Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 19:02:12
helemaal niks.

Sterker nog, ik stel het volgende voor: beginnen we met een powerkabel, een analoge interlink en een USB kabel
Wanneer we als forum overeen kunnen komen welke we van elk kunnen testen, dan doe ik er een molex versie van iedere kabel bij en dan hebben we dus 3 categorieen met elk 2 kabels
Hier wil ik onder toezicht wel hoogwaardige test files van maken, die een ieder dan thuis via WinABX in zijn eigen tijd privé kan testen.
De uitslagen hoef ik ook niet te hebben, maar dan ervaart een ieder op basis van een eerlijke test in zijn eigen privacy dat het allemaal lariekoek is.

Zijn er daarna nog steeds mensen die menen dat ze via WinABX ook prima het verschil kunnen horen, dan nodig ik die graag uit omdat onder toezicht te herhalen. Lukt het dan ook dan ben je klaar voor James Randi, een grote zak geld en natuurlijk eeuwige HT forum roem  :D
Je dwaald af van de topic titel.
Het gaat om apparatuur,vooral amps worden genoemd.
Zo maak je er de zoveelste kabel discussie van.

De discussie verschil in amps vind ik nuttiger als de zoveelste kabel oorlog

Former member 78


brtram

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:29:16
We hebben wel gelijk Bas, die test met eeg meting onderschrijft dat, wat de dbt-aanhangers ook proberen te opperen, er is vrijwel zeker een grijsgebied. En dat gebied kan best wel eens groter zijn dan menigeen doet denken.

+1

Een DBT met leken als deelnemers, over zintuigelijke waarnemingen, heeft vaak een uitslag die dicht bij een gok uitslag blijft.

Niet alleen bij gehoor maar ook bij visueel (de kleurtjes van Bas), geur of smaak.
Hoeveel mensen kunnen in een DBT de Lidl cola onderscheiden van Coca Cola, of wijnen of whiskey etc. etc. uit elkaar houden?

Als je in de bouwmarkt met een kleurstaaltje aankomt kan iemand, die dagelijks kleuren mengt, je vaak in één keer een kleur laten zien die er het dichtst bij komt.
Een goede audio leverancier zal ook de verschillen horen in een DBT.

Maar bij leken, wat de meesten hier zijn, is de uitslag vaak niet meer dan een verzameling gokjes.

morca

Ik heb even een berichtje gadaan voor een luidspreker relais met 4 wisselende contacten.
Dan voldoet aan en uit zetten.
Heb zelf de goeie niet liggen.

Citaat van: ArjanR1 op oktober 23, 2016, 23:17:11
Waarom dan?
Zie de topic titel.
Als je na lezen mijn betoog niet snapt,vraag het de ts.
Legtdie het je uit,het is immers zijn vraag:apparatuur!!

Former member 78

Citaat van: morca op oktober 23, 2016, 23:42:43
Ik heb even een berichtje gadaan voor een luidspreker relais met 4 wisselende contacten.
Dan voldoet aan en uit zetten.
Heb zelf de goeie niet liggen.
Zie de topic titel.
Als je na lezen mijn betoog niet snapt,vraag het de ts.
Legtdie het je uit,het is immers zijn vraag:apparatuur!!

De topic titel heeft niks met mijn vraag te maken.

Ejorne

Citaat van: ArjanR1 op oktober 24, 2016, 00:10:25
De topic titel heeft niks met mijn vraag te maken.

Als jij er een kabeldiscussie van wil maken dan kun je beter even de betreffende topic kicken...

Former member 78


morca

Citaat van: ArjanR1 op oktober 24, 2016, 00:10:25
De topic titel heeft niks met mijn vraag te maken.
Je kan de titel maar op 1 manier interpreten.
Of je vraag moet overhet relais en mijn test gaan.

Wees duidelijk met je vraag voor een goeie discussie aub


Raphie

Ben jij een leek? Of een pro? Welke kabels maken bij jou het verschil? Wil je deze ter beschikking stellen?

Citaat van: brtram op oktober 23, 2016, 23:41:28
+1

Een DBT met leken als deelnemers, over zintuigelijke waarnemingen, heeft vaak een uitslag die dicht bij een gok uitslag blijft.

Niet alleen bij gehoor maar ook bij visueel (de kleurtjes van Bas), geur of smaak.
Hoeveel mensen kunnen in een DBT de Lidl cola onderscheiden van Coca Cola, of wijnen of whiskey etc. etc. uit elkaar houden?

Als je in de bouwmarkt met een kleurstaaltje aankomt kan iemand, die dagelijks kleuren mengt, je vaak in één keer een kleur laten zien die er het dichtst bij komt.
Een goede audio leverancier zal ook de verschillen horen in een DBT.

Maar bij leken, wat de meesten hier zijn, is de uitslag vaak niet meer dan een verzameling gokjes.
JBL PRX Power!

chansig

Moet je nu een pro zijn om verschillen tussen versterkers in een DBT te duiden ?

Waarom worden al die ziende verschillen dan zo gehoord en benoemd: Strakker, dynamischer, helderder, dynamischer, natuurlijker, organischer.

Wat mij blijft verbazen is dat er geschreven wordt dat de dbt een bepaald grijs gebied niet dekt. Maar wat dan bij ziend vergelijken ? Is dat grijze gebied dan verdwenen ? Als ik lees wat men allemaal ervaart met versterkers dan zijn dat geen grijze gebieden ervaringen.

En dan te bedenken dat het geheugen van de mensen ook niet betrouwbaar is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

Idd, dan is dus eigenlijk niemand het waard om deze kabels te mogen bezitten, want volgens brtram zijn we allemaal dove amateurs.

Citaat van: chansig op oktober 24, 2016, 07:45:19
Moet je nu een pro zijn om verschillen tussen versterkers in een DBT te duiden ?

Waarom worden al die ziende verschillen dan zo gehoord en benoemd: Strakker, dynamischer, helderder, dynamischer, natuurlijker, organischer.

Wat mij blijft verbazen is dat er geschreven wordt dat de dbt een bepaald grijs gebied niet dekt. Maar wat dan bij ziend vergelijken ? Is dat grijze gebied dan verdwenen ? Als ik lees wat men allemaal ervaart met versterkers dan zijn dat geen grijze gebieden ervaringen.

En dan te bedenken dat het geheugen van de mensen ook niet betrouwbaar is.

Gr. Hans
JBL PRX Power!

Raphie

3 kabels, keuze van het forum, kom op jongens. Zo'n grote mond in showcases en nu blijft het angstvallig stil?
JBL PRX Power!

MAW

Kun je dat grijze gebied dan eens helder definieren? Ik zie het namelijk niet.

Citaat van: Ejorne op oktober 23, 2016, 17:29:16
We hebben wel gelijk Bas, die test met eeg meting onderschrijft dat, wat de dbt-aanhangers ook proberen te opperen, er is vrijwel zeker een grijsgebied. En dat gebied kan best wel eens groter zijn dan menigeen doet denken.
Gr. Martijn

Raphie

Citaat van: MAW op oktober 24, 2016, 09:20:21
Kun je dat grijze gebied dan eens helder definieren? Ik zie het namelijk niet.
het is voornamelijk voor hem zelf een grijs gebied :D voor anderen is het juist kristalhelder.
JBL PRX Power!

zoldar

dat usb kabeltjes test zou ik hier alleen kunnen doen. 2 usb ingangen op de dac. 2 iedentieke laptops. mijn vrouw zou de kabels op een willkeurige ingan kunnen zetten. foobar op beide laptops en schakellen maar

heb helaas de bewuste usb kabeltjes niet meer. mis nog een audioquest carbon. die furutech die het meest open klonk en die door de stand van de maan en de sterren volgens sommmigen hier toevallig ook hogere waarden liet zien in REW, heb ik nog.



Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Raphie

Dan gaan we toch testen met de Furutech? Bestanden via winABX is veel beter, sluit je alles uit, ook bijv impedantie / volume verschillen.
Heb je ook toevallig een powerkabel "die mooie dingen doet" ?
En een interlink waar je lyrisch over bent?
Dan kunnen we alles in één afspraak opnemen en hebben we een mooie fileset voor te delen op het forum.
JBL PRX Power!

zoldar

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 10:50:19
Dan gaan we toch testen met de Furutech? Bestanden via winABX is veel beter, sluit je alles uit, ook bijv impedantie / volume verschillen.
Heb je ook toevallig een powerkabel "die mooie dingen doet" ?
En een interlink waar je lyrisch over bent?
Dan kunnen we alles in één afspraak opnemen en hebben we een mooie fileset voor te delen op het forum.

Ik ben niet lyrisch over kabeltjes. (Wel over mijn nieuwe luidprekers). Wel kritisch in het meteen duiden dat alles tussen de oren zit.

Volume vesrschillen zijn er niet, zelfde dac, zelfde ingan in amp, volume regelaar wordt niet aangeraakt.

En dan wil ik juist die twee kabels weer tegenover elkaar zetten in een random luistertestje waarbij ik dus niet weet naar welke ik luister. USB ingang a of b. geen voorkennis van welke waar in zit.

En dan nog is het voor mij niet de bedoeling om te raden welke kabel er speelt of iets dergelijks. zo luister je ook niet doorgaans. aan de andere kant is dat wel mischien de enige manier om het zicht uit te sluiten.

dus mischien toch een lijstje maken en daar per ingang de notities op kladden. (meer hoog bla bal). achteraf kijken of je de juiste hebt gegokt?

iemand een audioquest carbon te leen?












Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Raphie

Nee, gewoon files in winABX, 2 laptops kunnen al 2x verschillend volume geven en dan moet je schakelen ook. Het lijkt erop dat een aantal het concept nog steeds niet helemaal begrijpen.

Bij winABX gaat er erom dat je 2 files gaat vergelijken met X
- X kan de ene keer A zijn, maar de andere keer B, de luisteraar weet dat niet
- Dan kan je luisteren naar A,B en X (welke dus ook A óf B is) je mag zo vaak snel/langzaam heen en weer switchen als je zelf wilt.
- Hierna moet je een keuze maken: A=X of B=X
- En dit 10x

WinABX geeft dan keurig je gokpercentage weer. Maar ook hoe lang je over iedere keuze doet

JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op oktober 23, 2016, 15:50:19
ook dit heeft weer een beetje pedante ondertoon.
Het gaat namelijk niet om het overtuigen, maar om het verbeteren van een foutief beeld, dat wordt neergezet door de hersenkronkels van enkelen. Nogmaals ik hoef jou niet te overtuigen dat je belden kabel niks toevoegt of weglaat. Ik kan bewijzen dat ik gelijk heb, maar je moet echt volledig voor jezelf weten wat je daar mee doet.
Het enige wat dan niét kan, is het domweg blijven volhouden dat het wél verschil maakt.
Wil je dat wel, dan kom je met bewijs door de daad bij het woord te voegen.
Anders zeg je "in mijn beleving" als disclaimer ;)
De pedante ondertoon is m.i. geheel de jouwe in deze en andere soortgelijke discussies, Jan Jaap.
De bewijslast ligt in deze bij beide kampen.
Wat was het dat jij kunt bewijzen?

....en dan heb ik het niet over je vlotte babbel.... :clapping:
 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 12:07:25
De pedante ondertoon is m.i. geheel de jouwe in deze en andere soortgelijke discussies, Jan Jaap.
De bewijslast ligt in deze bij beide kampen.
Wat was het dat jij kunt bewijzen?

....en dan heb ik het niet over je vlotte babbel.... :clapping:

lijkt me toch duidelijk uitgelegd? Meerdere malen zelfs. Ben jij trouwens fan van van Meneer Kaktus? Aplaus voor jezelf en zo...?
JBL PRX Power!

scrutinizer

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 12:22:53
lijkt me toch duidelijk uitgelegd? Meerdere malen zelfs. Ben jij trouwens fan van van Meneer Kaktus? Aplaus voor jezelf en zo...?

Nee.
Maar duidelijk uitgelegd? ....Dan zou ik deze opmerking niet maken. Toch?

Je lokt mijn reactie uit door met stelligheid te verklaren dat jij aan kunt geven dat er meettechnisch geen verschillen zijn
Dus heb je mijn nieuwsgierigheid en ligt de bewijslast aan jou, JJ?

Ik ben vooral benieuwd naar alle nieuwe feiten jij bovenwater weet te halen .... die hier in de laatste 5 jaar nog niet de revue gepasseerd zijn. 




Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Knor

Citaat van: Raphie op oktober 24, 2016, 08:26:31
3 kabels, keuze van het forum, kom op jongens. Zo'n grote mond in showcases en nu blijft het angstvallig stil?

Kun je begrijpen dat het probleem bij mensen ligt en niet bij hardware? Een kabel kan geen verschil maken, maar een mens voortdurend. Je moet dus een ander soort test verzinnen, omdat je de hete brij zelf links of rechts laat liggen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Raphie

Citaat van: scrutinizer op oktober 24, 2016, 13:02:11
Nee.
Maar duidelijk uitgelegd? ....Dan zou ik deze opmerking niet maken. Toch?

Je lokt mijn reactie uit door met stelligheid te verklaren dat jij aan kunt geven dat er meettechnisch geen verschillen zijn
Dus heb je mijn nieuwsgierigheid en ligt de bewijslast aan jou, JJ?

Ik ben vooral benieuwd naar alle nieuwe feiten jij bovenwater weet te halen .... die hier in de laatste 5 jaar nog niet de revue gepasseerd zijn.
volgens mij heb ik dat al meerdere malen in dit topic hierboven uitgelegd, wanneer je meedoet met de ABX, kan je het zelf ervaren.
JBL PRX Power!

Raphie

Citaat van: Knor op oktober 24, 2016, 13:11:14
Kun je begrijpen dat het probleem bij mensen ligt en niet bij hardware? Een kabel kan geen verschil maken, maar een mens voortdurend. Je moet dus een ander soort test verzinnen, omdat je de hete brij zelf links of rechts laat liggen.
als jij vindt dat een kabel geen verschil maakt, dan zijn we er toch?
Dan is het de perceptie van de persoon gedreven door "audio jewelry"
Hardstikke mooi, dan zijn we het zelfs zonder test al eens  ;D
JBL PRX Power!