet slecht, alleen jammer dat onder 25 Hz er minder output is  ;) ;)
Ik vraag me alleen af of die minder output ( +/- 5 Db ) vanaf 25 Hz zo'n groot verschil is ?? Ik betwijfel het

Heb je een PC13 ultra met sledge amp? Anders zou je het laag onder 25hz een beetje kunnen boosten en boven 25hz iets laten afnemen.

De rechtse positie heeft eigenlijk gewoon meer output boven 25hz als in de linker hoek, dus ik zou het met PEQ proberen op te lossen als je een sledge amp hebt.

Aangezien die amp goeie limiters heeft, zal je ook niks kapot maken door dit te doen.

Succes!
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

mel

bedankt voor de tips maar ben vandaag terug opnieuw begonnen in de postie waar de sub links staat, hier loopt de beginmeting al mooi vlak door tot 16 Hz voor hij begint af te vallen.
Ik zit daar wel met een dip rond 55 Hz  ;) , maar het idee van Jan V H overgenomen ( merci Jan  ) en eens beginnen te meten ongeveer 25 Cm Achter de eerste luisterpositie en geeft toch wel een verbetering .
Toch nog de 2 PEQ's van de ultra gebruikt om enkele pieken lichtjes af te zwakken en geeft dit resultaat.

Enkel de sub gemeten zonder XT32 en zonder smoothing

Rood : eerste meting

Blauw : zetel ( bank   :) ) 25 cm achteruit gezet

Vanaf hier nu Audessey eens aanspreken  :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

GPO

Citaat van: mel op december 10, 2015, 12:46:45
bedankt voor de tips maar ben vandaag terug opnieuw begonnen in de postie waar de sub links staat, hier loopt de beginmeting al mooi vlak door tot 16 Hz voor hij begint af te vallen.
Ik zit daar wel met een dip rond 55 Hz  ;) , maar het idee van Jan V H overgenomen ( merci Jan  ) en eens beginnen te meten ongeveer 25 Cm Achter de eerste luisterpositie en geeft toch wel een verbetering .
Toch nog de 2 PEQ's van de ultra gebruikt om enkele pieken lichtjes af te zwakken en geeft dit resultaat.

Enkel de sub gemeten zonder XT32 en zonder smoothing

Rood : eerste meting

Blauw : zetel ( bank   :) ) 25 achteruit gezet

Vanaf hier nu Audessey eens aanspreken  :)

Je kijkt een beetje verkeerd tegen je metingen aan denk ik zo, want zoals broodrooster aangeeft, die rechtse positie geeft gewoon meer output > 25 Hz, de output < 25 Hz is voor beide posities hetzelfde. De linkse positie is juist grilliger met dalen op belangrijke frequenties. Ondanks dat je nu een iets betere linkse positie hebt gevonden, zou ik zou nog steeds voor rechts gaan.

Ik begrijp alleen nog niet dat XT32 die grafiek niet vlakker krijg.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

mel

Citaat van: GPO op december 10, 2015, 13:12:22
Je kijkt een beetje verkeerd tegen je metingen aan denk ik zo, want zoals broodrooster aangeeft, die rechtse positie geeft gewoon meer output > 25 Hz, de output < 25 Hz is voor beide posities hetzelfde. De linkse positie is juist grilliger met dalen op belangrijke frequenties. Ondanks dat je nu een iets betere linkse positie hebt gevonden, zou ik zou nog steeds voor rechts gaan.

Ik begrijp alleen nog niet dat XT32 die grafiek niet vlakker krijg.

GPO

ja maar deze laatste meting is  ZONDER XT32  :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Na XT 32 zit ik toch nog met een dip op 65 Hz.
Ik heb de X over i.p.v. op 80 Hz veranderd in 60 Hz, de dip op 65 Hz was ineens 10Db minder groot.
Maar is deze manier om die dip weg te werken ok?

Ik ga eens luisteren of ik het verschil hoor als ik de X over wijzig
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

broodro0ster

Citaat van: mel op december 10, 2015, 15:04:21
Na XT 32 zit ik toch nog met een dip op 65 Hz.
Ik heb de X over i.p.v. op 80 Hz veranderd in 60 Hz, de dip op 65 Hz was ineens 10Db minder groot.
Maar is deze manier om die dip weg te werken ok?

Ik ga eens luisteren of ik het verschil hoor als ik de X over wijzig

Jouw rechter speaker zal dat gat wat vullen vermoed ik, aangezien je die dip niet hebt met de sub rechts.

Ik zou toch nog eens terug de sub rechts zetten en de methode proberen die ik voorstelde. Volgens mij krijg je het daarmee goed :)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

mel

Citaat van: broodro0ster op december 10, 2015, 15:27:23
Jouw rechter speaker zal dat gat wat vullen vermoed ik, aangezien je die dip niet hebt met de sub rechts.

Ik zou toch nog eens terug de sub rechts zetten en de methode proberen die ik voorstelde. Volgens mij krijg je het daarmee goed :)

Ja maar wat je voorsteld kan niet, je kan pas beginnen te boosten vanaf 30 Hz en dat boosten is zeer beperkt, max 3Db
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

broodro0ster

Citaat van: mel op december 10, 2015, 15:35:46
Ja maar wat je voorsteld kan niet, je kan pas beginnen te boosten vanaf 30 Hz en dat boosten is zeer beperkt, max 3Db

Dan 5dB verlagen boven 25hz :D
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

morca

Citaat van: mel op december 10, 2015, 15:04:21
Na XT 32 zit ik toch nog met een dip op 65 Hz.
Ik heb de X over i.p.v. op 80 Hz veranderd in 60 Hz, de dip op 65 Hz was ineens 10Db minder groot.
Maar is deze manier om die dip weg te werken ok?

Ik ga eens luisteren of ik het verschil hoor als ik de X over wijzig
Dan maakt XT 32 fouten bij jouw,je hebt die dip niet een de auto dsp maakt een dip.
Dat is niet goed.

Boosten om iets meer output te krijgen op de sub zelf.....
Zou het niet teveel doen,maar juist proberen ADSY dit beter te laten doen.

Daarbij kijkt iedereen weer naar de meting ,die moet vlak zijn in de laatste posts.
Ik zou eerst eens luisteren.......mis ik wel wat.
Jan gaf ook al aan dat je sub het goed doet  ;)
Dus kijk je niet gek op een klein foutje in de meting.

mel

idd, na drie dagen meten heb ik het wel gehad      ::)..stop er nu mee.
Met muziek klinkt het voor mij meer dan goed, film zal zich straks uitwijzen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Toch nog 1 meting plaatsen  ;D

Een tijdje geleden heb ik 6 akoestische panelen gemaakt met Rockwool van ongeveer 50 kg/m3.

Meting 1 is zonder de panelen

Meting 2 is met de panelen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

Citaat van: morca op december 10, 2015, 18:15:23
Reflectie,s van 2 -5 khz goed opgepakt :thumbs-up:
Je ziet ook nog wat het bij 200 hz doet,je geluidsbeeld is veel rustiger en detialrijker met de panelen zeker?

Ik ga nog eens proberen te luisteren en vergelijken met en zonder panelen maar dat vind ik moeilijk....is altijd een heel gesleur met al die panelen voor je elke keer kan vergelijken
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

RalphH had er ooit 2 bij zich toen hij een bakkie kwam doen.
Het was zeer duidelijk te horen dat er meer rust en detail was.
Dus met goed geplaatste panelen en dan nog 5 ook zou je wel verbetering moeten horen imo.

mel

Citaat van: morca op december 10, 2015, 18:25:01
RalphH had er ooit 2 bij zich toen hij een bakkie kwam doen.
Het was zeer duidelijk te horen dat er meer rust en detail was.
Dus met goed geplaatste panelen en dan nog 5 ook zou je wel verbetering moeten horen imo.

Ik heb het er mat Jan V H over gehad toen hij hier is komen meten en die wist niet of ik het verschil zou horen met die panelen  ;)

p.s. Wat is ' een bakkie doen ' ???
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Hij was al eens eerder een dag op visite geweest om te luisteren,en kwam  in de buurt wat ophalen.
TOen had hij het idee mij de panelen te demonstreren in me eigen huiskamer.
Bakkie zou koffie zijn maar of we die gedronken hebben weet ik niet meer.
Was een uurtje even bijkletsen en laten horen.

Hij had org GIK panelen bij zich,maar daar wil ik er wel 5 tactisch van plaatsen,als ze niet zo duur waren  ;D

jvanhambelgium

Citaat van: mel op december 10, 2015, 18:37:19
Ik heb het er mat Jan V H over gehad toen hij hier is komen meten en die wist niet of ik het verschil zou horen met die panelen  ;)

p.s. Wat is ' een bakkie doen ' ???

Bakkie doen = een tas koffie komen drinken ;-)
Serieus mel, uiteindelijk moet jij iets horen met panelen opdat het de moeite is om deze dingen in de ruimte te zetten. MEET-technisch hebben we dit kunnen aantonen, dat met panelen een kleine verbetering was, vb de impuls-response zag er wat netter uit met minder reflectie etc. Maar er is nog een groot verschil tussen iets kunnen meten en daadwerkelijk horen en dat kan alleen jij doen.

Je ruimte is echt niet slecht met véél plek naast en achter je waardoor reflectief gedrag best ok is, geen echte scherpe "flutter" echo's etc.
Ook je plafond-constructie is volgens mij een stuke absorber voor oa wat laag.
Weerkaatste golven hebben veel tijd nodig om terug tot aan je hoofd te geraken als ze achter je nog 2 x 5m moeten afleggen....
Enkel je B&W's staan redelijk "in de hoek" gestoken maar daar is gewoon niets aan te doen, dat is een compromis.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Daar tussen 2 en 5 khz is zoveel minder reflectie dat moet haast hoorbaar zijn.
Een tas met koffie Jan  :clapping:
Ik ben vorig jaar gestopt met koffie drinken,is beter voor me .
Een tas vol was te gek voor mij  ;D

Joske007

Citaat van: mel op december 10, 2015, 17:56:34
idd, na drie dagen meten heb ik het wel gehad      ::)..stop er nu mee.
Met muziek klinkt het voor mij meer dan goed, film zal zich straks uitwijzen
Laat de boel nu maar even voor wat het is, tijd om even te relaxen en je oortjes wat muziek te gunnen  ;)
Wanneer je terug zin hebt om met het meten weer aan de slag te gaan en je de eventuele storende elementen hebt kunnen isoleren, laat je een XT32-meting best zo lang mogelijk liggen.

Ik wil hier maar gewoon aangeven, je beter éérst de beste locatie "in pure stereo" voor je sub uitzoekt voordat je effectief met XT32 aan de slag gaat, ;) Pas wanneer je dit alles mooi in kaart hebt gebracht laat je DSP (auto-XT32) erop los.
Deze methode geeft je een sneller en beter inzicht, wat, hoe en waarom?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: morca op december 10, 2015, 18:49:04
Daar tussen 2 en 5 khz is zoveel minder reflectie dat moet haast hoorbaar zijn.
Een tas met koffie Jan  :clapping:
Ik ben vorig jaar gestopt met koffie drinken,is beter voor me .
Een tas vol was te gek voor mij  ;D

Dat is raar verschijnsel op de grafiek, tijdens de meting-sessie vorige week was dit allesinds niet zo zichtbaar.
Dit lijkt een soort resonantie, dat blijft behoorlijk "ringen" op die frequenties....
Welliswaar wel niet met de UMIK gemeten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: Joske007 op december 10, 2015, 19:13:22
Laat de boel nu maar even voor wat het is, tijd om even te relaxen en je oortjes wat muziek te gunnen  ;)
Wanneer je terug zin hebt om met het meten weer aan de slag te gaan en je de eventuele storende elementen hebt kunnen isoleren, laat je een XT32-meting best zo lang mogelijk liggen.

Ik wil hier maar gewoon aangeven, je beter éérst de beste locatie "in pure stereo" voor je sub uitzoekt voordat je effectief met XT32 aan de slag gaat, ;) Pas wanneer je dit alles mooi in kaart hebt gebracht laat je DSP (auto-XT32) erop los.
Deze methode geeft je een sneller en beter inzicht, wat, hoe en waarom?
Idd je moet rust nemen tussen door,anders weet je niet meer goed wat je aan het doen bent.
Naast meten dan  ;D   :music: :music:

Citaat van: jvanhambelgium op december 10, 2015, 19:15:47
Dat is raar verschijnsel op de grafiek, tijdens de meting-sessie vorige week was dit allesinds niet zo zichtbaar.
Dit lijkt een soort resonantie, dat blijft behoorlijk "ringen" op die frequenties....
Welliswaar wel niet met de UMIK gemeten.
Ok dat is idd apart Jan.
Waarmee meet Mel nu en waarmee hebben jullie gemeten?

mel

Citaat van: jvanhambelgium op december 10, 2015, 18:45:32
Bakkie doen = een tas koffie komen drinken ;-)
Serieus mel, uiteindelijk moet jij iets horen met panelen opdat het de moeite is om deze dingen in de ruimte te zetten. MEET-technisch hebben we dit kunnen aantonen, dat met panelen een kleine verbetering was, vb de impuls-response zag er wat netter uit met minder reflectie etc. Maar er is nog een groot verschil tussen iets kunnen meten en daadwerkelijk horen en dat kan alleen jij doen.

Je ruimte is echt niet slecht met véél plek naast en achter je waardoor reflectief gedrag best ok is, geen echte scherpe "flutter" echo's etc.
Ook je plafond-constructie is volgens mij een stuke absorber voor oa wat laag.
Weerkaatste golven hebben veel tijd nodig om terug tot aan je hoofd te geraken als ze achter je nog 2 x 5m moeten afleggen....
Enkel je B&W's staan redelijk "in de hoek" gestoken maar daar is gewoon niets aan te doen, dat is een compromis.

haha, maar sinds vanmiddag heb ik de B&W's ongeveer 0.5 meter uit de hoek/van de muur  ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820