Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen_v


RalphH

Ziet er strak uit, maar idd wel wat te strak.

Zijn de kleine plaatjes de resultaten van voor en na Audyssey?
Lijkt of er nogal wat dips weggehaald zijn door frequenties te boosten en dat is volgens mij toch niet helemaal de bedoeling.

Het omhoog lopen in je eigen meting is, zoals Marco aangeeft, inderdaad wel bijzonder.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

XT 32 kan wel erg vlak trekken als het goed werkt.
Hoeveel hij daarbij boost.....beter niet teveel idd.
Misschien dat er dippen mbv fase stelling zijn opgelost.
Als het geboost is.........dit kan je toch aflezen in ADSY?

jeroen_v

Citaat van: RalphH op mei 10, 2014, 12:38:20
Ziet er strak uit, maar idd wel wat te strak.

Zijn de kleine plaatjes de resultaten van voor en na Audyssey?
Lijkt of er nogal wat dips weggehaald zijn door frequenties te boosten en dat is volgens mij toch niet helemaal de bedoeling.

Het omhoog lopen in je eigen meting is, zoals Marco aangeeft, inderdaad wel bijzonder.


Ja klopt. Die kleine plaatjes genereer je als je een pro meting doet. Zwart is voor en rood is na inmeting.

Wat betreft dat boosten. Met de ADSY software is niet te zien wat er precies geboost/afgezwakt wordt helaas (behalve de grafieken van de plaatjes).
De correctie van pro is absoluut beter dan de standaard ADSY. Vooral de correctie op de sub is aanzienlijk beter.

Ik ben nog even verder aan het stoeien met REW. Ik was ook even 'vergeten'  dat ik mijn sub +5dB zet ivm. het niet op referentieniveau filmkijken. Anders mis je toch wat 'punch'. Zal hier zo een nieuwe grafiek plaatsen.


morca

Ik zag al dat je een prosetje had aan de plaatjes  ;D
Ziet er wel netjes uit,hoorbaar veel verbetering in openheid en detail?

Oh ja,doe er zo ook een waterfall bij als je wilt ,even kijken hoe je er daar voorstaat.

jeroen_v


Ja, pro is echt een meerwaarde op zo'n beetje alle vlakken. Het lijkt wel of er meer detail aanwezig is. Klinkt inderdaad helderder.

Hier ook wat nieuwe metingen.
Volume van de sub staat nu op de waarde waarop ADSY deze instelt (referentieniveau).
Weer twee metingen. Adsy aan/uit.

Laatste grafiek is 15-20.000hz met 1/12 octave smoothing aan (adsy aan/uit, overigens niet adsy flat, dat is te zien aan de 'dip' aan het eind van de grafiek).


jeroen_v

Citaat van: morca op mei 10, 2014, 22:24:05
Ziet er best netjes uit!
Is dit een HT ruimte of een huiskamer?

Huiskamer.
Ik zal eens kijken of ik de adsy pro mic kan gebruiken en werkend kan krijgen icm. REW.





Timvg

Binnenkort ga ik een nanoAVR 8x8 bestellen van MiniDSP.
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanoavr-8x8

Iemand hier al ervaring mee? Of heb ik de primeur?  ;)

Staaled

Citaat van: Timvg op mei 11, 2014, 15:26:42
Binnenkort ga ik een nanoAVR 8x8 bestellen van MiniDSP.
http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/nanoavr-8x8

Iemand hier al ervaring mee? Of heb ik de primeur?  ;)
Primeur.
Ik heb er over gelezen, maar uit het oog verloren.
Interessant product.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


GPO

Citaat van: jeroen_v op mei 11, 2014, 10:32:50
Huiskamer.
Ik zal eens kijken of ik de adsy pro mic kan gebruiken en werkend kan krijgen icm. REW.

Ik snap niet dat ADSY zo'n strakke grafiek krijgt als je kijkt naar de ADSY 'uit' meting..... Ik heb ondertussen ook wat ADSY ervaring (XT32), maar het wordt wel iets strakker, maar zo strak.... bepaalde pieken en dalen blijven toch aanwezig en sommige worden zelfs versterkt. Hierdoor heb ik het systeem uitgezet.

Weet je zeker dat je het goed gemeten hebt? Hoe is je meting op een andere plek bv 50 cm naar rechts of links? Heb je akoestische aanpassingen gedaan in je kamer?

Het lijkt er bv ook op alsof er enorm geboost wordt in het ultralaag (+15db!!) ... hoe doen je subwoofers het kwa excursie als je een film  op redelijk volume kijkt (bv een WoTW) .... ?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Timvg

Citaat van: Staaled op mei 11, 2014, 17:20:31
Primeur.
Ik heb er over gelezen, maar uit het oog verloren.
Interessant product.

Citaat van: morca op mei 11, 2014, 17:24:55
Hey die had ik nog niet gezien.
Lijkt me mooi dsp materiaal.
Ben benieuwd hoe hij je gaat bevallen.


Ben nog volop aan het inlezen, maar het ziet er heel interessant uit. Zit wel nog met een aantal vragen. Eén ervan of dialoog normalisatie die bij Dolby Digital in veel gevallen gecompenseerd wordt ook wordt doorgestuurd via PCM, waar de nanoAVR op draait.

jeroen_v

Citaat van: GPO op mei 11, 2014, 18:19:47
Ik snap niet dat ADSY zo'n strakke grafiek krijgt als je kijkt naar de ADSY 'uit' meting..... Ik heb ondertussen ook wat ADSY ervaring (XT32), maar het wordt wel iets strakker, maar zo strak.... bepaalde pieken en dalen blijven toch aanwezig en sommige worden zelfs versterkt. Hierdoor heb ik het systeem uitgezet.

Weet je zeker dat je het goed gemeten hebt? Hoe is je meting op een andere plek bv 50 cm naar rechts of links? Heb je akoestische aanpassingen gedaan in je kamer?

Het lijkt er bv ook op alsof er enorm geboost wordt in het ultralaag (+15db!!) ... hoe doen je subwoofers het kwa excursie als je een film  op redelijk volume kijkt (bv een WoTW) .... ?

GPO

Wellicht dat adsy pro daar de reden van is? (http://www.audyssey.com/technologies/multeq/multeq-pro)
Wel bijzonder (en jammer) dat jij niet tevreden bent over adsy. Persoonlijk vind ik het een enorme verbetering in geluid geven en ja, dat vond ik voor deze meting / grafiek ook al.
Vooral XT pro op mijn vorige receiver was een enorme verbetering tov. de standaard XT. XT32 is zelf al erg goed, maar met de pro is het toch nét weer wat beter.

Ik zal eens op een iets andere plek dezelfde meting doen. Maar als het op mijn luisterplek goed is, wat heeft die meting voor zin (behalve een waarschijnlijk niet zo mooie grafiek krijgen)? Mijn adsy meetpunten zijn alleen gemaakt op de (tweezits)bank voor de tv, omdat dit dé luisterplek is.

Wat betreft de sub bij WotW. Klinkt gewoon scary en goed. Sub (Pb13-u) gaat zeker niet over z'n nek of zit zeker niet aan z'n max. oid.

Maar goed, wat jij al zegt, de grafiek ziet er op het eerste gezicht (te) strak uit. Daar had ik ook mijn twijfels over toen ik em voor de eerste keer zag. Meerdere keren in REW caliberen ed, testen en dubbelchecken geeft toch echt dit resultaat.
Heb wel een andere mic besteld (UMIK1) en ik ga ook proberen de gecalibeerde adsy mic te gebruiken voor de meting. Al is het alleen maar om de mics te vergelijken.
Daarnaast ga ik mijn sub eens verplaatsen om te zien waar deze (zonder adsy) beter presteert. Dat scheelt ook weer mogelijke boosting ed.




morca

Staat je ruimte hier ergens Jeroen,dan gaan we even meedenken wat de beste plek voor je sub is.

ADSY maakt vaker zulke vlakke metingen,ik zie ze vaker op andere fora.
Die bult onder 20 hz blijft wel apart.....

jeroen_v

Citaat van: morca op mei 12, 2014, 17:08:52
Staat je ruimte hier ergens Jeroen,dan gaan we even meedenken wat de beste plek voor je sub is.

ADSY maakt vaker zulke vlakke metingen,ik zie ze vaker op andere fora.
Die bult onder 20 hz blijft wel apart.....

Goed plan! Thanks daarvoor  ;D
Ik heb een plaatje toegevoegd.

Ter aanvulling. De pb13 staat nu op de plek zoals aangegeven, overigens in 16Hz mode. Mijn vorige sub stond op de plek aangegeven met de X. Voor het oog was dat een erg mooie plek, echter waar de sub nu staat, klinkt deze beter (zonder adsy aan ed). Ter info. de woonkamer zit boven. De trap is dus niet de trap naar boven, maar naar beneden. Maw. links van de plek aangegeven met X dat is dus een traphekje.
De linkerfront speaker opschuiven om die hoek te gebruiken is niet echt een optie. Dan kom ik gigantisch in de knoei met m'n tv/audio meubel (das nogal groot) icm. die aangegeven koof.

Kan die bult onder de 20Hz komen door de mic? Dat deze onder de 20 Hz niet goed kan opnemen?





yorkie13

alleen past de PB13 daar niet denk ik.

Mooie ruimte met dat schuine plafond.

morca

Citaat van: RA SUBS op mei 12, 2014, 17:49:38
alleen past de PB13 daar niet denk ik.

Mooie ruimte met dat schuine plafond.
Hoogte loopt andere kant af  ;)
Maar het is wel een druk hoekje......ik zou ruimte maken.
Doe ik voor me gepoorte sub ook binnenkort,gewoon alles 5 a 10 cm opschuiven  :clapping:

jeroen_v

Citaat van: morca op mei 12, 2014, 17:34:23
Andere hoek naast/achter je linker front zou aanzienelijk meer output in het laag kunnen geven.

Welke hoek bedoel je precies? Die links van de bank, plek Y? De keuken is wel open naar de woonkamer, maar er staat een gibo wand van boven naar beneden tussen de 'gaspitten' en plek Y.


yorkie13


jeroen_v


jeroen_v

Citaat van: jeroen_v op mei 12, 2014, 18:10:28
Welke hoek bedoel je precies? Die links van de bank, plek Y? De keuken is wel open naar de woonkamer, maar er staat een gibo wand van boven naar beneden tussen de 'gaspitten' en plek Y.

Nevermind... ik lees weer te snel, ik zie nu welke plek je bedoelt. Ik ga eens serieus overwegen te kijken of ik eea. kan opschuiven. De linkerhoek naast/achter de linkerfront is idd een mooie plek.