Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

morca

Je bedoeld dat je meting op Pure Direct, anders is als op stereo en dan met ADSY uit.
Dat zou kunnen pure direct klinkt ook anders.

Wat bedoel je met groot registreren,meer output op de schaal?

Joske007

Neen, dat een meting er anders uitziet bij toepassing en afvlakking van DSP lijkt me logisch ;)
Bedoel vooral dat de metingen bij P. Direct vrijwel consistent zijn, maar onder de stand stereo (DSP blijft ongewijzigd) niet, heb geen idee waar dit laatste nu is?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Ejorne

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2015, 12:31:05
Neen, dat een meting er anders uitziet bij toepassing en afvlakking van DSP lijkt me logisch ;)
Bedoel vooral dat de metingen bij P. Direct vrijwel consistent zijn, maar onder de stand stereo (DSP blijft ongewijzigd) niet, heb geen idee waar dit laatste nu is?

Staat de DSP op dynamisch?
Ik weet niet precies wat deze stand doet, buiten het standaard actief staan na een meting en het geluid behoorlijk verknallen.
Maar als de stand dynamisch inhoudt dat er dynamisch (afhankelijk van het bronsignaal) dsp wordt toegepast dan kan dit een verklaring zijn.
Misschien dat zo'n dsp processor niet helemaal uit de voeten kan met een sweeptoon...

Joske007

DSP staat met Audyssey aan, verder staan alle parameters, zoals D. EQ, D. Volume, enz.. uit
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op januari  4, 2015, 12:31:05
Neen, dat een meting er anders uitziet bij toepassing en afvlakking van DSP lijkt me logisch ;)
Bedoel vooral dat de metingen bij P. Direct vrijwel consistent zijn, maar onder de stand stereo (DSP blijft ongewijzigd) niet, heb geen idee waar dit laatste nu is?
Ok duidelijk.
Ja dat is apart dat hij op stereo met de dsp aan maar alle regelingen uit verschillen geeft.

Joske007

Citaat van: morca op januari  4, 2015, 12:55:41
Ok duidelijk.
Ja dat is apart dat hij op stereo met de dsp aan maar alle regelingen uit verschillen geeft.
Inderdaad zeer vervelend om een vorige Rew-meting even terug te halen om bv eens te vergelijken wat een andere x-over, enz.. onder Audyssey bv doet  :crazy:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: TornadoGo op januari  1, 2015, 15:03:21
- Sub speelt mee tot 70Hz

Even los van je center issue, maar wat bedoel je hier precies mee en is dit enkel in stereo, of ook voor surround?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ceken12

Hallo iedereen,
lang geleden dat ik nog eens gepost heb, maar wel een dagelijkse bezoeker en lurker!
Vandaag net mijn umik1 toegestuurd gekregen, onmiddellijk eerste metingen beginnen doen.
Graag deel ik met jullie de grafiek van mijn HT..
Er is nog heeel veel werk aan de winkel
http://imgur.com/jQaQ35a


nielsvanbaal

Ik hoop dat ik in dit topic goed zit, maar ik twijfel tussen 2 sets om metingen te verrichten. Een is de umik1(90 euro), andere is Devine MPS 500 phantoom voeding(met kabels 37.80 euro) en Devine SM-200 microfoon (39 euro) / Behringer ECM8000 (59 euro). Dus een set van 76.80 of 96.80

Ik heb al een EMU 0204 USB. Vandaar dat ik een phantoom voeding nodig zou hebben.

Nou is het voordeel dat ik met de umik1 een gecalibreerde microfoon krijg met een bereik vanaf 20hz en de andere microfoons zijn 15-17 hz maar dan niet gecalibreerd.

Ik ga hiermee een iNuke 1000 dsp inregelen welke een subwoofer gaat aansturen (XTZ W12.18p passieve subwoofer).

Wat zou nu de betere keuze zijn, iets meer meetbereik in het laag of gecalibreerd?
Monitor Audio Silver RX6 Mordaunt Short 902i / 905i / XTZ W12.18 P
Marantz SR-7012 / Onkyo CP-1050 / Behringer iNuke 1000DSP / Philips 47PFL6007 / UPC Horizon
Logitech Harmony ONE / vd Hul The SNOWTRACK / GLS Audio Plugs & Spades / W&M audio HDMI & Interlinks
NEXbox a95x / HTPC: Intel i3/8GB/INTEL 40GB SSD / NAS HP Proliant MicroServer Gen8 Samsung 250gb SSD / 2*

Ceken12

Het betreft een set B&W 685 s1 als fronts, een htm62 als center en 686 s1 als rears.
AVR is een Marantz sr 5007
Momenteel nog geen subwoofer, maar eens er budget vrij is zal het waarschijnlijk een PB-1000 worden van SVS.
Aangezien ik student ben is het allemaal een werk van lange adem en komt een upgrade vrij traag.

Foto's volgen. Ben van plan het oude topic dat ik een jaar geleden aanmaakte up to date te brengen.

morca

Citaat van: nielsvanbaal op januari 23, 2015, 11:32:46
Ik hoop dat ik in dit topic goed zit, maar ik twijfel tussen 2 sets om metingen te verrichten. Een is de umik1(90 euro), andere is Devine MPS 500 phantoom voeding(met kabels 37.80 euro) en Devine SM-200 microfoon (39 euro) / Behringer ECM8000 (59 euro). Dus een set van 76.80 of 96.80

Ik heb al een EMU 0204 USB. Vandaar dat ik een phantoom voeding nodig zou hebben.

Nou is het voordeel dat ik met de umik1 een gecalibreerde microfoon krijg met een bereik vanaf 20hz en de andere microfoons zijn 15-17 hz maar dan niet gecalibreerd.

Ik ga hiermee een iNuke 1000 dsp inregelen welke een subwoofer gaat aansturen (XTZ W12.18p passieve subwoofer).

Wat zou nu de betere keuze zijn, iets meer meetbereik in het laag of gecalibreerd?
Ik gebruik zelf een emc 8000 op me emu 0404 ,dat bevalt prima.
Zonder  cal file werkt die mic ook prima.
Umik is meer plug en play net wat je makkelijker vind.

morca

Citaat van: Ceken12 op januari 23, 2015, 12:45:09
Het betreft een set B&W 685 s1 als fronts, een htm62 als center en 686 s1 als rears.
AVR is een Marantz sr 5007
Momenteel nog geen subwoofer, maar eens er budget vrij is zal het waarschijnlijk een PB-1000 worden van SVS.
Aangezien ik student ben is het allemaal een werk van lange adem en komt een upgrade vrij traag.

Foto's volgen. Ben van plan het oude topic dat ik een jaar geleden aanmaakte up to date te brengen.
Ok dan kijken we even naar de foto,s straks kijken hoe je set erbij staat.
slaapkamer of studenten kamer?

snicky

Hoe zijn de ervaringen hier met de Umik-1 in combinatie met een laptop? (dus geen externe geluidskaart) [emoji4]
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Umik zou goed werken denk ik,als je maar een line out op je laptop hebt.
Die verzocht het geluid naar je receiver dan.
Of je moet hdmi hebben op de laptop dat kan ook.
RalphH is de ICTer dus misschien wil die nog wat aanvullen voor het geval ik iets mis  ;D

RalphH

Citaat van: morca op januari 28, 2015, 17:24:15
RalphH is de ICTer

Pcprutser ;D
Maar een geluidskaart heb je altijd nodig natuurlijk, met een umik enkel geen lijningang.
Zelf nog geen umik tegenover een losse mic met voeding op geluidskaartje kunnen zetten.
Zie wel een aantal metingen voorbij komen van de umik die toch wat bijzonder zijn.
Wilde er zelf 1 aanschaffen (vanwege t gemak), maar twijfel nu ff.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op januari 28, 2015, 17:42:26
Pcprutser ;D
Maar een geluidskaart heb je altijd nodig natuurlijk, met een umik enkel geen lijningang.
Zelf nog geen umik tegenover een losse mic met voeding op geluidskaartje kunnen zetten.
Zie wel een aantal metingen voorbij komen van de umik die toch wat bijzonder zijn.
Wilde er zelf 1 aanschaffen (vanwege t gemak), maar twijfel nu ff.
De line out van een laptop dient dan toch als geluidskaart,of mis ik iets .

Ja de Umik doet vaak raar in het laag,dat kan haast niet kloppen.
Misschien moeten we die Umik maar uit de startpost halen en toelichten waarom we de EMC 8000 prefereren.
Want alles wat ik langs zie komen van de Umik loopt veel te laag door,en de output veel te hoog in het laag.
Dus twijfel een beetje aan te totale kwatiteit van de Umik,maakt hij nog meer fouten.

snicky

Umik aangesloten en hdmi van laptop naar de versterker werkt.

Het is dus zo dat je de fase kan meten van beiden subwoofers en via dbmeter in rew kan zien of die luider wordt? En moet daarbij de speaker aanstaan?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Citaat van: snicky op januari 28, 2015, 18:48:26
Heb hmdi op me laptop. En dat werkt.

Het is dus zo dat je de fase kan meten van beiden subwoofers?

Dbmeter in rew blijft maar schommelen, erg lastig om te zien of die nu luider is of niet.
Bij 2 su,bs:
1 sub en de front,s meten,andere sub en de front,s meten.
In de spl grafiek mogen niet teveel dips zitten,dit kan al duiden op een fase probleem.
Daar begin ik altijd.

Makkelijker is :laat de roze ruis lopen van REW en meet met de db meter de output vd sub en fronts terwijl je aan de fase vd sub draaid.
Denk dat je beter REW zelf kan gebruiken om de output te meten ,zo deed ik het ook.
Hoe hard maakt even niet uit dan,het gaat erom dat je front,s en de sub het luidste signaal weergeven.
Dan staat je fase goed.

Heb je een losse db meter?
Anders zou het toch moeten werken met REW.

snicky

Bedankt[emoji16] ja heb een vellemen analoog db meter maar die schommelt wel heel erg ( als ik alleen de bas wil meten ) misschien dat die met speakers aan nauwkeuriger is!
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Je kan toch met REW afspelen en dat ook met de UMIK de output aflezen.
Dat deed ik hier wel met me EMC8000.
Ik heb geen db meter we hebben REW en de meetmic gebruikt om de output te meten ,terwijl REW die ruis afspeelt.

snicky

rew de ruis laten afspelen en meten met de umik

Groen is subwoofer links met de front speakers
Paars is subwoofer rechts met front speakers

Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

Ik denk dat je nu gewoon de SPl  freq curve gemeten hebt.
Niet de fase met roze ruis dan meet je 1 db waarde,weet zo uit me hoofd even niet hoe dat ook al weer werkt.

Die groene dipt een beetje bij 70 en 80 hz dit zou een fase probleem kunnen zijn.
Heb je variable fase op je sub,of alleen 0 en 180?

snicky

Citaat van: morca op januari 28, 2015, 19:39:02
Ik denk dat je nu gewoon de SPl  freq curve gemeten hebt.
Niet de fase met roze ruis dan meet je 1 db waarde,weet zo uit me hoofd even niet hoe dat ook al weer werkt.

Die groene dipt een beetje bij 70 en 80 hz dit zou een fase probleem kunnen zijn.
Heb je variable fase op je sub,of alleen 0 en 180?

hmm okee even uitzoeken.

Heb een draaiknop voor de fase :) dus kan meerdere kanten op. Extreem lastig om het juiste fase niveau te vinden :o
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

snicky

Maar de subs staan dus naast de frontspeakers en de sub is het luidst als de fase op 180 staat ipv 0.. is dat niet raar?
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM