Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thebest106

Meer kanaals (5.1/7.1) meting is in rew 5.01 gewoon al mogelijk via asio is per kanaal een audio engine opgenomen, enige nadeel je kunt dus wel meten en dan in apo de filter toepassen, maar deze is hierna niet na te meten omdat apo niet met asio werkt.

Convolver werkt met een wav bestand waarin een filter wordt opgenomen en deze is met rew te generen, het is dus een parametrische eq

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik geloof dat ik de coax van me EMU maar eens aan moet gaan sluiten,want dat zijn leuke extra optie,s.
Voor de speakers weet ik de correctie al,want het is een correctie aan een ontwerpfout die in stereo ook perfect werkt.
Dan kan ik me speakers boven ook dspen voor film  :headbanging:

Ejorne

Citaat van: thebest106 op november 16, 2013, 22:15:24
Convolver werkt met een wav bestand waarin een filter wordt opgenomen en deze is met rew te generen, het is dus een parametrische eq

Hoe gebruk jij het precies en welke convolver voor foobar gebruik  je?

Ik heb DRC gebruikt maar ik kreeg het niet aan de praat met de meting van REW.
De impuls response gaf een foutmelding in DRC.
Met de tooltjes / beschrijving op de duffroomcorrection-wiki page (welke nu uit de lucht lijkt te zijn?) lukte het wel maar vond het resultaat uiteindelijk toch wat te vlak/kill

thebest106

Ik maak gebruik van vst convolver, zal vanavond wel FF wat meer info plaatsen.
Ik gebruik het alleen maar om de onder de 80hz te vlakken, om dat ik bij 40 en 60hz twee flinke bulten heb

W.Otter

jongens bedankt voor de reacties! Als ik tijd heb ga ik straks even een paar metingen doorvoeren. Even met de fase in de weer en de plaatsing van de sub.

mijn sub zal binnenkort ergens anders komen te staan.
Hoe kan ik de ultieme plek van mijn sub bepalen? Op de luisterplek zetten en dan rondkruipen? eventueel de meetmic op die verschillende plekken neerzetten en inmeten?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

morca

Citaat van: W.Otter op november 18, 2013, 08:47:46
jongens bedankt voor de reacties! Als ik tijd heb ga ik straks even een paar metingen doorvoeren. Even met de fase in de weer en de plaatsing van de sub.

mijn sub zal binnenkort ergens anders komen te staan.
Hoe kan ik de ultieme plek van mijn sub bepalen? Op de luisterplek zetten en dan rondkruipen? eventueel de meetmic op die verschillende plekken neerzetten en inmeten?
Je hebt een topic toch waar ik even kan spieken hoe alles ook al weer staat.
Idd dat is een manier,maar ik wil graag eerst even kijken  :)

RalphH

Citaat van: W.Otter op november 18, 2013, 08:47:46
Hoe kan ik de ultieme plek van mijn sub bepalen? Op de luisterplek zetten en dan rondkruipen? eventueel de meetmic op die verschillende plekken neerzetten en inmeten?

Heb zelf de sub op een plankje met wieltjes gezet, mic op de luisterplek en rollen maar.  ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirk

Citaat van: RalphH op november 18, 2013, 16:59:03
Heb zelf de sub op een plankje met wieltjes gezet, mic op de luisterplek en rollen maar.  ;D.
hier heb ik het ook op die manier gedaan
al moest ik wel ff aardig tillen om de sub (200L testkastje :D) op de hangkast te leggen, want ik wou toch ook ff horen of hij daar misschien niet beter klonk ;D
stukje peace of mind zeg maar  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joske007

Yep, je zal versteld staan waar je sub dan uiteindelijk op de nieuwe plaats komt te staan, succes  :)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Dynky op november 18, 2013, 17:13:10
al moest ik wel ff aardig tillen om de sub (200L testkastje :D) op de hangkast te leggen, want ik wou toch ook ff horen of hij daar misschien niet beter klonk ;D
stukje peace of mind zeg maar  ;)

LOL, Held!
Was je rug net zo blij met de peace of mind? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dirk

nope  ;D
achteraf was ik daar eigenlijk ook wel blij mee, dat die plek geen goede sub-locatie bleek te zijn...stel je voor dat de latere sub ook weer daarop moest getild worden, ik mag er niet aan denken ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


thebest106

De stappen om gebruik te maken van convolver vst (parametrische EQ voor foobar jriver fidelity, etc). Eerst even het component (plugin) convolver voor foobar2000 binnen halen.

Hierna een filter maken in rew of een bestaande inladen, kunnen er ook twee zijn als je voor beide frontspeakers een andere EQ wilt toepassen


De filter exporteren naar wav, hier kun je kiezen voor mono (1) of stereo (2). De .wav opslaan zodat deze later in convolver is in te laden, Tot zover REW


In Foobar2000, even kijken of convolver in de lijst van componenten voorkomt.


In de dsp manager convolver inschakelen, en hierna op configureren klikken


Hier het .wav bestand selecteren en de EQ is toegepast.

Voor meer info over de instel mogelijkheden zie: http://convolver.sourceforge.net/vst.html

clipto

Wat ik me afvraag.. (Jaja, nou komt het haha)

Op internet zijn genoeg zaken te vinden over opstelling van speakers.  Wat ik vond is, speakers licht ingedraaid naar de luister positie, gericht een meter achter de positie is vaak goed.
Daarnaast zo ver mogelijk van de muur, vaak is dit in een woonkamer niet haalbaar, dus gelijk aan de voorzijde van het audiomeubel is al een goede start.

"Afstand tussen de speakers: Als uitgangspunt kan genomen worden: deel de afstand van luisterpositie tot de luidsprekers door 3 en vermenigvuldig de uitkomst met 2. Voor een afstand van 2,4 m zou dan de afstand tussen de 2 luidsprekers op 1,60m komen."

Heel nuttig en klinkt inderdaad mooi.
Maar is er ook zoiets te zeggen over plek van de subwoofer?
Wel of niet in de hoek? Ik las al iemand die m op een kast getild heeft zelfs!
Ik overweeg m'n XTZ set uit te breiden met een subwoofer en vroeg me af wat de ideale positie zou zijn.
Natuurlijk moet de 'baas' het er ook mee eens zijn. Nu staan mijn speakers naast de voorzet wand, op de lange wand tegenover de bank. Ideaal (en haalbaar) zou dus zijn links ernaast, tussen de meubels of rechts ernaast. Wat zou in mijn situatie aan te raden zijn? En dan indraaien of juist gewoon haaks op de muur? Ik overweeg een front firing woofer trouwens, las al dat dat wat lastiger te plaatsen is dan downfiring. En stel ik plaats hem bijvoorbeeld links van het meubel en ik wil later een tweede woofer erbij zetten. Zet ik dan rechts van het meubel ook recht en of ingedraaid, of juist helemaal anders?

Natuurlijk is een antwoord, ga meten, maar er zal toch wel een soort 'altijd goede start' manier zijn?
Cambridge Audio Azur 650A versterker - Linn Kaber LS500 speakers - BK XLS200 - Cambridge Audio Dacmagic 100 - Linn K20 speakerkabel

W.Otter

Citaat van: morca op november 18, 2013, 16:50:39
Je hebt een topic toch waar ik even kan spieken hoe alles ook al weer staat.
Idd dat is een manier,maar ik wil graag eerst even kijken  :)

ja inmiddels verhuisd en nog niet alles is aanwezig om een definitieve opstelling te maken. Ik beloof al twee maanden foto's maar mijn maatwerkmeubel laat (nog steeds) op zich wachten.

linkje:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=126052.0
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF


RalphH

Citaat van: thebest106 op november 16, 2013, 22:15:24
Meer kanaals (5.1/7.1) meting is in rew 5.01 gewoon al mogelijk via asio is per kanaal een audio engine opgenomen

Zeer geinig. Net al mijn speakers dus even gemeten.
Rears vertonen nagenoeg exact dezelfde dip boven de 90Hz (zie mijn eigen topic voor conclusies hierover nav meting door rivasono. Enige speaker die dit niet heeft, is de center.
Nette nagalmtijden overigens ook weer center en rears.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ge moet die hoeken vullen  ;D
Als de ruimte voor en achter bijna hetzelfde gebouwd/ingericht is ,zal je voor idd wel bijna hetzelfde meten als achter.
Je zit ong in het midden toch?

Maar je bent 5.1 aan het meten :thumbs-up:,cool ik moet gauw Jeroen ze mic weer eens lenen.
Ik wil daar ook wel eens mee spelen,vooral beneden.

Francisco

Ook maar weer eens aan de slag geweest met de Umik  :D
Die Rotel van mij doet toch iets vreemds met DTS, dan heb ik een dip tussen 60 en 80hz, maar bij stereo weer niet, jullie een idee?
Ik heb ook even geprobeerd met de phase op 180 te zetten ipv 0
Zie hier de resultaten, graag weer jullie commentaar  ;)

DTS met phase op 0


DTS met phase op 180


Stereo met phase op 0




W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Francisco


W.Otter

mijn Rotel (rsp1570) doet ongeveer hetzelfde wat jouw waterval laat zien
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Former member 78

Lijkt op de Xover.
Bij stereo speelt de sub niet mee neem ik aan?

Francisco

Jawel speelt wel mee, laat hij ook duidelijk zien in display L/R en LFE