hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

hifiman

Volgende projectje wordt een kleine aanpassing aan mijn zelfbouw bass shaker versterker. De volumeregeling is namelijk haast onbruikbaar en het is duidelijk dat de gain een stuk teruggeschroef dient te worden om dit op te lossen. Als ik zin heb ga ik daar morgen eens induiken  :yawnee:

Edit: wegens andere bezigheden voorlopig even uitgesteld.

riwi

Nette PC kast heb je vind ik.

Heb je de nieuwe disken zo in de raid5 kunnen toevoegen zonder data eraf te halen en terug te kopieren? Kan dat met md zonder data verlies? Dat wist ik niet (zoals wel meer niet :) )

Die hardisk monteer dingetjes zien er wel grappig uit. Ik doe (als je meer 5.25 inch sloten hebt) liever een 4-in-3 module erin (4 disks in 3 sloten). Die heb je ook met rubber ophanging en met actieve fan voor koeling.

Welke SSD heb je genomen? Ik had ook een SSD in mijn nas PC gezet voornamelijk om een drive bay uit te sparen. Doe je nog iets in linux om linux SSD aware te maken of is dat niet nodig met moderne kernels? Ik bedoel nieuwe windows weten dat ze geen swap space op de SSD moeten maken omdat dat slecht is voor de SSD (kwa read/write cycles).

hifiman

Citaat van: riwi op oktober  7, 2011, 00:17:57
Nette PC kast heb je vind ik.
Vind ik ook , het is de Fractal Design R3 overigens van pakweg 100 euro. De kast blinkt uit in 2 zaken, het makkelijk kunnen plaatsen en verwijderen van veel schijven EN de geruisloosheid. Echt heel tevreden met deze kast!  :pompom:

Citaat van: riwi op oktober  7, 2011, 00:17:57
Heb je de nieuwe disken zo in de raid5 kunnen toevoegen zonder data eraf te halen en terug te kopieren? Kan dat met md zonder data verlies? Dat wist ik niet (zoals wel meer niet :) )
Yep, heb de  te nemen stappen even op een rijtje gezet toen ik van 6 naar 7 disken ging (er zitten er nu dus 8 in) de raid 5 array:

• Add the new disk (or actually the partition it contains, in this case /dev/sdi1) to the array:
mdadm --add /dev/md0 /dev/sdi1

• Grow the array (in this case changing from 6 to 7 drives in the raid 5 array):
mdadm --grow /dev/md0 --raid-devices=7

• Create a new partition on the raid 5 array (consisting of the extra added space) using parted:
parted /dev/md0
(parted) mkpart primary 9962GB 11.8TB
(parted) set 2 lvm
(parted) q

• Reboot the pc

• Create a new lvm physical volume:
pvcreate /dev/md0p2

• Extend the existing lvm volume group:
vgextend tank /dev/md0p2

• Use vgdisplay to determine the numer of free PE. We will need this number (60000 in this example) to extend the logical volume we wish to enlarge:
lvextend -l+60000 /dev/tank/video

• The last step is to resize the filesystem (make sure to unmount it first as this is a lot safer!):
resize2fs /dev/tank/music

Citaat van: riwi op oktober  7, 2011, 00:17:57
Die hardisk monteer dingetjes zien er wel grappig uit. Ik doe (als je meer 5.25 inch sloten hebt) liever een 4-in-3 module erin (4 disks in 3 sloten). Die heb je ook met rubber ophanging en met actieve fan voor koeling.
Dat klinkt ook goed! In mijn geval echter ging het per pc slechts om 1 disk en had ik ook maar 1 5,25 inch bay vrij dus dan is dit een goedkope en mooie oplossing  :)

Citaat van: riwi op oktober  7, 2011, 00:17:57
Welke SSD heb je genomen? Ik had ook een SSD in mijn nas PC gezet voornamelijk om een drive bay uit te sparen. Doe je nog iets in linux om linux SSD aware te maken of is dat niet nodig met moderne kernels? Ik bedoel nieuwe windows weten dat ze geen swap space op de SSD moeten maken omdat dat slecht is voor de SSD (kwa read/write cycles).
Die SSD zat er al een jaar (of 2?) in dus is niet de nieuwste, ik heb een of andere Western Digital van 64GB die gemiddeld uit de tests kwam qua performance en goed qua prijs  ;)
SSD aware bestaat volgens mij niet in linux, maar ik heb uiteraard geen swap file gebruikt en heb ook de atime update uitgezet (mount optie), tuurlijk is er meer te verzinnen maar dit vond ik de 2 belangrijkste zaken. Je kan wel je /var gaan verplaatsen naar een andere disk maar dat schoot voor mij het doel voorbij en wilde ik niet.

Groetjes,

Ronald

hifiman

Een nieuwe aanwinst, een PS Audio P1000 powerplant  :pompom: Deze gaat mijn P500 vervangen welke binnenkort dus in de verkoop gaat.
Nieuwsgierig als ik ben gelijk de kap er even afgehaald  ;)

hifiman

Helaas wel een kleine domper, zie foto. Dit is niet goed natuurlijk en ik ben een beetje bang dat ik gelijk aan het reviseren (in elk geval van dat gedeelte) kan gaan, gelukkig kan ik dat zelf maar als je in de veronderstelling bent dat het apparaat in orde is (het functioneert overigens prima) dan is dit toch een beetje een teleurstelling. Om misverstanden te voorkomen, ik geloof direkt dat de verkoper dit niet geweten heeft. Ben nu dus in twijfel of ik hem ga aansluiten op de set of eerst maar helemaal uit elkaar ga halen om alles na te meten en eventueel te repareren.  :blink: Afijn morgen eerst maar eens naar de hifi show in Brussel, daarna zien we wel weer verder  :P

Erik van Voorst (in memoriam)

Gave aankoop ....was hij in een shoot-out gewoon de betere...onverwachte aankoop zeg  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Joris1971

Jee, dit heb ik idd niet geweten.. toch mijn excuses

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op oktober  7, 2011, 18:28:14
Gave aankoop ....was hij in een shoot-out gewoon de betere...onverwachte aankoop zeg  8)
Het was ook een beetje impulsaankoop, was er niet naar op zoek ofzo, kon hem voor een hele mooie prijs kopen en na verkoop van de P500 zal ik (als het goed is) een mooie upgrade hebben voor niet al teveel geld  :headbanging:
Ik verwacht overigens geen schokkende verschillen met de P500 hoor.

hifiman

Citaat van: Joris1971 op oktober  7, 2011, 18:38:38
Jee, dit heb ik idd niet geweten.. toch mijn excuses
Dat weet ik Joris, thanks!

Audiofiel

Citaat van: Audioloog op oktober  7, 2011, 17:44:27
Een nieuwe aanwinst, een PS Audio P1000 powerplant  :pompom:

Wauw! Het heeft een paar keer door mijn hoofd gespeeld dat dit een echte Audiologe Investering zou zijn, maar had niet verwacht dat je de daad bij het woord zou voegen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Harry HT

Hi,

Cool ding !

Gegroet,

Harry Ht

P.s. tot morgen, ik heb er zin in !
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

hifiman

Citaat van: Harry HT op oktober  7, 2011, 20:22:26
Hi,

Cool ding !

Gegroet,

Harry Ht

P.s. tot morgen, ik heb er zin in !
Tot morgen Harald!  :pompom:

riwi

Ah je hebt hem dus toch gekocht :) Gefeliciteerd  :)

hifiman

Citaat van: riwi op oktober  7, 2011, 20:35:06
Ah je hebt hem dus toch gekocht :) Gefeliciteerd  :)
Ik kon het niet laten inderdaad  :D

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober  7, 2011, 20:10:16
Wauw! Het heeft een paar keer door mijn hoofd gespeeld dat dit een echte Audiologe Investering zou zijn, maar had niet verwacht dat je de daad bij het woord zou voegen. 8)
:satisfied:

Kjelt

mooie aanwinst, wel even weer wat werk, komt dit vaker voor bij die PS power dingen, die vorige was ook al twee keer afgefikt, lijkt me toch een design issue met die fabrikant.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober  8, 2011, 00:03:42
mooie aanwinst, wel even weer wat werk, komt dit vaker voor bij die PS power dingen, die vorige was ook al twee keer afgefikt, lijkt me toch een design issue met die fabrikant.
Het is wat lastig om te achterhalen wat in dit geval de oorzaak is geweest. En afgefikt is wel erg dramatisch uitgedrukt  :D

Kjelt

Citaat van: Audioloog op oktober  8, 2011, 20:57:44
Het is wat lastig om te achterhalen wat in dit geval de oorzaak is geweest.
Ik zou de desbetreffende componenten even loshalen en doormeten, de weerstanden wellicht iets meer ruimte geven (ietsjes hoger op hun pootjes van de print af) voor extra koeling en met een IR thermometer de temperatuur eens meten in bedrijf maar dat was je zelf waarschijnlijk ook allemaal al van plan. Iets moet toch dat roeten veroorzaakt hebben.

hifiman

Citaat van: Kjelt op oktober  9, 2011, 12:02:25
Ik zou de desbetreffende componenten even loshalen en doormeten, de weerstanden wellicht iets meer ruimte geven (ietsjes hoger op hun pootjes van de print af) voor extra koeling en met een IR thermometer de temperatuur eens meten in bedrijf maar dat was je zelf waarschijnlijk ook allemaal al van plan. Iets moet toch dat roeten veroorzaakt hebben.
Zoiets bedoel je  ;) Ik meet overigens geen hogere temperatuur in het verkoolde gedeelte.

hifiman

De P1000 alvast even op zijn plekkie gezet om te kijken hoe het staat en ook gelijk even alle netsnoeren enzo even naar hun nieuwe positie routeren. Ik heb mazzel had verwacht dat de netsnoeren van stereo versterker en transporter naar de P1000 toe te kort zouden zijn maar het blijkt toch netjes te passen  :pompom:

hifiman

De kap er af om de temperatuur te meten na een uurtje spelen.

hifiman

En vervolgens de P1000 weer losgekoppeld om het "beschadigde" eindversterkerboard (een van de twee, er zitten 2 gelijke eindversterker borden in) te repareren en tijdelijk even de P500 neer gezet die in de verkoop gaat zodra de P1000 gerepareerd is. De print is op deze foto (2de foto) reeds helemaal schoongemaakt met alcohol overigens want er zat flink wat kool op.

Audiofiel

Vind je het niet eng om die plant op de P1000 te zetten? De pot zou maar eens gaan lekken bijvoorbeeld... :lookaround:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

hifiman

Er bleken uiteindelijk 4 weerstanden verkoold te zijn (plus 2 die niet zelf verkoold zijn maar wel wat roet van de buren op zich hadden). Deze 6 weerstanden ga ik dus vervangen (zal even moeten wachten tot dinsdag alvorens ik nieuwe kan halen). De bijbehorende 4 eindtorren dus eruit geknipt en vervangen door 4 nieuwe. Ook bleek er 1 condensator verkoold te zijn, die gaat dus ook vervangen worden.

Al met al toch een onverwachte schadepost van pakweg 70 euro (alleen onderdelen, arbeid zie ik maar als hobby)  :mad:

To be continued...

hifiman

Citaat van: Audiofiel op oktober  9, 2011, 15:29:24
Vind je het niet eng om die plant op de P1000 te zetten? De pot zou maar eens gaan lekken bijvoorbeeld... :lookaround:
Haha goed punt  :D Ik heb bewust een kunststof en ietwat te hoge pot genomen. En uiteraard ben ik de enige die de planten water geeft hier dus dat zit wel goed!  :angel: