Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TornadoGo

Ik wil ook graag gaan meten, maar dan met externe sweep files die ik dan vanaf mijn mediaspeler kan afspelen. Heb gezocht maar kan tot zover geen 5.1 bestanden vinden. Iemand tips?

/edit: Ik heb volgens mij iets gevonden: http://www.avsforum.com/t/742969/diy-audio-test-dvd
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

morca

waarom wil je 5.1 sweepen,heb je een correctie systeem voor 5.1 dan?

In het geval van de front,s en de sub goed inregelen heb je dat niet nodig.

Wil je/en kan je 5.1 dspen dan zou het nut hebben.
Waar ga je mee dspen ?

Of gaat het alleen om de levels?

TornadoGo

Ik wil mijn fronts, center en surrounds handmatig EQ'en en ik beschik daarvoor over een gecalibreerde meetmic. Zal allicht beter zijn dan dat EmoQ het doet.

Met REW kan ik niet doen wat ik wil, met een externe geluidsbron kun je in die software niet zoveel.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Ejorne

Citaat van: TornadoGo op juni 28, 2012, 13:28:15
Ik wil mijn fronts, center en surrounds handmatig EQ'en en ik beschik daarvoor over een gecalibreerde meetmic. Zal allicht beter zijn dan dat EmoQ het doet.

Met REW kan ik niet doen wat ik wil, met een externe geluidsbron kun je in die software niet zoveel.

Maar je kunt de pc toch als geluidsbron gebruiken? De grootste invloed zal die van de plaatsing van je speakers en de vorm/inhoud/materiaal van je luisterruimte zijn. Het verschil tussen de externe geluidsbron en een computer zal daarbij in het niet vallen denk ik.

TornadoGo

Ik zal e.e.a. verduidelijken. Ik heb een Emotiva UMC-1 met 7.1 analoge ingangen. Deze ingangen zou ik normaal gesproken kunnen gebruiken om de speakers één voor één te sweepen, EQ aanpassingen te doen en vervolgens nog een keer sweepen om te kijken wat het resultaat is van mijn aanpassingen. Helaas ben ik er vandaag achter gekomen dat je op deze analoge ingangen geen EQ kunt toepassen.

Met andere woorden; ik kan wel de oorspronkelijke situatie meten, echter niet de situatie nadat ik EQ heb toegepast. Zo heb ik het dus vandaag ook gedaan, ik heb de EQ ingesteld op basis van mijn eerste meting. Een luistertest wijst uit dat ik zeker in de goede richting ga, echter kan ik dat niet nog eens nameten.

Vandaar ook dat ik op zoek ben naar een programma dat zoals REW kan meten maar dan met een externe bron voor de sweep, daar kan ik de DVD voor gebruiken die ik heb gevonden op een ander forum.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

morca

Ejorne had zich al eens verdiept in het meten zonder REW,omdat wij dat probleem ook hebben.
Ik denk dat het met audacity zou kunnen,maar ben ivm verhuizing en andere dingen te druk geweest er verder naar te kijken.
En bij ons bakkie laatst kwam het nog ter sprake,we willen wel.
Maar zijn beide even druk met andere dingen

Binnenkort toch nog eens kijken,ik wil me luister ervaring wel eens als meting zien,want het klinkt goed....

morca

Je hebt me wel weer iets gegeven om over na te denken.
Eens kijken of ik wat DTS edit tools kan vinden,ik heb wel een sweep.
Een test om te meten wat je ADSY ,
of in jouw geval Twin Cirrus® 32 bit dual core DSPs en Emo-Q™ automatic multi-channel room correction and loudspeaker setup.
Er van maken,geduld even zoeken als ik tijd heb.

THX-UltraII

Wil aan de slag met REW. Heb het volgende daarvoor aangeschaft:

- Cross Spectrum ''Basic Plus'' ECM8000 calibrated meetmicrofoon
- Tascam 122 MKII
- analoge dB-meter
- Behringer FBQ1000 (vernieuwde versie die nagenoeg gelijk is aan de DSP1124)

Qua aansluitingen heb ik inmiddels alles voor elkaar:
- De ECM8000 is via een standaard XLR mic (male/female) kabel aangesloten op de R xlr ingang van de Tascam 122 MKII
- De behringer FBQ1000 is geplaatst tussen mijn processor en subwoofer. Wil hiermee een housecurve creeren voor het sublaag.
- De Tascam 122 MKII right rca output is aangesloten op de AUX R+L input van mijn processor (door aan te sluiten op R+L krijg je signaal via REW als het goed is op beide front kanalen).

Voor ik daadwerkelijk aan de slag ga met meten met REW wil ik eea. eerst goed ingesteld hebben. Hopelijk is hier ervaring met mijn hardware. 1. Tascam MKII
Hoe dien ik de hardwareknoppen in te stellen:
a. mon mix draaiknop. Deze is met een draaiknop instelbaar en aan de ene zijde staat 'input' en aan de andere zijde 'computer'. Waar dien ik deze op in te stellen?
b. Phones/Line out draaiknop. Hoe in te stellen?
c. Input R draaiknop. Hoe deze in te stellen?

d. Moet ik verder de Tascam in REW zelf nog op een bepaalde manier instellen/calibreren?


2. ECM8000
Deze is door Cross Spectrum gecalibreerd. Moet ik hier verder nog bepaalde dingen mee dingen/instellen in REW?

3. analoge dB-meter
Waar is deze voor nodig bij REW metingen? Ik heb toch al de ECM8000? (volgens HT shack forum zou ik deze nodig hebben)

4. Behringer FBQ1000
De handleiding die erbij zit is erg beknopt. Ik moet echt eerst wat basis settings weten hoe deze te gebruiken. Kan iemand me hiermee opweg helpen? Eerste vraag bijvoorbeeld is hoe ik alles 'bypass' (dus dat FBQ1000 als het ware niet ertussen zit).

Mijn setup verder:
Marantz SR5005:
settings speakers allemaal op small, LPF on LFE 120Hz+ setting LFE (dus niet de LFE+MAIN setting), crossover 80Hz
- Teufel Theater 5.1 THX-UltraII gecertificeerde 5.1 speaker set.
- Behringer FBQ1000 (rca SUB PRE-OUT van SR5005 => 1/4 Jack IN van FBQ1000 => 1/4 Jack OUT van FBQ1000 => rca SUB IN van actieve subwoofer).
- ECM8000 cross spectrum gekalibreerd.
- Tascam 122 MKII (rca RIGHT output naar AUX IN L+R van SR5005).

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op juli  1, 2012, 09:02:10

2. ECM8000
Deze is door Cross Spectrum gecalibreerd. Moet ik hier verder nog bepaalde dingen mee dingen/instellen in REW?

3. analoge dB-meter
Waar is deze voor nodig bij REW metingen? Ik heb toch al de ECM8000? (volgens HT shack forum zou ik deze nodig hebben)

4. Behringer FBQ1000
De handleiding die erbij zit is erg beknopt. Ik moet echt eerst wat basis settings weten hoe deze te gebruiken. Kan iemand me hiermee opweg helpen? Eerste vraag bijvoorbeeld is hoe ik alles 'bypass' (dus dat FBQ1000 als het ware niet ertussen zit).


De tascam ken ik niet dus daar kan ik je niet verder mee helpen.

De analoge db-meter heb je nodg om je mic en geluid qua sterkte op elkaar in te stellen. Je kunt op bijvoorbeeld 80db de meting uitvoeren. Dan moet je met de dbmeter zorgen dat er ook daadwerkelijk 80db uit je speakers komt met een ruis signaal dat door REW gegenereert wordt. Vervolgens moet je in REW dan de instelling zo zetten dat er ook 80db in het scherm zichtbaar is.

De gecalibreerde ecm8000 heeft vermoedelijk een cal-bestand meegekregen bij de calibratie? Dit is een tekstbestand met correctie waarden, dit bestand is in te voeren in REW.

De 1124dsp heeft een bypass knop. Je kunt alle presets gaan gebruiken voor pEQ. Ik heb daarvoor volgens mij preset 4 (welke fabriek-af als pEQ staat ingesteld) gekopieerd naar alle andere presets. Als je de waarde van een filter op 0db zet (geen versterking of verzwakking) dan is het filter inactief en dat is te zien aan het ledje dat correspondeerd met de betreffende filter. /dit ledje dooft dan. Wanneer je weer een versterking of verzwakking instelt gaat het ledje weer branden. Dus of de bypassknop gebruiken of alle filters op 0 db zetten om geen bijregeling van de behringer te krijgen.

morca

De bypass is rechts boven bij de 1124 en heet : in /out.

Heb je een midisnoer bij die fbq 1000 ,met de hand filters instellen is even prutsen hoe het werkt.
Met die midi stuur je de gemaakte setting in REW zo over.

THX-UltraII

CitaatDe tascam ken ik niet dus daar kan ik je niet verder mee helpen.
dan moet ik daarvoor dus toch op het HT shack forum zijn.

CitaatDe analoge db-meter heb je nodg om je mic en geluid qua sterkte op elkaar in te stellen. Je kunt op bijvoorbeeld 80db de meting uitvoeren. Dan moet je met de dbmeter zorgen dat er ook daadwerkelijk 80db uit je speakers komt met een ruis signaal dat door REW gegenereert wordt. Vervolgens moet je in REW dan de instelling zo zetten dat er ook 80db in het scherm zichtbaar is.
duidelijk

CitaatDe gecalibreerde ecm8000 heeft vermoedelijk een cal-bestand meegekregen bij de calibratie? Dit is een tekstbestand met correctie waarden, dit bestand is in te voeren in REW.
mic moet nog binnenkomen; verwacht m dinsdag, maar wilde alvast even weten hoe/wat. Waar precies moet ik eea. invullen in REW?

CitaatDe 1124dsp heeft een bypass knop. Je kunt alle presets gaan gebruiken voor pEQ. Ik heb daarvoor volgens mij preset 4 (welke fabriek-af als pEQ staat ingesteld) gekopieerd naar alle andere presets. Als je de waarde van een filter op 0db zet (geen versterking of verzwakking) dan is het filter inactief en dat is te zien aan het ledje dat correspondeerd met de betreffende filter. /dit ledje dooft dan. Wanneer je weer een versterking of verzwakking instelt gaat het ledje weer branden. Dus of de bypassknop gebruiken of alle filters op 0 db zetten om geen bijregeling van de behringer te krijgen.
De bypass knop is de in/out knop veronderstel ik? Als ik deze lang indruk gaat hij knipperen. Ik denk dat dit dus alles 'bypassed'?
Kun je me ook in een soort step-by-step tutorial kort uitleggen hoe ik te werk ga wanneer ik verschillende frequenties wil gaan versterker of verzwakken? Zijn er net als bij de sms1 van Velodyne mogelijkheden om 1. de freq. in te stellen, 2. de sterkte van de + of - van die freq. in te stellen en 3. de wijdte ervan? (ps. ik weet dat versterker uit den boze is, dat ben ik ook niet van plan :))

THX-UltraII

CitaatDe bypass is rechts boven bij de 1124 en heet : in /out.
check!
Citaat
Heb je een midisnoer bij die fbq 1000. Met die midi stuur je de gemaakte setting in REW zo over.
nee, zit er niet bij
Citaat
met de hand filters instellen is even prutsen hoe het werkt.
niet erg, maar dan moet ik wel even weten hoe het werkt :). Hoop dat jullie me dus even op weg kunnen helpen

morca

oei dat uitleggen ,de directe uitleg van Ejorne met een bakkie erbij was al een hele stap.
Daar zou ik echt een stukje over moeten schrijven,waar ik nu even geen tijd voor heb.


Ja je kan net als met de sms die dingen alle instellengain ,bw en freq.
Ik raad je wel aan een midi ertussen te zetten.
Denk dat we vandaag zolang aan het uitleggen ben tot je midi morgen binnen is  ;)
Wil je het toch,ik zal als ik er aan toe kom eens kijken of er op avs geen stappenplan staan, wat vertaald kan worden.


THX-UltraII

Citaat van: morca op juli  1, 2012, 12:07:24
oei dat uitleggen ,de directe uitleg van Ejorne met een bakkie erbij was al een hele stap.
Daar zou ik echt een stukje over moeten schrijven,waar ik nu even geen tijd voor heb.


Ja je kan net als met de sms die dingen alle instellengain ,bw en freq.
Ik raad je wel aan een midi ertussen te zetten.
Denk dat we vandaag zolang aan het uitleggen ben tot je midi morgen binnen is  ;)
Wil je het toch,ik zal als ik er aan toe kom eens kijken of er op avs geen stappenplan staan, wat vertaald kan worden.
dank je voor je antwoord.
Waarom raadt je een midi ertussen aan en wat is daar het voordeel dan van? En wat voor midiapparaat moet ik er dan tussen zetten?

morca

Je voorspelde setting van REW druk je met 1 knop in de dsp,ipv al die losse stappen,en dat zijn er veel om voor het eerst te doen en leren,.
Ik werd er niet blij van toen,en was heel blij met deze midi geweest die je op je comp en de dsp aansluit.
En zo je setting van REW naar je dsp zend.
Dus dan was je nu al klaar met instellen ong,om je het gemak van zo,n snoertje te beschrijven
Deze:


PS hij stond ook op de mainpage  ;)

PM send to niet sponser voor interface

THX-UltraII

Wellicht een idee voor later maar wil toch eerst de Behringer even goed leren kennen.

THX-UltraII

Na het aansluiten van de Behringer nogal wat distortion/humming problemen. Het is wat lui van me maar hierbij het probleem in het Engels (heb het ook al op het HT Shack Forum gevraagd namelijk):

I just bought a FBQ1000 (the 'new' DSP1124) and I have 2 different humming/distortion problems (at least I think it are 2 different problems)

problem 1:
As soon as I turn on the volume knob of my AVR I get a humming noise on my speakers. It is NOT there when I FULLY turn down the volume knob of my AVR but comes in as soon as I give 'one click' volume up on my AVR. The thing I should mention is that this problem is ONLY with my R, L and C channel. For these (R, L and C) channels I use a separate amplifier that is unbalanced (RCA) connected with the R, L and C rca pre-outs of my AVR. The hum is NOT present at my SR and SL channels (which are directly connected to the speaker outputs of my AVR). The hum from the R, L and C channels DOES NOT go away when I turn off the FBQ1000. The hum is the same, wether the fbq1000 is on of off. The hum only is not present when I unplug the cable going from my AVR sub pre-out to the FBQ1000 1/4 jack input.

problem 2:
The subwoofer is humming like hell with the FBQ1000 turned on. It is very noticable when scrolling and clicking with my mouse :scratch:

My setup:
Marantz SR5005: SR and SL are amplified directly by my SR5005 and my R, L and C channels are amplified by my NuForce MCH-2-C5
NuForce MCH-2-C5: connected with my Marantz SR5005 with unbalanced monster rca cables. Only R, L and C are amplified my my NuForce
Behringer FBQ1000: connected between AVR and subwoofer as follows: rca subwoofer pre-out avr => 1/4'' jack input 1 of fbq1000 with rca/jack plug => fbq1000 output 1 to rca input of subwoofer, also a rca/jack plug for fbq1000 output.


Could you guys tell me if they are both different problems and if I can eliminate one or maybe both of the problems with a cheater plug?

morca

Ik weet niet hoe het bij de 1000 is,maar bij de 1124 moet je wel geheugen 4 of 5 gebruiken,anders staat de feedbackdestroyer aan.
En je wilt de PEQ gebruiken.
Knipperen al je lampje dan ook?,die horizontale bedoel ik dan.

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli  3, 2012, 22:06:47
Na het aansluiten van de Behringer nogal wat distortion/humming problemen. Het is wat lui van me maar hierbij het probleem in het Engels (heb het ook al op het HT Shack Forum gevraagd namelijk):

Welke aansluitingen gebruik je,RCA/jack of XLR ?

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli  3, 2012, 22:20:59
Ik weet niet hoe het bij de 1000 is,maar bij de 1124 moet je wel geheugen 4 of 5 gebruiken,anders staat de feedbackdestroyer aan.
En je wilt de PEQ gebruiken.
Knipperen al je lampje dan ook?,die horizontale bedoel ik dan.
ik ben eerst maar eens aan het proberen met die bypass mode (in/out knipperen). Dan heb ik toch nergens mee te maken verder?

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli  3, 2012, 22:26:51
Welke aansluitingen gebruik je,RCA/jack of XLR ?
rca/jack (sub out van mijn processor heeft geen XLR uit)

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli  3, 2012, 22:28:45
ik ben eerst maar eens aan het proberen met die bypass mode (in/out knipperen). Dan heb ik toch nergens mee te maken verder?
Je houd de knop ingedrukt he?
Daar las ik vd week ook al wat over,mijn 1124 is gewoon druk aan,druk uit.Ook geen knipperend lampje.
Rood aan of uit.
Ik vermoed dat je die knop aan of uit moet zetten,en niet vasthouden tot het knipperen begint.

Edit : en hem voor de zekerheid ook op memory 4 of 5 zetten ..

THX-UltraII

Citaat van: morca op juli  3, 2012, 22:32:42
Je houd de knop ingedrukt he?
Daar las ik vd week ook al wat over,mijn 1124 is gewoon druk aan,druk uit.Ook geen knipperend lampje.
Rood aan of uit.
Ik vermoed dat je die knop aan of uit moet zetten,en niet vasthouden tot het knipperen begint.

Edit : en hem voor de zekerheid ook op memory 4 of 5 zetten ..
maakt allemaal niks uit helaas

TornadoGo

Citaat van: morca op juni 30, 2012, 00:51:55
Je hebt me wel weer iets gegeven om over na te denken.
Eens kijken of ik wat DTS edit tools kan vinden,ik heb wel een sweep.
Een test om te meten wat je ADSY ,
of in jouw geval Twin Cirrus® 32 bit dual core DSPs en Emo-Q™ automatic multi-channel room correction and loudspeaker setup.
Er van maken,geduld even zoeken als ik tijd heb.

Excuus, ik had je antwoorden even gemist. Ik zal morgen mijn metingen posten.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX