Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

katwax

Citaat van: Contour op november 25, 2020, 19:44:43
Toch mooi om te zien dat 70 jaar oude buizentechniek zo'n klasse d wonderdoosje naar huis speelt...  :laugh:
Denk dat het een beetje kort door de bocht is, Huub is mogelijk nu nog aan het wennen aan de buizen en gaat straks mogelijk iets missen.
Ik sluit mij tevens aan bij Michel, denk de NAD combineren met een buis op de voorversterker nog beter kan aansluiten bij wat Huub zoekt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op november 25, 2020, 21:48:59
Denk dat het een beetje kort door de bocht is, Huub is mogelijk nu nog aan het wennen aan de buizen en gaat straks mogelijk iets missen.
Ik sluit mij tevens aan bij Michel, denk de NAD combineren met een buis op de voorversterker nog beter kan aansluiten bij wat Huub zoekt.
Heb je zelf zo'n setup gehad en op welke speaker?

Rob

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen


katwax

Citaat van: Rob_Dingen op november 26, 2020, 14:49:29
En de rest van de spullen, versterker en preamp?
Leben voorversterker en dual mono eindversterker op basis van NCore
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

vanzomereng

Citaat van: katwax op november 26, 2020, 14:53:39
Leben voorversterker en dual mono eindversterker op basis van NCore
Niet helemaal te vergelijken met HuubF en verder ook kwestie van smaak/voorkeuren.
Niettemin lijkt me een buizenpre + NCore/Purify-eindversterker zeker een configuratie, die het proberen waard is.

Hifi is net een gebraden kip, je kunt hem op duizenden manieren marineren/kruiden en de meeste combinaties
zijn nog verdraaid lekker ook.   Zolang je ook maar de kip blijft proeven  :laugh:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

r_flagg

Citaat van: VANZOMERENG op november 26, 2020, 15:26:06
Niet helemaal te vergelijken met HuubF en verder ook kwestie van smaak/voorkeuren.
Niettemin lijkt me een buizenpre + NCore/Purify-eindversterker zeker een configuratie, die het proberen waard is.

Huub,
Wij moeten toch echt snel een keer die kop koffie doen bij jou  :coffee:
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

katwax

Citaat van: VANZOMERENG op november 26, 2020, 15:26:06
Niet helemaal te vergelijken met HuubF en verder ook kwestie van smaak/voorkeuren.
Niettemin lijkt me een buizenpre + NCore/Purify-eindversterker zeker een configuratie, die het proberen waard is.

Hifi is net een gebraden kip, je kunt hem op duizenden manieren marineren/kruiden en de meeste combinaties
zijn nog verdraaid lekker ook.   Zolang je ook maar de kip blijft proeven  :laugh:
Ik gaf enkel antwoord op vraag van Rob, heb niet gezegd dat het te vergelijken is, denk dat die Leben pre nog niet warm genoeg zal zijn voor Huub.
Wat ik wel lees is dat Huub de "controle" van de NAD wel mist in met de buizenversterker die hij nu heeft, vandaar mijn opmerking combinatie maken.
Mijn smaak is weinig tot geen kleuring, laat de muziek maar horen zoals deze is opgenomen en indien aanwezig alle toeters en bellen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

HuubF

Inmiddels een roll back gedaan van de tubes: de KT120 zit er weer op in plaats van de EL34. Omdat de speakers een stuk naar voren zijn gehaald en een knopje verkeerd stond toch wel een serieus alternatief.

Leuk, dat tube rolling.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op november 26, 2020, 21:18:43
Inmiddels een roll back gedaan van de tubes: de KT120 zit er weer op in plaats van de EL34. Omdat de speakers een stuk naar voren zijn gehaald en een knopje verkeerd stond toch wel een serieus alternatief.

Leuk, dat tube rolling.  :worship:
Yep, houd je van de straat,
bij de weg.... heb je nog wel tijd genoeg voor bezoekjes in Gerrit's Muziekcafe
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97022.msg3413401#msg3413401
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

J o e p

Citaat van: HuubF op november 26, 2020, 21:18:43
Inmiddels een roll back gedaan van de tubes: de KT120 zit er weer op in plaats van de EL34. Omdat de speakers een stuk naar voren zijn gehaald en een knopje verkeerd stond toch wel een serieus alternatief.

Leuk, dat tube rolling.  :worship:

Beste, heb je het laag nog op de tubes? Of is het merkbaar minder?
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Ralf67

Tuberolling is zeker leuk.

Heb het zelf een paar keer gedaan met ecc88 buisjes in mijn Musical Fidelity voorversterker.

Er zijn best duidelijke verschillen waar te nemen.

HuubF

Citaat van: J o e p op november 26, 2020, 21:39:47
Beste, heb je het laag nog op de tubes? Of is het merkbaar minder?

De KT120 lijkt iets voller in het laag dan de EL34. Niet wollig. De KT120 lijkt ook meer details weer te geven. Ik zeg 'lijkt' omdat ik nog aan het vergelijken ben.

En alles met een buizengeluid dat me wel aanspreekt. Zal wel vervorming zijn maar het klinkt prima.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

vanzomereng

Citaat van: HuubF op november 26, 2020, 23:22:26
De KT120 lijkt iets voller in het laag dan de EL34. Niet wollig. De KT120 lijkt ook meer details weer te geven. Ik zeg 'lijkt' omdat ik nog aan het vergelijken ben.  En alles met een buizengeluid dat me wel aanspreekt. Zal wel vervorming zijn maar het klinkt prima.
Op hun website staat een filmpje en wat tekst over tube-rolling en de verschillen tussen EL34 en KT120.
De EL34 zou wat ronder/warmer klinken en de KT120 wat puntiger?
Betreft niet zo zeer een kwestie van kwaliteit maar meer van dosering/smaak en dus ook afhankelijk v/d aangesloten speakers.

Vraagje, heb je al enig verschil kunnen merken tussen 4 of 8Ohm aansluiting v/d speakers?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op november 26, 2020, 23:59:336
Op hun website staat een filmpje en wat tekst over tube-rolling en de verschillen tussen EL34 en KT120.
De EL34 zou wat ronder/warmer klinken en de KT120 wat puntiger?
Betreft niet zo zeer een kwestie van kwaliteit maar meer van dosering/smaak en dus ook afhankelijk v/d aangesloten speakers.

Vraagje, heb je al enig verschil kunnen merken tussen 4 of 8Ohm aansluiting v/d speakers?

Ja zojuist geprobeerd. Resultaat: knal, stilte en bij 1 buis rood lampje dus kapot.

Maar weer de EL34's er in dus. Op 4 ohm.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Oeps. Tijd om te stoppen met experimenteren en te beginnen met luisteren dus?  :sarcasm:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Contour


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Gelukkig, wel raar dat dit problemen gaf, hebben de dynaudio zo'n afwijkende impedantie? Of gewoon domme pech immers werkte eerst wel.

HuubF

Citaat van: HuubF op november 27, 2020, 10:24:11
Nee het werkt weer.  :worship:

Nu hoor ik ook het verschil (weer) tussen de 2 buizen. De EL34 legt de nadruk op het midden, met heus wel hoog en laag. De KT120 is meer de hifi-buis, de loudness variant zeg maar. Beide te doen, nu is de EL34 wel weer genieten want toch een beetje anders dan ik ben gewend.

Ik gebruik er ook een andere luidsprekerkabel bij. De Atlas Hyper 3.5 past wat meer bij de EL34's (want is wat helderder), de QED wat meer bij de KT120 (want haalt het middengebied op).

Maar de KT120's kunnen dus de prullenbak in.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Even een nieuw gematched quad bestellen en verder proberen maar.


Met vriendelijke groet,

Kermy

vanzomereng

HuubF

Volgens mij heeft jouw versterker een HT-pass through, wat m.i.z. betekent dat je PrimaLuna ook alleen als eindversterker kan fungeren  :unsure:
Weet niet zeker..... check ff,  dan heb je wellicht weer een extra optie om mee te experimenteren.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

HuubF

Citaat van: VANZOMERENG op november 27, 2020, 11:20:09
HuubF

Volgens mij heeft jouw versterker een HT-pass through, wat m.i.z. betekent dat je PrimaLuna ook alleen als eindversterker kan fungeren  :unsure:
Weet niet zeker..... check ff,  dan heb je wellicht weer een extra optie om mee te experimenteren.

Weet ik, maar ik vind het wel prettig dat ik geen voorversterker meer nodig heb.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour


HuubF

Citaat van: Contour op november 27, 2020, 11:29:03
Welk type voorversterker buisjes zit erin?

De huidige reservebuisjes zijn de originele Primaluna 12AU7.

Even opgezocht, die Genelex buisjes kosten 50 euro per stuk.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)