Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hokkie001

Meting 2: Alleen de mains, zonder subwoofer (in Yamaha subwoofer op on laten staan)

Hokkie001

Meting 3: Mains en subwoofer apart gemeten en een vergelijk.


Hokkie001

Wel grappig om te zien dat de pieken rond de 80 en 120Hz nu niet aanwezig meer zijn. Zelfs met een sine wave is het irritante nu redelijk weg! Wat heb ik gedaan?

De 40Hz toon is nu duidelijk aanwezig! Maar begreep al dat dit vermoedelijk alleen is te elimineren middels een DSP?


Hokkie001

Hier nog twee plaatjes met de meet microfoon ongeveer 80 cm meer de kamer in...

RalphH

Voor een crossover die op 80hz staat lopen de fronts wel ver door op hetzelfde volume en valt de sub wel erg hard af bij 40Hz.
Als dit toch klopt, dan heb je wel erg veel last van je room-modes ook gezien het verschil in volume. DSP zou daar zijn ding in moeten doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Citaat van: RalphH op oktober 30, 2013, 10:48:50
Voor een crossover die op 80hz staat lopen de fronts wel ver door op hetzelfde volume en valt de sub wel erg hard af bij 40Hz.

Je bedoelt dat de fronts al snel meedoen in het geheel? Dat viel mij ook al op! Das vreemd, want ik heb wel degelijk alles ge-dubbel-checked...

RalphH

Yep.
Ze zullen onder het kantelpunt altijd nog wel wat doen, vallen niet meteen vlak af, gaat geleidelijk. Maar bij jou lijken ze nagenoeg niet af te vallen.

Heb je nog iets met die "stereo+sub" setting gedaan? Heb je een optie "as speaker size" oid? Daar zou ie dan op moeten staan anders krijgen je fronts de volle laag.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Ik weet niet helemaal wat je met die laatste vraag bedoelt, maar in de receiver staan de speakers op "small" kantelpunt in de receiver op 80Hz, verder kan je niets instellen. Alle paraEQ staan op trough (dit betekend dat deze niet meedoet). Voor de testdoeleinden/metingen is de receiver op 2CH STEREO gezet (Front li/re en Subwoofer)

FYI: Aansluiting van de soundcard en SPL meter
USB Soundcard (gekalibreerd)
1x RCA SPL meter naar Soundcard LINE IN
1x Souncard LINE OUT naar SPLITTER (2xRCA) en AUDIO IN LEFT/RIGHT
Receiver Subwoofer OUT naar LFE IN op mijn SVS

Subwoofer:
Volume = 12 uur
Phase = 45 graden (gaf mij het beste resultaat)
Crossover = Max = LFE

Receiver:
Front li/re = 75db SPL = 0db in de receiver
C = niet aanwezig = Phantom
Surr li/re = 75db SPL = -1db in de receiver
Sub = +/- 75db SPL = 0db in de receiver

afstanden = alles op 7 feet (19 feet subwoofer ingesteld)


RalphH

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 12:26:17
Voor de testdoeleinden/metingen is de receiver op 2CH STEREO gezet (Front li/re en Subwoofer)

Bij deze setting vraag ik me dus af of de fronts niet op large gezet worden. Arcam heeft ook een dergelijke setting en dan staan de fronts op large. Een andere setting zorgt er voor dat ook bij stereo de settings van het bass management gebruikt worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Hmmm... Dat zou in ieder geval verklaren waarom de fronts zo "laag" al meedoen. Kan dit dan ook invloed hebben op de room mode/ staande golven bij 40Hz? Als je de meting bekijkt waarbij ik de fronts en sub apart gemeten heb (reactie #4201 bovenste foto), lijken de fronts niet heel veel invloed te hebben in vergelijking als ik ze tezamen meet.

Hoe zou ik de reciever moeten instellen? Speakerconfig alleen de fronts en sub aanzetten en surrounddecoder op normal (dus zonder toevoegingen?

Ejorne

Welke rolloff past dereceiver toe? Op zich is het wel te verklaren dat 40Hz nog zo meedoet. Stel dat de receiver een 12db/octaaf afvalt en de kamer een roommode heeft van circa 10db. Dan is het resultaat wat je in de meting ziet. De roommode en de rolloff heffen elkaar een beetje op en daaronder 'stort' het in elkaar...

/edit; spaties toegevoegd

/edit2;
En kan het zijn dat je op de subwoofer ook de crossover op 80Hz hebt staan? Dat kan de sterke afval aan de bovenkant verklaren, een dubbele crossover op 80Hz. De ene van de subwoofer en de andere van de receiver

Hokkie001

Ik heb werkelijk geen idee hoeveel db/octaaf de versterker toepast en zou niet weten waar ik dit terug zou kunnen vinden.

De subwoofer heeft zijn kantelfreq vol open staan (voorbij de 160Hz en word aangegeven met LFE)

EDIT 1:
Ik lees op een engelse forum trouwens dit stukje:

"Since you have only one subwoofer, you should run a cable from the SUB 1 receiver output jack to the LEFT subwoofer input jack, and another cable from the SUB 2 receiver output jack to the RIGHT subwoofer input jack."

Klopt dit wel? Want ik gebruik gewoon een enkele kabel van sub pre-out1 naar de LFE ingang van de subwoofer (geen Y-splitter)

EDIT 2:

Ik heb ff de handleiding nagekeken, een 24db/octaaf op subwoofer kanaal rolloff

morca

Meeste antwoorden zijn al gegeven.
Ik zie idd staande golven met front,s maar ook met de sub erbij,dit is je ruimte/setup in  de ruimte.
Dat wilde ik even checken.

Naar voren is nog slechter zo te zien,dus laten we even vallen.

Wat meet je als de fronts wel op small staan,

Ja als je fronts en sub samen het laag weer willen geven word het rommelig.
Vooral speakers mid op de lange muur gaan dan naar klinken,aanwijsbaar vervormende mid bas.

Hokkie001

Dus gaan wij er van uit dat de versterker de speakers op "large" set als ik in 2CH STEREO speel, zoals Ejorne aangeeft?

Wat vinden jullie van de rest van de meting? Met name tussen de 400-2000Hz (daar zit ook een geleidelijke dip van zo'n 10db). Ik had ergens gelezen dat dit door tafels, stoelen en eventueel weerkaatsing van de grond kan zijn....klopt dat?

In het eerste geval zal een DSP van het merk Anti-mode dan wel Behringer uitkomst bieden? En daar de piek afvlakken...

De reden waarom ik dit vraag is dat ik niet veel bewegingsruimte heb qua plaatsing! Ik kan nog wel de sub verplaatsen naast de zitbank, maar ik vraag mij af of ik dan niet hetzelfde "probleem" krijg.

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 17:51:23
Wat vinden jullie van de rest van de meting? Met name tussen de 400-2000Hz (daar zit ook een geleidelijke dip van zo'n 10db).

Ik zou eerder zeggen dat de receiver het hoog boost, zie je wel vaker. Vandaar mijn vraag in postje 4183 en 4185 om auto EQ op de Yamaha eens uit te zetten ;)

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 17:51:23
In het eerste geval zal een DSP van het merk Anti-mode dan wel Behringer uitkomst bieden? En daar de piek afvlakken...

Antimode is subwoofer DSP niet voor de rest.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Even je manual gecheckt EQ uit =  parametrical EQ --> Through
Check voor de zekerheid ook even of "extra bass" niet aan staat.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Hokkie001

Citaat van: RalphH op oktober 30, 2013, 19:38:38
Even je manual gecheckt EQ uit =  parametrical EQ --> Through
Check voor de zekerheid ook even of "extra bass" niet aan staat.

Precies! Dat heb ik dus op rough staan en de extra bass kan ik niet inschakelen omdat de speakers op "small" staan.

De Behringer FBQ1000 zou een oplossing zijn, als ik de rest uitgesloten heb.

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 19:40:50
Precies! Dat heb ik dus op rough

Ok.
En als je 'm aan zet, corrigeert ie de boel dan niet?

Zou overigens voordat je aan sub dsp begint eens proberen uit te zoeken of die bult in het laag een room mode is of het resultaat van iets anders. Je kunt de meet microfoon eens bij de subwoofer houden om te zien of ie wel het hele bereik weer geeft. Weet je dat in iedergeval zeker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 17:51:23
Dus gaan wij er van uit dat de versterker de speakers op "large" set als ik in 2CH STEREO speel, zoals Ejorne aangeeft?

Dat bedoelde ik niet aan te geven. Wat ik bedoel is dat de speaker op small toch nog een dergelijke output rond 40hz kan geven. De receiver zorgt door de small instelling dat het gedeelte onder de 80hz met 12db per octaaf afvalt. 80hz min 1 octaaf is 40 hz. Daar stuurt je receiver de front speakers dus 12db zachter aan. Maar de staande golf in je kamer, ook rond die 40hz, zorgt weer voor een boost. Daardoor krijg je toch nog zoveel output van je front speakers ook al staan ze op small.
4

Hokkie001

De Parametrical EQ zet ik helemaal niet aan, ook niet bij normaal gebruik, maar ga dat dan even proberen. Ook moet ik nog een meting doen nadat ik YPAO het werk heb laten doen...

Je hebt gelijk hoor vwb de DSP, maar zit zo al wat vooruit te denken... Ik heb namelijk sterk het gevoel dat dit aan mijn ruimte ligt  :huh2:

Hokkie001

Citaat van: Ejorne op oktober 30, 2013, 20:05:06
Dat bedoelde ik niet aan te geven. Wat ik bedoel is dat de speaker op small toch nog een dergelijke output rond 40hz kan geven. De receiver zorgt door de small instelling dat het gedeelte onder de 80hz met 12db per octaaf afvalt. 80hz min 1 octaaf is 40 hz. Daar stuurt je receiver de front speakers dus 12db zachter aan. Maar de staande golf in je kamer, ook rond die 40hz, zorgt weer voor een boost. Daardoor krijg je toch nog zoveel output van je front speakers ook al staan ze op small.
4

Ok! Thnx voor de uitleg...sorry voor mijn aanname.

RalphH

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 20:07:00
De Parametrical EQ zet ik helemaal niet aan, ook niet bij normaal gebruik, maar ga dat dan even proberen. Ook moet ik nog een meting doen nadat ik YPAO het werk heb laten doen...

Aaaah, dacht dat je die al gedraaid had, vandaar mijn vraag om de parametric eq uit te zetten (die voortkomt uit de YPAO meting). Maar als dat niet het geval is, zou ik dat zeker doen.
Metinkje aan woofer ff niet vergeten (zonder EQ).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dennis75

Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

Hokkie001

Citaat van: Dennis75 op oktober 30, 2013, 20:12:37
Er staat in de marktsectie een mooie DSP te koop.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=137788.0

:blink:

@ralph:

Ga ik doen! Je maakt mij nieuwsgierig...

En je bedoelt de meting rechtstreeks op de subwoofer, neem ik aan? Dus vanaf de soundcard naar de sub (buiten de receiver om).

morca

Citaat van: Hokkie001 op oktober 30, 2013, 20:16:09
:blink:

@ralph:

Ga ik doen! Je maakt mij nieuwsgierig...

En je bedoelt de meting rechtstreeks op de subwoofer, neem ik aan? Dus vanaf de soundcard naar de sub (buiten de receiver om).
Idd dat bedoeld hij  :)