Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Als je wilt weten waar je fronts afvallen, zet ze dan op large en dan meet je.

Kan zijn dat ze ver doorlopen, advies blijft dan toch vaak crossover op 80. Dit ontlast de fronts en laat daar meer vermogen over voor de rest. Let wel. Afval vanaf crossoverpunt gaat geleidelijk, is dus niet zo dat ze hieronder niets meer doen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Tja dit brengt natuurlijk weer een discusie op gang :D
Forum lid dat bij mij is langs geweest zei tegen mij jou speakers kunnen makkelijk die 40hz aan,en heeft me lfe gewoon op 120hz laten staan.
Ik had zelf me speakers eerst op 60hz staan.
Dan kom ik uit op het gezegde: meten is weten als je weet wat je meet :D
Kan niet wachten tot ik me mic binnen heb dan zal ik zien wie gelijk heeft :D

morca

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 22:24:14
Let wel. Afval vanaf crossoverpunt gaat geleidelijk, is dus niet zo dat ze hieronder niets meer doen.
Idd wel wenselijk dit even apart in beeld te brengen.
Op je roomgain pieken je front,s ook op small nog wel eens,dan weet je dat ook ivm inregelen vd sub later.

Maar je gebruikt ook ADSY las ik,beter is voor een goeie aansluiting met de sub,de fronts met ADSY te meten.Toch?
Als je die later ook aan wilt zetten,zou ik hem met inregelen bij de sub de fronts met ADSY meten.
Dan weet je wat je front,s doen, zoals je het in wilt gaan zetten.

RalphH

Citaat van: flakkees op december 30, 2012, 17:36:57
als je zin en tijd hebt ralphH
benzine kosten en eventuele schappelijke vergoeding vind ik geen probleem .
middelharnis , das 3 kwartier bij jou vandaan  :smile:

Ik zal eens kijken. Vergoedingen doen we niet aan, 't is hobby hè.

Citaat van: Dutchmuscle op december 30, 2012, 22:55:32
Tja dit brengt natuurlijk weer een discusie op gang :D
Forum lid dat bij mij is langs geweest zei tegen mij jou speakers kunnen makkelijk die 40hz aan,en heeft me lfe gewoon op 120hz laten staan.
Ik had zelf me speakers eerst op 60hz staan.
Dan kom ik uit op het gezegde: meten is weten als je weet wat je meet :D
Kan niet wachten tot ik me mic binnen heb dan zal ik zien wie gelijk heeft :D

Ohw, kunnen ze ook makkelijk, of je t bij film moet willen is de vraag. High end speakers zijn gemaakt voor muziek en niet voor film geweld. Daarnaast heeft ook ooit iemand THX bedacht. De crossover daar is ongetwijfeld ook niet helemaal uit t niets gekomen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Dutchmuscle op december 30, 2012, 22:55:32
Tja dit brengt natuurlijk weer een discusie op gang :D
Forum lid dat bij mij is langs geweest zei tegen mij jou speakers kunnen makkelijk die 40hz aan,en heeft me lfe gewoon op 120hz laten staan.
Ik had zelf me speakers eerst op 60hz staan.
Dan kom ik uit op het gezegde: meten is weten als je weet wat je meet :D
Kan niet wachten tot ik me mic binnen heb dan zal ik zien wie gelijk heeft :D
Discussie nee daar doen we niet aan,we zijn beschaafd hier  ;)

Ik kan niet inschatten op afstand hoe het klinkt,maar mijn ervaring,en wat ik rondlees is dat 80 vaak 60 soms word toegepast.
40 vind ik wel heel laag,dan geven je sub en de front,s samen het laag weer.
Bij mij gaat dat elkaar zwaar in de weg zitten,ik hoor gewoon dat het teveel en niet te detailrijk is .
Plus dat je speakers zo laag gaan ,dan kan je je lfe kanaal normaal gezien ook beter op 40 hz zetten,daar is 120 weer hoog.

Maar idd als je mic binnen is kan je gaan meten,kan je zelf alles in beeld brengen.
Kijken we dan weer even verder  :)

Dutchmuscle

Ohw, kunnen ze ook makkelijk, of je t bij film moet willen is de vraag. High end speakers zijn gemaakt voor muziek en niet voor film geweld. Daarnaast heeft ook ooit iemand THX bedacht. De crossover daar is ongetwijfeld ook niet helemaal uit t niets gekomen ;D
[/quote]

Klopt daar heb je ook weer gelijk in ;)
Het klinkt goed hier maar ik wil er gewoon achter komen wat voor mijn set de beste instellingen zijn.
En de b&w cm1 komt nog als surround en als center de b&w cm c2 :D
Alles is nu mooi ingeregld met adsy maar ik wil er het beste uithalen.
Vandaar dat ik ook wil gaan meten en erachter wil komen wat nu de beste plaats is voor me sub.
Plus het houdt me van de straat en vindt het leuk om te doen  :D

RalphH

Meten is weten inderdaad en je kunt er veel mee bereiken.
Hopen dat je spulletjes snel binnen zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Idd kijk naar Jos en zijn sub,die stond niet tof daar op de lange muur.
Moet je doe output nu zien.

Bijna iedereen kan dat leren denk ik,en zo ze set veel beter laten klinken,als bv een upgrade van woofer.
Want die blijft op een slechte plek slecht klinken.
En is iets duurder als een meetset.

Ik ben blij dat er zoveel mensen gaan meten de laatste tijd.
Je moet het zien als een inverstering voor elke set speakers,sub of wat dan ook gaat kopen ,of al hebt.
Elke keer kan je zelf het optimale uit je set halen.
Want DSP,meten en een goed werkende ADSY,kunnen je set een stuk beter laten klinken.
Oh ja ,en de plaatsing vd sub in je ruimte tov je luisterplek.

Dutchmuscle

Tja ik denk zo als je 1000ende euro's uitgeeft aan een vette surround set.
Waarom dan ook geen meet set van +/- 150 euro zodat je kan zien wat het geluid doet in je kamer.



Joske007

Update:
Net een leuke film gezien en het laag was veel prominenter aanwezig dan voorheen, zelfs de bank trilde voor de eerste keer mee  :headbanging:
Bij muziek heb ik wel het gevoel te horen waar de sub nu staat (X-over 80Hz), maar dit kan net zo goed tussen de oren zitten en wordt dus vervolgd.

Het vrouwtje wil dit hier toch nog eens vragen!
Ze zou de sub liever tussen de frontspeakers of naast de zetel zien en vroeg zich af of 2 sub-woofers tussen de fronts ook een oplossing is?
Iemand anders die haar kan overtuigen of dit zin heeft of niet  ???

Misschien in het SVS topic eens vragen of iemand zijn SB13-Ultra eens naast de Velodyne hier wil zetten, kunnen we eens kijken of er verschil is.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 00:23:51

Iemand anders die haar kan overtuigen of dit zin heeft of niet  ???


Technisch gezien kan dit niet,omdat je daar geen roomgain /cornergain opbouwd.
Natuurkunde over hoe geluidsgolven zich voortbewegen en gedragen in een ruimte
I cant change the law,s of fisiek,s  ;)


Mooi he dat je je bank opeens voelt,bouwd ie een beetje druk op  :thumbs-up:

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 21:50:05
Je had beide Jack out van de geluidskaart met een tulp op je subingang zitten bedoel je toch.Zonder receiverertussen.
En bij verwijderen van 1 Jack/line out is het over.

Toch
Effe voor de duidelijkheid ,dat we elkaar goed begrijpen. ;)
Schijf ik het goed op.

Klopt: Beide tulpstekkers had ik via een Y-kabel rechtstreeks op de sub aangesloten!
Dus stereokabel naar mono-kabel gebracht of de tulp-stekkers rechtstreeks op LFE Left en Right aangesloten.
Citaat van: morca op december 30, 2012, 21:50:05
Of de SVS beter is,moeilijk,ik durf het niet te zeggen,metingen ervan geven wel meer laagoutput aan met film kijken.
Mijn logisch denken zegt dat die SVS met die grotere unit,meer filmgeweld geeft als deze Velo.
De testen ook...
Moeilijke keuze, hé  :dry:

Citaat van: morca op december 31, 2012, 00:39:11
Technisch gezien kan dit niet,omdat je daar geen roomgain /cornergain opbouwd.
Natuurkunde over hoe geluidsgolven zich voortbewegen en gedragen in een ruimte
I cant change the law,s of fisiek,s  ;)
Mooi he dat je je bank opeens voelt,bouwd ie een beetje druk op  :thumbs-up:

Nu heeft het vrouwtje de vraag begrepen en is ze overtuigd, waarom de sub precies daar moet staan  ;)
Leuk dat de bank nu eens mee beweegt  :headbanging:
Iemand die ooit al eens een sub onder de bank heeft geplaatst  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Ja keuze is moeilijk,maar denk dat je met beide niet slecht af bent,
mis je nu nog laagoutput,of heb je ruim voldoende nu.

Top dat je sub daar kan blijven staan,en dat ze begreep wat ik bedoelde.
Ik heb het zo duidelijk mogelijk op proberen te schrijven wat er gebeurt tov bij je front,s.  :thumbs-up: top vrouwtje heb jij daar Jos.




Aansluiten vd jack,simpel gezegd:
alleen links of recht,s aansluiten vanaf de geluidskaart,als je direct op de sub gaat aansluiten/meten.

Correct?

jvanhambelgium

Citaat van: Joske007 op december 31, 2012, 00:23:51
Ze zou de sub liever tussen de frontspeakers of naast de zetel zien en vroeg zich af of 2 sub-woofers tussen de fronts ook een oplossing is?
Iemand anders die haar kan overtuigen of dit zin heeft of niet  ???

Tja, ik heb erg lang met onderstaande opstelling gewerkt en dat ging ook wel lekker hoor !
De SVS netjes in het midden...

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

yorkie13

Achter de bank wel, en dan een flinke 12 inch subwoofer links voor erbij.

Gaat dan echt door de bank heen  8)

Ejorne


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 12:07:39
Is iets fout gegaan Jeroen, je link verwijst niet naar de SVS site. ;D ;D


hahahaha, het zou ook zonde zijn om een svs onder de bank te plaatsen toch?  ;D

RalphH

Gheghe, da's waar. Bij mij staat ie er ook een stuk vanaf, werkt volgens mij ook beter dan er onder, de kist zelf is vrij dood namelijk  ;D.
Geen bass shakers nodig hier :clapping:.

Voor de testers en liefhebbers nog even een leuke demo tip: Star Trek (de laatste) --> Het in warp-speed gaan van de verschillende ruimteschepen. Zaten 'm laatst te kijken en waren alletwee weer overdonderd door het gelud en vooral de opgebouwde druk.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: morca op december 31, 2012, 01:33:09
Ja keuze is moeilijk,maar denk dat je met beide niet slecht af bent,
mis je nu nog laagoutput,of heb je ruim voldoende nu.
Het laag is veel duidelijker aanwezig, maar heb de indruk dat het laag dat links vanuit de zitplaats wordt beluisterd verder galmt in de lengte, waardoor ik rechts geen druk heb, maar galm  :dry:
Als ik vergelijk bij wat ik bij jvanhambelgium heb gehoord, dat is wat anders, maar daar staat ook een sub die vier maal zo groot is  :headbanging:
Citaat van: morca op december 31, 2012, 01:33:09
Top dat je sub daar kan blijven staan,en dat ze begreep wat ik bedoelde.
Vrouwtje voelt en hoort nu ook duidelijker het laag, maar we zijn bezig met nog een aantal mogelijkheden die we niet willen uitsluiten om misschien tot nog een beter resultaat te komen.
Wanneer je een sub op een lange muur plaatst en haaks op deze muur nu zelf een hoek maakt, hoe groot of diep moet die hoek dan worden?

Hierbij zien we 2 mogelijke plaatsen om een hoek te maken, waarin de sub zijn druk kan opbouwen.
Plaats 1: Links naast de zetel het laag muurtje v/d bureau hoger maken +/- 1 meter breed?
Plaats 2: Rechts naast de fronts-speakers en op de hoek v/d keukenmuur een hoek maken +/- 70 cm breed?

Een grondplan om te verduidelijken: http://users.telenet.be/max1/Opstelling.bmp

Citaat van: morca op december 31, 2012, 01:33:09
Aansluiten vd jack,simpel gezegd:
alleen links of recht,s aansluiten vanaf de geluidskaart,als je direct op de sub gaat aansluiten/meten.
Correct?
Je sluit een stereo-jack aan op de geluidskaart en rechtstreeks op je sub, sluit je maar 1 tulp aan links of recht maakt niet uit. Want dit kan je overigens nog wijzigen in rew, bij instellingen --> geluidskaart --> en input channel.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Ik heb de meting van vorige week nog eens bovengehaald en een waterfall uit genomen, maar hoe moet ik die waterfall nu interpreteren ?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Denk dat je niet vreselijk veel nagalm hebt. Zet de limits van de grafiek even zo, dat de dB waarden van 45 - 100 lopen. Dat geeft een wat beter beeld. Denkbeeldig een lijn trekken kan ook, maar de limits aanpassen is wat mooier.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op december 31, 2012, 12:28:08
Denk dat je niet vreselijk veel nagalm hebt. Zet de limits van de grafiek even zo, dat de dB waarden van 45 - 100 lopen. Dat geeft een wat beter beeld. Denkbeeldig een lijn trekken kan ook, maar de limits aanpassen is wat mooier.

Zo beter?
Nu wil ik hier nog graag wat van opsteken ;D
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820