Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Heb op deze pc REW ff niet beschikbaar om je bestanden te openen. Kun je wellicht de screenshots (cameratje linksboven grafiek) posten?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Heb er net even naar gekeken, maar ik denk dat de meting niet goed is gegaan. Het frequentiebereik van de meting is te klein.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Je meting is ook erg zacht 15 db,meet je wel op 80 db?
En daarna de geluidskaart goed afstellen,dat staat niet goed denk ik.

Heb je ook een sub? 2 metingen,1 van 10-200 hz en 1 van 10hz tot 20khz zijn wel overzichtelijk.
Ik denk dat je de boel af moet stellen,en nog eens meten.

Even een plaatje van gemaakt,met de knop links boven je meting in REW genaamt capture.
Wel even de resolutie op 600 zetten vd jpeg ,kan je het zelf ook  :)





Timvg

Citaat van: morca op september 11, 2013, 00:15:56
Je meting is ook erg zacht 15 db,meet je wel op 80 db?
En daarna de geluidskaart goed afstellen,dat staat niet goed denk ik.

Heb je ook een sub? 2 metingen,1 van 10-200 hz en 1 van 10hz tot 20khz zijn wel overzichtelijk.
Ik denk dat je de boel af moet stellen,en nog eens meten.

Even een plaatje van gemaakt,met de knop links boven je meting in REW genaamt capture.
Wel even de resolutie op 600 zetten vd jpeg ,kan je het zelf ook  :)

En die van 10hz tot 20Khz graag met 1/12th octave smoothing.

Loondijke

Mijn complete HT is zo goed als klaar, maar ik zit nog een beetje met de plaatsing van de sub in mijn maag. Hij staat nu redelijk centraal zeg maar onder de tv. Ik kan er eigenlijk "alle" kanten wel mee op. Ik zit niet echt vast aan een meubel o.i.d. Zie foto.



Het gaat hier alleen even om de plaating van mijn sub, niet om de rest  :D . Ik heb gelezen dat ik dit het beste kan testen door de sub op mijn sweetspot weg te zetten en dan rond te gaan lopen, maar ik krijg hier veel wisselende resultaten van door op verschillende plekken. Ook is er geopperd om hem juist WEL of juist NIET in een hoek te plaatsen, vanwege de corner gain. En het blijft lastig om te bepalen wat nou juist GOED en wat nou juist SLECHT is vind ik.

Wat is jullie ervaring met het plaatsen van de sub? Het gaat om de BK XXLS 400 FF. Zie sig voor mijn overige specs. Zijn er bepaalde dvd's, blurays of geluidsfragmenten waar ik de juiste plaatsing mee kan bepalen? Ik heb de OP doorgelezen, maar het blijft eigenlijk gewoon gissen denk ik.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Timvg

Zonder meetapparatuur speel je best sweeps af (10hz-120hz), en op de plaats waar de sweep het meest gelijkmatig klinkt zou ie dan optimaal moeten staan zonder DSP.

morca

Idd ,maar met dsp zou ik zeggen rechts in de hoek,en dan mooi vlakken.

De meningen zijn id verdeeld,maar ik plaats ze altijd in de hoek,ook bij kennissen het beste resultaat steeds.

morca

Ik zie net dat ik 10K op de teller heb staan,had ik liever ergens anders gehad  ;D

Denk laat ik het berichtje in het topic zetten waar ik het meeste actief ben geweest.

Het was leuk,is nog leuk,op naar de volgende mijlsteen.
Laten we nog veel mensen helpen leren meten,en dat ik nog veel over subje,s zal praten.
Waarschijnlijk JL subje,s ,maar dat is niks nieuws  :clapping:


Online morca
REW & DIY sub,s Support
The ultimate HT Forum elite group
********

Beoordelingen: (0)
Berichten: 10000    ;D

HTip

Mooie mijlpaal! Nog een keer 10000 en dan kom je in het illustere groepje forumverslaafden :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Roderik

Afgelopen week mijn XXLS400 FF binnen gekregen.
De sub op dezelfde plaats gezet waar ik mijn vorige had staan, maar hoorde zo goed als geen laag. Iig veel te weinig.

Toch de kamer maar eens verbouwd en de sub op de plek van mijn bank neergezet. Toen op handen en voeten de kamer rond.
En ja hoor, sub moet schuin achter de bank in de hoek van de kamer gezet worden.   :pompom: :worship:

Helaas haalt de bijgeleverde Low-level kabel dat niet. Dus op zoek naar een high-end kabel.

Iemand suggesties? Ik moet een kabel hebben van 10m.

activ

Ik heb sinds kort een sub kabel van bluejeans en ben erg tevreden, niets eens duur ook nog.

morca

HTip dankje,komt goed  ;)


Aggie@heeft zelf al de juiste plaatsing gevonden  :thumbs-up:
Kabel laat ik even aan een 3e over,ik ben niet zo van de hele dure kabels,dus dan laat ik de tip liever aan iemand die dat wel heeft .

Roderik

Citaat van: morca op september 28, 2013, 18:39:38
HTip dankje,komt goed  ;)


Aggie@heeft zelf al de juiste plaatsing gevonden  :thumbs-up:
Kabel laat ik even aan een 3e over,ik ben niet zo van de hele dure kabels,dus dan laat ik de tip liever aan iemand die dat wel heeft .

Ho, ik hoef niet per se een dure kabel, maar aangezien in 10m moet overbruggen wil ik natuurlijk zo min mogelijk verlies in kwaliteit.  ;)


Ejorne


Roderik

Ook bij een afstand van 10m?
Hoe langer de kabel, hoe meer kans op verlies toch?

Ejorne

Citaat van: Aggie op september 29, 2013, 11:52:40
Ook bij een afstand van 10m?
Hoe langer de kabel, hoe meer kans op verlies toch?

nee, een lange kabel verlies je niet zo snel hoor...  :P

morca

Ja daar heb je gelijk aan Aggie,maar deze doet het prima bij Jeroen.
Denk dat de door Jeroen genoemde net zo goed is als die profigold die ik je noemde.


Jeroen ...melig  ;D

Crownfire

Is het erg ingewikkeld je speakers en sub afstellen op deze manier? Ben nogal een leek hierin.

morca

Je erin verdiepen,het kost wat moeite en inzet.
Als je aan het meten bent ,kunnen wij je vaak wel helpen aflezen wat er goed of niet goed is.

Je brengt ook de nagalm en/of staande golven in beeld,ook wel fijn om een beeld op te hebben.

Crownfire

Citaat van: morca op september 30, 2013, 22:44:54
Je erin verdiepen,het kost wat moeite en inzet.
Als je aan het meten bent ,kunnen wij je vaak wel helpen aflezen wat er goed of niet goed is.

Je brengt ook de nagalm en/of staande golven in beeld,ook wel fijn om een beeld op te hebben.

Ik ga eerst maar eens lezen dan  ;D

morca

In de startpost van dit topic staan wat linkje,s,en wat termen beschreven die je tegen gaat komen.
Het aflezen vd meting lezen sommige zelf al snel,sommige door ze te posten en dan proberen we het uit te leggen.


Crownfire


Ejorne

Citaat van: Crownfire op oktober  4, 2013, 20:01:55
Kan je ook goede metingen doen met alleen een dB meter?

ja, maar het is afhankelijk van de kwaliteit van de dbmeter. en het is heel bewerkelijk zonder computer en software. maar galm metingen is denk ik niet mogelijk zonder computer achtig iets...