Compacte sub voor films

Gestart door rho, april 18, 2012, 16:40:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rho

Nu moet ik 'm nog aan het spelen krijgen ook. Ik ga een gebrugde NU3000DSP er op zetten. Da's serieus overkill, maar er zit een begrenzer op, dus met de nodige voorzichtigheid komt dat wel goed.
Ik zal de kabels moeten nog in de speakon connectoren en de DSP zal nog afgesteld worden.
Daarvoor moet ik eerst REW een beetje onder de knie krijgen.

En ik heb een nieuwe fan voor de amp gekocht. Er is al wat aan gewerkt door de vorige eigenaar, maar die fan is toch zeker niet echt top. Ik heb dus een extra stille Nexus gekocht. Ik ga een beetje spelen met weerstandjes om 'm dan nog iets trager te laten draaien.
Als alternatief heb ik nog een 92mm Nexus, die ik eventueel in een plexi vervanging van het deksel zou bouwen. Die zou nog trager kunnen draaien en die zuigt de warmte van vlak boven de vermogenstransistoren weg. Maar dat is enkel voor als de 80mm Nexus niet stil genoeg zou zijn.

morca

Citaat van: rho op december 13, 2012, 10:31:08
Het is hier even stil geweest, maar er is toch het één en ander gebeurd.
Namelijk dit:


Een bouwverslag kan je hier vinden:
http://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=16685
Wauw mooi ding man,welke driver heb je gebruikt?
Inuke erop zie ik,hoeveel liter inhoud .
Gepoort of gesloten?
Hoeveel liter inhoud ,en hoe dik mdf heb je gebruikt........en nog bracing.

Ja ja ik weet veel vragen,maar deze mooi sub ga ik met je goedvinden even toevoegen vanavond aan het DIY topic.

Leren meten en inregelen,je weet ons te vinden  ;)
Ik heb hier en Jeroen ook een Inuke,dus met wat metingen helpen we je een eind op weg.

rho

#102
Het is een CSS Trio12. Dat model is ondertussen uit productie. Dit zal een van de laatste exemplaren geweest zijn.
De SDX12 zal het gaan overnemen in het CSS gamma. En dat lijkt me zeker een hele leuke om ook nog eens ooiti ets mee te doen. :)

Ik heb de body van de kast uit 18mm MDF gemaakt. De bracing intern ook.
Het front is gemaakt uit 2 lagen 16mm MDF, dat ik nog had liggen.
Daarna alles bekleed met 2,5mm MDF, zodat er geen kopse kanten te zien zijn na het verven.

De kast is ongeveer 50L, gesloten. ('t Is iets meer, maar zo nauw komt het in dit geval niet)
Er zit redelijk wat sonofil in en achter en naast de woofer zit tandenschuim, om de reflecties van middentonen netjes te dempen.

Een meet-set heb ik nog uit de tijd dat ik mijn eigen speakers ontwierp. Het is wel al een hele tijd geleden dat ik nog metingen gedaan heb. Maar de basiskennis is er dus wel. Ik zal wel wat met REW moeten leren werken. Ik was enkele weken geleden als eens in de manuals beginnen lezen. Het lijkt mij wel handig in gebruik.
Het enige probleem is dat mijn meet-mic niet gekalibreerd is en ik geen geijkte dB-meter heb. Dan zal ik dus relatief moeten meten i.p.v. absoluut.  Het is iets minder nauwkeurig denk ik, maar zeker wel met bruikbare resultaten.

Citaat van: morca op december 13, 2012, 12:54:39
Ja ja ik weet veel vragen,maar deze mooi sub ga ik met je goedvinden even toevoegen vanavond aan het DIY topic.
Natuurlijk mag dat. :smile:

morca

Oh ja de trio ,dat wist ik.........
ps ik zal je even die verloop en die 12 cm fan mailen ,dan kan je echt zacht/stil draaien met die Inuke.
Ik had je dat nog berloofd maar dat ben ik vergeten......

rho

Ik was het zelf ook een beetje vergeten. :-[
De shop waar ik die Nexussen heb gekocht had het 120mm model niet. Anders had ik die ook besteld.
Nuja, als die 80mm al een goed resultaat geeft is een 120mm model ook wel ergens op te sporen.
Of de fan die jij gebruikt, da's dan ook een optie.

morca

#105
Ik heb dit op de achterkant gemonteeerd ,binnenwerk even eruit gefreest voor betere luchtstroom.
Het betreft de Artic F12 pro pwm,met Potmeter ertussen ,als je het frame wegknipt past ie exact om de grote koker,de kleine kant past exact op de Inuke.
Veloop bij de bouwmarkt,even zoeken soms:


foto van mijn Inuke


fluiterstil,pas was de fan uitgevallen,ik moet er nog een PWM regelaar op mont dan is dat over,
Maar de hele avond zonder fan en hij ging niet eens uit :D

PS ik bouw dit soort ventilatoren,en stond te kijken hoe goed die Fan toevallig op die verloop paste zonder mont frame.
En hoe mooi het schoepenwiel in die buis valt.......

rho

Da's al een stevige mod. Ik wil voorlopig de amp nog niet mechanisch bewerken. Ik overweeg nog steeds een andere aan te kopen/te bouwen.

De gele zit dus nog los en de pot zitten gewoon in lijn met de rooie?
Hoe groot heb je de pot gekozen? Mijn Nexus zou 150mA gebruiken, bij 12V. Als ik een pot van 100 Ohm zou kiezen kan ik de spanning tot de helft laten zakken. (bij benadering)
Als ik er een capje over zet krijgt ie bij opstarten toch ff een tik zodat ie wat makkelijker op gang komt.
Wat denk je van die plannen?

morca

Nou die pot lag over op me werk dus is niet de goeie  ;) maar het werkt.
Alleen opstarten moet ie een duwtje hebben,vandaar die pwm maar ik ben een beetje druk geweest.

Maareuh een condensator die hem een duwtje geeft,goedkoop,
of het werkt,eerst moet ie opladen.....daarna zou hij hem wel eens kunnen starten idd.
Goeie vraag voor het andere forum,mijn elektronica opleiding is niet zo goed dat ik je daar advies in durf te geven.
Maar vind het geen slecht idee,ook voor mij niet  ;)

rho

#108
Een condensator laat wisselstroom (veranderingen in de stroom) door en stopt gelijkstroom. Bij het opstarten gaat de spanning dus van 0 naar maximum. Dat is een steile flank in het signaal en die laat een condensator dus door (lage weerstand van de cap). Daarna (als de spanning gestabiliseerd is) loopt de weerstand op tot ie alles tegenhoudt.
Als je de cap dus over de potentiometer zet sluit je die bij opstarten kort en langzaamaan (ligt aan de waarde van de cap) neemt de potmeter de overhand als de weerstand van de cap toeneemt.

morca

Net zoiets als je hem in de auto over je amp,s hebt staan,alleen is dat wel DC spanning.

Duidelijk,je plan klinkt goed  imo :thumbs-up:

rho

#110
Nee, niet echt. Eerder zoals je een tweeter beschermt tegen te lage frequenties. Dan zet je ook een cap in serie met de tweeter. Die houdt lage frequenties tegen. DC is een hele lage frequentie.  Namelijk 0Hz. Maar omdat er hier een weerstand over je cap staat (de potentiometer) wordt DC wel door gelaten. Het ligt er maar aan hoe je potmeter is afgesteld, hoeveel dat er door gelaten wordt. Bij het opstarten verandert de stroom heel snel. Dat zijn een hoop hoge frequenties samen. Die laat de cap door, want die heeft een lege weerstand voor hoge frequenties. Die weerstand staat dus parallel aan die van de potmeter. Dat wil dus zeggen dat de weerstand van de potmeter en de cap samen erg laag is op dat moment. En dus alle spanning over de ventilator komt te staan. Later als de spanning stabiel is (DC) heeft de cap een heel erg hoge weerstand. Die weerstand staat nog altijd over de potentiometer. Nu is dus de potentiometer dominant en kan je dus rekenen met de weerstand waarop je hem hebt ingesteld. (ergens tussen 0 Ohm en zijn maximale waarde) En dus staat er een proportioneel deel van de spanning over de potmeter (met parallelle cap) en de ventilator. Als beiden een gelijke weerstand hebben (pot en fan) krijgen ze beiden de helft van de spanning.


Ik heb zelf ook een vraagje: Ik vind de aanduidingen op de achterkant van de versterker nogal onduidelijk. Ik wil de sub gebrugd aansluiten. Hoe doe ik dat?
Beide ingangen aansturen en de schakelaar op bridge zetten. Maar hoe sluit ik de luidspreker aan?
Ik zie als positieve klem 1+ en als negatieve 2+ op het tabelletje naast de speakon connectoren. Wil dat zeggen dat ik gewoon op kanaal A de rooie aan 1+ hang en de zwarte aan 2+ en kanaal B open laat? Of sluit ik op beide kanalen de rooie op 1+ en de zwarte op 2+ en knoop dan beide rooie en beide zwarten aan elkaar? (rooie = positieve klem, zwarte = negatieve klem)

Edit: zie italics
En ik heb ook gevonden hoe ik de Inuke moet bruggen. Blijkbaar staat op klem A zowel kanaal A(1) als B(2) en op klem B enkel kanaal B.


rho

Ik heb 'm net even getest. Enkele stukken uit U-571 en Dire Straits "Sultans of swing" beluisterd/bekeken.
De settings zijn gewoon een gokje. Puur om te zien wat er mogelijk is.
LP: 75Hz 24dB/LR
PEQ: +6dB/25Hz (om de afval in het laag van een gesloten kast wat te compenseren)

Euhm .... ik weet 't niet goed ... misschien dat ie snel te koop staat ... Dit is gewoon teveel!!!  :o  ;D
Ik heb de gain nu op 3 uur staan. Er gaat op een normaal geluidsniveau heel af en toe het onderste ledje branden naast de gain knoppen. Zo bij een ontploffing van een diepte-bom in U-571 b.v.
Dat is al betrekkelijk heftig.
Ik denk dat ik de gain nog een beetje mag terugschroeven. Dan heeft die amp helemaal niks meer te doen.

Hij gaat denk ik wel lekker diep.
Wat heel duidelijk is, is dat ie reserves genoeg heeft om eender wat aan te kunnen in mijn woonkamer.

Hij doet het dus en hij zal zeker aankunnen wat ik van het ding verlang.
Nu dus nog ooit tijd vinden om 'm mooi af te regelen.

wupsie

Even los van de techniek zou ik willen opmerken dat je voor een originele afwerking hebt gekozen, de foto's op het zelfbouwforum laten zien dat je er een waar pronkstuk van hebt gemaakt, petje af, is weer eens wat anders dan dat zwart :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Mooi dat je over hebt  ;)
En hij bevalt zo te lezen/horen ,toppie  :thumbs-up:

Heb je een meetset dan? Met rew is het gewoon een setting overzetten.
Ik doe het handmatig,maar Ejorne heeft ze Inuke aan de comp hangen.
Makkelijker de setting over zetten voor de PEQ,en schakelen tussen setting,s.
Maar hij heeft dan ook een tablet voor zijn muziek en film,dus pakt ie de dsp bediening mooi mee.

Met die boost level je het laag nog niet,je zou misschien beter eerst alleen vlakken kijken hoever je komt.

Maak bv eens een dip van 10 db op 50 hz met de PEQ ,en schuif die terwijl je luisterd van 30 tot 55 a 60hz heen en weer,dan zou je je roommode al kunnen horen misschien.Qual op 3 a 4.
Daarna kan je eventueel voor film een LS12 filter instellen,ik heb hem op 38 hz staan en dan plus 3.5 db.
Ligt even aan waar je roommode ligt.
Dat trek de Inuke net met mijn woofers.


morca

Citaat van: wupsie op december 13, 2012, 22:29:26
Even los van de techniek zou ik willen opmerken dat je voor een originele afwerking hebt gekozen, de foto's op het zelfbouwforum laten zien dat je er een waar pronkstuk van hebt gemaakt, petje af, is weer eens wat anders dan dat zwart :)
Hij en jij krijgen allebij een mooi plekje in het ZBA topic,deze en bad kitty zijn erg mooi.
Van het weekend is Tim klaar denk ik,ik ben druk  :D

rho

Citaat van: morca op december 13, 2012, 22:33:37
Je hebt bijna dezelfde speakers als mij zie ik, wat voor merk is dat?

Dat zijn uiteraard DIY speakers. :)
Het is een kit van Ari Acoustics. De HE Maxi Regal.

(Op de rest reageer ik later even.)


rho

Citaat van: wupsie op december 13, 2012, 22:29:26
Even los van de techniek zou ik willen opmerken dat je voor een originele afwerking hebt gekozen, de foto's op het zelfbouwforum laten zien dat je er een waar pronkstuk van hebt gemaakt, petje af, is weer eens wat anders dan dat zwart :)
Dank u wel.
Ik had ook echt zin om eens iets te doen dat je niet te vaak ziet en ook door de andere helft van het gezin als mooi wordt aanzien.

rho

Citaat van: morca op december 13, 2012, 22:30:12
Mooi dat je over hebt  ;)
En hij bevalt zo te lezen/horen ,toppie  :thumbs-up:
De eerste indrukken zijn positief. Echt veel kan ik nog niet zeggen, want hij moet nog inspelen. En als ik deze sub echt hard moet laten gaan doe ik dat best op een moment dat er voor de rest niemand in huis is. Hij gaat echt luid namelijk. Dus dat inspelen zal wel even duren.
Maar het is duidelijk dat ie genoeg reserves heeft om te doen waar ik 'm voor gebouwd heb.
Citaat van: morca op december 13, 2012, 22:30:12Heb je een meetset dan? Met rew is het gewoon een setting overzetten.
Ik doe het handmatig,maar Ejorne heeft ze Inuke aan de comp hangen.
Makkelijker de setting over zetten voor de PEQ,en schakelen tussen setting,s.
Maar hij heeft dan ook een tablet voor zijn muziek en film,dus pakt ie de dsp bediening mooi mee.
Ja een meetset is aanwezig. Ik heb een laptop, USB soundcard, microfoonversterker, Behringer meetmicrofoon en microfoonstandaard. Alles wat ik moet hebben dus.

Ik kan de Inuke aan de laptop hangen tijdens het meten. Dat is dus een voordeel. Maar ik ken REW nog niet, dus dat moet ik nog uitzoeken. Ik heb een klein beetje de basis van REW gelezen en het lijkt me wel een handig stukje software.
Citaat van: morca op december 13, 2012, 22:30:12Met die boost level je het laag nog niet,je zou misschien beter eerst alleen vlakken kijken hoever je komt.

Maak bv eens een dip van 10 db op 50 hz met de PEQ ,en schuif die terwijl je luisterd van 30 tot 55 a 60hz heen en weer,dan zou je je roommode al kunnen horen misschien.Qual op 3 a 4.
Daarna kan je eventueel voor film een LS12 filter instellen,ik heb hem op 38 hz staan en dan plus 3.5 db.
Ligt even aan waar je roommode ligt.
Dat trek de Inuke net met mijn woofers.
Ik zit op een heel vervelende plaats in de ruimte. Da's jammer want ik zit net in een dip in het laag.
Ik ga met het echte afstellen wachten tot ik het idee heb dat de sub wat los is gespeeld. Bij een woofer van dit formaat kunnen de parameters nog wel eens een stuk in de juiste richting verschuiven als ie wat los kan wapperen.

rho

Mijn virus-scanner zegt dat er een trojan virus zit in de firm-ware update van de Inuke. Iemand dat al gemerkt?

morca

ah kijk je bent er al klaarvoor,ik zou hem vast inmeten,want dan krijgt hij ook meer 20 hz te verduren denk ik.
En dan speelt ie globaal sneller in,omdat hij al moet maxen op 20 hz in balans met de rest,en dan later nameten.

Wel een bruute sub hoor.
PM me  de inhoud
Dikte mdf,complimenten op de bracing je bent een vakman,dat ga ik even bijvermelden  :)
Kosten vd driver en het RMS vermogen,hoef ik niet te googlen want jij weet hem zo denk ik  ;)
De amp ken ik,en de kosten ook.
Kosten afwerking plus kist,of de totale kosten....mag ook.

Plaats ik je vanavond even,als Wups dat even de spec,s van Badkitty mailt doe ik die ook meteen even.

morca

Citaat van: rho op december 14, 2012, 10:14:50
Mijn virus-scanner zegt dat er een trojan virus zit in de firm-ware update van de Inuke. Iemand dat al gemerkt?
Mail Ejorne even anders,ik heb hem niet aan de comp hangen

rho

Echt veel tijd heb ik vandaag niet hoor.
Ik kon gewoon niet wachten om die DSP even te proberen. :)

Als het lukt zal ik morgen de verdere info even bij elkaar zoeken.

Ik vind die software van Behringer wel verwarrend. Je hebt weinig benul van welke setting nu juist in je amp zit. Je ziet wel wat je op je scherm doet, maar hebt geen bevestiging dat je het ook in je amp hebt geladen.

Straks Ejorn eens contacteren voor wat verdere info. (nu gaan we shoppen voor de vriendin haar verjaardag en straks een rustig feestje  :pompom:)