De set van Blue-Eyes

Gestart door blue-eyes, augustus 15, 2005, 10:44:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

WickedGame

Geweldig rack geworden BE! Vind het zeer goed staan, eigenlijk zelfs nog iets mooier dan het origineel....  :-X

Alex Groningen

Zo dat ziet er werkelijk prachtig uit. Me complimenten voor je rack.

bmateijsen

Citaat van: Martin_M op juli 12, 2009, 21:01:10
In mijn situatie thuis geeft een phantomspeaker een mooie natuurlijker plaatsing van beeld/geluid op alle plaatsen van de bank.
In andere situaties; altijd uitproberen....



Zet maar een keer een Watt Puppy als center neer, en je oordeel zal compleet anders zijn ;)

TheSpeedSkater

Stereo: 2x Devialet Phantom Silver - Dialog

blue-eyes

Citaat van: bmateijsen op juli 16, 2009, 08:16:49
Zet maar een keer een Watt Puppy als center neer, en je oordeel zal compleet anders zijn ;)

Dat was toch precies het issue....... dat er geen matchende center is. Afgezien van een identieke front als center inzetten.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

jaco

Maar dan moet je wellicht niet gaan roepen dat het niet nodig is alleen omdat je het niet wilt/kunt betalen/plaatsen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

bmateijsen

Citaat van: Blue-Eyes op juli 16, 2009, 08:33:48
Dat was toch precies het issue....... dat er geen matchende center is. Afgezien van een identieke front als center inzetten.

Klopt, maar de post hierboven laat je geloven dat bijna altijd een center een negatieve eigenschap heeft. ;).
Een center voegt namelijk absoluut wat toe, maar moet volledig matchen en feitelijk identiek zijn aan alle andere luidsprekers.

Groet,

Bjorn

BuSpu

dat idee had ik inderdaad ook

Audiofiel

Dat was precies ook mijn punt. Vijf gelijke speakers, dat is het uitgangspunt. Ook bij de mastering in de studio trouwens. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

blue-eyes

We zijn het wel eens met elkaar.

In geval van identieke center: voorkeur voor fysiek.
Bij afwijkende center: phantoom.

Danwel het verschil te accepteren. Waar leg je grens, wat is nog acceptabel, wanneer wordt de afwijking te groot?
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Martin_M

#3660
Nog één reaktie dan. Ik heb er echt wel over nagedacht en een afweging gemaakt.

Nee, ik verwacht dat eenzelfde Watt/Puppy als center me niet brengt wat ik wil.

Ten eerste zal die altijd anders klinken dan de fronts omdat 'ie akoestisch compleet anders in de ruimte staat (positie zij-achterwanden is natuurlijk altijd anders of je moet een ronde kamer hebben  ;)). Dat argument hoor ik op het forum eigenlijk nooit en dat verbaast me wel eens.

Ten tweede verwacht ik dat hier het centerkanaal te veel naar het midden van het beeld wordt getrokken als ik erg naar de zijkant zit (ervaring met eigen centerspeaker vroeger en wat ik gehoord heb bij anderen). Zoals ik al eerder probeerde uit te leggen kan ik zelfs aan de buitenkant van een frontspeaker zitten en hoor stemmen nog steeds mooi in de soundstage. Het wordt natuurlijk iets meer richting die speaker getrokken (dus niet in de speaker) maar daar zie ik 'de bron' dan ook (zie tekening). Dus heb ik een uitstekende beeld/geluid plaatsing. Daar ben ik met film kijken erg gevoelig voor.

(Nog een nadeel is dat het scherm dan omhoog en m'n set naar de zijkant zou moeten, maar dat staat hier even buiten).

Sommigen moeten misschien even verder teruglezen. Ik heb nooit gezegd dat een centerspeaker altijd de slechte keuze is. Dat is (nogmaals) afhankelijk van de set en situatie en als ik ervan overtuigd zou zijn dat een centerspeaker hier mooie dingen zou kunnen doen, dan kunnen veel weten dat die hier echt wel komt ondanks de extra kosten  ;))

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Citaat van: Martin_M op juli 16, 2009, 11:35:08
Nog één reaktie dan. Ik heb er echt wel over nagedacht en een afweging gemaakt.

Nee, ik verwacht dat eenzelfde Watt/Puppy als center me ook niet brengt wat ik wil.

Ten eerste zal die altijd anders klinken dan de fronts omdat 'ie akoestisch compleet anders in de ruimte staat (positie zij-achterwanden is natuurlijk altijd anders of je moet een ronde kamer hebben  ;)). Dat argument hoor ik op het forum eigenlijk nooit en dat verbaast me wel eens.


Ik snap je argument, maar..........

dit heb ik je al eens verteld, je argument gaat ook op voor de linker en rechterfront.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Durk

die staan toch gelijk vanuit het signaal gezien?
HT-set : Integra- Chord- Sonus Faber - Nordost
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=68749

bmateijsen

Citaat van: Durk op juli 16, 2009, 12:22:11
die staan toch gelijk vanuit het signaal gezien?

En daar hebben we in surround time-alignment voor ;).

Martin dat het misschien in jouw situatie weer andere problemen met zich meebrengt, dat kan kloppen, maar akoestisch zal het echt niets uitmaken en weet ik zeker dat een watt puppy als center veel zal toevoegen. Net als je de surrounds vervangt door watt puppy ;)

Koen K

Mooi rack zeg. Tof gedaan 8)

Martin_M

#3665
Citaat van: bmateijsen op juli 16, 2009, 12:25:35
En daar hebben we in surround time-alignment voor ;).

Martin dat het misschien in jouw situatie weer andere problemen met zich meebrengt, dat kan kloppen, maar akoestisch zal het echt niets uitmaken en weet ik zeker dat een watt puppy als center veel zal toevoegen. Net als je de surrounds vervangt door watt puppy ;)

Niets uitmaken?  :o
Als ik mijn speaker een paar mm verplaats heb ik al een totaal ander geluid :crazy:

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen

Citaat van: Martin_M op juli 16, 2009, 12:31:14
Niets uitmaken  :o
Als ik mijn speaker een paar mm verplaats heb ik al een totaal ander geluid :crazy:



Eigenlijk is dit een zinloze discussie, want er gaat toch nooit een watt puppy als center komen ;).

bmateijsen

Citaat van: Jack van Dijk op juli 16, 2009, 12:35:04
Dat laatste mee eens, dat eerst vind ik ook wat kort door de bocht. Dat komt op mij bijna over als: "Gooi die speakers maar ergens neer, met de time alignment in de versterker trekken we alles wel recht" Lijkt me toch de verkeerde volgorde.

Dat is wel erg zwart-wit.. ;D. De plek maakt natuurlijk wel uit ;).

Koen K

Fysieke optimalisatie zou m.i. de voorkeur / prioriteit moeten hebben bóven elektronische optimalisatie. Niet om het laatste te diskwalificeren, maar het lijkt me een slim idee om het in de basis zo goed mogelijk te hebben en dan de finishing touches elektronisch aan te brengen ;)

Audiofiel

Citaat van: Jack van Dijk op juli 16, 2009, 12:36:00
Zinloze discussies zijn toch het leukst! ;D

Vooral als dat tussen moderators onderling gebeurt. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Martin_M

Citaat van: Audiofiel op juli 16, 2009, 12:43:11
Vooral als dat tussen moderators onderling gebeurt. ;D

LOL  ;D ;D
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen

Citaat van: Koen K op juli 16, 2009, 12:37:15
Fysieke optimalisatie zou m.i. de voorkeur / prioriteit moeten hebben bóven elektronische optimalisatie. Niet om het laatste te diskwalificeren, maar het lijkt me een slim idee om het in de basis zo goed mogelijk te hebben en dan de finishing touches elektronisch aan te brengen ;)

Uiteraard, maar dat vind ik een basisprincipe vandaar dat ik die hierboven niet had genoemd ;).
Ik ging er vanuit dat de center optimaal geplaatst zou worden.

Groet,

Bjorn

Koen K


sr7000

Heh Heh :)
[zinloze discussie modus]Ik kan nog wel meer argumenten verzinnen waarom iemand geen center zou willen. Bij veel speakers wordt het geluid er namelijk niet beter op als je er iets tussenzet. Een kast tussen je fronts kan je geluid aardig om zeep helpen. Ik denk dat het stereo geluid er dus op achteruit zou gaan als er een puppy tussen gezet zou worden.[/zinloze discussie modus]



Audiofiel

Citaat van: sr7000 op juli 16, 2009, 13:33:13
Bij veel speakers wordt het geluid er namelijk niet beter op als je er iets tussenzet. Een kast tussen je fronts kan je geluid aardig om zeep helpen. Ik denk dat het stereo geluid er dus op achteruit zou gaan als er een puppy tussen gezet zou worden.

Helaas hebben de meeste mensen die zonder center draaien een veel groter obstakel in het midden zitten dan een 5e/centerspeaker... ;)


Een groot plasma of LCD tussen je front is nog veel funester voor je geluidsbeeld. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.