Bas' Bios - voorzetje

Gestart door Bas Akkerman, januari 23, 2012, 14:37:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Door de ervaringen met Luxman in het stereogedeelte ben ik gewoon nog vergeten te vertellen dat de DD12 inmiddels is gearriveerd en geïnstalleerd. En dat laatste is eigenlijk best heel goed gelukt. Een vlakke respons is een groot woord, maar op een dipje op 50 hz na, is de curve behoorlijk vlak. Het lijkt erop delat de kamergrootte en de DDD12 vriendjes zin.. En wat heerlijk zeg om een subwoofer te heben!  Grootser, meer impact, maar juist ook meer nuance in stemmen bijvoorbeeld. Nou draait Garmt ook wat harder dan ik... :crazy: Dat ga ik alleen voor elkaar krijgen als ik alleen ben denk ik. ;D Kortom, erg blij mee!

Volgende stap, verder opruimen, schilderen en het scherm naar beneden. De plannen voor 2018 heb ik dus al. :laugh:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Marco66

Mooie aanwinst Bas,

zag net dat jij ook met de Lexicon MC4 speelt.
Klopt het dat je de subwoofer in moeten stellen op de zelfde frequentie als het laagste van je fronts?
Dus in mijn geval staan mijn fronts op 70hz, dan moet de sub ook in het menu op 70 staan?

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch


Bas Akkerman

Citaat van: Marco66 op januari 26, 2017, 20:16:22
Mooie aanwinst Bas,

zag net dat jij ook met de Lexicon MC4 speelt.
Klopt het dat je de subwoofer in moeten stellen op de zelfde frequentie als het laagste van je fronts?
Dus in mijn geval staan mijn fronts op 70hz, dan moet de sub ook in het menu op 70 staan?

Marco
Naar ik weet is 80hz het beste, dat schijnt de standaardfrequentie te zijn voor HT.

Citaat van: morca op januari 26, 2017, 20:21:29
Mooie aanwinst voor je prive bios Bas  :thumbs-up:
Zeker, ben er blij mee. Late diensten deze week, dus dan zet ik de HT niet meer aan als ik thuis kom. Morgenavond misschien weer.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt


Marco66

Citaat van: Bas Akkerman op januari 26, 2017, 20:24:15
Naar ik weet is 80hz het beste, dat schijnt de standaardfrequentie te zijn voor HT

ja dat is zo id maar gaat mij om de instelling van de sub, die kan van full naar 30hz en steeds 10hz stapjes hoger.
Hoe heb jij die staan in de Lexicon?

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

skyfox

Bas, mooie aanwinst weer zeg! Ik had je al kunnen voorspellen dat een sub echt een toevoeging zou zijn. Geniet ervan!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Bas Akkerman

Citaat van: Kjelt op januari 26, 2017, 20:33:54
Feli Bas genieten  ;D
Absoluut!

Citaat van: Marco66 op januari 26, 2017, 20:34:42
ja dat is zo id maar gaat mij om de instelling van de sub, die kan van full naar 30hz en steeds 10hz stapjes hoger.
Hoe heb jij die staan in de Lexicon?

Marco
Zal ik van het weekend even voor je bekijken.

Citaat van: skyfox op januari 26, 2017, 20:42:05
Bas, mooie aanwinst weer zeg! Ik had je al kunnen voorspellen dat een sub echt een toevoeging zou zijn. Geniet ervan!
Gaat zeker lukken. Ik was vooral een beetje bang dat het boemerug zou klinken, maar het klinkt strak. En met best wat output, de bank trilde een beetje. ;D

Voor nu is het wel even klaar; de Oppo, Linn-kabels en Velodyne waren al bij al toch de helft van de geroemde 4K.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Maikel_audionerd

Gefeliciteerd Bas, mooie aanwinst   :popcorn:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

morca

Citaat van: Bas Akkerman op januari 26, 2017, 20:24:15
Naar ik weet is 80hz het beste, dat schijnt de standaardfrequentie te zijn voor HT.
Zeker, ben er blij mee. Late diensten deze week, dus dan zet ik de HT niet meer aan als ik thuis kom. Morgenavond misschien weer.
Dat is jammer.
Maar goed je hebt buren he.
Ik wilde gisteren om Half 9 nog een film.aanzetten.
Buren gaan vroeg naar bed ,denk doe morgen maar dan  ;D

Kjelt

Mijn buren zijn rond de 70 en zeggen niets te horen en nergens last van te hebben  :thumbs-up:
Behalve een keer dat ze een vrachtwagen hard door de straat hoorden denderen om 1 uur s'nachts of wij daar ook last van hadden gehad? Neuh wij zaten een aktiefilm te kijken  :angel:  :D
Maar inderdaad beter je buren te vriend te houden als het wel gehorig is echter je wilt elkaar ook wel wat gunnen.

Bas Akkerman

Absoluut belangrijk. Nu is mijn zijbuurman aardig doof, maar voor de onder- en bovenburen zal het wel te horen zijn. Daarom ga ik ook nog op zoek naar een Auralex.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Raphie

#537
Citaat van: bmateijsen op december 31, 2016, 13:45:56
Ik snap wel wat je bedoeld wanneer je het hebt over een stereo-opstelling zonder roomEQ, maar iedere cinema opstelling kan niet zonder subwoofer, tenzij alle luidsprekers 20 hrz kunnen weergeven.
20hz weergeven met een kamerlengte van 4m kan sowieso niet :)

Begin eerst eens met de theorie http://www.mcsquared.com/wavelength.htm
Iedere freq die een langere lengte heeft als de kamerlengte wordt een null / staande golf
Wordt dit een piek dan kan je hem dempen, wordt dit een null dan is het een sinkhole en kan je er kilowatts inpompen maar wordt het nooit wat.
Bij 4m kamerlengte kan je dus pas probleemloos beginnen te luisteren vanaf ongeveer 70Hz
Daarom zijn monitoren daar ook al vaak prima en ervaren mensen daarmee al een hoog laag.

JBL PRX Power!

rho

Waar heb je die "kennis" vandaan? :sarcasm:

Raphie

#539
Is algemeen bekend toch? Maar bijv hier
http://www.acousticfields.com/wavelengths-in-our-rooms/

Kamer moet minimaal de halve lengte van een waveform zijn om hem te kunnen weergeven
20Hz is 17m, dus minimaal 8.5m kamerlengte nodig om dit te kunnen weergeven.

JBL PRX Power!

chansig

Maar een monitor die 35 Hz kan weergeven kan dan dus ook niet of 40 Hz ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

#541
Citaat van: chansig op januari 27, 2017, 09:58:32
Maar een monitor die 35 Hz kan weergeven kan dan dus ook niet of 40 Hz ?

Gr. Hans
ik geef hierboven toch een calculator?
40hz is nog maar 8.6m dus minimaal 4.3m kamerlengte nodig
Wat de speaker in potentie kan, kan ook alleen maar gehaald worden wanneer de ruimte dit toelaat.
JBL PRX Power!

rho

Citaat van: Raphie op januari 27, 2017, 09:56:52
Is algemeen bekend toch? Maar bijv hier
http://www.acousticfields.com/wavelengths-in-our-rooms/

Kamer moet minimaal de halve lengte van een waveform zijn om hem te kunnen weergeven
20Hz is 17m, dus minimaal 8.5m kamerlengte nodig om dit te kunnen weergeven.

Ik bedoelde eerder dat dit niet klopt.
Je kan makkelijk een frequentie weergeven die een golflengte heeft die lager is dan de ruimte lang/breed/hoog is.
Ja, je krijgt op bepaalde plaatsen in de ruimte dippen of bulten maar niet overal. Dit gebeurt ook voor frequenties die een golflengte hebben die korter is dan de  ruimte lang/breed/hoog is.

garmtz

Citaat van: Raphie op januari 27, 2017, 09:38:48
20hz weergeven met een kamerlengte van 4m kan sowieso niet :)

Begin eerst eens met de theorie http://www.mcsquared.com/wavelength.htm
Iedere freq die een langere lengte heeft als de kamerlengte wordt een null / staande golf
Wordt dit een piek dan kan je hem dempen, wordt dit een null dan is het een sinkhole en kan je er kilowatts inpompen maar wordt het nooit wat.
Bij 4m kamerlengte kan je dus pas probleemloos beginnen te luisteren vanaf ongeveer 70Hz
Daarom zijn monitoren daar ook al vaak prima en ervaren mensen daarmee al een hoog laag.
Absolute bullshit.

Raphie

JBL PRX Power!

garmtz

De grafiek bij bas was van 15-40 Hz recht binnen 1-2 dB...

Raphie

Citaat van: garmtz op januari 27, 2017, 10:34:40
De grafiek bij bas was van 15-40 Hz recht binnen 1-2 dB...
waarmee gemeten?
JBL PRX Power!

rho


Raphie

Citaat van: rho op januari 27, 2017, 10:59:08
Mee eens.
ik niet, het werkt gewoon niet in een klein 4 bij 3 hokje.
Natuurlijk kan je de kopjes laten trillen met staande golven, maar dat heeft niks met accurate lineaire weergave te maken. Is dan meer het boomcar effect.
JBL PRX Power!

bmateijsen

Citaat van: Raphie op januari 27, 2017, 11:02:24
ik niet, het werkt gewoon niet in een klein 4 bij 3 hokje.
Natuurlijk kan je de kopjes laten trillen met staande golven, maar dat heeft niks met accurate lineaire weergave te maken. Is dan meer het boomcar effect.

En waarom werkt het dan niet volgens jou? En ga nu niet zeggen dat een geluidsgolf van 20 hrz 6 meter is....