Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Etiennevh

Citaat van: Hanky Panky op januari  9, 2014, 13:02:48
Bij deze een bedankje voor de informatie die Morca in dit topic heeft neergepend, erg leerzaam  :)
+1. Ik zit er nu voor het eerste doorheen te lezen (waar een pauze al niet goed voor is :)) en bedank een ieder die mee heeft geholpen aan het verstrekken van deze leerzame informatie :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

high-q

Citaat van: Joske007 op januari  9, 2014, 13:00:04
Mic best recht (horizontaal) naar voren richten!
Zelf gebruik ik ook mijn foto-statief, vanwege de schroefdraad die net weer anders is heb ik hierbij enkele lichte aanpassingen;)

Ik heb eens een auto calibratie van een Anthem processor gedaan, waarbij de mic omhoog moest staan. Vandaar de vraag.


Foto uit mijn eigen topic

Citaat van: Etiennevh op januari  9, 2014, 13:01:10
Ok. Zou je je statief (als het een tripod is) niet zo in kunnen stellen dat je 2 poten gebruikt om achter de bank te zetten, en de derde poot gebruikt op de bank? (die poot maak je een stuk korter en zet je bijv. in een andere hoek zodat je de luisterpositie nabootst)

In ieder geval zou dat met mijn statief werken maar ieder statief is natuurlijk anders.....

Helaas lukt dat niet met mijn statief, de poten zijn niet helemaal vrij te bewegen.
Ze kunnen niet maximaal uitgeklapt worden en kunnen niet plat worden gelegd.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Citaat van: high-q op januari  9, 2014, 14:01:45
Ik heb eens een auto calibratie van een Anthem processor gedaan, waarbij de mic omhoog moest staan. Vandaar de vraag.


Foto uit mijn eigen topic

Helaas lukt dat niet met mijn statief, de poten zijn niet helemaal vrij te bewegen.
Ze kunnen niet maximaal uitgeklapt worden en kunnen niet plat worden gelegd.

Bij Bax shop, heb je voor €17,- een micofoon standaard (Innox IVA 02). Heb m zelf ook, werkt prima.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

high-q

Citaat van: RalphH op januari  9, 2014, 14:08:02
Bij Bax shop, heb je voor €17,- een micofoon standaard (Innox IVA 02). Heb m zelf ook, werkt prima.

Thanks, zo eentje bedoelde ik idd! :D
Hebben we tijdens de REW sessie bij mij thuis ook gebruikt bedenk ik me net.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

evilniek

Je moet de microfoon altijd naar boven richten dat is de correcte manier.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Etiennevh

Citaat van: evilniek op januari  9, 2014, 14:42:05
Je moet de microfoon altijd naar boven richten dat is de correcte manier.
Ik dacht altijd in een hoek van 45 graden naar voren? Het geluid komt toch ook niet van boven je oorschelp in?
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Staaled

Citaat van: Etiennevh op januari  9, 2014, 14:51:21
Ik dacht altijd in een hoek van 45 graden naar voren? Het geluid komt toch ook niet van boven je oorschelp in?
Dat staat er los van.
Een mic meet voor bepaalde frequenties hoger of lager, afhankelijk van de hoek . Dat wordt meestal gecompenseerd middels een .cal file.
Positioneer je de mic anders dan de specs meet je niet nauwkeurig.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hanky Panky op januari  9, 2014, 13:02:48
Bij deze een bedankje voor de informatie die Morca in dit topic heeft neergepend, erg leerzaam  :)
Geen dank,puur hobby.

Dank ik bij deze: RalphH,Jeroen,Staaled,HTip en TimvdG,voor hun bijdragen aan de mainpost en het topic.
Samen weten we meer  :music:

Met de EMC word ook omhoog meten aangeraden dacht ik op het HTS te hebben gelezen.

Joske007

Citaat van: Staaled op januari  9, 2014, 16:16:39
Dat staat er los van.
Een mic meet voor bepaalde frequenties hoger of lager, afhankelijk van de hoek . Dat wordt meestal gecompenseerd middels een .cal file.
Positioneer je de mic anders dan de specs meet je niet nauwkeurig.
De Umik-1 is omnidirectionele usb-microfoon!
Hier begrijp ik uit dat een omnidirectionele microfoon het geluid vanuit elke richting registreert  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: Joske007 op januari  9, 2014, 18:53:46
De Umik-1 is omnidirectionele usb-microfoon!
Hier begrijp ik uit dat een omnidirectionele microfoon het geluid vanuit elke richting registreert  ;)
Maar niet lineair over het complete bereik.
Er zit nagenoeg altijd een ( lichte ) afwijking in, oa afhankelijk van de hoek.

Antimode mic, omnidirectioneel maar moet naar het plafond.
Lyngdorf mic, omnidirectioneel maar moet op focus positie recht naar voren om vervolgens op verschillende
posities onder verschillend hoeken gebruikt te worden ter compensatie van afwijkingen.
ADSY mic , omnidirectioneel maar moet naar het plafond.
Need I go on? ;)

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Fijn om hier weer wat bij te kunnen leren ;)
Ga eens opzoeken hoe de Umik-1 nu eigenlijk volgens fabrikant bij een rew-meting moet geplaatst worden, lijkt me zeer essentieel voor een correcte meting.

Update:
1) - If using the Umic without calibration you should use it facing up to the ceiling (WM61a capsule is developed to be flat for diffuse field / random incidence).
2) - If you use the provided calibration file face it directly to the source (or just inbetween both speakers if you measure a stereo setup).

Ik heb dus methode 2 gebruikt i.s.m. de Cal-file :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

high-q

HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Yep

Citaat van: Yep op januari  6, 2014, 11:27:49
Hallo,

Ik ben sinds gisteren in het bezit van een denon avr-x2000, ik heb de audessey set up gedaan, kind kan de was doen maar ik heb er nog wel enkele ragen over want ik twijfel aan een aantal instellingen

Fronts: Dali suite 1.5                                                        Center Dali Suite 0.7

Frequency response - 41 - 24000                                       Frequency response                    57-25000
Impedence - 4 - 8 ohm                                                     impedence                                  4.0   3.3/200 Hz
Bass Reflex System Resonance - 43.5Hz                             bas refeflex system renonance     41.0
Crossover frequency - 3000Hz                                            Crossover                                  2.400
Recommended amplifier power - 40 - 160 Watts                  sensitivity                                  90.0
Sensitivity - 89 Db                                                             Max spl                                     111.0
Max SPL - 109 Db   

Subwoofer BK Gemmni II                                                                                   

•System Type: Actief systeem met variabele frequentie                                       
•Input: High level 100 k ohm ongebalanceerd via Neutrik Speakon connector
•Gain Control Range: 60dB
•Drive Unit Impedance: 4 Ohm
•Input: 230V / 50Hz
 
Rears   2x Boston Acoustics speakers
Frequentie bereik: pusmin 3db    120-20000Hz.
Gevoeligheid :(1 watt (2.83v) bij 1 m)    89dB.
Nominale Impedantie:    89dB.
Midrange:  3 1/2" (89mm)
Hoge tonen eenheid:  3/4" (19 mm)
Kantelfrequentie:  Satelieten 4500 Hz
   

De subwoofer is low level aangesloten, crossover voor de audessey helemaal open gezet, gain op de helft en de fase op de 12 uursstand. Daarna heb ik de audessey uitgevoerd op 8 meetpunten.     

De uitkomsten zijn:
De Fronts zijn op large gezet, de rest op small. Subwoofer ja

Center staat nu op 40 Hz, rears op 110Hz

Front l   -9.0 db,  front r -6db,  center -8 db,  subwoofer -12 db,  rear l -6,5 db  en rear r -5,5 db   

Subwoofermodus: LFE

LPF voor LFE:   120Hz     

MultEQ XT: Audessey
Dynamic EQ: aan
Dynamic volme: medium     

Ik hoop dat ik het er een beetje duidelijk  heb neergezet.

Ten eerste staan de fronts op Large, wanneer ik de sub op low level heb aangesloten moeten ze toch op Small staan? Ten tweede de center op 40 Hz, zelf heb ik het idee dat het beter is om het op 80 Hz te zetten.
De functie pure direct valt mij een een beetje tegen, maar klopt het dat de sub niet speelt tijdens deze modus? Want als ik evt de fronts op large ga zetten en toch van deze functie gebruik wil maken doet de sub niet mee.       

Op zich ben ik wel tevreden over de geluidsweergave, nog iets te schel naar mijn mening kijken of ik daar nog wat aan kan sleutelen (vooral bij stereo)

Iemand verder nog tips/aanbevelingen?                       



Hallo,

Ik ben met de tips aan de slag gegaan, de huidige instellingen zijn nu:

Fronts op small, center en surround ook.
Subwoofer op LFE, LPF voor LFF op 120Hz
Gain vd sub nu op ong een kwart ipv de helft
crossover van fronts op 80 HZ, center op  80 Hz, rears op 110 Hz

Front L     -8.5 db    FRont R -8db, center -8,5 db, surr r -8,0 db, surr L -9,0   subwoofer -6,0 db

Cinema EQ uit
MultEQ= audessey
Dynamic EQ    aan
Dynamic volume   medium


Surrounds stonden vrij hard, deze zachter gezet na de definitieve audessey meting, toen ook weer de fronts op small gezet.

De receiver geeft tijdens de audessey wel steeds een foutmelding   surround rechts zou niet goed zijn aangesloten, maar alles gechecked maar alle draden zitten netjes zoals het hoort dus dit genegeerd. Er komt gewoon goed geluid uit zonder storingen.

Het verschil na de eerste meting merk ik in positieve zin, voor de subwoofer is veel beter afgesteld, en speeld veel mooier mee met muziek. Tijdens een film draai ik hem gewoon wat verder open.

Bedankt voor de tips, als iemandnog tips/aanbevelingen heeft dan houd ik mij aanbevolen.

Joske007

Is er een reden waarom de rears op 110Hz staan en niet bv net zoals de rest op 80Hz?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op januari 10, 2014, 17:13:09
Is er een reden waarom de rears op 110Hz staan en niet bv net zoals de rest op 80Hz?

Als je naar z'n specs kijkt voor rears zijn deze minder capabel dan de fronts in de lage tonen/regionen. Zo zal ADSY ook de in-room respons gemeten hebben en ze dus op "small" gezet, terwijl de fronts op "Large" kwamen te staan.
Daarna heeft hij handmatig XO van de fronts op 80Hz gezet maar denkelijk stonden de REARS al op 110Hz oid. (en een XO *lager* nemen als dewelke de receiver voorsteld is niet goed, er is daar namelijk geen ADSY correctie meer in dat gebied)
O

Allez, zo lijkt het me toch te zijn gegaan.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Citaat van: jvanhambelgium op januari 10, 2014, 17:19:38
Als je naar z'n specs kijkt voor rears zijn deze minder capabel dan de fronts in de lage tonen/regionen. Zo zal ADSY ook de in-room respons gemeten hebben en ze dus op "small" gezet, terwijl de fronts op "Large" kwamen te staan.
Daarna heeft hij handmatig XO van de fronts op 80Hz gezet maar denkelijk stonden de REARS al op 110Hz oid. (en een XO *lager* nemen als dewelke de receiver voorsteld is niet goed, er is daar namelijk geen ADSY correctie meer in dat gebied)
O

Allez, zo lijkt het me toch te zijn gegaan.
Idd Jan,en het kan ook nog plaatsing zijn,effect vd ruimte /plaatsing tov de luisterplek.

jvanhambelgium

Citaat van: morca op januari 10, 2014, 17:23:50
Idd Jan,en het kan ook nog plaatsing zijn,effect vd ruimte /plaatsing tov de luisterplek.

Inderdaad, het dichter bij een muur of hoek brengen zal bijvoorbeeld de "gedetecteerde" XO nog wat verlagen.
Vb bij m'n monitor-rears nu zit ik op 150Hz, ze staan natuurlijk wel 1 meter van welke muur dan ook. Breng ik ze tegen de zijmuur zakt dit naar pakweg 90Hz oid.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Citaat van: jvanhambelgium op januari 10, 2014, 17:19:38
Als je naar z'n specs kijkt voor rears zijn deze minder capabel dan de fronts in de lage tonen/regionen. Zo zal ADSY ook de in-room respons gemeten hebben en ze dus op "small" gezet, terwijl de fronts op "Large" kwamen te staan.
Daarna heeft hij handmatig XO van de fronts op 80Hz gezet maar denkelijk stonden de REARS al op 110Hz oid. (en een XO *lager* nemen als dewelke de receiver voorsteld is niet goed, er is daar namelijk geen ADSY correctie meer in dat gebied)
Ik dat de rears ook uit de Dali reeks waren, vandaar de vraag waarom deze op 100Hz stonden, heb ik dus overheen gelezen, maar goed dat er hier wordt meegelezen, bedankt  :clapping: ;)

Citaat van: Yep op januari  6, 2014, 11:27:49
Rears   2x Boston Acoustics speakers
Frequentie bereik: pusmin 3db    120-20000Hz.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Yep

Ik zal morgen eens foto's maken vd opstelling, het staat allemaal wel dicht op elkaar.

De voornaamste verandering is dat de sub ipv -12Hz nu op -6Hz staat, de center had een crossover van 40, deze op 80 gezet. De fronts staan nu op small (ook zelf gedaan)

De -6 Hz is tot stand gekomen door net zolang de gain vd sub terug te draaien totdat het op -6Hz kwam te staan.

gr

Yep

Citaat van: Yep op januari 10, 2014, 17:55:31
Ik zal morgen eens foto's maken vd opstelling, het staat allemaal wel dicht op elkaar.

De voornaamste verandering is dat de sub ipv -12Hz nu op -6Hz staat, de center had een crossover van 40, deze op 80 gezet. De fronts staan nu op small (ook zelf gedaan)

De -6 Hz is tot stand gekomen door net zolang de gain vd sub terug te draaien totdat het op -6Hz kwam te staan.

gr



Yep

Citaat van: morca op januari 11, 2014, 14:53:10
Je zit volop in de gain op je luisterplek,
dit verklaard meteen waarom ADSY je sub zo zacht zet denk ik.

Netjes voorelkaar voor de rest  :thumbs-up:

hoi, wat bedoel je met:   Je zit volop in de gain op je luisterplek