Sfeer op het HTforum

Gestart door J.A.F._Doorhof, oktober 8, 2010, 08:01:12

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Hoe vind jij in vergelijk met andere fora en de maatschappij de sfeer hier

Erg goed
33 (8.3%)
goed
192 (48.4%)
kan beter
65 (16.4%)
gewoon
52 (13.1%)
matig
42 (10.6%)
slecht
9 (2.3%)
slechter kan niet
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 397

Perfectionist

Citaat van: solitaire op oktober 14, 2010, 00:40:28
Het aanhoudende provocatoire gedrag van een enkeling hier is imo. een absolute afknapper. Da's echter niet iets 'uniek' voor HTf. In mijn ogen is HTf een forum dat gestaag groeit, en dat toenemend, als in 'real life', met enkelingen te maken krijgt die in hun persoonlijke worsteling emotioneel volwassen te worden een groep nodig hebben om zich aan te spiegelen / tegen af te zetten. Voordeel van 'groot en groeiend' is natuurlijk het schaalvoordeel in aanwezige kennis/ervaring.

Binnen de vele kleinere hobby/liefhebbers-groepen is vaak het individuele kennisnivo, en daarmee ieders attentiewaarde, hoger. Nadelen imo. zijn echter vaak de beperkte inhoudelijke zelf-reflectie/correctie van een kleine groep (terwijl emotioneel/communicatief het er juist sterk zelf-regulerend toegaat, wat bv. trollen weinig kans geeft) en zoals al gezegt de beperking in wat die groep als totaal aan gerichte ervaring kan inbrengen.

Keuzes keuzes ... en gelukkig maakt bv. het Internet het maken van die keuze makkelijk.

Ach, het is geven en nemen op HTf, zoals overal, zoals ook overal het gras groen is.


Wolf

Goede analyse....  ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

AbZ

Citaat van: Perfectionist op oktober 14, 2010, 12:52:17
Goede analyse....  ;)
voor iemand die in termen van 'poppetjes' denkt misschien wel  ;)

maar er zit ook een neiging in om jezelf boven een ander te stellen, een ander die je niet kent.  Dat kan alleen iets over jezelf zeggen (over zelfanalyse gesproken) maar affijn, dat is mijn zaak niet.  On topic:  het lijkt me belangrijk om te onderkennen dat juist deze neiging niet bijdraagt aan de sfeer.

Na wat vergissingen ben ik iig gewoon terug bij mijn vaste recept:  Geef een ander waar mogelijk het voordeel van de twijfel.  Kijk wat je geeft en wat je krijgt.  Is het leuk en/of sluit het aan op een informatiebehoefte?  Zonee, dan moet je terugtrekken; niet verder gaan.  Dan kan het best leuk blijven.

Perfectionist

#152
Citaat van: AbZ op oktober 14, 2010, 17:09:15
voor iemand die in termen van 'poppetjes' denkt misschien wel  ;)

Uiteraard is dat semantiek, en gaat het om gewaardeerde mensen en medewerkers, en gezien het  vertrouwen wat ik in mijn werk van mijn mensen heb en ik in hun heb, was dit natuurlijk niet onrespectvol bedoeld, maar als populistische term. Ik kom ook niet altijd helemaal los van mij diensttijd als dpl. officier waarin mijn (beroeps) CC  altijd over soldaten sprak als "materieel wat terugpraat".dat vond ik altijd heel erg onrespectvol, maar wel typisch voor de defensiecultuur....

Citaat
maar er zit ook een neiging in om jezelf boven een ander te stellen, een ander die je niet kent.  Dat kan alleen iets over jezelf zeggen (over zelfanalyse gesproken) maar affijn, dat is mijn zaak niet.  On topic:  het lijkt me belangrijk om te onderkennen dat juist deze neiging niet bijdraagt aan de sfeer.

Na wat vergissingen ben ik iig gewoon terug bij mijn vaste recept:  Geef een ander waar mogelijk het voordeel van de twijfel.  Kijk wat je geeft en wat je krijgt.  Is het leuk en/of sluit het aan op een informatiebehoefte?  Zonee, dan moet je terugtrekken; niet verder gaan.  Dan kan het best leuk blijven.

Ik denk dat je zijn analyse tekort doet. Solitaire moet maar voor zichzelf spreken, maar hij duidde in mijn ogen meer een ontwikkelingsvraagstuk wat ieder individu doormaakt, en een stuk groepsdynamiek dat anders is in kleine groepen, dan op een groot forum. Ik herken stukken van zijn analyse en daar ging het om.
Een beter forum begint bij jezelf.

AbZ

#153
Citaat van: Perfectionist op oktober 14, 2010, 17:28:16
Uiteraard is dat semantiek, en gaat het om gewaardeerde mensen en medewerkers, en gezien het grote vertrouwen wat ik in mijn werk van mijn mensen heb, was dit natuurlijk niet onrespectvol bedoeld, maar als populistische term. Ik kom ook niet altijd helemaal los van mij diensttijd als dpl. officier waarin mijn (beroeps) CC  altijd over soldaten sprak als "materieel wat terugpraat".dat vond ik altijd heel erg onrespectvol, maar wel typisch voor de defensiecultuur....
Ok, maar dat zijn een bepaald soort mannen onder elkaar he, en dat zie je hier ook wel eens.  Het stukje analyse dat ik miste is dan ook de evidente neiging tot hanengedrag.  Bijvoorbeeld heel hard proberen te bewijzen wie de verstandigste is -- waar zijn we dan mee bezig?

Citaat van: Perfectionist op oktober 14, 2010, 17:28:16
Ik denk dat je zijn analyse tekort doet.
Best mogelijk, maar ik heb er alleen iets aan toegevoegd; iets dat (al dan niet toevallig) opviel door afwezigheid. 
Heb verder niet gezegd dat ik het er niet mee eens ben.

solitaire

Indirect wordt ik gevraagd te reageren, maar jullie reacties lezende is de strekking van mijn posts duidelijk. Interpretaties / analyses ervan zijn zoals dat gaat altijd potentiele bidirectionele leermomenten.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

BigBadWolf

Mijn antwoord: Goed.

Ik ben niet zo'n actieve poster, meer een lezer. In die hoedanigheid heb ik al veel geleerd over HT en audio.

Als eerder nuchter aangelegde en toch wel enigszins onderlegde techneut bijt ik af en toe wel eens in mijn toetsenbord om mezelf te weerhouden om te reageren in discussies over bijvoorbeeld kabels. Toch reageer ik dan bewust niet omdat dit soort discussies op letterlijk alle audiovisuele fora hoog oplopen en ik nog nooit gezien heb dat dit tot enig resultaat leidt (in casu: iemand die van mening verandert).

Dan denk ik maar : "What's the point?" en ook "Choose your battles well, fight the ones you can win."  ;D

BigBadWolf

Ejorne

Citaat van: BigBadWolf op oktober 15, 2010, 16:51:56
Mijn antwoord: Goed.

Ik ben niet zo'n actieve poster, meer een lezer. In die hoedanigheid heb ik al veel geleerd over HT en audio.

Als eerder nuchter aangelegde en toch wel enigszins onderlegde techneut bijt ik af en toe wel eens in mijn toetsenbord om mezelf te weerhouden om te reageren in discussies over bijvoorbeeld kabels. Toch reageer ik dan bewust niet omdat dit soort discussies op letterlijk alle audiovisuele fora hoog oplopen en ik nog nooit gezien heb dat dit tot enig resultaat leidt (in casu: iemand die van mening verandert).

Dan denk ik maar : "What's the point?" en ook "Choose your battles well, fight the ones you can win."  ;D

BigBadWolf


Er zijn wel personen die door al die discussies van mening veranderen hoor. Er zijn zelfs personen die dat door de tijd heen meerdere keren doen.  :P
En het is natuurlijk wel een uitdaging om een gevecht aan te gaan waarvan je eigenlijk weet dat je hem niet kan winnen. Andersom is het geen uitdaging en verveelt het volgens mij nog voordat je eraan begint...   

frank2

Ik heb goed gestemd, maar wel ben ik het een paar posts terug met audiofiel geheel eens dat de sfeer wel een stuk is teruggelopen.
Ikzelf heb niets tegen mensen die een geheel andere mening hebben, maar als bepaalde personen op de man gaan spelen is het niet leuk meer, en er zitten hier op het forum zeker 2 mensen die dat erg graag doen( bij mijn account). Dat verpest af en toe wel de sfeer. Maar verder geheel en niets anders dan lof, velen willen alleen maar helpen en adviezen geven net zoals ik dat zelf ook vaak doe, door schade en schande een stuk wijzer geworden wil je iemand die net begint wel eens helpen met adviezen. Daar is dit forum o.a. ook voor bedoeld.....
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Ja en ?
Daar hebben beide heren een ban voor gekregen ?
Er is altijd wel IETS te vinden natuurlijk, dat is niet alleen nu zo maar is al vanaf dag 2 (toen de leden erbij kwamen :D)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik vind eigenlijk 2 verschillende antwoorden bij het HT Forum op zijn plaats namelijk het eerste antwoord PRIMA als men het dus met andere fora vergelijkt (ik ben zelf op zo een 5-tal actief) en KAN BETER als je het forum "an sich" bekijkt.

Kijk even een meting tussendoor kan geen kwaad maar het gevaar schuilt wel dat als er bv. 55 procent goed scoort dat je op dezelfde voet verder gaat in dat geval zal het na verloop van tijd niet meer boven het gemiddelde forum uit blijven stijgen...maar een van de velen worden...dat is een keuze alleen van Frank  ;)

Het gevaar van een soms enorm snelle en grimmig ontstane sfeer op een topic is dat veel bijdrages uit zullen blijven uit angst voor scherpe en op de persoon gerichte reacties

Voor de rest wil ik wel graag gewoon even een compliment aan Frank maken dat we uberhaupt met deze enorme groei-ontwikkeling nog steeds op deze manier in de lucht zijn... O0 O0 O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

EJ

Citaat van: Erik op oktober 15, 2010, 21:39:28
Zonder woorden
[knip]
Tegenover ieder slecht voorbeeld kun je meerdere goede zetten. Dat is geen maatstaf.

Raphie

#162
Weet je, Ik vind de sfeer hier op zich prima, iedereen kan in principe binnen de maatschappelijke betamelijkheid doen en laten wat hij / zij wil.
Wat mij af en toe irriteert is als je niet hossana zingt bij het gebruik van papier mache onderzetters, of het oud hollandse zekering draaien, dan ben je gelijk respectloos bezig en speel je zaken op de man. DAT vind ik dus echt onzin.

Erger wordt het nog als mensen daar dan "pseudo psycho analyses" op los laten. om dat als wapen in de strijd voor "het grote gelijk" te gooien.
Ik zeg, sodemieter op! doe normaal, het is maar een forum FGS.  :D

- Mensen mogen hier verschillende meningen hebben
- ook mogen ze proberen andere te overtuigen d.m.v. inhoudelijke argumenten.
- dat sommige mensen zich dan wel eens op hun ePenis getrapt voelen is dan "collateral damage"
- kan je daar niet tegen, dan moet je hier niet komen. OF het nalaten je mening als waarheid ventileren zonder argumentatie.

de vrijheid is het kunnen bestaan van beide invalshoeken.

JBL PRX Power!

Audiofiel

#163
Vrijheid is ook af en toe je mond houden. Raphie, je hoeft niet te reageren in alle topics waar je het niet mee eens bent. Dat heeft gewoon invloed op de sfeer. Uiteraard geldt dit ook voor een hoop anderen. Een bekende Zuid-Afrikaanse spreuk luidt:

"As jy nie iets goeds van iemand kan sê nie, dan bly jy stil".
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

En een bekende nederlandse spreuk luidt: "Iedereen heeft recht op mijn mening". Vrijheid van meningsuiting heet dat. Een Groot Goed. Niet door een ander laten bepalen wat wel en niet gezegd mag worden.

morca

#165
Citaat van: Erik op oktober 15, 2010, 21:39:28
Zonder woorden
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=102862.msg1811069#msg1811069
ik vond die over depressie,s veel erger en botter
het vreemde vind ik het nieuwe topic daarover na een ban ga wat anders doen met je tijd
ik vind het gewoon een soort provocatie naar het forum en sfeer
beetje vreemd ik zou het niet toelaten

ik zeg wat hij zegt zeg maar ;)

Audiofiel

Citaat van: EJ op oktober 16, 2010, 12:01:12
En een bekende nederlandse spreuk luidt: "Iedereen heeft recht op mijn mening". Vrijheid van meningsuiting heet dat. Een Groot Goed. Niet door een ander laten bepalen wat wel en niet gezegd mag worden.

Sommigen maken daar helaas een dagtaak van door ongevraagd doorlopend commentaar op alles te geven. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Raphie

Citaat van: Audiofiel op oktober 16, 2010, 12:20:42
Sommigen maken daar helaas een dagtaak van door ongevraagd doorlopend commentaar op alles te geven. :-\
als je geen reacties wil moet je niet delen.
JBL PRX Power!

roland p

Citaat van: Audiofiel op oktober 16, 2010, 11:53:17"As jy nie iets goeds van iemand kan sê nie, dan bly jy stil".
Da's een goed streven. Maar als er ergens iets staat waar je 100% van overtuigt bent dat het niet waar is en je wil andere forumleden 'beschermen', wat moet je dan? Zo zijn er een hoop reviews te vinden over hdmi kabels waar de dure kabel vaak de betere is. Een nieuwe bezoeker denkt dan, die dure is beter en koopt een dure kabel terwijl hij met een goedkopere misschien net zo goed af was geweest... Aan de ene kant wil ik iemand z'n review niet verpesten en aan de andere kant moet een leek de juiste informatie krijgen... Ik kies er dan meestal voor niet te reageren.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

morca

totaal of topic maar ook ontopic om het weer eens over onze hobby te hebben ipv discuseren hoe de sfeer is of door wie dat komt

wie gaat er vandaag nog wat leuks doen op ht gebied
muziekje luisteren of filmpje kijken
ik heb ironman 1 en 2 nog niet gezien die ga ik vandaag kijken denk ik
heb sinds kort naast een gesloten sub ook een gepoorte voor de movies ;D
dus dat kijkt best wel lekker :music:

ik weet dat ie hier niet hoord mod,s en frank maar wil graag een klein signaal afgeven naar de leden zullen we het weer eens gewoon over onze hobby hebben

ik lees veel hier van oudere leden over het bijelkaar op visite gaan muziek luisteren en uitwisselen en spullen en ideeen echt gaan testen ipv een eindeloze discussie erover hier
lijkt mij een mooie tijd ik heb maar 1 makker die ook veel met muziek doet zou het best leuk vinden om eens wat meer audiovrienden te hebben of maken

jowi

Citaat van: Raphie op oktober 16, 2010, 12:27:28
als je geen reacties wil moet je niet delen.
Precies. Maar veel mensen zijn zo 'politiek correct' gebrainwashed dat het domweg niet bij ze opkomt dat er anderen zijn die zich niet automatisch bedienen van 'opbouwende kritiek' maar gewoon heel direct laten weten dat ze het ergens niet mee eens zijn, en dat is dan vaak even schrikken ja ;)

Raphie

#171
het probleem is dat bepaalde personen ALTIJD lopen te janken als de tendens even niet in hun straatje is
IEDEREEN moet doen waar hij gelukkig van wordt.
De een draait een zekering om, de ander brandt een kaarsje.... allemaal niks mis mee.
De discussie brandt pas los op het moment dat die "ervaring" het forum op wordt gesmeten als zijnde "the next big thing since slided bread"  stel je daar dan vraagtekens bij dan "loop je een topic te verzieken"

Op het moment dat iemand tenenkrommende zaken deelt? niks mis mee " whatever floats your boat" op het moment dat deze als absolute waarheid worden gepositioneerd en iedereen die er twijfels bij heeft wordt afgedaan als inferieur, geen echt audiofiel, iemand die het niet hoort of niet kan genieten? dan vraagt die persoon erom om op basis van inhoud aan de tand te worden gevoeld d.m.v. wat kritische vragen, of delen van objectieve informatie.

Ik speel het nooit op de persoon, de inhoud is altijd leidend, maar kan er niks aan doen dat zo'n persoon zich dan door voorschrijdend inzicht zichzelf op een gegeven moment belachelijk voelt.

JBL PRX Power!

neverywhere

Wat wel zou kunnen schelen is de mogelijkheid om je weer af te melden voor een topic...ooitheb ik eens iets gepost, een onsculdig commentaartje maar het is een langlopend topic geworden die elke keer weer vermeld wordt in de rubriek "reacties op jouw berichten".

En iedere keer weer wordt ik dus geconfronteerd met postjes die zo vol ongelofelijke onzin staan dat ik me er over opwind...en me moet inhouden niet te reageren.


I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

stone56

Over het algemeen vind ik de sfeer vrij goed. Slechts een enkeling probeert geraffineerd te provoceren. Helaas soms met succes. Ik heb een hekel aan dergelijke figuren. Ik wil aangesproken worden, zoals ik anderen aanspreek.

Om meteen bij een moderator aan te kloppen, gaat mij wat ver. Voor een groot deel geloof ik in zelfregulering, desnoods via pm of gewoon negeren. Iets dat me steeds gemakkelijker lukt.
It's only rock 'n roll (but I like it)

Zefanja

@ Morca: Ik heb sinds kort eindelijke de nieuwe cd van linkin park. Die ga ik vandaag even eens lekker op mijn gemak zitten luisteren  :smile:

Ontopic:
Ik denk dat er een aantal dingen fout gaan. Denk dat er vaak dingen fout gaan in de communicatie. Veel mensen hebben tegenwoordig een gebrek aan communicatieve vaardigheden.
Dat is geen uithaal naar andere maar een observatie vanuit het dagelijks leven.
Het normaal verwoorden van een mening of het normaal verwoorden van je ongenoegen is een kunst en vele verstaan de kunst volgens mij niet.
En ik denk dat er tegenwoordig ook weinig wederzijds respect is. En helaas zie je dat keer op keer terug komen, ook op het forum.
Ja je hebt de vrijheid om je mening te uiten en ja je hoeft het niet altijd eens te zijn met iemand, maar blijf op een respectvolle manier met elkaar praten.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |