Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rovinggecko

Mijn MiniDSP staat in de markt voor het geval iemand hier nog op zoek is....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mel

Iets lijkt niet te kloppen. Voor ik begin te meten met REW stel ik de sub en de fronts af op 75 Db. Maar in deze meting zou je zeggen dat de sub veel harder staat dan de fronts. Iemand een verklaring?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Timvg

Meting is veel accurater dan een DB meter met roze ruis. Vooral ook luisteren natuurlijk, sommige mensen houden wel van wat meer bas.

Moest ik van jou zijn ik zou eerst eens proberen van een Audyssey microfoon te pakken te krijgen via Onkyo. Die MultEQXT doet bij mij echt veel goeds, ook in het laag.

Gr

Tim

mel

Citaat van: Timvg op februari 18, 2013, 17:41:33
Meting is veel accurater dan een DB meter met roze ruis. Vooral ook luisteren natuurlijk, sommige mensen houden wel van wat meer bas.

Moest ik van jou zijn ik zou eerst eens proberen van een Audyssey microfoon te pakken te krijgen via Onkyo. Die MultEQXT doet bij mij echt veel goeds, ook in het laag.

Gr

Tim

ok, maar om nu correct te meten, moet ik dan het volume van de sub lager zetten zodat op een meting blijkt dat ze op gelijke hoogte met de fronts staan?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

Joske007

Citaat van: mel op februari 18, 2013, 18:39:02
ok, maar om nu correct te meten, moet ik dan het volume van de sub lager zetten zodat op een meting blijkt dat ze op gelijke hoogte met de fronts staan?
Inderdaad, je moet voor het meten je sub gelijk zetten met die van je fronts en je kan het volume van je sub ook wel even verlagen tijdens het meten.
indien je wil, mag je mijn Onkyo Audyssey microfoon eens lenen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: mel op februari 18, 2013, 18:39:02
ok, maar om nu correct te meten, moet ik dan het volume van de sub lager zetten zodat op een meting blijkt dat ze op gelijke hoogte met de fronts staan?
Ok..........ik zal duidelijker zijn de volgende keer.
Ik bedoelde ook meten met REW sub iets zachter en weer meten met REW..............tot ie ong vlak is.
Die roze ruis gebruik ik nergens voor........ ADSY gaat hier ook handmatig,en dan met REW nameten.

mel

Citaat van: morca op februari 18, 2013, 18:55:49
Ok..........ik zal duidelijker zijn de volgende keer.
Ik bedoelde ook meten met REW sub iets zachter en weer meten met REW..............tot ie ong vlak is.
Die roze ruis gebruik ik nergens voor........ ADSY gaat hier ook handmatig,en dan met REW nameten.

Copy  ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Wat wel heel opmerkelijk is, is dat wanneer ik de sub nu gelijk in volume trek met de fronts de fase instelling van de sub totaal
anders moet zijn.
Toen mijn sub bij al mijn vorige metingen te hard stond i.v.m. de fronts was de ideale fase van de sub ongeveer 150°
Nu ik de sub gelijk heb getrokken in volume met de fronts lijkt de beste fase 30°  :crazy:
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


mel

ik moet eerlijk zeggen: het meten boeit me onnoemelijk....maar ik krijg er soms een punthoofd van :crazy: :crazy: :crazy: ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: mel op februari 18, 2013, 20:49:34
ik moet eerlijk zeggen: het meten boeit me onnoemelijk....maar ik krijg er soms een punthoofd van :crazy: :crazy: :crazy: ;D
Als je meting er net uit ziet,ook goed ervoor gaan zitten elke keer om te luisteren,daar leer je weer van tov het meten en bijstellen.  ;)

Timvg

Leer ook metingen relatief bekijken.. de microfoon 10cm verplaatsen in eender welke richting en je zal (op hogere frequenties) een gans ander resultaat zien. Luister ook naar het resultaat, als het juist klinkt ben je er al voor 85%

mimic

Dit is vast de juiste plek voor het volgende:

Ik heb 2 aurasound woofers in een gesloten behuizing en wil een Linkwitz Transform filter maken in mijn Behringer DCX2496. Ik vind her en der een aantal posts op internet maar ik kom er niet uit.

Ik word steeds handiger in het meten, na 40hz vallen de aurasounds flink af, ik zou graag wat lager willen. Wie kan me dit uitleggen?
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Mijn JL,s vallen op papier daar ook af,heb je een meetset en gemeten wat je aura,s doen.
Met een meting komt naar voren waar te gaan regelen.
Ik zou trouwens de pieken vlakpoetsen ,tot 20 hz moet te doen zijn als je ruimte/plaatsing beetje meewerkt.
en niet boosten,geen LT proberen te bouwen,maar dempen tot ..............

Heb je geen meting?

mimic

Ik heb mijn Aurasounds in een gesloten kast, dan is een LT toch wenselijk?

Hier even een meting, avaraged rond de luisterpositie zonder smoothing en EQ. Dit is 1 aurasound ( even geen kabels genoeg voor de 2e ) De lelijke afval bij 80Hz lijkt mijn xover in de Classe pre/pro te zijn. Dat ga ik zo opnieuw meten.
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

euh ,hier mis je meer laag als zou moeten bij 2 van deze unit,s...............denk ik.
Plaatsing?,hoe staat je set erbij?
Hier zou je met een LT kunnen werken,maar dan mag je de Xmax vd unit wel in de gaten houden bij 20 hz output.
Want je meet het niet,maar komt dat niet door plaatsing.
Ik vind dit wel een vroege afval.

mimic

De meting betreft 1 sub, geplaatst op de plek met de hoogste output en diepgang :)
KEF LS50W - Velodyne DD12

morca

Er valt hier wel wat te liften dan,maar..... doe me een plezier,kijk even naar je Xmax bij bepaalde films,bv TDN stukje met dat vliegtuig.
Dat je niet zoveel boost dat je woofers teveel maxen.
Wat voor amp had je ook al weer,en de unit,s,ben het type even kwijt.
Even de vermogens checken ivm je laagoutput.

mel

eindelijk de dsp aan de praat gekregen  :pompom:
Hieronder een vergelijk van een meting zonder dsp ( groen ) en een meting met dsp ( blauw), ik heb bij deze blauwe meting wel alle 6 frequenties van de dsp gebruikt
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

yorkie13


RalphH

Link verwijderd, was eigenlijk helemaal niet zo interessant als ik dacht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


mel

Citaat van: morca op februari 20, 2013, 20:20:40
Mel you are the man   :thumbs-up:
Ziet er goed uit,dit kan je wel horen vermoed ik ?  :music:

RalphH@ weet je het zeker......  :)

uitgebreid luisteren ga ik morgen doen. ik hoop dat ik het hoor ...wat voor zin heeft het anders? ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer