Wisselspanning en de richting van stroom

Gestart door Tjeb, juni 11, 2023, 17:10:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tjeb

Afesplitst van Set van Rowdy

Citaat van: Rowdy op juni 10, 2023, 10:30:37Van onder naar boven. Je gaat de fase (bruine draad) in en komt via de nul (blauwe draad) weer terug.

Heb jij gelijkspanning dan?

Het is werkelijk tenenkrommend dit....
230V/50Hz betekend dat de spanning 50 maal per seconde omdraait. Daarom is het omdraaien van een zekering dus ook apenkool.

Misschien is het verstandig om je eerst eens in de materie te verdiepen voordat je dergelijke tips/antwoorden post.

Uitleg

Rowdy

#1
Sluit de fase draad maar eens aan op de belasting en raak de nul aansluiting aan. Koppel de fase draad af en ga dan de nul draad aansluiten op de belasting en raak de fase aansluiting aan. Dan VOEL je wel welk richting het loopt.

Beter is het om een duspel te gebruiken i.p.v. te voelen.

Tjeb

#2
Hoeveel spanning staat er op de Nuldraad

De nuldraad is in principe spanningsloos waardoor tussen fasedraad en nuldraad een spanningsverschil heerst, in woningen meestal 230 V.

Wanneer de fasedraad en de nuldraad met elkaar worden verbonden door er een belasting tussen te hangen zoals bijvoorbeeld je versterker, gaan de elektronen stromen en staat op beide draden 230V!!

Waarom op beide draden dan? Nou heel simpel, omdat het dus wisselstroom is en geen gelijkstroom...

<knip vervelende opmerking - Jazzy>

Hannibal_

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Laan

Citaat van: Tjeb op juni 12, 2023, 00:01:35Hoeveel spanning staat er op de Nuldraad

De nuldraad is in principe spanningsloos waardoor tussen fasedraad en nuldraad een spanningsverschil heerst, in woningen meestal 230 V.

Wanneer de fasedraad en de nuldraad met elkaar worden verbonden door er een belasting tussen te hangen zoals bijvoorbeeld je versterker, gaan de elektronen stromen en staat op beide draden 230V!!

Waarom op beide draden dan? Nou heel simpel, omdat het dus wisselstroom is en geen gelijkstroom...

Dus wederom tenenkrommend, nogmaals.......verdiep je eerst eens voordat dit soort mumbojumbo post.....

Ik heb altijd gedacht dat de spanning wisselt tussen + en - 230 volt en dat 50x per seconde. Niet de stroomrichting. In het filmpje zie je dat de electronenstroom wordt aangegeven met een rood puntje dat van links naar recht beweegt. En niet per periode heen en weer. Toch?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

Volgens mij wisselt de richting 50 keer in 1 periode.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Laan

Citaat van: chansig op juni 12, 2023, 08:44:54Volgens mij wisselt de richting 50 keer in 1 periode.

Gr. Hans

Dat vinden er meer lees ik. Volgens mij wisselt de spanning 50 keer per periode van een seconde maar niet de stroomrichting van de electronen. Denk aan de wave in een stadion en hoe dat eruit ziet als de richting telkens verandert.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

chansig

#7
Volgens mij wordt het letterlijk gezegd in het filmpje. Dat weet ik overigens wel zeker.

Maar ik ben gezegend met helemaal geen verstand als het gaat om dit soort zaken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

De stroomrichting zou je kunnen zien als een afgeleide van de spanning.
I (stroomsterkte)=U (spanning) /R (weerstand)

En ja, de stroomrichting wisselt dus ook.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Tjeb

Citaat van: Laan op juni 12, 2023, 09:04:37Dat vinden er meer lees ik. Volgens mij wisselt de spanning 50 keer per periode van een seconde maar niet de stroomrichting van de electronen. Denk aan de wave in een stadion en hoe dat eruit ziet als de richting telkens verandert.

Volgens jou wel, de waarheid is anders.
Er is wel degelijk verandering van richting.

Niet naar jou maar in het algemeen vindt ik dit soort uitspraken redelijk eng en tevens gevaarlijk..

Er staat hierboven letterlijk dat je even aan de nul moet gaan voelen...

Kom op mannen, stroom is geen grapje en iets om met respect mee om te gaan, als ik zie wat men loopt te kneien en knutselen onder het motto van een geluidsverberering krijg ik daar letterlijk wegtrekkers van...

Laan

Welke richting bedoel je dan? De sinus die van 230V naar -230V gaat en terug naar 230v, snap ik. Dat kan je als wisselende richting zien. Maar de stroomrichting is toch via de fasedraad naar de belasting en via de 0 weer terug? (het rode puntje in het filmpje gaat maar in één richting over de sinus lijn.) Als je dan aan de nul gaat voelen krijg je een optater, dat lijkt me helder. Ik wil niet bijdehand doen, maar er graag iets van leren.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Laan

Als ik op onderstaand plaatje de zekering eruit peuter en het bovenste klemmetje beetpak krijg ik een optater. Pak ik de onderste krijg ik die niet. Nu stop ik de zekering erin en pak het onderste klemmetje. Gevolg: optater, altijd, niet soms omdat de richting verandert. Dan is de stroomrichting van de wisselspanning die door de zekering gaat toch duidelijk?
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

vanzomereng

#12
Citaat van: Laan op juni 12, 2023, 11:59:38Als ik op onderstaand plaatje de zekering eruit peuter en het bovenste klemmetje beetpak krijg ik een optater. Pak ik de onderste krijg ik die niet. Nu stop ik de zekering erin en pak het onderste klemmetje. Gevolg: optater, altijd, niet soms omdat de richting verandert. Dan is de stroomrichting van de wisselspanning die door de zekering gaat toch duidelijk?

Jij lijkt me zo'n type, die een mogelijke gaslek met een
brandende aansteker probeert op te sporen :ohmy:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Kweetniet

Infinity. We get you back to what it's all about. Music.

Tjeb

#14
Citaat van: Laan op juni 12, 2023, 11:59:38Als ik op onderstaand plaatje de zekering eruit peuter en het bovenste klemmetje beetpak krijg ik een optater. Pak ik de onderste krijg ik die niet. Nu stop ik de zekering erin en pak het onderste klemmetje. Gevolg: optater, altijd, niet soms omdat de richting verandert. Dan is de stroomrichting van de wisselspanning die door de zekering gaat toch duidelijk?

Is dit een grap of is dit serieus?

Aan welke kant wordt de zekering gevoed? Als je die zekering eens wegdenkt en je denkt er even een draad voor in de plaats, als ik die nu eens doorknip en de spanning weer op de draad zet dan meet ik toch alleen op de ingaande kant stroom of niet??

Als ik dit nu eens vervang door een waterleiding met op het eind een kraan en ik zaag die buis een stuk voor de kraan door dan zat er op de kant van de kraan toch geen waterdruk staan en uit het andere stuk buis water stromen?

Er loopt simpelweg pas stroom als de kring gesloten is en je raadt het vermoedelijk al... dan gaat deze 50 keer per seconde heen en ook weer terug.... Dus om het simpeler te stellen 25 keer rechtsom en 25 keer linksom..

De nul is veilig is ook zo'n leuke....
Knip de nul draad maar door en pak beide eindjes even beet en laat iemand dan even de schakelaar van het lampje aanzetten....

Moet je dan eens kijken hoe veilig dit is....

Ik wordt hier dus echt bijna pissig om, mensen met zulke "goede" gedachtes gaan andere mensen advies geven over hoe ze met stroom om moeten gaan..

Het is heel simpel, als je het niet snapt dan moet je er vooral afblijven en zeker geen mensen "tips" gaan geven.

Mijn excuses, we zitten in het topic "de set van Rowdy" en dwalen vreselijk af!!!

Contour

Is het niet zo dat de stroom 2 kanten op loopt, maar dat de lading/energie zich inderdaad maar 1 kant op beweegt door het apparaat dat is aangesloten?

Tjeb

Ja maar dan alleen in hifi apparatuur, in alle andere niet audio gerelateerde elektrische apparatuur is dat niet het geval...  :yawnee:

Tjeb

Maar nogmaals, we dwalen af en kapen Rowdy zijn topic....

Laan

Citaat van: Contour op juni 12, 2023, 15:25:27Is het niet zo dat de stroom 2 kanten op loopt, maar dat de lading/energie zich inderdaad maar 1 kant op beweegt door het apparaat dat is aangesloten?

De wisselspanning (volt) loop twee kanten op, zodoende kan volgens Tjeb een zekering niet richting gevoelig zijn. De stroom, de electrische lading (ampere) loopt 1 kant op, geduwd door de wisselspanning, gehinderd door weerstand (Ohm) De termen stroom en spanning worden nog weleens verwisseld. Het verbruik van het apparaat (volt x ampere) is Watt. Zoiets zou het simpelgezegd moeten zijn denk ik, maar het is natuurlijk veeel leuker om elkaar belachelijk te maken dan elkaar iets uit te leggen.  :tounge2:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Kingpin

Citaat van: Laan op juni 13, 2023, 09:35:31De wisselspanning (volt) loop twee kanten op, zodoende kan volgens Tjeb een zekering niet richting gevoelig zijn. De stroom, de electrische lading (ampere) loopt 1 kant op, geduwd door de wisselspanning, gehinderd door weerstand (Ohm) De termen stroom en spanning worden nog weleens verwisseld. Het verbruik van het apparaat (volt x ampere) is Watt. Zoiets zou het simpelgezegd moeten zijn denk ik, maar het is natuurlijk veeel leuker om elkaar belachelijk te maken dan elkaar iets uit te leggen.  :tounge2:
Ook bij wisselstroom loopt de stroom 2 kanten op.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Laan

Moet voor een apparaat dan best lastig zijn als de voeding steeds van wisselende kanten komt. Hoe gaat dat dan? Hoe zuigt een apparaat zijn stroom dan op? Sorry, maar ik durf gewoon te vragen, anders weet ik nooit hoe het zit.
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

Kingpin

#21
Citaat van: Laan op juni 13, 2023, 13:29:08Moet voor een apparaat dan best lastig zijn als de voeding steeds van wisselende kanten komt. Hoe gaat dat dan? Hoe zuigt een apparaat zijn stroom dan op? Sorry, maar ik durf gewoon te vragen, anders weet ik nooit hoe het zit.
Na de wisselspanning wordt er gelijkgericht met ... een gelijkrichter.
Dan houd je nog wat ripple over die je afvlakt met condensatoren als je het over een lineaire voeding heb.
Een switching voeding is qua functionaliteit hetzelfde alleen het principe is anders.

edit: gelijkgericht = gelijkspanning = dc
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tjeb

 
Citaat van: Laan op juni 13, 2023, 13:29:08Moet voor een apparaat dan best lastig zijn als de voeding steeds van wisselende kanten komt. Hoe gaat dat dan? Hoe zuigt een apparaat zijn stroom dan op? Sorry, maar ik durf gewoon te vragen, anders weet ik nooit hoe het zit.

In je vorige post hang je nog de guru uit, maak je mij belachelijk en nu wil je uitleg....

Wat denk jezelf Laan? ::)

Laan

#23
Dank voor je uitleg kingpin. Ik ga nog even nadenken of ik het nu snap :)

Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

pameijer

#24

Elektriciteit werkt sowieso anders dan de meesten denken. Veel gecompliceerder zoals dit filmpje probeert uit te leggen. Maar voor je voorstellingsvermogen kun je de stroom het beste voorstellen als een buis met knikkers (elektronen) die voortgeduwd worden door een kracht, de spanning. Die kracht wordt alleen via de fasedraad doorgegeven, van positief naar negatief 50x/sec. Dus de knikkers worden 50x /sec heen en weer geduwd. Zo werkt het niet echt, maar is wel beter voor te stellen zo voor de duidelijkheid. De nuldraad heb je nodig want anders kunnen de knikkers nergens naar toe bewegen. De nuldraad kun je dus aanraken, de fasedraad niet. De zwarte schakeldraad dus ook niet tenzij de schakelaar uitstaat, maar dit is wel riskant om op te gokken. Maar helemaal eens: als je er te weinig van weet heel goed oppassen en geen gekke dingen doen. Deed ik vroeger wel en een stroomstoot is niet fijn kan ik vertellen. 
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!