Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jvanhambelgium

Citaat van: jvanhambelgium op januari  1, 2013, 22:15:48
Maar de hamvraag hé ... dempen met wat ? Gewoon er wat pakken Rockwool-platen erin gaan leggen doet toch 0,0 bij 26Hz ?!

Ik denk dat ik eerst iets anders ga doen ... ik heb namelijk net getest door m'n dB-meter op te stellen en vervolgens zelf de flexibele achterwand in beweging te zetten zoals een grote woofer.
De meter kwam wel degelijk in beweging, ondanks dat ik vb geen 20x / sec dit kan doen maar bij benadering x-keer / sec

Het lijkt me evident dat ik eerst ga zorgen dat de 2 resterende zijwanden (goed voor netto 1m² "membraan" niet meer kunnen "flexen" als een speaker-membraan door de achteraan te verstevigen met overschotten van balkjes...



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Ik ben net bezig om mijn beide frontspeakers eens te meten met Rew.

Ik heb een kabel vanuit de line-out/geluidskaart (mono left) naar een stereo line-ingang op de receiver aangesloten.
Om beide speakers te meten heb ik de de y-kabel op de linker en richter ingang van de receiver aangesloten.

Bij measure krijg ik nu op mijn front dezelfde sweep te horen als bij de sub.
De x-over in de reciever staat op 80Hz, ik vermoed dat deze op uit moet staan ???

Eerste meting met de fronts  ???
http://users.telenet.be/max1/Rew%203/frontspeakers.jpg
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: Joske007 op januari  2, 2013, 14:10:52
Ik ben net bezig om mijn beide frontspeakers eens te meten met Rew.

Ik heb een kabel vanuit de line-out/geluidskaart (mono left) naar een stereo line-ingang op de receiver aangesloten.
Om beide speakers te meten heb ik de de y-kabel op de linker en richter ingang van de receiver aangesloten.

Bij measure krijg ik nu op mijn front dezelfde sweep te horen als bij de sub.
De x-over in de reciever staat op 80Hz, ik vermoed dat deze op uit moet staan ???

Eerste meting met de fronts  ???
http://users.telenet.be/max1/Rew%203/frontspeakers.jpg

Ik geloof dat je je fronts even op fullband moet zetten en adsy uit of mcacc als je pioneer hebt.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  2, 2013, 14:46:08
Ik geloof dat je je fronts even op fullband moet zetten en adsy uit of mcacc als je pioneer hebt.

MCACC staat nu uit en Fronts staan op Large/Fullband en x-over staat op 80Hz, goed  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Citaat van: Joske007 op januari  2, 2013, 14:48:51
MCACC staat nu uit en Fronts staan op Large/Fullband en x-over staat op 80Hz, goed  ???

Volgens mij is het zo dat als je de speakers op large/fullband zet dat je dan geen x over meer kan regelen voor je speakers.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  2, 2013, 14:58:02
Volgens mij is het zo dat als je de speakers op large/fullband zet dat je dan geen x over meer kan regelen voor je speakers.

Of is het misschien makkelijker om de receiver op Pure Direct te zetten, dan heb ik ook geen last met de x-over instellingen  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Bij mijn marantz is het zo dat als de speakers op large staan de cross op fullband staat.
Dat is denk ik bij jou pioneer ook dat kan je zien in je menu.
Ik zou zo gaan meten.
En anders doe je ze toch even op allebij de manieren,dan zie je het verschil.

Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  2, 2013, 15:26:06
Bij mijn marantz is het zo dat als de speakers op large staan de cross op fullband staat.
Dat is denk ik bij jou pioneer ook dat kan je zien in je menu.
Ik zou zo gaan meten.
En anders doe je ze toch even op allebij de manieren,dan zie je het verschil.

Helaas, werkt dit bij mij anders.
Wanneer ik mijn sub uitzet bij speakers instellingen, dan staan mijn front's op NO, dus om het eenvoudig te houden heb ik alles maar op Pure Direct gezet.
Dan worden de frontspeakers vanzelf full-band, toch  ???

Vreemd, geen enkele meting is onder de 30Hz dezelfde en alles blijft in de setup ongewijzigd  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle


Joske007

Citaat van: Dutchmuscle op januari  2, 2013, 15:44:02
Meet even op bijde manieren en kijk of het uitmaakt.

Pure direct is in mijn geval de beste setting.
Om de frontspeakers te meten op welke Freq Hz zet ik de sweep, want deze moet/kan toch niet dezelfde zijn als de sub  ???
Ik veronderstel dat ik de eigenschappen van mij speaker moet ingeven bv 40Hz ----> 28.000Hz, dit laatste rond ik af naar 20.000Hz.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

geloof het wel alleen moet je de frequentie nu verder laten lopen als 120hz probeer maar 10 tot 500hz.

Joske007

Ik ben met de frontspeakers aan het schuiven geweest, zoals dichter of verder v/d lange muur / frontspeakers dichter of verder van het meubel.

Hierbij een full-range meting van de front's:

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Je begint bij 450 hz te meten bij de laatste,en over dat kantelpunt.
Ik denk dat je eroverheen gelezen hebt,maar ik wil je roomgain graar weten met de fronts op 80 hz,geen pure ditect ofzo.
We moeten de sub intregeren bij de fronts,dit gaat met de front,s op 80 hz gebeuren.
Dus weet ik graag hoeveel roomgain je front,s op small aanzette,op large is het een hele bult.

Maar daar kunnen we niet zoveel mee,voor intregatie vd sub is het wenselijk je front,s op 80 hz te meten.
Ik was werken,had het er nog zo netjes voor je neergezet gisteren,maar heb je overheengelezen  ;)


Joske007

Jammer van de tijd en dat ik het niet goed begrepen had.
Deze metingen kan ik dus niet gebruiken of zeggen de grafieken iets over de akoestiek v/d kamer  :dry:

Andere en nieuwe metingen zullen dan voor een ander keertje worden.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Deze meting zegt mij wel wat hoor,je hebt een berg roomgain op 40-50 hz daarna kelderd hij weer inelkaar ,en dat verwachte ik al ivm die plek vd kamer.

Dus je hebt niet voorniks gemeten,.maar voor optimale intregatie is wenselijk je speakers op 80 hz kantelpunt te meten.
Die bult die er nu zit moet in beeld worden gebracht met kantelpunt aan,hopelijk zetten je front,s niet zoveel laag meer aan tussen 40 -50 en is die bult weg.

Dat is aardig naar,heb ik hier beneden ook een beste bult zitten.

Overdag ben ik weeer aant werk,dus morgenavond wat posten is ok,zijn RalphH en Hipster ook online denk ik.

Joske007

Citaat van: morca op januari  2, 2013, 17:17:44
Deze meting zegt mij wel wat hoor,je hebt een berg roomgain op 40-50 hz daarna kelderd hij weer inelkaar ,en dat verwachte ik al ivm die plek vd kamer.

Dus je hebt niet voorniks gemeten,.maar voor optimale intregatie is wenselijk je speakers op 80 hz kantelpunt te meten.
Die bult die er nu zit moet in beeld worden gebracht met kantelpunt aan,hopelijk zetten je front,s niet zoveel laag meer aan tussen 40 -50 en is die bult weg.

Dat is aardig naar,heb ik hier beneden ook een beste bult zitten.

Overdag ben ik weeer aant werk,dus morgenavond wat posten is ok,zijn RalphH en Hipster ook online denk ik.

Graag zou ik mijn fronts eerst een vaste plaats willen geven voor ik verder kan meten.
Dus welke van de 4 verschillende metingen zijn volgens jullie hier de beste, zelf denk ik de gele meting  ???

Als ik morgen de tijd heb, zal ik proberen nieuwe metingen te doen en posten.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

Morca dus als ik het goed begrijp moet je de fronts laten staan op de kantel freq waar je ze op wil afstellen?
Ben vandaag langs de winkel geweest hij komt morgen binnen :pompom: :pompom: :pompom:
Zal morgen wel metingen maken van fronts op 40,60 en 80hz.
Kijken wat het beste is.

RalphH

Jos, onderschat het effect van schuiven met je fronts op de stereo beleving niet in. Kans dat ze nu het lekkerst klinken en dat je bij verschuiven voor optimaal laag, het hele geluidsbeeld in elkaar dondert.

Markeer dus met tape even waar ze nu staan zodat je ze eenvoudig weer terug kunt zetten.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: RalphH op januari  2, 2013, 17:56:42
Jos, onderschat het effect van schuiven met je fronts op de stereo beleving niet in. Kans dat ze nu het lekkerst klinken en dat je bij verschuiven voor optimaal laag, het hele geluidsbeeld in elkaar dondert.

Markeer dus met tape even waar ze nu staan zodat je ze eenvoudig weer terug kunt zetten.

Ik ken de 4 posities van de frontspeakers uit mijn hoofd, makkelijk met een tegelvloer, maar kan je nu niet aan de hand van mijn laatste metingen hierboven zien wat de beste plaats nu is?

Kort samengevat moet ik het volgende doen om enkel de frontspeakers, dus zonder sub te meten:
•   De X-over in de reciever op 80Hz zetten.
•   Frontspeakers op Small zetten.
•   Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 80Hz en 450Hz.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op januari  2, 2013, 18:05:36
Ik ken de 4 posities van de frontspeakers uit mijn hoofd, makkelijk met een tegelvloer, maar kan je nu niet aan de hand van mijn laatste metingen hierboven zien wat de beste plaats nu is?

Kort samengevat moet ik het volgende doen om enkel de frontspeakers, dus zonder sub te meten:
•   De X-over in de reciever op 80Hz zetten.
•   Frontspeakers op Small zetten.
•   Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 80Hz en 450Hz.
Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 20 en 20000 hz.
We willen weten hoeveel gain er nog aanwezig is bij 40-50 hz ,die piekt als een gek zonder kantelpunt.

Met kantelpunt meten op 80 hz en fronts op small weten we hoeveel hij dan nog piekt.
Belangrijk voor het inmeten....

morca

Citaat van: jvanhambelgium op januari  2, 2013, 12:52:15
Ik denk dat ik eerst iets anders ga doen ... ik heb namelijk net getest door m'n dB-meter op te stellen en vervolgens zelf de flexibele achterwand in beweging te zetten zoals een grote woofer.
De meter kwam wel degelijk in beweging, ondanks dat ik vb geen 20x / sec dit kan doen maar bij benadering x-keer / sec

Het lijkt me evident dat ik eerst ga zorgen dat de 2 resterende zijwanden (goed voor netto 1m² "membraan" niet meer kunnen "flexen" als een speaker-membraan door de achteraan te verstevigen met overschotten van balkjes...
Lijkt me geen verkeerd plan  ;)

Joske007

Citaat van: morca op januari  2, 2013, 18:14:01
Voor de frontspeakers met de sweep meten tussen 20 en 20000 hz.
We willen weten hoeveel gain er nog aanwezig is bij 40-50 hz ,die piekt als een gek zonder kantelpunt.

Met kantelpunt meten op 80 hz en fronts op small weten we hoeveel hij dan nog piekt.
Belangrijk voor het inmeten....

Oké, ik hoop dat ik het nu begrepen heb  :dry:
Alleen nog even weten wat de beste plaats is uit de 4 posities/metingen van de frontspeakers  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Dutchmuscle op januari  2, 2013, 17:43:34
Morca dus als ik het goed begrijp moet je de fronts laten staan op de kantel freq waar je ze op wil afstellen?
Ben vandaag langs de winkel geweest hij komt morgen binnen :pompom: :pompom: :pompom:
Zal morgen wel metingen maken van fronts op 40,60 en 80hz.
Kijken wat het beste is.
Ja,.... vaak heb je roomgain van je front,s op ong 40-50 hz,die word op small minder.(hoop ik voor Jos bv)
Je fronts horen op small niet zoveel laag weer te geven,maar door de roomgain is er vaak nog wel veel aanwezig.

morca

Citaat van: Joske007 op januari  2, 2013, 18:17:48
Oké, ik hoop dat ik het nu begrepen heb  :dry:
Alleen nog even weten wat de beste plaats is uit de 4 posities/metingen van de frontspeakers  ???
Die gele lijkt me het beste...


even als aanvulling,heb je normaal ADSY aan staan?
Meet je die handmatig of automatisch in?

Oh ja niet vergeten he 20 hz tot 20 khz meten  ;)
Dat geeft een beter beeld ,ook met die kantel op 40,want ze geven daaronder wel weer zo te zien.
Hoeveel gaan we effe checken