Bas' Bios - voorzetje

Gestart door Bas Akkerman, januari 23, 2012, 14:37:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Bas Akkerman

#876
Door het uhd spelergeweld sneeuwt mijn andere vraag wat onder.

De Sony heeft 2 HDMI-ingangen. Een daarvan ga ik dedicated voor de uhd speler gebruiken. Blijft over de Apple TV 4k en pc (en eventueel de Ziggo Next). De HD621 accepteert alleen 1080p, maar daar gaat wel het audiosignaal langs. Wat is nu de beste oplossing?

Waarschijnlijk een Meridian uhd722, maar dat is nog buiten budget.
Een 4k switch is een optie. Dan zou ik de Apple TV en de pc daar aan koppelen. En via HDMi 2 van de Panasonic naar de switch voor het geluid. Werkt het dan om na de switch een HDMI naar de projector te laten lopen voor 4k beeld én HDMI of meerdere kabels naar de HD621 voor surround sound?
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scoc

Citaat van: Bas Akkerman op juni 19, 2021, 06:49:42
Haha, vergeet ik gewoon het aantal meters te noemen! Een drie meter van het scherm bedoel ik. Dat is halverwege de ruimte. Aan de muur aan een plank zou te ver zijn volgens de calculator.

Die Sony met 2.0 zoom kan toch perfect projecteren op 4-5m afstand. Ik zelf projecteer op 4,5m van mijn 92inch scherm. Projector staat op een hoge kast achter mij achteraan mijn ruimte.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Bas Akkerman

Zoals ik het begrijp geeft midden in het zoombereik het beste beeld qua focus over het hele scherm en lichtsterkte. Dat is ongeveer 3 meter vanaf het scherm. De ruimte is 6,5 breed. Ik zou een brede plank kunnen maken, maar dan is het hoogstens 5,5 meter van het scherm.

Het scherm komt in de toekomst wel een kleine meter vooruit.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MLCinema

Citaat van: Bas Akkerman op juni 19, 2021, 22:12:44
Zoals ik het begrijp geeft midden in het zoombereik het beste beeld qua focus over het hele scherm en lichtsterkte. Dat is ongeveer 3 meter vanaf het scherm. De ruimte is 6,5 breed. Ik zou een brede plank kunnen maken, maar dan is het hoogstens 5,5 meter van het scherm.

Het scherm komt in de toekomst wel een kleine meter vooruit.
Dat is wel zo. Alleen vraag ik mij af of je dat echt ziet in beeld.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bas Akkerman

Dat lijkt me wel. En ik vind het doodzonde niet alles uit zo'n projector te halen
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scoc

Als het scherm in de toekomst een meter vooruit komt dan kan je best wat marge houden en hem dus niet hangen op 3m.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Bas Akkerman

Klopt, dan nog moet ie twee meter van de muur af. Te ver voor een diepe plank en ga dus op zoek naar een plafondbeugel.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

vik

Door sparen voor een nieuwere processor geen optie Bas?

Deze route wordt wel erg omslachtig en ik denk dat bijvoorbeeld een Arcam processor al betere kwaliteit zal bieden als de Meridian uit 2009. Je zal ongetwijfeld een stap maken in resolutie en openheid in je geluid.  Scheelt je ook weer extra kastjes enz.  :)


Citaat van: Bas Akkerman op juni 19, 2021, 15:03:49
Door het uhd spelergeweld sneeuwt mijn andere vraag wat onder.

De Sony heeft 2 HDMI-ingangen. Een daarvan ga ik dedicated voor de uhd speler gebruiken. Blijft over de Apple TV 4k en pc (en eventueel de Ziggo Next). De HD621 accepteert alleen 1080p, maar daar gaat wel het audiosignaal langs. Wat is nu de beste oplossing?

Waarschijnlijk een Meridian uhd722, maar dat is nog buiten budget.
Een 4k switch is een optie. Dan zou ik de Apple TV en de pc daar aan koppelen. En via HDMi 2 van de Panasonic naar de switch voor het geluid. Werkt het dan om na de switch een HDMI naar de projector te laten lopen voor 4k beeld én HDMI of meerdere kabels naar de HD621 voor surround sound?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Bas Akkerman

#884
Citaat van: vik op juni 20, 2021, 09:41:45
Door sparen voor een nieuwere processor geen optie Bas?

Deze route wordt wel erg omslachtig en ik denk dat bijvoorbeeld een Arcam processor al betere kwaliteit zal bieden als de Meridian uit 2009. Je zal ongetwijfeld een stap maken in resolutie en openheid in je geluid.  Scheelt je ook weer extra kastjes enz.  :)
Zeker omslachtig.

De Meridian vind ik nog steeds erg goed. Misschien wat minder in plaatsing, al moet ik dat ik in de nieuwe ruimte weer gaan ervaren. Maar vooral qua klankkleur en dynamiek vind ik het toch wel erg goed.

Mijn ervaring tussen de Lexicon en receivers met de nieuwste formaten was eigenlijk best slecht. En ook als ik bij anderen luister, vind ik de nieuwere receivers en ook de bioscoop vaak tegenvallen. Vooral veel spektakel, hard en scherp geluid en prima plaatsing. Maar geen nuances, een brekend glas klinkt hetzelfde als metaal op steen. Juist dat doet de Meridian echt goed. Trinnov was de enige uitzondering daarop

Dus ga ik die weg op? Dan wil ik dat toch echt eerst ervaren in mijn ruimte. Dat is wel echt voor later. Er moet te veel in huis gebeuren om nu verder geld uit te geven aan deze hobby.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#885
De kleur. Ja, de kleur. Nu wat proefjes met (Zwart Grijs - Sikkens Rijks, S5.03.16 - Sikkens en Swarzblau - Sikkens RAL 5004). De Rijks heeft tot nu toe onze voorkeur.  Maar RAL 7015 of 7021 als kleur lijkt ons ook mooi

Diep zwart is het beste natuurlijk, maar het moet er ook enigszins leefbaar en sfeervol zijn.

Maandag de projector ophalen in België. Dan volgende week en vooral weekend gaan schilderen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MLCinema

Ik heb donker grijze wanden en een echt donker plafond. Als het licht uit is zie je geen hand voor ogen. Bewust gekozen voor twee verschillende tinten zodat het niet een grote zwarte kijkdoos werd. Doordat het zo donker is word ik wel volledig de film in gezogen. Het enige dat nog reflecteert zijn mijn fronts.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Bas Akkerman

Slim om twee kleuren te gebruiken!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

#888
Zo, net terug uit België om daar de Sony VPL-VW590ES op te halen. B-stock, maar feitelijk ontbreekt alleen het netsnoer. En op de teller van de lamp staat 192 uur, dus dit is gewoon een hele goede deal.

Kort nog even naar "mijn" Sony gekeken bij Werner. We zaten in de demoruimte waar beperkt 4k-films voorradig waren, dus merendeel "gewoon" Blu Ray gekeken. Wel wat 4k met een demodisc en Stark Trek. Ja, dat is toch echt wel smullen en ook de Blu Ray was zeer goed te pruimen. Zoals wel vaker is de drager de beperkende factor. Extra reden daar eerst goed naar te kijken voordat ik iets aanschaf.

Na alle kleuren uitgedacht te hebben, gaan we toch voor geen kleur. Zwart dus. Met andere zaken gaan we het dan wel gezelliger maken. Werner had bijvoorbeeld een mooi donkerblauw akoestisch doek. Zeker iets om in de toekomst over na te denken.
Van het weekend is de bedoeling alles te verven. En daarna eindelijk alles opstellen en installeren.

Wordt vervolgd!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

anton

Temperaturen zijn ook weer wat draaglijk dus je hebt alles mee........Succes !!

Bas Akkerman

Citaat van: anton op juni 28, 2021, 17:18:06
Temperaturen zijn ook weer wat draaglijk dus je hebt alles mee........Succes !!
Dat scheelt zeker! Dan nog, we kunnen nu al een maand niet kijken. Dus het moet wel heel erg warm worden, wil dat ons tegenhouden...

Ondertussen aan het omdenken naar een mooi zwart interieur. Er moet natuurlijk niet van alles gaan rammelen, maar er is best veel mogelijk om een zwarte ruimte toch aan te kleden.
Onderstaand vind ik bijvoorbeeld erg fraai.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

denoontje

Citaat van: Bas Akkerman op juni 28, 2021, 16:42:04
Zo, net terug uit België om daar de Sony VPL-VW590ES op te halen. B-stock, maar feitelijk ontbreekt alleen het netsnoer. En op de teller van de lamp staat 192 uur, dus dit is gewoon een hele goede deal.

Kort nog even naar "mijn" Sony gekeken bij Werner. We zaten in de demoruimte waar beperkt 4k-films voorradig waren, dus merendeel "gewoon" Blu Ray gekeken. Wel wat 4k met een demodisc en Stark Trek. Ja, dat is toch echt wel smullen en ook de Blu Ray was zeer goed te pruimen. Zoals wel vaker is de drager de beperkende factor. Extra reden daar eerst goed naar te kijken voordat ik iets aanschaf.

Na alle kleuren uitgedacht te hebben, gaan we toch voor geen kleur. Zwart dus. Met andere zaken gaan we het dan wel gezelliger maken. Werner had bijvoorbeeld een mooi donkerblauw akoestisch doek. Zeker iets om in de toekomst over na te denken.
Van het weekend is de bedoeling alles te verven. En daarna eindelijk alles opstellen en installeren.

Wordt vervolgd!

En hoe vond je nu de hdr op de 4k?

feli met de sony...genieten

Jean Sibelius

Gefeliciteerd met de Sony Bas! :pompom:

Succes met de verdere plannen/afwerking. Ik vind dat zwarte interieur zoals op dat plaatje overigens ook wel erg gaaf :clapping:
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

Bas Akkerman

#893
Citaat van: denoontje op juni 28, 2021, 20:04:26
En hoe vond je nu de hdr op de 4k?

feli met de sony...genieten
Zoals naar verwachting, verschilt erg van film tot film. Op de 4k demo vond ik het erg mooi. De Star Trek had dan wel weer echt de high lamp modus nodig. Overigens best onscherp gefilmd, de gezichten dan. Toen er een device in beeld kwam, was dat wel heel scherp.
Het contrast ook iets omlaag gezet, zodat het zwart niet volledig dicht liep (zwarte ondershirt, haar). Denk dat ik daar ook eerder voor kies, omdat naar mijn gevoel het effect van HDR in het echt er eerder voor zorgt dat licht dicht loopt dan zwart. Met de aankomende Panasonic 242 ga ik ook nog spelen om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Dan zet ik de Sony op zo goed mogelijke HDR (naar mijn smaak) en tweak ik verder met de Panasonic.

Werner heeft drie presets gemaakt. Film 1 (high lamp), Film 2 (low lamp) en reference (sdr, low lamp). Dus ik zal denk ik vooral op low lamp spelen tenzij ik, zoals bij Star Trek, echt wat licht mis.

Citaat van: Jean Sibelius op juni 28, 2021, 21:32:25
Gefeliciteerd met de Sony Bas! :pompom:

Succes met de verdere plannen/afwerking. Ik vind dat zwarte interieur zoals op dat plaatje overigens ook wel erg gaaf :clapping:
Dank je! Was een kans uit duizenden en ben heel blij dat ik de gelukkige ben.

Ik wil de bios natuurlijk zo effectief maken dat beeld voorop staat, maar waar mogelijk ook wat aankleden. En dan zowel denken aan de wanden, plafond als vloer. Zo lag er een rood tapijt in de demoruimte en ook dat zag je als een lichte waas terug op de onderkant van het scherm. De combinatie met donkerblauw en zachte, natuurlijke materialen lijkt me erg mooi. Bijvoorbeeld zwart tapijt rondom het scherm op de wanden en plafond. Houten meubels achter het zichtveld, kussens, dat soort dingen. Moet alleen gaan testen wat bijvoorbeeld vaasjes doen in de ruimte in combinatie met veel laag.
Nu heb ik er de DD18 staan, maar ben sterk geneigd de DD12 er neer te zetten. In de toekomst dan wellicht nog een tweede DD12 erbij. De DD18 komt in de luisterruimte, daar kan ie laag staan, maar wel het nodige fundament verzorgen.

Verlichting vind ik ook wel een lastige. Steampunk lampen zoals op de afbeelding vinden we erg gaaf. Maar gaat dat niet enorm reflecteren als ze in het zichtveld zitten? Uiteraard ook ledstrips en wellicht (in een later stadium) ook spots. Genoeg uit te zoeken dus!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Xander32

Bas, het plaatje van het zwarte interieur is zeker sfeervol, maar gaat dat over jullie living of een dedicated ht-room?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Bas Akkerman

Citaat van: PascalP op juni 28, 2021, 22:15:48
Dat zijn wel gave lampen!
Ja, hè?

Citaat van: Xander32 op juni 29, 2021, 06:44:58
Bas, het plaatje van het zwarte interieur is zeker sfeervol, maar gaat dat over jullie living of een dedicated ht-room?
Dedicated ht-room. Het plaatje geeft een sfeer weer waarvan ik denk dat die prettig is. Maar het functionele staat voorop. Dus in het gezichtsveld zo min mogelijk dat reflecteert en in de ruimte niets dat resoneert. Maar met bijvoorbeeld akoestische panelen die je met blauw, akoestisch doek omspant, kussens, donkere schilderijen buiten het gezichtsveld lukt dat wel.

En natuurlijk zal je daar minder van zien tijdens de film. Maar voor de momenten tot je een film start of erna vind ik een prettige sfeer toch echt wel belangrijk.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Weet iemand of de Panasonic DP-UB424EGK regiovrij te maken is voor Blu Ray en dvd? Vooral Blu Ray vind ik belangrijk, omdat ik wel eens criterion bestel.

Anders doet de Oppo 103 natuurlijk prima dienst, maar vind het persoonlijk ook weer zonde zo'n speler voor erbij te hebben als de Panasonic alles kan.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

skyfox

Lekker sfeertje, op dat plaatje, Bas! Zwart en donkerblauw zijn mooie kleuren om in je HT mee te werken. Zeker als je de laatste procent beeldkwaliteit eruit wilt persen dan is het zeker een goede keuze.

Voor de Panasonic kan je eens kijken naar de mod bij RegionFreedom. Ik weet niet wat de kwaliteit is, maar wellicht dat andere forumgenoten er ervaring mee hebben.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

PascalP

groot nadeel van de meeste mods (tenminste die ik ook gezien heb voor mijn Sony), is dat het meer een 'regio-selectie' wordt dan echt 'regio-vrij'.
Ik wil dan ook een schijfje erin duwen zonder na te denken en niet eerst bedenken welke knoppencombinatie ik ook alweer moest drukken om de speler naar regio 1 te switchen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono