Bouwplannen voor een nieuwe 18'' Subwoofer.

Gestart door Ginger666, maart 20, 2012, 21:22:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ginger666

Hallo mensen vandaag mn eerste keer op dit forum, moet jullie nog leren kennen. ik vermeen altijd ander forum andere mensen.

In iedergeval ik ben van plan om een gesloten kast te gaan bouwen, ik gebruik hem het meest voor muziek maar ook zeker voor films en games. dit is mijn oeroude sub

Ik wou gaan voor de 18G550 Beyma of RCF LF18G400 daarbij werd mij wel verteld dat het geen echt sub maar meer mid woofers zijn

18G550 http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fprofesional.beyma.com%2Fpdf%2F18G550E.pdf&ei=bORoT921HpGZOtygxY8K&usg=AFQjCNF-HsOHR4Abh_6wjGEn2YopAeUFeA

RCF LF18G400 http://www.rcf.it/c/document_library/get_file?p_l_id=251789&folderId=22488&name=DLFE-2217.pdf

Het ontwerp is gebaseerd op de Paradigm Servo F 15.
Uiteraad weet ik wel dat ik er een bijpassende maat en versterker voor nodig heb, maar ik wil eigenlijk alleen het uiterlijk als referentie gebruiken.
15Hz of lager halen is mijn doel, ik weet niet op je met een bepaalde kast onder de FR kan dan aangegeven bij de driver specs.

morca

Welkom op het forum

De spec,s die die je nu afleest zeggen niet veel over de inroom gain,die je sub zal geven.
Je zal ook het beste met dsp en metingen werken om die 15 hz te halen,daar zie ik niet zo,n probleem in.
Ik zelf doe het met 2 aparte kisten met JL,s,1 grote is ook een goeie optie.
Weet ook niet percies wat je kwijt wilt,maar andere leuke optie,s CCS sdx 15 ,TC sound,s maakt ook erg goeie unit,s.
Ook een beetje afhankelijk of je al een amp hebt,de unit moet daar beter wel een beetje bijpassen.

De Beyma ken ik niet zo goed,maar een paar leden hebben hier best heftige sub,s van,misschien dat die even bijspringen zo.
Van 1 lid weet ik dat ie aardig laag komt met een 18 Beyma,maar ik weet niet welke.



Walter_PPK

Mooie woofers die Beyma en RCF maar dat is meer geschikt voor in de PA wereld. Die woofers zijn eerder ontworpen om het 60 - 150hz gebied de meeste output te genereren. Wanneer je hiermee een sub bouwt voor thuis zal dat zeker mooie resultaten opleveren. Dit zijn wel geen goedkope woofers. +/-300 euro nieuw. Voor dat geld kun je ook twee Exodus audio tempest subs bouwen in een relatief kleine kast en die rechttrekken met een peq. Dat gaat relaxter klinken en meer output geven rond de 20-30hz.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

skyfox

Alleen worden Exodus Audio woofers niet meer gemaakt... Als je een winkel weet die ze op voorraad heeft dan hoor ik het graag!
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Ginger666

Goeie dag mensen, leuk om te zien dat er zoveel (bruikbare) reacties zijn binnen gekomen, en ben ook wel van mening dat beyma/RCF hem niet gaat worden.
Aan de andere kant ben ik ook niet van plan om een woofer van $900 te gaan kopen. sowieso wil ik hem in nederland bestellen, hou zelf niet zo van het uit america laten komen. hoop dat er nog leuke alternatiefen zijn, want 60Hz is echt niet laag genoeg edit vraag ik me wel af of dat ook geld voor een 300L kast, maar dat terzijde.

morca

1000 euro voor alleen de sub is teveel bedoel je toch,kan ik me best voorstellen,bij die TC moet bv een amp van 2000 watt rms,die kosten veel centen.

1x CCS SDX 15 met een Inuke 3000 bv,moet je alleen wachten tot de nieuwe sdxen en komen.800 euro samen ong.(1 x 1000 watt RMS)
2x JL audio 13W3V3-4 samen in een kist of 2 kisten ook op een Inuke.900 euro samen ong.(2x 600 watt RMS)
JL audio link ik je wel een mooie deal voor als je dat wilt.

Wat verwacht je,wat is je doel,heb je een bepaald vermogen wat je perse wilt of niet onder wilt.

het halen van 15 hz of lager ligt ook aan je kamer en plaatsing,en de goeie afstelling/metingen maken.
Ikzelf wilde het zo bruut halen dat ik er een bandpass voor heb gebouwd ,14a 15 hz tot 40 ong is echt beestachtig hard, mooi en strak en zeer snel spelend hier.

Ginger666

Citaat van: morca op maart 21, 2012, 17:33:30
1000 euro voor alleen de sub is teveel bedoel je toch,kan ik me best voorstellen,bij die TC moet bv een amp van 2000 watt rms,die kosten veel centen.

1x CCS SDX 15 met een Inuke 3000 bv,moet je alleen wachten tot de nieuwe sdxen en komen.800 euro samen ong.(1 x 1000 watt RMS)
2x JL audio 13W3V3-4 samen in een kist of 2 kisten ook op een Inuke.900 euro samen ong.(2x 600 watt RMS)
JL audio link ik je wel een mooie deal voor als je dat wilt.

Wat verwacht je,wat is je doel,heb je een bepaald vermogen wat je perse wilt of niet onder wilt.

het halen van 15 hz of lager ligt ook aan je kamer en plaatsing,en de goeie afstelling/metingen maken.
Ikzelf wilde het zo bruut halen dat ik er een bandpass voor heb gebouwd ,14a 15 hz tot 40 ong is echt beestachtig hard, mooi en strak en zeer snel spelend hier.
$1000 voor 1 speaker vind ik teveel... bestellen van america vind ik dan wel erger., Ik ben niet echt voor een beaald vermogen had altijd het vermoeden dat de hoeveelheid watt niks zegt over hoeveel geluid hij produceert. En mijn doel is om een max 200/350L gesloten kast te bouwen, voor het monitore van lagen FQ, maar ppk het bekijken van films en zlig genieten van jazz muziek zonder dat er rare of lelijke tonen bij komen. en niks aan informatie verloren laten gaan,


Martijn M

Met een beyma g550 kun je wel degelijk een goede sub voor in huis bouwen. Het ligt een beetje aan je doelstellingen.
Dutch & Dutch


Martijn M

15 hertz is ontzettend laag en het heeft m.i. niet heel veel zin om daar op te mikken. Dieper dan 20 hz voegt eigenlijk niets toe, maar kost wel headroom. Een grote PA woofer is heel geschikt om een 'muzikale' sub mee te maken. Een grote woofer slaat voor een zelfde output minder uit dan een kleinere, waardoor hij minder vervormt en dus schoner klinkt. Een Beyma 18G550 doet 't uitstekend in een kastje van pak 'm beet 65 liter en met wat actieve correctie. Een dergelijke woofer kan bovendien zeer veel vermogen verwerken zonder dat compressie optreedt.

Als je 15 hz met significante power wilt kunnen weergeven, moet je veel lucht in beweging zetten. Dat betekent grote woofers (meervoud!), veel vermogen en grote kasten. Mijns inziens is dat overkill, maar het kan.
Dutch & Dutch

morca

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 12:51:00
15 hertz is ontzettend laag en het heeft m.i. niet heel veel zin om daar op te mikken. Dieper dan 20 hz voegt eigenlijk niets toe, maar kost wel headroom. Een grote PA woofer is heel geschikt om een 'muzikale' sub mee te maken. Een grote woofer slaat voor een zelfde output minder uit dan een kleinere, waardoor hij minder vervormt en dus schoner klinkt. Een Beyma 18G550 doet 't uitstekend in een kastje van pak 'm beet 65 liter en met wat actieve correctie. Een dergelijke woofer kan bovendien zeer veel vermogen verwerken zonder dat compressie optreedt.

Als je 15 hz met significante power wilt kunnen weergeven, moet je veel lucht in beweging zetten. Dat betekent grote woofers (meervoud!), veel vermogen en grote kasten. Mijns inziens is dat overkill, maar het kan.
Ik heb kleine kasten en haal met een makkie 15 hz,dus dat klopt niet keyser,maar wij zijn het wel vaker niet helemaal eens over sub,s  :D

Dieper dan 20 hz niks toevoegt  :nowink: helemaal mis ,dat is jouw smaak,jammer genoeg verkondig je die vaak als waarheid.

Waarom worden er nog SVS sub,s verkocht dan als dat ultra onder de 20 niks uitmaakt.
Beter gezegd sinds kort weer verkocht en ze gaan als broodjes omdat een boel leden die 10 tot 20 toch wel lekker vinden.
Ja het zit wel in bepaalde muziek ,en veel film,s ,dat zal ik bij voorbaad vast uitzeggen  ;)

Martijn M


Je hebt helemaal gelijk: wij zijn het inderdaad wel vaker niet eens  ;D  ;).

Hoewel infrasonisch geluid niet gehoord kan worden, kan het bij een voldoende hoog geluidsniveau wel worden waargenomen. Daarom ben ik bereid mijn eerdere uitspraak iets te nuanceren: infrasonische laag kan zinvol zijn, maar omdat het extreme eisen stelt aan de subwoofers zou ik het niet gauw adviseren.

Het is inderdaad niet moeilijk om een vlakke frequentiekarakteristiek tot 10 hz te krijgen; daar heb je slechts een equalizer voor nodig. Dat is echter niet wat ik bestrijd. Om infrasonische frequenties waarneembaar luid te kunnen weergeven moet enorm veel lucht in beweging gezet worden. In veel HT's vormen de subs de dynamische beperking van het geluidssysteem, zelfs met een highpass-filter net onder 20 hertz. Realiseer je dat voor een gelijke output de woofer bij 15 hertz bijna twee keer zo ver moeten uitslaan als bij 20 hertz en bij 10 hertz zelfs vier keer!

Eén 18" gesloten sub in een gemiddelde huiskamer gaat het moeilijk krijgen om infrasonisch laag op zinvolle wijze weer te geven. Misschien als een infrasonische room-mode wordt aangesproken en de luisteraar in een drukmaximum zit.
Dutch & Dutch

Timvg

Persoonlijk vind ik het zinvol dat een sub zo diep mogelijk gaat, soms zit er gewoon erg weinig informatie in films boven de, laten we zeggen 25hz, maar barst het daaronder van de info.. Als je sub dan 'maar' tot 20hz gaat mis je natuurlijk wel een groot stuk.

Timvg

Ik denk dat voor ginger een LLT subwoofer het beste zou zijn. Deze geeft het meeste bang for the buck.

LLT uitleg: http://www.hometheatershack.com/forums/diy-subwoofers-general-discussion/1820-llt-explained.html

morca

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 15:47:20
Je hebt helemaal gelijk: wij zijn het inderdaad wel vaker niet eens  ;D  ;).

Hoewel infrasonisch geluid niet gehoord kan worden, kan het bij een voldoende hoog geluidsniveau wel worden waargenomen. Daarom ben ik bereid mijn eerdere uitspraak iets te nuanceren: infrasonische laag kan zinvol zijn, maar omdat het extreme eisen stelt aan de subwoofers zou ik het niet gauw adviseren.

Het is inderdaad niet moeilijk om een vlakke frequentiekarakteristiek tot 10 hz te krijgen; daar heb je slechts een equalizer voor nodig. Dat is echter niet wat ik bestrijd. Om infrasonische frequenties waarneembaar luid te kunnen weergeven moet enorm veel lucht in beweging gezet worden. In veel HT's vormen de subs de dynamische beperking van het geluidssysteem, zelfs met een highpass-filter net onder 20 hertz. Realiseer je dat voor een gelijke output de woofer bij 15 hertz bijna twee keer zo ver moeten uitslaan als bij 20 hertz en bij 10 hertz zelfs vier keer!

Eén 18" gesloten sub in een gemiddelde huiskamer gaat het moeilijk krijgen om infrasonisch laag op zinvolle wijze weer te geven. Misschien als een infrasonische room-mode wordt aangesproken en de luisteraar in een drukmaximum zit.

We begrijpen elkaar gelukkig wel goed  ;)
Boel wat je nou zegt ben ik het wel mee eens,ik zie bv ook best dat me woofers meer gaan maxen hoe lager het word,dat moet je idd wel even netje,s afstellen.
Anders krijg je het door jouw aangehaalde probleem,zeer veel Xmax  onder de 20hz,en teveel is niet zo goed voor je woofer  :D
Het was me bij film in de bandpass al eens opgevallen met een paar extreme film,tegenwoordig kijk ik maar niet eens meer door het glaasje heen.
Ik weet nu wat hij kan,en moet idd 20 hz niet 1 db boosten anders  :blink: als er zo,n stukje langs komt.


morca

Citaat van: Timvg op maart 22, 2012, 18:07:37
Persoonlijk vind ik het zinvol dat een sub zo diep mogelijk gaat, soms zit er gewoon erg weinig informatie in films boven de, laten we zeggen 25hz, maar barst het daaronder van de info.. Als je sub dan 'maar' tot 20hz gaat mis je natuurlijk wel een groot stuk.
het huis barst idd af en toe vd de info onder die 20 a 25 hz  :popcorn: film kijken is lekkrs  :D

Walter_PPK

Ik wou net zeggen als je denkt dat het deel onder de 25hz niks toevoegd dan moet je eens gaan luisteren naar een film met veel infrainfo op een set die het kan weergeven op redelijk niveau. 1x 18" in een gesloten kist kan makkelijk tot 15hz op redelijk niveau mits goed geplaatst en afgesteld weergeven. Maar dan hebben we het niet over de beyma/rcf pa woofer. Op mp staan een paar FI BTL subs voor een prikkie (relatief dan) Er is wel nog wat recone werk aan. Stel dat je met 1 zo'n woofer een sub bouwt met voldoende vermogen dan kan je met gemak 15hz op referentie redelijk niveau halen. Ik denk zelfs dat deze woofers zeer dicht in de buurt komen van de TC sound ultra serie.  Een Ascendant audio Havoc 15"waar ik laatst een sub mee heb gebouwd staat er ook op. Zeer mooie woofer die enorme potentie heeft.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Timvg

Citaat van: Walter_PPK op maart 22, 2012, 18:28:50
Ik wou net zeggen als je denk dat het deel onder de 25hz niks toevoegd dan moet je eens gaan luisteren naar een film met veel infrainfo op een set die het kan weergeven op redelijk niveau. 1x 18" in een gesloten kist kan makkelijk tot 15hz op redelijk niveau mits goed geplaatst en afgesteld weergeven. Maar dan hebben we het niet over de beyma/rcf pa woofer. Op mp staan een paar FI BTL subs voor een prikkie (relatief dan) Er is wel nog wat recone werk aan. Stel dat je met 1 zo'n woofer een sub bouwt met voldoende vermogen dan kan je met gemak 15hz op referentieniveau halen. Ik denk zelfs dat deze woofers zeer dicht in de buurt komen van de TC sound ultra serie.  Een Ascendant audio Havoc 15"waar ik laatst een sub mee heb gebouwd staat er ook op. Zeer mooie woofer die enorme potentie heeft.

4x 18" IB  :worship:  +110db op 10hz?


Martijn M

Het valt me op dat jullie wel heel makkelijk doen over het belang van geluid onder 20 hertz. Wie van jullie heeft wel 's naar een 20 hz sinus geluisterd? Dat is echt ontstellend laag! De vier 18" drivers van Walter kunnen ongetwijfeld een flinke massage geven. Een dergelijke setup voldoet prima aan wat ik hier beschrijf:

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 12:51:00Als je 15 hz met significante power wilt kunnen weergeven, moet je veel lucht in beweging zetten. Dat betekent grote woofers (meervoud!), veel vermogen en grote kasten. Mijns inziens is dat overkill, maar het kan.

In het geval je één huiskamervriendelijke sub hebt (zeg een gesloten BK met 12" XLS), kun je het vergeten. Dan mag je blij zijn met 20 hz op flink niveau. Bij mijn setup heb ik ondanks een totale Vd van bijna zes liter de highpass op 18 hertz wel nodig. En dan wordt mijn set niet eens gebruikt voor film :nowink: .
Dutch & Dutch

morca

Citaat van: keyser op maart 22, 2012, 19:34:49
Het valt me op dat jullie wel heel makkelijk doen over het belang van geluid onder 20 hertz. Wie van jullie heeft wel 's naar een 20 hz sinus geluisterd? Dat is echt ontstellend laag! De vier 18" drivers van Walter kunnen ongetwijfeld een flinke massage geven. Een dergelijke setup voldoet prima aan wat ik hier beschrijf:

In het geval je één huiskamervriendelijke sub hebt (zeg een gesloten BK met 12" XLS), kun je het vergeten. Dan mag je blij zijn met 20 hz op flink niveau. Bij mijn setup heb ik ondanks een totale Vd van bijna zes liter de highpass op 18 hertz wel nodig. En dan wordt mijn set niet eens gebruikt voor film :nowink: .
Ik heb geluisterd naar een sinus ja,ik wil ook ontstellend laag ,
en idd het lukt best makkelijk nu  :D
ieder zijn eigen manier  ;)

Walter_PPK

Een 20hz sinustesttoon op niveau van 110db is leuk maar hou je niet lang vol en het is slecht voor de gezondheid van je oren en huis. Maar iedereen die hier serieus bezig is met z'n hobby en die ook al veel soorten en maten laag hebben gehoord danwel op een festival of in een goeie bios of thuis kent het belang van allesomvattend laag tijdens een film. De truuk in deze om dit te verkrijgen, in een jasje dat geaccepteerd wordt door enerzijds de portemonnee en anderzijds de metgezel, is de oplossing te aansluiten aan de verwachting. Als je dat niet doet is het teleurstellend vrees ik. Dus nogmaals de ingredienten:

- 200 liter behuizing (is groot (60x60x60) maar levert het voordeel op om het laag 'gratis' wat verder door te laten lopen.)
- Budget EUR ??,?? )voor het doel hieronder zou ik ongeveer 1200 euro reserveren.)
- 15hz 105db op de luisterplek ) (is iets te extreem lijkt me, maar haalbaar met 2x Fi BTL's in 200 liter 2kw versterking)

Bestellen op de Amerikaanse/Canadese markt is erg lucratief hoor met de lage dollarkoersen. Zou je dat echt niet overwegen? Ik heb mijn units uit Canada laten komen ging zonder een centje pijn. Ik zou daar niet te snel van terugschrikken. Ik wil je best een e-mail adres geven van de eigenaar van Mach-5: De IXL18.2.2 of de UXL18 zijn zeer serieuze woofers. Ik heb de prijs voor een IXL15 wel eens opgevraagd dat was omgerekend 150 euro incl. verzenden. De 18" versie zal +/-200 euro zijn denk ik. Met 2 IXL18.2.2's in 1 kist van 200 liter haal je 107db op 15hz in theorie.

Keyser je zegt dat je een totale Vd van 6 liter hebt?? En dan noem je mij extreem ;D. De MJ18's zijn alle vier samen goed voor een Vd van 5 liter.

Timvg 110db op 10hz gaat niet lukken er zit een highpass op 15hz tussen. In theorie zou de set 102db@10hz halen en  114db@20hz. Let wel op dat al deze berekeningen in winisd of ander prog. exclusief roomgain zijn.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer