hifiman op reis door audio en video land

Gestart door hifiman, november 20, 2004, 13:42:46

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

celerontje

Een nieuwe meter van 10.000 euro kopen, om het perfect te krijgen.

Ik weet wel een goede oplossing voor jou:
Met je beamer een wit scherm projecteren, op zeg maar 80 IRE, en dat als referentie nemen om op het oog de afwijking van je meter te corrigeren.

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

riwi

Citaat van: Audioloog op mei 13, 2010, 20:07:54
Interessant, het zou in elk geval verklaren waarom ik tot nu toe geen fijn resultaat (qua greyscale) krijg met LCD TV's. Hoe lost een Frank D bijvoorbeeld dat op dan?
Je moet wel onderscheid maken tussen CCFL/LCD schermen en LCD schermen met LED back/side light. Het is juist de LED die een zeer smalle piekjes in zijn spectrum heeft en de meter 'niets' laat meten terwijl er wel licht is.
Gewone CCFL backlight heeft dit probleem niet.

Met projectoren met een LED als lichtbron is dat nog kritischer geloof ik.

celerontje

Ronald houdt zich nu met Duistere praktijken bezig: :D
http://nos.nl/artikel/157648-grote-stroomstoring-in-regio-delft.html

Ronald's server is offline, dus zodoende weet ik het (bijna) zeker! ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Het heeft even een paar dagen geduurd wegens andere bezigheden, maar om nog even terug te komen op de kleuren op mijn nieuwe Sony LCD TV:

Met de Dune op de TV bleek al snel dat de zelf gecalibreerde greyscale er prima uitziet en het meest natuurlijke resultaat geeft. Vervolgens nog flink lopen klooien met alle instellingen v.w.b. het dreambox SDTV beeld (over scart) waar ik over klaagde. Ook daar blijken de zelf gecalibreerde kleuren toch de juiste te zijn, er dienen alleen wat toeters en bellen aangezet te worden (zoals Live Colour op minimaal ipv uit) om een en ander er een beetje uit te laten zien. Ik ga ervan uit dat als ik straks een HDTV Sat ontvanger heb (middels hdmi aangesloten) dat het er een stuk beter uit gaat zien, zowiezo heb ik altijd al de indruk gehad dat de DM7000 niet je van het is qua kleuren. Al met al ben ik nu erg tevreden over hoe het eruit ziet en ben ik klaar met finetunen (eerder genoemde settings paar pagina's terug aangepast).  8)

Conclusie, calibreren van LCD gaat dus prima met een Eye One. Wel kwam ik er achter (en dat is deels de oorzaak geweest dat het in eerste instantie niet beviel) dat het calibreren ook in het donker dient plaats te vinden, ondanks dat de sensor middels zuignapjes op het lcd paneel zit meet ik wel degelijk wat andere waarden of ik het overdag doe of in het donker!


hifiman

Citaat van: celerontje op mei 16, 2010, 02:05:49
Ronald houdt zich nu met Duistere praktijken bezig: :D
http://nos.nl/artikel/157648-grote-stroomstoring-in-regio-delft.html

Ronald's server is offline, dus zodoende weet ik het (bijna) zeker! ;)
Ik werd vannacht wakker van het geluid van de dune die aan ging en het licht van de squeezebox die opeens de slaapkamer in een gloed zette. Heeft hier slechts 1 seconde geduurd want de tijd van mijn wekker knipperde niet hetgeen bewijst dat de uitval zeer kort is geweest.

Erik van Voorst (in memoriam)

...uitval heeft anderhalf uur geduurd....(brand in een hoogspanningsstation) kwart miljoen zat zonder stroom... :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Citaat van: Erik van Voorst op mei 16, 2010, 09:23:32
...uitval heeft anderhalf uur geduurd....(brand in een hoogspanningsstation) kwart miljoen zat zonder stroom... :-X
O wacht even mijn huidige wekker heeft een backup accu'tje (de vorige niet)  ;)
Misschien werd ik dan wel wakker omdat mijn waterbed begon af te koelen  :D

tiptop

Citaat van: Audioloog op mei 16, 2010, 10:34:22
O wacht even mijn huidige wekker heeft een backup accu'tje (de vorige niet)  ;)
Misschien werd ik dan wel wakker omdat mijn waterbed begon af te koelen  :D

Heeft die geen back-up accu dan? ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Kjelt

Bij mijn oude waterbed duurde het zeker een dag voor de temperatuur 1 graad was afgekoeld, ik stookte dan ook alleen op laag tarief (van 21.00 tot 7.00) er zat dan ook 900 liter water o.i.d. in dus naaaaaaaah

Ik denk dat je bent wakker geworden omdat het elektrisch veld waar je inmiddels in je huis aan gewent bent werd onderbroken, al die rust, daar wordt je wakker van, ik heb zoiets geloof ik wel eens in een Startrek aflevering gezien  :D  :D  :D

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 16, 2010, 10:49:00
Bij mijn oude waterbed duurde het zeker een dag voor de temperatuur 1 graad was afgekoeld, ik stookte dan ook alleen op laag tarief (van 21.00 tot 7.00) er zat dan ook 900 liter water o.i.d. in dus naaaaaaaah

Ik denk dat je bent wakker geworden omdat het elektrisch veld waar je inmiddels in je huis aan gewent bent werd onderbroken, al die rust, daar wordt je wakker van, ik heb zoiets geloof ik wel eens in een Startrek aflevering gezien  :D  :D  :D
Dat was ook maar een grapje, ik heb ook een tijdklok op het waterbed en stook hem ook alleen in het lage tarief op  ;)

Nee hoor, ik werd wakker op het moment dat de dune aanging en de squeezebox (plotseling licht van het squeezebox display en geluid van de drive in de dune in de kamer).

hifiman


Kjelt

Citaat van: Audioloog op mei 16, 2010, 10:58:49
en geluid van de drive in de dune in de kamer).
Goede reden om de prime om te ruilen naar een base zou ik zeggen  ;)  :D

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei 16, 2010, 11:44:58
Goede reden om de prime om te ruilen naar een base zou ik zeggen  ;)  :D
Voor die ene keer dat de stroom uitvalt per 2 jaar?  ;)

hifiman

Mijn eerstvolgende upgrade zou binnenkort een HD sat ontvanger zijn. Er is echter onverwacht iets anders op mijn pad gekomen waardoor er dus eerst een andere upgrade gaat plaatsvinden. Mogen jullie alvast raden wat  :D

Hint: de oude heeft er 3, de nieuwe heeft er 5  :P

celerontje

Een nieuwe rijstkoker voor Phannee? :P

HD receiver? :clapping:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op mei 18, 2010, 16:39:35
Een nieuwe rijstkoker voor Phannee? :P

HD receiver? :clapping:
De hint nog niet gelezen blijkbaar?  :sneaky2:

;D  ;)

celerontje

Kan toch met de ingangen op de receiver te maken hebben?
Anyway, verder raden...

Pfffffff, nog een klein hintje? Please?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op mei 18, 2010, 16:44:48
Kan toch met de ingangen op de receiver te maken hebben?
Anyway, verder raden...

Pfffffff, nog een klein hintje? Please?
Het heeft met beeld te maken, niet met geluid  ;)

celerontje

Uitgebreide HDMI switch om alles zowel aan de beamer als de TV te kunnen knopen?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

hifiman

Citaat van: celerontje op mei 18, 2010, 16:50:14
Uitgebreide HDMI switch om alles zowel aan de beamer als de TV te kunnen knopen?
Die moet er ook nog komen inderdaad  :)

celerontje

Maar dus niet goed geraden? >:(
Sjonge jonge, wat benne gij vanne plan? :o
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

scrutinizer

Uhh... een buizenversterker, andere luidsprekers met een platenspeler en een doos lp's........  ::)

:sneaky2:

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

hifiman

Citaat van: scrutinizer op mei 18, 2010, 19:22:05
Uhh... een buizenversterker, andere luidsprekers met een platenspeler en een doos lp's........  ::)

:sneaky2:

Anton.


Ik ga geen museum beginnen  :-X

;)

hifiman

De upgrade is vandaag gerealiseerd, namelijk een Prismasonic H-FE1500R ter vervanging van mijn H-FE700R.  :pompom:

Om eerlijk te zijn is het verschil tijdens film kijken (met testpatronen zie je het verschil wel duidelijk) niet heel erg groot, maar zo vaak loop je niet tegen dit soort lensen aan (2de hands) en zeker niet tegen een hele nette prijs en op loopafstand van waar je werkt  :D

De H-FE700R gaat de verkoop in  ^-^

hifiman

Het valt niet mee om perfectionistisch ingesteld te zijn  :-X Tijdens het film kijken vanavond viel me op dat de ondertiteling ietwat scheef liep, bij nader onderzoek bleek ik een soort van trapezium achtige vervorming in het beeld te hebben. Na lang klooien met de lens bleek de oplossing te liggen in het iets draaien van de projector die blijkbaar niet helemaal recht de lens in scheen  :P Afijn de ondertiteling is weer recht maar het blijft een heel gedoe met zo'n lens om de boel goed af te stemmen (gold net zo hard voor de oude lens overigens).  :blink: