Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.


chansig

Nu moet Morca natuurlijk niet gaan denken dat je blij bent dat hij even wat minder gaat posten. :D

Kom op Morca.....neem je tijd en de rest komt vanzelf.

Gr Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Witalik

Hmm,

Ik had de zelfbouw JL eens gewisseld met de BK , hier wordt ik toch wel vrolijk van. Lijkt wel of er een 15 inch staat te spelen. Het is wat potenter allemaal. Er is nu ook wel een irritant piek ergens rond de 60/80 hz lijkt het. 20Hz doet ie sowieso niet echt. 30 dan gebeurt er wel degelijk wat maar dan niet op de luister positie helaas een staande golf.

Maar ik zal eens 1 op 1 meten met de subs op dezelfde positie. Ben benieuwd.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Citaat van: Witalik op april 18, 2016, 13:15:12
Hmm,

Ik had de zelfbouw JL eens gewisseld met de BK , hier wordt ik toch wel vrolijk van. Lijkt wel of er een 15 inch staat te spelen. Het is wat potenter allemaal. Er is nu ook wel een irritant piek ergens rond de 60/80 hz lijkt het. 20Hz doet ie sowieso niet echt. 30 dan gebeurt er wel degelijk wat maar dan niet op de luister positie helaas een staande golf.

Maar ik zal eens 1 op 1 meten met de subs op dezelfde positie. Ben benieuwd.
Ik ook.

Ejorne

Ik heb ook weer een begin gemaakt met een nieuwe meting / afstelling sinds ik mijn nieuwe Kef LS50 speakers in bezit heb.

Daarbij ben ik begonnen met metingen dicht op de speaker, zo'n 5cm voor de speaker. Om daarmee een goede crossover setting te bepalen.
Vervolgens heb ik de sub in het laag opgetrokken zodat hij recht meet tot zo laag mogelijk. Dat zet met de roomgain behoorlijk aan, is mijn eerste indruk.
Daarna de grootste pieken, die rond de 40 en 50 hz zitten, weggefilterd uit het sub kanaal.

Nu wil ik de rest op het gehoor gaan bij regelen. Daarbij kan ik de hulp van morca zeer goed gebruiken, dus marco... binnenkort eens een middagje  :coffee: en  :music: ?
:hehe:

In de bijlage afbeeldingen zie je:

1 - De dichtbij metingen gezamelijk.
   - rood is de LS50, groen de sub, oker de sub gelift en blauw de gelifte sub met smalle filters op de 2 pieken.

2 - de dichtbij meting van de LS50. (de schuimpluggen zitten in de basreflex om daarmee zoveel mogelijk de 50Hz piek te vermijden)

3 - de dichtbij meting van de sub

4 - de dichtbij meting van de sub met lift en piekfilter.


Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt...
En ook benieuwd naar meningen en ervaringen, ben ik zinloos bezig of is dit wel een goede aanpak?

JordanN

All een hele tijd niet op het forum geweest en ik ben geciteerd in dit (kolos van een) topic...

Wow ik kan het niet helemaal meer volgen maar ik zie dat Goergen een PB-1000 overweegt als vervanger van een SB12. In principe prima als je op de hele lage frequenties meer geluidsdruk wilt hebben maar ik lees ook dat je oemph zoekt die de logitech z5500 wel levert. Dat heeft mij het vermoeden dat je meer geluidsdruk wilt rond de 50hz-80hz (wat de logitech goed kan) en moet ik wijzen op het feit dat rond die frequenties de SB12 en de PB-1000 niet echt van elkaar verschillen. De PB-1000 zal ongetwijfeld veel beter zijn op de lage frequenties niet op 50hz en hoger. Daarvoor zal je met EQ rond die frequenties moeten boosten.

Wat ik mis in dit hele verhaal is de inhoud van de ruimte waar de sub staat. Je kunt onmogelijk gericht een sub kiezen met voldoende SPL zonder dit gegeven. Hoe kleiner de ruimte voor makkelijker de sub voldoende geluidsdruk kan geven. Bass is omnidirectioneel dus de hele ruimte moet gevuld worden en je kunt het niet gewoon op jou richten zoals met hogere tonen. Ik heb bijvoorbeeld 80m^3 en ik zit 4 meter van mijn sub. In mijn ruimte kan de PB-1000 me dus helemaal in elkaar timmeren. Als jij in jouw ruimte niet genoeg luchtdruk voelt rond de 50-60hz dan lijkt het me dat je ruimte te groot is voor de SB12. Klopt dit?

Nou stel dat de ruimte inderdaad te groot is dan moet je aan de hand van de inhoud een sub kiezen met voldoende SPL. Ik zou dan voor 2 PB-1000 kiezen en niet 1x PB-2000 omdat 2 subs een mooiere curve kunnen leveren. Mocht je ruimte nog groter zijn dat de PB-1000 niet voldoet zou ik 2x PB-2000 of PB12 nemen enzovoorts...

Ik ben trouwens geen audiofiel maar ik wou mijn ht bass op referentie niveau hebben van een thx bioscoop (115dB wat idioot is en ik altijd veel zachter heb) en dan zo goedkoop mogelijk. Mijn advies is dus ook vanuit dat opzicht. In principe kan dezelfde geluidsdruk gehaald worden met een gesloten sub maar dan moet er altijd gecompenseerd worden voor het mindere SPL. Dat is dus een grotere versterker en woofer = veel duurder.

De goedkoopste oplossing is dus om de SB12 in een kleinere kamer te plaatsen.

Sent from my SM-N910F using Tapatalk


Edit: ik ben geciteerd! Nog even en ik ben even bekend als Morca! [emoji16]
Marantz SR6007 | Mordaunt Short 2x MS902i 1x MS905i 2x MS903 2x MS302 | SVS PB-1000 | Sanyo PLV-Z3 | HTPC |

bert stoltenborg

Is het niet verstandiger om die sub en die sat veel steiler te filteren in het overnamegebied?
Of zit daar een idee achter, om dat niet te doen?
Ik bazel maar wat.

morca

Citaat van: Ejorne op april 18, 2016, 22:06:54
Ik heb ook weer een begin gemaakt met een nieuwe meting / afstelling sinds ik mijn nieuwe Kef LS50 speakers in bezit heb.

Daarbij ben ik begonnen met metingen dicht op de speaker, zo'n 5cm voor de speaker. Om daarmee een goede crossover setting te bepalen.
Vervolgens heb ik de sub in het laag opgetrokken zodat hij recht meet tot zo laag mogelijk. Dat zet met de roomgain behoorlijk aan, is mijn eerste indruk.
Daarna de grootste pieken, die rond de 40 en 50 hz zitten, weggefilterd uit het sub kanaal.

Nu wil ik de rest op het gehoor gaan bij regelen. Daarbij kan ik de hulp van morca zeer goed gebruiken, dus marco... binnenkort eens een middagje  :coffee: en  :music: ?
:hehe:

In de bijlage afbeeldingen zie je:

1 - De dichtbij metingen gezamelijk.
   - rood is de LS50, groen de sub, oker de sub gelift en blauw de gelifte sub met smalle filters op de 2 pieken.

2 - de dichtbij meting van de LS50. (de schuimpluggen zitten in de basreflex om daarmee zoveel mogelijk de 50Hz piek te vermijden)

3 - de dichtbij meting van de sub

4 - de dichtbij meting van de sub met lift en piekfilter.


Ik ben benieuwd hoe dit uitpakt...
En ook benieuwd naar meningen en ervaringen, ben ik zinloos bezig of is dit wel een goede aanpak?
Vrijdag eerst op me verjaardag nog een paar nemen  ;)
Plannen we snel daarna weer een middagje bij jouw om te pielen .
Goed plan  :)

Ejorne

Citaat van: bert stoltenborg op april 18, 2016, 23:21:56
Is het niet verstandiger om die sub en die sat veel steiler te filteren in het overnamegebied?
Of zit daar een idee achter, om dat niet te doen?

Daar zit niet echt een idee achter maar het is de afval die de ls50 heeft.
Ik sprak van het vinden van een goede crossover maar eigenlijk bedoel ik het in laten komen van de subwoofer. Want het is alleen de subwoofer waarmee ik kan spelen met crossover en pEQ middels de iNuke 3000dsp. De LS50 worden direct, op pure audio stand vanuit mijn pre-amp aangestuurd.

Citaat van: morca op april 18, 2016, 23:26:00
Vrijdag eerst op me verjaardag nog een paar nemen  ;)
Plannen we snel daarna weer een middagje bij jouw om te pielen .
Goed plan  :)

Inderdaad eerst een paar op jouw verjaardag.  :thumbs-up:

goergen

Hoi JordanN,

Dank voor je info, heel nuttig allemaal!

Onze woonkamer is 58m2, met een open trapgat naar een kantoor van 18m2. Vrij groot, er is een plattegrond van de ruimte in een van m'n eerdere posts.

Ik ben er inmiddels achter, dankzij Doorofnight, dat de z5500 een verhoging had bij bepaalde frequenties, en dat dat wellicht het geluid is was ik nu mis. Dat gaat de PB1000 ook niet doen, zoals je zegt, dus dat is een kwestie van wennen.

Wat hopelijk wel verbeterd met de pb-1000 is de prestatie in de lage frequenties, zoals je zelf ook zegt. Hoewel ik niet heb gemeten, kon ik bij een tonesweep pas rond de 35-40 hz het geluid horen. Daaronder was het zacht, nauwelijks hoorbaar. In het begin hoorde ik zelfs niks bij testtones van 20 tot 35 hz. Na wat rondschuiven werd dat iets beter, maar rond en onder de 30 hz gebeurde niet veel op de luisterplek, of waar dan ook in de kamer.

Twee subs zou alle akoestische problemen waarschijnlijk verhelpen, maar die kan ik niet kwijt. Ik las al ergens dat twee pb-1000 beter kunnen klinken dan een enkele VTF-15. Mocht het geluid van de enkele PB-1000 ook tegenvallen dan zou ik hooguit naar een pb-2000 kunnen opschalen, maar daarna geef ik het op, de pb-1000 is al groter dan ik in de planning had..  ;D

Met een beetje mazzel komt de nieuwe sub deze week, ik laat weten hoe het klinkt.

Citaat van: JordanN op april 18, 2016, 23:12:51
All een hele tijd niet op het forum geweest en ik ben geciteerd in dit (kolos van een) topic...

Wow ik kan het niet helemaal meer volgen maar ik zie dat Goergen een PB-1000 overweegt als vervanger van een SB12. In principe prima als je op de hele lage frequenties meer geluidsdruk wilt hebben maar ik lees ook dat je oemph zoekt die de logitech z5500 wel levert. Dat heeft mij het vermoeden dat je meer geluidsdruk wilt rond de 50hz-80hz (wat de logitech goed kan) en moet ik wijzen op het feit dat rond die frequenties de SB12 en de PB-1000 niet echt van elkaar verschillen. De PB-1000 zal ongetwijfeld veel beter zijn op de lage frequenties niet op 50hz en hoger. Daarvoor zal je met EQ rond die frequenties moeten boosten.

Wat ik mis in dit hele verhaal is de inhoud van de ruimte waar de sub staat. Je kunt onmogelijk gericht een sub kiezen met voldoende SPL zonder dit gegeven. Hoe kleiner de ruimte voor makkelijker de sub voldoende geluidsdruk kan geven. Bass is omnidirectioneel dus de hele ruimte moet gevuld worden en je kunt het niet gewoon op jou richten zoals met hogere tonen. Ik heb bijvoorbeeld 80m^3 en ik zit 4 meter van mijn sub. In mijn ruimte kan de PB-1000 me dus helemaal in elkaar timmeren. Als jij in jouw ruimte niet genoeg luchtdruk voelt rond de 50-60hz dan lijkt het me dat je ruimte te groot is voor de SB12. Klopt dit?

Nou stel dat de ruimte inderdaad te groot is dan moet je aan de hand van de inhoud een sub kiezen met voldoende SPL. Ik zou dan voor 2 PB-1000 kiezen en niet 1x PB-2000 omdat 2 subs een mooiere curve kunnen leveren. Mocht je ruimte nog groter zijn dat de PB-1000 niet voldoet zou ik 2x PB-2000 of PB12 nemen enzovoorts...

Ik ben trouwens geen audiofiel maar ik wou mijn ht bass op referentie niveau hebben van een thx bioscoop (115dB wat idioot is en ik altijd veel zachter heb) en dan zo goedkoop mogelijk. Mijn advies is dus ook vanuit dat opzicht. In principe kan dezelfde geluidsdruk gehaald worden met een gesloten sub maar dan moet er altijd gecompenseerd worden voor het mindere SPL. Dat is dus een grotere versterker en woofer = veel duurder.

De goedkoopste oplossing is dus om de SB12 in een kleinere kamer te plaatsen.

Sent from my SM-N910F using Tapatalk


Edit: ik ben geciteerd! Nog even en ik ben even bekend als Morca! [emoji16]

Witalik

Ben ook benieuwd wat die gepoorte gaat doen. Je heb denk ik een beetje hetzelfde als ik qua gewenning van het geluid. Mijn Z2300  dreunt ook beter door als de dichte JL, alhoewel die het nu wel beter doet in de hoek als de BK , alleen is met 20 hz niets waar te nemen qua geluid/druk.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

goergen

Citaat van: Witalik op april 19, 2016, 10:43:37
Ben ook benieuwd wat die gepoorte gaat doen. Je heb denk ik een beetje hetzelfde als ik qua gewenning van het geluid. Mijn Z2300  dreunt ook beter door als de dichte JL, alhoewel die het nu wel beter doet in de hoek als de BK , alleen is met 20 hz niets waar te nemen qua geluid/druk.

Ik heb ook een Z2300, vind dat ook nog steeds een prettige sub!  ;D

Op deze website vind je een uitgebreide analyse van een leek -een doorsnee consument-, die zijn luisterervaringen beschrijft tussen sealed en ported:

http://www.subwoofer101.com/ported-vs-sealed/

Hij heeft duidelijk een voorkeur voor ported. Ik heb alleen nog maar een sealed gehoord en ik vond zijn beschrijving herkenbaar. Sealed gaat laag, lager zelfs, maar mist autoriteit. Ik interpreteer dat als: laag volume de lage frequenties.

Ook op SVS zelf staat een vergelijking tussen sealed en ported. Dat is technischer en ze geven geen waarde oordeel of voorkeur:
http://www.svsound.com/blogs/svs/75367747-sealed-vs-ported



Maar goed, theorieën genoeg. Eerst maar eens luisteren, daar gaat het tenslotte allemaal om.

morca

Er staat ook een stukje in de startpost met simpele uitleg en een leuk linkje om te lezen:
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe sub je bevallen zal.
Hij heeft dan geen bult in het gebied boven 50 hz,maar zal wel veel meer punch geven als een gesloten.
Als je die sound echt mooi vind kan je later misschien dsp toepassen om dit te bereiken.

2 SUBWOOFERS: GESLOTEN/GEPOORT, WAT IS BETER VOOR WELKE TOEPASSING.


Op een ander forum kwam ik deze link tegenhttp://www.sonicdesign.se/optimum.html,werpt veel licht op het een half jaar testen met gesloten en gepoort en sub voor en nadelen.
Ik hoorde al eens dat met een stukje klassiek ,de gepoorte heel mooi meespeelt terwijl ik verder voor muziek altijd gesloten prefereer.

Het onderscheid wat daar gemaakt wordt tussen een dynamisch afstemming(gesloten sub) en een statische afstemming(gepoorte sub).

Audiofielen prefereren een dynamische afstemming (gesloten sub voor impulsieve bastonen) maar komen dan weer tekort bij statische bastonen(gepoorte sub) zoals orgel.

De doorsnee luisteraar schijnt een statisch(gepoorte sub voor meer punch bij film) afstemming weer te prefereren. E.e.a. is ook sterk ruimte afhankelijk.

Persoonlijk pas ik beide sytemen toe.
2 gesloten subwoofers voor muziek.
1 bandpass subwoofer voor film, die naast de gesloten meespeelt met film en alleen onder 40 hz weergeeft.

Zo houd ik het voordeel van de dynamische afstemming voor muziek (gesloten sub voor impulsieve bastonen).
En krijg in de regio waar hoorbaar niet meer hoorbaar maar meer voelbaar word wat meer Punch/druk.
En benut daar het voordeel van een statisch subwoofer /gepoorte sub voor meer punch bij film terwijl je wel die strakke/impulsieve gesloten sub sound houd.


morca

Citaat van: goergen op april 19, 2016, 11:00:27
Ik heb ook een Z2300, vind dat ook nog steeds een prettige sub!  ;D

Op deze website vind je een uitgebreide analyse van een leek -een doorsnee consument-, die zijn luisterervaringen beschrijft tussen sealed en ported:

http://www.subwoofer101.com/ported-vs-sealed/

Hij heeft duidelijk een voorkeur voor ported. Ik heb alleen nog maar een sealed gehoord en ik vond zijn beschrijving herkenbaar. Sealed gaat laag, lager zelfs, maar mist autoriteit. Ik interpreteer dat als: laag volume de lage frequenties.

Ook op SVS zelf staat een vergelijking tussen sealed en ported. Dat is technischer en ze geven geen waarde oordeel of voorkeur:
http://www.svsound.com/blogs/svs/75367747-sealed-vs-ported



Maar goed, theorieën genoeg. Eerst maar eens luisteren, daar gaat het tenslotte allemaal om.
De 10 hz die word gehaald in die eerste link,lijkt me beetje te laag gaan.
Vraag me af hoe dat gemeten is.


JordanN

Hallo Goergen,

Dan denk ik dat je probleem heel logisch is. Als het plafond 2.5m hoog is dan is jouw ruimte 145m^3 of 5000ft^3. Het kantoor moet meegerekend worden wil je zeker zijn dat er genoeg geluidsdruk geleverd kan worden en dan zit je tegen 200m^3 (oftewel 6700ft^3) aan. Neem dit artikel op audioholics door voor meer uitleg. De SB12 valt onder medium volgens hun rating. Ik laat je zelf maar lezen wat er bij jouw ruimte geadviseerd word maar volgens mij heb je nu al een vermoeden...

Voor tactile feedback zou ik voor een minimaal PB-2000 x2 gaan of een PB-12plus of zelfs een PB13-ultra. Voor muziek zal de PB-1000 wel voldoen denk ik. Echter is 2x PB-2000 helemaal geen optie lees ik. Zou je echt tactile feedback voor films willen stel ik het volgende voor (en nu wordt ik mogelijk gelynched): Een buttkicker LFE opstelling aan te schaffen en die met een delay en eq af te stemmen op je sub. Hiermee creëer je de resonantie in het lichaam door trillingen in plaats van luchtdruk. Ik heb hier zelf hele fijne ervaringen mee maar het is echt alleen een toevoeging bij films. Werkt als een tierelier maar calibreren kun je vergeten. Ik geloof namelijk niet in gouden oren laat staan gouden billen.  :)

@Morca
Mooie opstelling met 2 type subs. Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van HSU en hun mid bass module in combinatie met de vtf-15. Dat is een hele dynamische DF sub die werkt tussen 50-120Hz en vlakbij de luisterplek geplaatst kan worden voor zoveel mogelijk tactile feedback. http://www.hsuresearch.com/products/mbm-12mk2.html



Sent from my SM-N910F using Tapatalk


Edit:
Mijn oude mail van Ed even terug gelezen in deze thread. De PB-1000 levert even veel geluidsdruk op 20Hz als de SB12 op 31Hz dus dat is zeker al winst.
Marantz SR6007 | Mordaunt Short 2x MS902i 1x MS905i 2x MS903 2x MS302 | SVS PB-1000 | Sanyo PLV-Z3 | HTPC |

morca

Citaat van: JordanN op april 20, 2016, 01:26:06

@Morca
Mooie opstelling met 2 type subs. Ik ben zelf heel erg gecharmeerd van HSU en hun mid bass module in combinatie met de vtf-15. Dat is een hele dynamische DF sub die werkt tussen 50-120Hz en vlakbij de luisterplek geplaatst kan worden voor zoveel mogelijk tactile feedback. http://www.hsuresearch.com/products/mbm-12mk2.html



Dankje,die bandpass werkt eigenlijk als een buttkicker naast me gesloten woofers.
Hij trilt niet iets door de vloer,maar geeft echt energiegolven door de vloer.
Best een geslaagd project als filmsub voor extra druk,dat hij als buttkicker kan werken kwam ik pas achter toen hij af was.

goergen

@ JordanN Dank voor de rekensom! Ik was al benieuwd in welke categorie mijn kamer zou vallen. Die filmpjes van Audioholics zijn overigens vrij ongemakkelijk, zo'n geforceerd 'ontspannen gesprek' :-X - maar zeer informatief verder.

Ik heb inmiddels de PB-1000 ontvangen! :pompom: Uit Belgie, van forumlid Luckske. Ook deze sub is in gave staat ontvangen. Hij is wel een stuk groter dan verwacht, en de metalen grill van de sb-12 vond ik ook veel mooier. Maar dat mag de pret niet drukken.

We hebben het nog maar een avondje kunnen testen, maar we menen te horen dat de bass waarneembaar dieper, voller en steviger klinkt in vergelijking met de SB-12! Mijn vrouw en ik maken de vergelijking op geheugen, niet op metingen, dus neem het vooral met een korrel zout. Dat gezegd hebbende: het is ook niet het perfecte geluid is waar ik in eerste instantie op hoopte. Maar vooral door de feedback uit dit forum had ik de verwachtingen al naar beneden geschroefd.

Praktijkvoorbeeld: Hey Now van London Grammer, dat was een nummer waar we de bass niet prettig vonden klinken bij de vorige sub. Bepaalde tonen waren te hard, en andere waren juist te zacht. Ook na talloze metingen en verplaatsingen van de sub verschillende plekken. De PB-1000 doet dat nummer eigenlijk al vanaf de eerste meting een stuk beter. De bass klinkt meer constant en verschillende toonhoogtes zitten meer op een gelijk volume. Al meen ik te horen dat de lage frequenties nog steeds impact missen.

Edit: NB: Met lage frequenties doel ik op de frequenties rond de 20 tot 30 hz, zoals te horen is in tonesweeps, en een rapnummer met tonen tot 23 hz.

Door naar testtonen: 20hz en 30hz testtonen zijn nu duidelijk waarneembaar in de woonkamer! Zij het in mindere mate op de luisterplek. Als ik nu in de hoek schuin tegenover de sub sta kan ik duidelijk volume horen op die frequenties. Vanaf 30 hz wordt het volume echter nog steeds waarneembaar hoger, dus perfect is het zeker niet. Ik ga ook met deze sub ook maar weer eens aan de sleep, om te kijken of er plekken zijn waar het geluid beter zou kunnen klinken. Al is het ijdele hoop, hij is voorlopig verdoemd tot die ene enkele hoek.

Nog iets anders, we merkten dat het geluid van de gepoorte svs een stuk prettiger is om naar te luisteren, minder vermoeiend. Ik las ook al zoiets op de site subwoofer101, dus ik heb er op zitten letten - korrel zout! We hebben heel wat nummers zitten luisteren, ook op hoog volume. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar we zijn prettig verrast.

Kortom, blij met de nieuwe sub! Beter geluid, maar zeker nog niet perfect. Zoals JordanN ook al aangaf: de ruimte is waarschijnlijk ook te groot voor deze sub. Misschien ga ik ooit nog eens doorschakelen naar een sb13 of een pb2000, maar eerst laat ik het hierbij.

Nog een vraag:
Zou het helpen om beneden aan de trap een zwaar gordijn te hangen zodat de sub de ruimte van het kantoor niet hoeft te vullen? Zo ja: wat voor gordijn is hiervoor geschikt? Ik ben zoals gewoonlijk op zoek naar het aller goedkoopste.

Ohja en de buttkickers gaat mij te ver voor een betere film ervaring in onze woonkamer. Dat beleef ik liever door echte geluidsdruk, maar ik geloof graag dat dat een gave toevoeging kan zijn.  ;D

bert stoltenborg

Wat ik zou doen is alle maten van die ruimte in dat tekeningetje invoeren, ook de hoogte.
Je hebt blijkbaar een schuine scheidingsconstructie (glaswand) die het wat moeilijker maakt, maar je kunt dan met een staande golven calculator een idee krijgen van alle modes in de ruimte.
Als je ook de doorgang naar de gekoppelde ruimte opmeet kun je berekenen op wat voor frequentie die staat afgestemd. Binnen die twee ruimten spoelt het laag niet zomaar rond, maar het is een soort basreflex- of bandpass-afstemming.
Als je dat weet kun je meer zeggen over het gedrag van het laag in die ruimten.
Laag doet het altijd het best in GROTE ruimten, waar je geen last van staande golven hebt.
In KLEINE ruimten gedraagt het zich als een drukmodel, wat ook voordelen biedt omdat je in het gebied waar het geluid dat drukmodel voelt je geen maxima en minima hebt.
Als je dus weet wat jou ruimte doet, krijg je een beeld van wat je kunt verwachten en wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.
Ik bazel maar wat.

goergen

Citaat van: bert stoltenborg op april 21, 2016, 11:42:19
Wat ik zou doen is alle maten van die ruimte in dat tekeningetje invoeren, ook de hoogte.
Je hebt blijkbaar een schuine scheidingsconstructie (glaswand) die het wat moeilijker maakt, maar je kunt dan met een staande golven calculator een idee krijgen van alle modes in de ruimte.
Als je ook de doorgang naar de gekoppelde ruimte opmeet kun je berekenen op wat voor frequentie die staat afgestemd. Binnen die twee ruimten spoelt het laag niet zomaar rond, maar het is een soort basreflex- of bandpass-afstemming.
Als je dat weet kun je meer zeggen over het gedrag van het laag in die ruimten.
Laag doet het altijd het best in GROTE ruimten, waar je geen last van staande golven hebt.
In KLEINE ruimten gedraagt het zich als een drukmodel, wat ook voordelen biedt omdat je in het gebied waar het geluid dat drukmodel voelt je geen maxima en minima hebt.
Als je dus weet wat jou ruimte doet, krijg je een beeld van wat je kunt verwachten en wordt het allemaal een stuk eenvoudiger.

@Bert, dank voor je reactie. Ik heb denk ik 12 nieuwe woorden geleerd, haha. Als ik het goed begrijp zou je iets zinnigs kunnen zeggen over de akoestiek als ik de maten opmeet van mijn woonkamer? Als dat het geval is zal ik het vanavond opmeten en de tekening aanpassen.

morca

Je ruimte is idd wat groot voor de sub,maar gelukkig ga je er al vooruit.

Een gordijn sluit het trapgat niet luchtdicht af,de druk zal door het gordijn en erlangs.
Heeft geen nut je trapgat zo af te dichten.
Kamers met een trapgat geven vaak problemen door die extra ruimte die gevuld moet worden.
En het zorgt vaker voor akoestische problemen,omdat je druk op die plek wegloopt.

martien

kun je dan eigenlijk stellen dat rechthoekige kamers het beste zijn, vierkant ook nog wel gaat, maar dat ruimtes met een open ruimte eraan vast gewoon lastig zijn?

morca

Citaat van: martien op april 21, 2016, 13:35:44
kun je dan eigenlijk stellen dat rechthoekige kamers het beste zijn, vierkant ook nog wel gaat, maar dat ruimtes met een open ruimte eraan vast gewoon lastig zijn?
Ja door het topic heen zijn er vaker leden geweest die of een trapgat,of een open keuken als zeer storend ervaren.