Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

morca

Mooi app die miniDSP 10x10 Hd ,kost dat?

Ik vind het wel een mooie oplossing,net wat Tim zegt het is blijvend ook al verander je van amp.
Ik wist niet dat ze ook deze maakte,ik vind het een mooi ding,denk geen verkeerde koop.

morca

RalphH & HTip,het moest ook wel iets netter worden.
Zo leest het makkelijker weg.

Leuk...idd omdat jullie er allemaal aan meewerken  ;)




rovinggecko

De 10x10 hd kost 666 euries.
Audyssey pro is zo'n 725 euro voor een kit + 150 eur voor een licentie.

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


Staaled

Audyssey pro op XT geeft je idd de mogelijkheid meer meetpunten te kiezen en handmatig bij te stellen.
Echter de filter resolutie blijft hetzelfde.
Ik heb hier geen ervaring mee ,maar op fora in de VS heerst consensus dat XT32 zonder beter is dan XT met Pro.
Om dezelfde reden zou 10x10 MiniDSP ook beter kúnnen zijn, op voorwaarde dat je het geheel goed in kunt regelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).

Wanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!

morca

Citaat van: Timvg op december 18, 2012, 17:00:12
Nog een minidsp tip die jullie wat tijd kan besparen. De max input van een ongebalanceerde minidsp is 2v (gebalanceerde is geloof ik 4,5v), wanneer je weet dat een receiver via de sub out makkelijk een veelvoud daarvan kan uitsturen is het dus aan te raden de sub out op een -6db te hebben, alsook de ingang van de minidsp ergens tussen -3 en -6 in te stellen. Dit zou moeten voorkomen dat je het inkomend signaal gaat clippen. Vervolgens is het belangrijk de gain van de output zodanig af te stellen dat deze gelijk loopt met de input, bij staat de input op -4 en de output op -11. Vervolgens pas je de gain van de eindversterker aan naargelang het nodige volume, en binnen de limiet dat de input van de versterker kan verwerken qua voltage (bij de mijne is dit aanpasbaar).

Wanneer de gain structuur niet optimaal is kan je nooit maximale prestatie uit een systeem halen!
Die plak ik even in de mainpost  ;)

morca

Citaat van: Hipster op december 18, 2012, 09:59:54
Audyssey pro op XT geeft je idd de mogelijkheid meer meetpunten te kiezen en handmatig bij te stellen.
Echter de filter resolutie blijft hetzelfde.
Ik heb hier geen ervaring mee ,maar op fora in de VS heerst consensus dat XT32 zonder beter is dan XT met Pro.
Om dezelfde reden zou 10x10 MiniDSP ook beter kúnnen zijn, op voorwaarde dat je het geheel goed in kunt regelen.
Ok duidelijk,die  10x10 is zo slecht nog niet,mits goed ingeregeld dan.

Joske007

Ik zou graag als nieuwkommer een REW-meting van mijn kamer willen doen, zodat ik de kamer en bijbehorende problemen in kaart kan brengen.
Deze REW-meting zou dus de staande golven, luidsprekervolume, akoestiek, enz... volgens de bijbehorende software in kaart brengen?

Zou ik met enkel deze onderstaande zaken een Rew-meting te kunnen uitvoeren  ???
•   Software: Rew versie 5
•   Behringer ECM8000 Microphone
•   Behringer XENYX 502 PA en studio mixer
•   Behringer UCA 202 USB geluidskaart
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Hoi Joske
Hiermee kun je aan de slag. Zorg wel even dat je alle juiste verloopjes hebt.

Weet overigens niet of je nu al een dB meter hebt, deze heb je sowieso nodig om de levels goed in te stellen in je eerste setup.
Heb je deze al, dan kun je eens beginnen met meten via deze dB meter. Als het je bevalt en je wilt wat uitgebreider/nauwkeuriger gaan meten, kun je het behringersetje aanschaffen. Behringer setje incl. microfoonstandaard, zit je al vlug boven de €100,-. Een losse dB meter heb je voor 30, staat er geloof ik nog 1 in de markt voor €25.

De usb geluidskaart is overigens niet perse nodig als je een line-in op je pc hebt zitten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Na wat opzoekwerk heb ik intussen mijn winkellijstje gemaakt om mijn kamer aan de hand van een rew-meting eens in kaart te brengen.

Onderstaand materiaallijstje reeds in het bezit:
Software: Rew versie 5 = gratis
Pc/laptop met een line-in = mini-stereojack.
Statief met schroefbout.
Lange stereokabel mini-stereojack naar 2xtulp (line-out pc naar reciever-aux).

Onderstaand winkellijstje nog te kopen:
Db-meter Volcraft SL-50 of SL-100?
Behringer ECM8000 Microphone.
Microfoonkabel XLR female/jack 6 meter = voor line-in pc.

Iemand die hier aub het lijstje even kan checken, zodat ik morgen mijn materiaal kan kopen/bestellen  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Iemand die het bovenstaande lijstje aub even kan checken, zodat ik morgen mijn materiaal kan kopen/bestellen  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


morca

Microfoonkabel XLR female/jack 6 meter
Lange stereokabel mini-stereojack naar 2xtulp (line-out geluidskaart naar reciever-aux)
Statief met schroefbout.

Pc/laptop met een line-in = mini-stereojack. zou je de geluidskaart niet nodig hebben.
Let wel op aub dat het echt een line in is ook,want vd week had ook iemand besteld met de gedachte dat hij een line in had op zijn laptop
Nu kan hij niet meten omdat hij toch wel de kaart nodig heeft.......

Dus imo,en om het duidelijk te houden:met geluidskaart werkt ie altijd.
Zonder loopt men nog wel eens tegen problemen aan.

Joske007

Mijn laptop en pc, hebben beide een line-in, dus geen micro-in maar wel degelijk een onversterkte line-in. Dus een extern geluidskaartje zal dus overbodig zijn.

Dan rest me nog enkel het onderstaand winkellijstje te kopen om een Rew-meting te kunnen doen?
Db-meter Volcraft SL-50 of SL-100?
Behringer ECM8000 Microphone.
Microfoonkabel XLR female/jack 6 meter = voor line-in pc.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Deleted member

-foutje-

Staaled

Citaat van: morca op december 23, 2012, 15:57:38
Mixer Met voeding voor de mic:http://www.behringer.com/EN/Products/502.aspx

hier zit de voeding voor de EMC in,en extra regeling voor de mic ,heb je wel nodig denk ik.
Zeker nodig.
En dan nog een Jack naar mini jack. (line out mixer-line in pc)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Als ik het goed begrijp, werkt de "Behringer ECM8000 Microphone" niet rechtstreeks op de line-in van de pc en heb ik hiervoor dus een voeding als de "Behringer XENYX 502" nodig.

Winkelmandje hieronder intussen aangepast en de prijs loopt al aardig op.

Het materiaallijstje reeds in het bezit:
Software: Rew versie 5 = gratis
Pc/laptop met een line-in = mini-stereojack.
Statief met schroefbout.
Lange stereokabel mini-stereojack naar 2xtulp (line-out pc naar reciever-aux).
Verloopstuk van stereo-Jack naar stereo-mini jack.

Het winkellijstje te kopen:
Db-meter Volcraft SL-50 of SL-100?
Behringer ECM8000 Microphone
Microfoonkabel XLR female/jack 6 meter = voor line-in pc.
Behringer XENYX 502 PA en studio mixer
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Bij die bedankt moet ik even aan een paar dingen denken....

Het topic is nu bijna 2 jaar oud,.........

Al jullie die wat op gestoken hebben ,en hebben leren meten  :thumbs-up: top    bedankt voor jullie intresse !!!

En bedankt mannen die elke keer weer meeposten, en we zo best een goed team vormen.
Jeroen
HTip
Hipster
RalphH
Timvg

Bedankt !!! en fijne dagen gewenst  :thumbs-up:

Joske007

Wat betreft de Behringer XENYX 502 PA en studio mixer.
Leuk dat ik je hier ook een normale microfoon (Behringer XM8500 microfoon) op kan aansluiten, zodat deze mixer kan ingezet worden voor ...........feestje, karaoke (kids), feestzaal, school, enz..

De Xenyx 502 met 5 inputs en 2 bussen met microfoon voorversterker werkt zowel met een dynamische als met een condensatormicrofoon.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Staaled

Citaat van: morca op december 23, 2012, 20:16:24
Bij die bedankt moet ik even aan een paar dingen denken....

Het topic is nu bijna 2 jaar oud,.........

Al jullie die wat op gestoken hebben ,en hebben leren meten  :thumbs-up: top    bedankt voor jullie intresse !!!

En bedankt mannen die elke keer weer meeposten, en we zo best een goed team vormen.
Jeroen
HTip
Hipster
RalphH
Timvg

Bedankt !!! en fijne dagen gewenst  :thumbs-up:
Morca,
en jij bedankt voor dit topic waar een ieder zijn ei of vraag kwijt kan. :)

En ook fijne dagen!
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Citaat van: Hipster op december 23, 2012, 22:38:02
Morca,
en jij bedankt voor dit topic waar een ieder zijn ei of vraag kwijt kan. :)

En ook fijne dagen!

+1!! Dank voor al het opzetten van dit topic.

Fijne feestdagen en dat iedereen maar weer verbetering in zijn opstelling mag maken. Mel en Joske zijn al serieus aan de slag heb ik gezien. Succes heren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer