Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Oef, weer een hoop posts gemist, gaat iets niet goed met notification mails af en toe.

Lekker bezig met meten Sjoerd!
Ziet r best netjes uit ook zo. Je hebt zo'n zelfde ellendige dip als ik heb tot 150Hz, wat zijn je kamerafmetingen?
Nagalm wat omlaag zou leuk zijn, maar valt niet mee om voor elkaar te krijgen. Zal al best klinken neem ik aan.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjoerd303

Citaat van: RalphH op juni  7, 2013, 15:32:56
Oef, weer een hoop posts gemist, gaat iets niet goed met notification mails af en toe.

Lekker bezig met meten Sjoerd!
Ziet r best netjes uit ook zo. Je hebt zo'n zelfde ellendige dip als ik heb tot 150Hz, wat zijn je kamerafmetingen?
Nagalm wat omlaag zou leuk zijn, maar valt niet mee om voor elkaar te krijgen. Zal al best klinken neem ik aan.

Dank je Ralph, het was wat werk maar het is wel leuk om te leren. Ik zie echter die dip niet van 150Hz bij mij, of zie ik iets over het hoofd? Daarbij heb ik de CO. Op 80hz staan. Stiekem ben ik al aan het kijken naar een minidsp zoiets http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4 . Ik wil mijn fronts en sub daarop aansluiten. Net op het moment dat ik serieus de minidsp wilde bestellen lees ik iets over rev a en B uitvoering. Die heeft dan weer te maken met het vrms uitgangs niveau. Geen idee wat m'n sr7007 uitstuurt....
Wellicht weet iemand dat, of zijn er andere betere opties( binnen dat budget) om de eq settings van rew te gebruiken?
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

1 ding waar je bij alle dsp,s op moet letten is het afstellen vd in en output gain.
Daar zijn wat leden die daarbij kunnen helpen,Timvg bij minidsp bv.
Of voor antimode dualcore 2 Ron ,Hipster enz.

Welke versie durf ik zo gauw niet te zeggen,moet snel effe weg,bier halen  :D

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjoerd303

Ja dat is een aardige dip ja..... Ik zal snel eens wat nieuwe metingen doen die ik wat langer door zal laten lopen. Je hebt wel een prachtige ruimte Ralph , lijkt mij heerlijk om een te stoeien met zo een dip. Ik neem aan dat daar meer kan dan in mijn woonkamer:p
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

yorkie13

Ga zeker eens aan de slag met de plaatsing van de SB12.

Of begin eens met de fase te spelen.

Sjoerd303

Citaat van: RA SUBS op juni  8, 2013, 08:41:03
Ga zeker eens aan de slag met de plaatsing van de SB12.

Of begin eens met de fase te spelen.

Heeft de fase instelling met de waterval te maken? Ik heb de fase nu ingeregeld door naar de SPL te kijken, daar waar deze het mooiste vlak met rew naar voren kwam heb ik deze laten staan...

Qua plaatsing heb ik 4 spots gebruikt, Naast de RA speaker kwam deze met rew het beste tot z'n recht. Ik heb de metingen nog, kijk straks nog even of die op de laptop staan.
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

Sjoerd303

Ik heb de sub plaatsing spots nog gevonden. De dip bij 70Hz ben ik kwijt bij de RA spot waar deze nu staat....
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

RalphH

Citaat van: Sjoerd303 op juni  8, 2013, 08:38:18
Je hebt wel een prachtige ruimte Ralph , lijkt mij heerlijk om een te stoeien met zo een dip. Ik neem aan dat daar meer kan dan in mijn woonkamer:p

Dankje, is redelijk wat te stoeien inderdaad, maar ergens houdt het op. Je komt dan op flinke akoestische maatregelen terecht en als het uiterlijk van de kamer er teveel onder gaat lijden, dan wordt daar de grens getrokken door iemand anders hier in huis ;D.

Met schuiven van de fronts kan ik wel e.e.a. doen, de dip is dan wel weg te krijgen, echter gaat dit dan weer ten kosten van het stereo/ruimtelijke plaatje. Dus ik doe het er maar mee. Klinkt erg goed overigens hoor.

De fase instelling heeft niet perse met de waterval te maken. Meer met het tegenwerken van speakers op elkaar.
Draai bij je front speakers bij 1tje de draadjes maar eens om. De conus van de ene speaker doet dan het tegenovergestelde van de andere. Ze staan "uit fase" (180 graden om precies te zijn), de geluidsgolven heffen elkaar nu op. Je zult bij luisteren nu merken dat het laag op je luisterplek (midden) nu nagenoeg toedelefoetsie is.
Je kunt je voorstellen dat dit bij een sub ook het geval is. Op je crossoverpunt, houden je fronts niet meteen op en de sub loopt ook nog door boven het crossoverpunt van je fronts (vanwege het .1 kanaal). De sub kan dus bij verkeerde fase, het geluid van de fronts neutraliseren en omgekeerd.
Op je sub zit als het goed is een fase knop die je (traploos) kunt verstellen. Hier kun je wat mee spelen zoals Ralf aangeeft.

Heb je de sub in de laatste opstelling al eens gemeten zonder fronts? Dat is eigenlijk de beste manier om te kijken waar je sub het beste uit de verf komt. Meet je met fronts, dan is de kans groot dat je fouten in de fase-instelling meet. Je trekt dan adhv de meting een verkeerde conclusie en gaat wellicht weer aan het schuiven.
Maak ook een meting van enkel de fronts (sub ff uitzetten).
Leg vervolgens meting van sub en front over elkaar heen. De gecombineerde lijn zou je in de meting met alles aan,ook moeten zien.
Is dat niet het geval (extra dips/pieken), dan moet je de fase van de sub aanpassen, net zolang tot de gemeten grafiek overeen komt met de gecombineerde lijn van de 2 afzonderlijke metingen.
Ben ik te volgen? ;D

Morca heeft geloof ik in het start-topic ergens aangegeven hoe je de fase het makkelijkst goed zet. Is appeltje eitje met rew.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

In ieder geval elke stand meten op de sub,soms heb je dan meteen de beste.
Als dat niet lukt kan je de manier uit de startpost proberen,en eventueel finetunen met de afstand op je receiver,daar werk je ook in het tijdsdomijn dus kan je je fase fine tunen hij echte problemen.

Maar ik zie geen extreem gekke dingen sjoerd....
Ja mooi kamer heeft die RalphH he  ;)

RalphH

Citaat van: morca op juni  8, 2013, 16:04:53
Maar ik zie geen extreem gekke dingen sjoerd....

Neuh, ik ook niet, maar een metinkje van enkel de fronts (en dan gewoon met bassmanagement/crossover aan en sub uit) zou ik toch ook wel eens willen zien.

Citaat van: morca op juni  8, 2013, 16:04:53
Ja mooi kamer heeft die RalphH he  ;)

:blush:
Gaat de rug een beetje op t moment? Je moet m echt nog eens van dichtbij komen beoordelen samen met Jeroen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ohw, laatst nog binnen Foobar met ElectrIQ 2 piekjes van de S10's in stereo wat getemd adhv de EQ resultaten uit REW.

Is nog wat spelen en verschillende settings maken. Beetje afhankelijk van de muziek of het laag vlug teveel/te weinig wordt. Echt 1 goeie vaste setting heb ik nog niet kunnen maken. Ben dan ook nog niet helemaal bekend met het tooltje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sjoerd303

Goede info mensen! Van de week ben ik tussendoor een paar dagen vrij. Dan ga ik dit eens proberen.... thx alvast...
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

morca

Citaat van: RalphH op juni  8, 2013, 16:32:51


:blush:
Gaat de rug een beetje op t moment? Je moet m echt nog eens van dichtbij komen beoordelen samen met Jeroen ;D
Ja en nee,het schommelt,wel naar de goeie kant de laatste tijd  :)
Misschien leuk eens alle te meeten bij jouw,Phillip en Timvg  en Hipster er ook bij  ;D
We zien wel even hoe het loopt ,het lang zitten blijft  :devil:

Nu effe lekker plat voor de buis,even lekker zitten bakken bij me neef,biertje erbij,tijd voor film nu,welke........weet ik nog niet .


morca

Citaat van: Sjoerd303 op juni  7, 2013, 20:30:40
Dank je Ralph, het was wat werk maar het is wel leuk om te leren. Ik zie echter die dip niet van 150Hz bij mij, of zie ik iets over het hoofd? Daarbij heb ik de CO. Op 80hz staan. Stiekem ben ik al aan het kijken naar een minidsp zoiets http://www.minidsp.com/products/minidsp-in-a-box/minidsp-2x4 . Ik wil mijn fronts en sub daarop aansluiten. Net op het moment dat ik serieus de minidsp wilde bestellen lees ik iets over rev a en B uitvoering. Die heeft dan weer te maken met het vrms uitgangs niveau. Geen idee wat m'n sr7007 uitstuurt....
Wellicht weet iemand dat, of zijn er andere betere opties( binnen dat budget) om de eq settings van rew te gebruiken?
Tim zijn reactie,denk beste zo geplaatst ipv dat ik het uit ga leggen:

Neem in elk geval degene die het hoogste inputvoltage kan verwerken.. Btw mocht ik het nu opnieuw zou ik sowieso de balanced versie nemen (met xlr weet je wel) die kan namelijk dubbel voltage verwerken in vergelijking met de unbalanced (cinch).. Dat geeft weer wat meer speling i.v.m. gain afstelling.


Denk dat je met deze uitleg al een stuk verder bent,is alleen even de vraag hoe je hem aan kan sluiten.
Ik denk dat ie de 2 volt versie bedoeld.



Former member 78

Mijn naakte vriend vind de nieuwe woofers prima :D






Ejorne


RalphH

Citaat van: morca op juni  8, 2013, 21:39:46
Ja en nee,het schommelt,wel naar de goeie kant de laatste tijd  :)

Gelukkig, ga zo door.

Citaat van: morca op juni  8, 2013, 21:39:46
Misschien leuk eens alle te meeten bij jouw,Phillip en Timvg  en Hipster er ook bij  ;D

Puik plan! Wordt wel volle bak voor de ruimte, maar dat mag de pret niet drukken. Neem aan dat iedereen mee leest, dus wie ik hoor wel wie voor is.
Marco, laat het even aan jou om wat datums te roepen dan.

Citaat van: Sjoerd303 op juni  8, 2013, 18:43:01
Goede info mensen! Van de week ben ik tussendoor een paar dagen vrij. Dan ga ik dit eens proberen.... thx alvast...

Goed geregeld! Dan hoop ik voor jou dat het daar een beetje regent, hoef je je niet schuldig te voelen dat je binnen zit  ;). Hoop ik wel dat hier de zon schijnt, ben namelijk ook een paar dagen vrij ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

kuiperik

Ik heb eens een afbeelding gezien hoe je de regelaars op het mengpaneeltje moet zetten, kan dit nu echter niet meer vinden  :unhappy:

Iemand hier toevallig een link naar staan of deze zelf bewaard, gaat om een behringer mengpaneel? Misschien een optie om deze in de start van dit topic te plaatsen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.


kuiperik

Dat is hem  :headbanging:

Dank je wel, ik had al diverse topics hier doorgespit en hem niet kunnen vinden!
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

morca

Geen dank.
Ik hang nog wel eens rond op dat forum de laatste tijd,denk beetje meelezen.
Zodoende moest ik meteen aan de uitgebreide uitleg van veel dingen denken in de REW sectie.

Ik zal de link er idd eens bijzetten,
Heb ook al eens gedacht of dat geen betere opzet is voor ons forum,maar alles is daar te vinden
Dus zo werkt prima denk ik.