DIY dayton audio reference 12 inch /hypex DS 2.0 project.

Gestart door wupsie, februari 14, 2012, 13:41:18

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Former member 78


Leon

Citaat van: wupsie op april  9, 2012, 16:53:59Fase hek op 180 graden gezet :)

Dat stemt overeen met je opstelling.  Tweede sub kruislings er tegenover ? Dan gaan bepaalde golven elkaar tegenkomen (en opheffen).
Slimste is een subje te lenen om eens het één en ander uit te proberen.
Groetjes Leonneke

morca

Citaat van: wupsie op april  9, 2012, 16:57:10
Even een toelichting:
De sub staat links naast de bank.
Heb met de fase gespeeld tot het in mijn oren goed klonk, was rond de 180 graden.
Zou het werken om diagonaal tegenover deze sub een tweede sub te plaatsen???
Dus rechts naast de tv???

De sub staat nu trouwens in onze slaap/filmkamer.
Daar klinkt ie anders dan in de woonkamer, meer kick als het ware :)
Ik ben links naast de eerste hoge kast naast het tv/audio meubel begonnen met schuiven trouwens.
Waar hij nu staat hoorde ik geen staande golven, das goed toch??
Zo te horen heb je er idd over nagedacht,en al goed geluisterd  ;)
2e sub erbij,nog een dayton  :D plaatsing daarvan het beste door testen te bepalen denk ik.

wupsie

Citaat van: ArjanR1 op april  9, 2012, 17:04:40
Vind die tekening wel erg mooi ;D

Moet je mijn werktekeningen zien: daar snapt niemand nooit een bal van  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Verder nog tips sub lovers??? :D
Zit vol plannen, ben bang dat de rem er even op moet  :clapping:
Wil zoveel mogenlijk zonder apparatuur de sub goed hebben spelen, en volgens mij ben ik redelijk op de goede weg.
Maar...meten is weten, en nu kieteld dat gegeven mij enorm :)
Wat zou een meetset inclusief software en benodigde toebehoren bij benadering kosten?
Voor dat er uitgaven worden gedaan boven de 100 euro, moet er eerst een ander bed gekocht worden, en, moet er nog een nieuw audio meubel in elkaar geflikkert worden.
Dan zijn we weer een paar weekjes verder, en moek mn hypex DS 4.0 betalen  :inlove:
Maar even wat minder suiker in het volgende bakske senseo  :hehe:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Of minder aan de senseo  :coffee:
Tja meten en eventueel met een dsp werken aan de hand van die metingen.
Ik vind het persoonlijk erg leerzaam ,en het even in beeld brengen,wat gaat er goed of wat fout.
Of wat bv de beste plaatsing is ,voor een 2e sub is meten wel erg makkelijk/bijna een verijste om het echt correct te doen.

wupsie

 :coffee: Bierdrinken op een terras is zooo 2011  :coffee:
Vandaar dat ik weer thuis ben, en de bad kitty Mark1 heb open geschroefd :)
Het achter paneel is nu voorzien van pritex, en verder heb ik de sub opgevuld met sonofil, veur ongeveer 60 Liters.
Eerste indruk: klinkt anders, muziekaler, ga zeker nog met de vulling experimenteren.
Het lijkt "schoner "te klinken, maar dit is natuurlijk subjectief.
Mis nu wel iets, maar dat kan ook komen doordat ik nu te analitisch luister ???
Vanavond maar even een filmpje kijken met veul laag, in de kamert, want het meisje is weg  :headbanging:
Het wordt nu echt tijd voor een meetset met alle toeters en bellen, want aan al dat subjectieve geluiter heb je natuurlijk niets, voor je het weet blijf je subs bouwen om dat het iets strakker, voller, schoner, lager, en beter moet  :D

First things first: deze week eerst het tv meubel afbouwen, en hopen dat de spullen voor bad kitty mark 2 binnen komen :pompom:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Leon

Citaat van: wupsie op april 30, 2012, 17:07:56Het lijkt "schoner "te klinken, maar dit is natuurlijk subjectief.

Goed om het te proberen. Je mag gerust stellen dat het een 'objectieve' waarneming is. Het geluid veranderd door deze aanpassingen. Op zich is het niet zo vreemd dat je nu 'denkt' iets te missen. Maar draai het eens om. Dat was je nu mist, hoorde dat er eigenlijk wel te zijn ?  ;)
Groetjes Leonneke

wupsie

Citaat van: Leon op april 30, 2012, 17:20:06
Goed om het te proberen. Je mag gerust stellen dat het een 'objectieve' waarneming is. Het geluid veranderd door deze aanpassingen. Op zich is het niet zo vreemd dat je nu 'denkt' iets te missen. Maar draai het eens om. Dat was je nu mist, hoorde dat er eigenlijk wel te zijn ?  ;)

Precies Leon, zit nu een poosje muziek te luisteren, en das wel pleasing to the ears  :)
Zoals al eerder gesteld: vind het nu muziekaler klinken.

Een meetset staat nu boven aan mn wensen lijstje, ook omdat de beleving van geluid iedere dag anders is, met een meetset kun je een referentie creeren.

Edit: het vervangen van de Hypex DS 2.0 door een 4.0 kan natuurlijk ook nog voor verandering zorgen.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Mannen; jullie input betreffende een netelige kwestie is zeer gewenst.

Ben vandaag thuis gekomen, en heb een indiana jones , de bladiebla skull gekeken.
Nu zit er aan het begin van deze film een mooie THX demo.
Nu valt mij aan deze demo 1 ding direct op: hij is echt EEN STUK LUIDER dan de rest van de film.
De demo liet mijn Dayton Audio driver tot zijn Xmax uitslaan, hoorde de speol tikken.
De versterker stond wel luid: op -7 dB.
De demo bevat een aantal passages met volgens mij freq op of rond de 20Hz, de conus maakte heftige uitslagen, soms zo langzaam dat het met het oog waarneembaar was.
Nu is mijn vraag: de hypex DS 2.0 heb een subsonic filter zo rond de 14Hz geloof ik.
Staat deze standaard aan, om moet deze middels een jumper geactiveerd worden??
Aangezien er nog met de sonofill vulling geexperimenteerd moest worden, heb ik de helft er uit gehaald.
Gevolg: ik kan 6 dB luider spelen.
Harder durf ik niet te gaan, heb geen zin om de Dayton op te branden.
Wist niet dat vulling zoveel invloed kon hebben op de maximaal te spelen geluidsterkte,, of interpreteer ik e.e.a. verkeerd?
Na het verwijderen van de helft van de vulling is het geluid niet veranderd trouwens, speelt nog steeds mooi schoon en strak :)
Had wel een andere verwachting t.a.v. spelen op hoge volumes, .......maar...bij het kijken van film is het spelen op oorlogssterkte weer geen probleem.

Ik hoor graag van jullie!!!!
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: wupsie op mei  2, 2012, 12:52:45
Mannen; jullie input betreffende een netelige kwestie is zeer gewenst.

Ben vandaag thuis gekomen, en heb een indiana jones , de bladiebla skull gekeken.
Nu zit er aan het begin van deze film een mooie THX demo.
Nu valt mij aan deze demo 1 ding direct op: hij is echt EEN STUK LUIDER dan de rest van de film.
De demo liet mijn Dayton Audio driver tot zijn Xmax uitslaan, hoorde de speol tikken.
De versterker stond wel luid: op -7 dB.
De demo bevat een aantal passages met volgens mij freq op of rond de 20Hz, de conus maakte heftige uitslagen, soms zo langzaam dat het met het oog waarneembaar was.
Nu is mijn vraag: de hypex DS 2.0 heb een subsonic filter zo rond de 14Hz geloof ik.
Staat deze standaard aan, om moet deze middels een jumper geactiveerd worden??
Aangezien er nog met de sonofill vulling geexperimenteerd moest worden, heb ik de helft er uit gehaald.
Gevolg: ik kan 6 dB luider spelen.
Harder durf ik niet te gaan, heb geen zin om de Dayton op te branden.
Wist niet dat vulling zoveel invloed kon hebben op de maximaal te spelen geluidsterkte,, of interpreteer ik e.e.a. verkeerd?
Na het verwijderen van de helft van de vulling is het geluid niet veranderd trouwens, speelt nog steeds mooi schoon en strak :)
Had wel een andere verwachting t.a.v. spelen op hoge volumes, .......maar...bij het kijken van film is het spelen op oorlogssterkte weer geen probleem.

Ik hoor graag van jullie!!!!
Ik ken je probleem niet ,met dsp kan ik me voorstellen dat het laag veel Xmaxt.
Ik vermoed dat je een bult hebt ,en je die glad moet dspen,op die bult clipt bij misschien tegen zijn max belasting/Xmax aan vermoed ik.

Of die vulling uitmaakt,test het.... ik werk zonder en heb dat probleem nooit

Timvg

Ik zou het gek vinden moest je met de 2.0 de dayton in een gesloten kistje tot xmax krijgen... Ik dacht ook aan clippen (klinkt bijna hetzelfde als een driver die over z'n xmax gaat) .. Maar dat strookt niet echt met je resultaat van de vulling eruit halen..

wupsie

Citaat van: morca op mei  2, 2012, 12:56:03
Ik ken je probleem niet ,met dsp kan ik me voorstellen dat het laag veel Xmaxt.
Ik vermoed dat je een bult hebt ,en je die glad moet dspen,op die bult clipt bij misschien tegen zijn max belasting/Xmax aan vermoed ik.

Of die vulling uitmaakt,test het.... ik werk zonder en heb dat probleem nooit


Prio 1: meetgear en dsp gear :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Citaat van: Timvg op mei  2, 2012, 13:08:17
Ik zou het gek vinden moest je met de 2.0 de dayton in een gesloten kistje tot xmax krijgen... Ik dacht ook aan clippen (klinkt bijna hetzelfde als een driver die over z'n xmax gaat) .. Maar dat strookt niet echt met je resultaat van de vulling eruit halen..

Ok, maar zoals ik al aangaf: de thx demo is een stuk luider dan het filmgeluid, en bij het kijken van de film kan ik wel op oorlogssterkte spelen.

We gaan het meemaken: deze week komt als het goed is mijn Hypex ds4-0, die er maar eens aan hangen dan, kijken wat de driver dan doet.
Kan het ook een defect van de driver zijn??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Timvg

Citaat van: wupsie op mei  2, 2012, 13:14:59
Ok, maar zoals ik al aangaf: de thx demo is een stuk luider dan het filmgeluid, en bij het kijken van de film kan ik wel op oorlogssterkte spelen.

We gaan het meemaken: deze week komt als het goed is mijn Hypex ds4-0, die er maar eens aan hangen dan, kijken wat de driver dan doet.
Kan het ook een defect van de driver zijn??

Ik denk niet dat het een driver defect is, hopelijk met de 4.0 is het probleem van de baan.

morca

Citaat van: wupsie op mei  2, 2012, 13:14:59
Ok, maar zoals ik al aangaf: de thx demo is een stuk luider dan het filmgeluid, en bij het kijken van de film kan ik wel op oorlogssterkte spelen.

We gaan het meemaken: deze week komt als het goed is mijn Hypex ds4-0, die er maar eens aan hangen dan, kijken wat de driver dan doet.
Kan het ook een defect van de driver zijn??
Kan het de intro niet zijn,is dat die met die helicopter die op die bios afvliegt
Ik herinder me opeens een intro die kraakte op 1 disc door te harde opname.Overstuuring van je input zeg maar.
Maar op een andere disc was dezelfde wel zachter opgenomen en ok.

Anders denk ik idd clippen.

wupsie

Met een beetje mazzel gaat de hypex vandaag op de post, en heb ik hem donderdag of vrijdag :)
Ben benieuwd of dit verbetering brengt.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Citaat van: wupsie op mei  2, 2012, 17:36:20
Met een beetje mazzel gaat de hypex vandaag op de post, en heb ik hem donderdag of vrijdag :)
Ben benieuwd of dit verbetering brengt.
Ben ook beniewd wat je hoord,voor echt meer detail zal je ook gauw aan de DSP moeten Wups  ;)

wupsie

Citaat van: morca op mei  2, 2012, 18:32:38
Ben ook beniewd wat je hoord,voor echt meer detail zal je ook gauw aan de DSP moeten Wups  ;)

Volgens mij moet ik op zoek naar een suiker oompje uuuh tante  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


wupsie

Is die PSC2.400 niets voor jou dan??
Goedkoper dan de DS4.0, MET dsp.
Moet mijzelf even inlezen over deze module, heb er wat vraagtekens bij :)
Een van de dingen die mij, afgezien van het dsp verhaal zeker aanspreekt is de mogelijkheid van 4 presets.
Vind trouwens het gebrek aan een volume knop gevoelsmatig wat raar, maar wtf , daar heb je die presets eventueel voor.

Preset 1: film kijken zonder meisje :)
Preset 2: film kijken met meisje
Preset 3: muziek luisteren
Preset 4: BEP luisteren als meisje weg is, en buren niet thuis.....LOL

Een eventuele a.b. om tussen de presets te kiezen zou e.e.a. mooi afmaken  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Ik heb 2 presets
1 voor muziek,jazz populair enz
2 voor film en wat heftige muziek bv, BEP  :D rap trance ik vind The Prodigy ook altijd heftig klinken,veel heftige sub muziek en even lekker  :headbanging:

wupsie

Jammer dat het al zo laat is, anders zou ik nog effe het stof van de wooferwanden laten wapperen :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Leon

Ik herken dit probleem als clippen. Heb dit regelmatig in de set-up van de groepsruimte gehad ( 1200 Watt amp ). Nu hangt er een 2500 Watt bak aan en geen problemen.
Voordeel van deze 'pro' apparatuur is dat bij clippen het kanaal ook meteen in 'protect' gaat.

Ik schat de kans dan ook groot dat je versterker het gewoon niet kan bijbenen ( je vraagt te veel van de amp ). Wat je zelf met de speakervulling doet is volgens mij gewoon prima. Beetje experimenteren tot je de juiste hoeveelheid hebt gevonden. Hoewel ik de unit zelf niet ken, denk ik dat die niet het probleem vormt.

Heb je de speaker overigens met pluggen en schroeven gemonteerd ? 
Groetjes Leonneke

morca

Ik vermoed gezien het vermogen vd woofer en de amp,dat ie clipt.
Ik heb dit bij Ejorne ook wel eens gehoord met zijn DS4 op een SDX15 van 1000 rms.
het klinkt zoals je beschrijft,niet fijn  :D