Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Deleted member

Voor 't idee; hier een grafiek van mijn situatie 20-500Hz, met 1/12 smoothing. Blauw is sub+fronts samen en groen alleen de fronts.

edit: dit is met DSP (Anti-Mode 2.0 Dual Core) als de sub meespeelt.


Joske007

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 15:39:09
Speel maar met de smoothing, hoe minder hoe beter maar in elk geval tot er in grove lijnen een duidelijker "lijn" in zit. Ook zit er niet veel meer informatie boven de 200Hz in je grafieken dus weergeven tot 200Hz is voldoende.

Edit: je zou ook nog een apart plaatje kunnen maken met daarin de twee grafieken van de sub+fronts samen voor zowel de Xover op 50 als 80Hz.

X-over 50 en smoothing op 1/12


X-over 80 en smoothing op 1/12


X-over 50 en 80 en smoothing op 1/12 = sub + fronts
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Kijk, dat ziet er al een stuk leesbaarder uit. Wat conclusies die ik er uit kan trekken:

De dip tussen 60-70Hz is nogal dramatisch bij je! Wat ik leer uit deze grafieken is dat de sub waarschijnlijk nog niet op de beste plaats staat. Waarschijnlijk staat die dicht bij de fronts/op zelfde lijn als de fronts omdat zowel sub als fronts daar ongeveer dezelfde dip bij 60-70 laten zien. Ook de x-over setting heeft daar weinig invloed op.

De fase lijkt OK, op de crossover frequentie versterken de fronts en sub elkaar, met zelfs meer dan 6dB.

De sub staat t.o.v. je fronts te hard. Het is goed om met een losse dB meter en roze ruis zonder sub eens af te regelen op 75dB en dan opnieuw te meten. Als ik nu op basis van de grafieken kijk denk ik dat je fronts op z'n 72dB zouden spelen en je sub op zo'n 84dB.

Ik zou als ik jou was absoluut verder gaan zoeken naar een betere positie van de sub waarin je die dip tussen 60+70Hz niet/veel minder hebt. En dan doe ik even de aanname dat die komt door je kamer en niet door een foute instelling ergens in de keten. Deze dip is te groot en niet te corrigeren met DSP.

Deleted member

Wat ik alleen niet snap is waarom we die dip in jouw onderstaande post niet zien; wat is er anders t.o.v. die metingen?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329587#msg2329587

Een dag later zit die dip er weer in:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329854#msg2329854

Joske007

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 16:19:40
Kijk, dat ziet er al een stuk leesbaarder uit. Wat conclusies die ik er uit kan trekken:

De dip tussen 60-70Hz is nogal dramatisch bij je! Wat ik leer uit deze grafieken is dat de sub waarschijnlijk nog niet op de beste plaats staat. Waarschijnlijk staat die dicht bij de fronts/op zelfde lijn als de fronts omdat zowel sub als fronts daar ongeveer dezelfde dip bij 60-70 laten zien. Ook de x-over setting heeft daar weinig invloed op.
Klopt: De sub staat nu in een hoek maar tegen dezelfde muur waar de frontspeakers nu staan.

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 16:19:40
De fase lijkt OK, op de crossover frequentie versterken de fronts en sub elkaar, met zelfs meer dan 6dB.

De sub staat t.o.v. je fronts te hard. Het is goed om met een losse dB meter en roze ruis zonder sub eens af te regelen op 75dB en dan opnieuw te meten. Als ik nu op basis van de grafieken kijk denk ik dat je fronts op z'n 72dB zouden spelen en je sub op zo'n 84dB.
De bestelde dB-meter was vandaag helaas nog niet geleverd en vandaar het verschil, zo zie je maar dat je zonder Db-meter er makkelijk naast zit.

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 16:19:40

Ik zou als ik jou was absoluut verder gaan zoeken naar een betere positie van de sub waarin je die dip tussen 60+70Hz niet/veel minder hebt. En dan doe ik even de aanname dat die komt door je kamer en niet door een foute instelling ergens in de keten. Deze dip is te groot en niet te corrigeren met DSP.

Wat ik alleen niet snap is waarom we die dip in jouw onderstaande post niet zien; wat is er anders t.o.v. die metingen?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329587#msg2329587

Een dag later zit die dip er weer in:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329854#msg2329854

De sub staat nu in dezelfde hoek, alleen nu met zijn front naar de radiator gericht en bij de vorige metingen schuin met zijn front in de hoek.
Misschien even opnieuw meten nu dat alles nog staat opgesteld ?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Volgens mij speelt er nog iets anders, in onderstaande posts heb je de sub in de hoek gehad in alle gevallen, alleen anders gericht maar daar zie je niet die scherpe dip terug. Ik heb eigenlijk geen idee waar dit nu vandaan komt dus maar vermoed je receiver/instellingen op de sub.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329538#msg2329538

Heb je vandaag gemeten met EQ ook op de sub uit, xover settings op de sub maximaal of uit?

Joske007

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 16:40:40
Volgens mij speelt er nog iets anders, in onderstaande posts heb je de sub in de hoek gehad in alle gevallen, alleen anders gericht maar daar zie je niet die scherpe dip terug. Ik heb eigenlijk geen idee waar dit nu vandaan komt dus maar vermoed je receiver/instellingen op de sub.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329538#msg2329538

Heb je vandaag gemeten met EQ ook op de sub uit, xover settings op de sub maximaal of uit?

Vandaag is de sub voor het eerst rechtstreeks op de receiver aangesloten en voorheen was de Velodyne rechtstreeks op de geluidskaart gekoppeld.
EQ staat op de sub uit en op de receiver staan alle instellingen uit en op stereo, x-over op 50/80Hz, speakers op small, sub op plus.
Nog 3 nieuwe metingen met de sub alleen op de reciever aangesloten met x-over op 80Hz
http://users.telenet.be/max1/Rew%204/3%20verschillende%20hoek%20pos%20voor%20de%20sub.jpg
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

OK, nou dan gaat er volgens mij echt iets in je receiver mis. Ik ben een echte 'stereo' man met weinig ervaring op receiver gebied dus ik hoop dat iemand anders je daar weer verder mee wil helpen. Ik ga zelf ook wat anders doen nu, succes verder!

Edit: voor de duidelijkheid: het lijken wel compleet verschillende subs in verschillende kamers, je receiver doet echt iets heel vreemds!!




morca

Even bijgelezen,Antoine hartelijk dank  :thumbs-up:

Jos ik zie nu idd ook een megadip,dat was  met de sub naar voren toch niet zo?
effe goed lezen hoor,3 pag en 2 man,nu eerst effe douchen en eten  ;)


Dutchmuscle

Zo hier mijn fronts en sub met sub op betere plek.

morca

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 16:40:40
Volgens mij speelt er nog iets anders, in onderstaande posts heb je de sub in de hoek gehad in alle gevallen, alleen anders gericht maar daar zie je niet die scherpe dip terug. Ik heb eigenlijk geen idee waar dit nu vandaan komt dus maar vermoed je receiver/instellingen op de sub.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg2329538#msg2329538

Heb je vandaag gemeten met EQ ook op de sub uit, xover settings op de sub maximaal of uit?
Fase probleem denk ik.
Jos draai met REW eens een testtoon van 68 hz af en draai dan aan de fase van je sub tot je het meeste gain hebt.
DB meting op 68 hz geen sweep,oh ja alle speakers aan en cross op 80 hz denk ik.

Hoe heb je adsy staan ,uit.
Afstanden en delay ingesteld op je receiver? handmatig bedoel ik dan,daar staat er setting fout vermoed ik.
Samen met de fase zou het beter kunnen.

Lukt dit niet,idd dan ligt het toch aan de plaatsing.


Joske007

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:12:13
Jos ik zie nu idd ook een megadip,dat was  met de sub naar voren toch niet zo?

Hier terug een meting maar nu met de subfront naar de speakers gericht
http://users.telenet.be/max1/Rew%204/4%20verschillende%20hoek%20pos%20voor%20de%20sub.jpg
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:21:24
Fase probleem denk ik.
Jos draai met REW eens een testtoon van 68 hz af en draai dan aan de fase van je sub tot je het meeste gain hebt.
DB meting op 68 hz geen sweep,oh ja alle speakers aan en cross op 80 hz denk ik.
Zal ik dadelijk eens testen.

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:21:24
Hoe heb je adsy staan ,uit.
Afstanden en delay ingesteld op je receiver? handmatig bedoel ik dan,daar staat er setting fout vermoed ik.
Samen met de fase zou het beter kunnen.

Lukt dit niet,idd dan ligt het toch aan de plaatsing.

Even alles nog eens overlopen in de Pioneer Receiver.
•   MCACC staat volledig uit.
•   Fronts op Small.
•   X-over op 80Hz.
•   Standing Wave uit.
•   EQ uit.
•   Muziek weergave op Stereo, zonder toonregeling.
•   Fullband Phase Control uit.
•   Speakers: Kanaalniveau op 0dB.
•   Luidsprekerafstand: alles op 3.00 meter.
•   Groepsvertraging: Staat nog ingesteld, geen idee hoe ik dit moet uitzetten?
•   Staande golf: alles gereset
•   Mono-kabel uit geluidskaart naar Y-Kabel en op rood/wit ingang CD aangesloten.
•   De sub is nu op LFE left aangesloten, voorheen met een Y-Kabel, want deze is nu bezet.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:22:36
Dat is al beter ,geen echt hele nare dingen.....

Heb vandaag ook me fronts iets rechter gezet nu komt het kruispunt op de luisterplek.
Ze staan nu in een hoek van 20 graden en bank iets naar achter zo vind ik het goed staan.
Heb net voor de gein eens dezelfde meting gedaan met adsy aan.
Waar ik die piek heb bij 40hz maakt adsy een dip maar wel minder nagalm.
Kan hem posten als je wil.

Joske007

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:21:24
Fase probleem denk ik.
Jos draai met REW eens een testtoon van 68 hz af en draai dan aan de fase van je sub tot je het meeste gain hebt.
DB meting op 68 hz geen sweep,oh ja alle speakers aan en cross op 80 hz denk ik.

Op de Velodyne kan ik 4 fase instellen 0, 90, 180 en 270 en heb deze net afgelopen, helaas geen verschil?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Deleted member

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 17:21:24
Fase probleem denk ik.
Jos draai met REW eens een testtoon van 68 hz af en draai dan aan de fase van je sub tot je het meeste gain hebt.
DB meting op 68 hz geen sweep,oh ja alle speakers aan en cross op 80 hz denk ik.

Hoe heb je adsy staan ,uit.
Afstanden en delay ingesteld op je receiver? handmatig bedoel ik dan,daar staat er setting fout vermoed ik.
Samen met de fase zou het beter kunnen.

Lukt dit niet,idd dan ligt het toch aan de plaatsing.

Kan geen faseprobleem zijn als je bedoelt tussen sub en fronts want hij speelde met alleen de sub en dan nog is die enorme dip zichtbaar:


Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 16:45:36
Vandaag is de sub voor het eerst rechtstreeks op de receiver aangesloten en voorheen was de Velodyne rechtstreeks op de geluidskaart gekoppeld.
EQ staat op de sub uit en op de receiver staan alle instellingen uit en op stereo, x-over op 50/80Hz, speakers op small, sub op plus.
Nog 3 nieuwe metingen met de sub alleen op de reciever aangesloten met x-over op 80Hz
http://users.telenet.be/max1/Rew%204/3%20verschillende%20hoek%20pos%20voor%20de%20sub.jpg

Dutchmuscle

Hoe kan ik zien of de speakers met de sub in fase staan in rew???

morca

Citaat van: Antoine op januari  4, 2013, 18:54:21
Kan geen faseprobleem zijn als je bedoelt tussen sub en fronts want hij speelde met alleen de sub en dan nog is die enorme dip zichtbaar:
Je hebt gelijk,maar even testen voor de zekerheid......jammer

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  4, 2013, 20:27:36
Hoe kan ik zien of de speakers met de sub in fase staan in rew???
Een dip duid vaak op fase verschil,jouw meting gezien denk i dat je aardig goed zit.
ADSY haalt die piek goed weg,hoe klinkt het dan....? goed

morca

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2013, 20:28:52
Geen idee hoe ik nu verder moet  :confused:
Plaatsing vd sub en de speakers zou ander moeten,andere opstelling.

Antoine heeft gelijk,ik wilde het samen eens proberen,maar die dip kom je in je huidige opstelling niet af ...........

Joske007

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 20:32:15
Plaatsing vd sub en de speakers zou ander moeten,andere opstelling.

Antoine heeft gelijk,ik wilde het samen eens proberen,maar die dip kom je in je huidige opstelling niet af ...........

Kabels van de speakers zitten in de muur, waardoor er met de speakers maar beperkt kan geschoven worden.
Alleen als ik ergens nog een extra hoek maak, zoals ik eerder al zei, kan de sub nog op een andere plaats komen te staan  :dry:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: morca op januari  4, 2013, 20:30:19
Een dip duid vaak op fase verschil,jouw meting gezien denk i dat je aardig goed zit.
ADSY haalt die piek goed weg,hoe klinkt het dan....? goed

Heb net even een filmpje gezien :clapping:
Maar moet beter kunnen :D
Vloerkleed komt volgende maand.
Kan ik nu nog op dit moment dingen beter maken als we naar mijn grafieken kijken???
Hier heb je ze met adsy aan....