Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Rob46

Vergeten wij niets iets essentieels m.b.t. dit vraagstuk? Zelf denk ik aan het geheel; de gehele keten wat uiteindelijk het eindresultaat bepaalt, waarvan de versterker slechts een onderdeel is?
[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Xander32

Helder Rob  :thumbs-up:
Zelf ben ik niet technisch onderlegd, jij wel, toch?

Kan je uitleggen waardoor het komt dat versterkers niet allen hetzelfde klinken? Welke mogelijkheden heeft een producent daartoe?

Mijn aanname is het dat de producenten hun waar bewust een bepaalde sounding meegeven, dat zij hun apparatuur bewust tunen.


Citaat van: Rob_Dingen op maart  7, 2021, 16:02:04
Dat is inderdaad een aanname die nergens op gebaseerd is.
Er zijn legio versterkers die weinig vervormen en niet hetzelfde klinken.

Rob
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Ja Rob, de rest van de schakels in de keten vergeten we nu bewust even  ;) Dat is ff het kader  :)

Citaat van: Rob46 op maart  7, 2021, 16:08:37
Vergeten wij niets iets essentieels m.b.t. dit vraagstuk? Zelf denk ik aan het geheel; de gehele keten wat uiteindelijk het eindresultaat bepaalt, waarvan de versterker slechts een onderdeel is?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob46

[ Accuphase E-280 ][ Auralic Altair G1.1 ][ Sonus Faber Minima Amator II ]

Rob_Dingen

Dat is meestal niet te doen.
Soms wel als er grote verschillen in metingen zitten dan is het verklaarbaar maar niet te zeggen welke beter klinkt n.a.v de metingen.
Maar als ze beide goed meten weet ik het ook niet zie mijn topic als voorbeeld https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=176624.0
Klein voorbeeld bekende Audio mosfets gebruikt in heel veel high end versterkers de 2SK135 en de 2SJ50.
Die hebben een hoge Ri dat wil zeggen zonder tegenkoppeling een hoge uitgangs impedantie.
Die gebruikte ik in een Hybride versterker dus sturing buis en 2 mosfets aan de uitgang.
Op een gegeven moment werden die niet meer gemaakt en kocht ik mosfets met een zeer lager Ri en betere spec's.
De versterker klonk een stuk minder en zo plat als een dubbeltje.
Toen dacht ik zet 2 weerstandjes tussen de nieuwe mosfets om dezelfde uitgangs impedantie te krijgen als met de oude mosfets.
Niet dus ook niet de oplossing.
Als je kijkt naar de hypex klasse D modules die begon bij de UCD toen de nCore en nu heeft Bruno de Purifi ontwikkeld.
Die meten allemaal goed met vervorming cijfers ver achter de komma.
Toch zitten er steeds verbeteringen in de klank en ik denk dat het verschil in vervorming zo klein is dat het verzuipt in de vervorming van een speaker.
Vroeger was ik dus altijd op zoek naar meet technische prestaties maar heb het nooit kunnen knopen aan wat ik hoor mits dat het heel erg vervormde.
Daarom heeft iedere versterker bouwer zijn eigen filosofie en gebruikt meestal onderdelen (transistors en of mosfets of buizen)waarvan hij weet dat het goed klinkt.
Mooiste voorbeeld is bijv Pass Labs je ziet bij zijn ontwerpen meestal dezelfde filosofie zelfde geld voor Audio Research die wat zijstapjes maakt met hybride techniek.
Ik zeg vaak en dat meen ik oprecht over dit onderwerp, vroeger had ik er meer verstand van als nu omdat ik toen alles nog in hokjes duwde en daar een mening over had.
Dus in mijn oren werkt maar een ding luisteren en niet te kort en dan beslissen.
En het is natuurlijk geen probleem als je geen verschil hoort dan pak je de goedkoopste oplossing.
Maar een kant en klaar antwoord op basis van spec's is er dus niet, maar dat is mijn mening.

Rob

Xander32

Dank Rob voor het delen van jouw ervaringen 👍🏻

Het lijkt er iig op dat het bewust tunen van een versterker, het bewust inbouwen van een bepaalde klanksignatuur nog niet zo eenvoudig is.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

addesmo

Heb zelf niet de technische kennis, maar zou het niet zo kunnen zijn dat tegen koppeling veel meer invloed heeft dan een hoge dempings factor? Misschien dat juist veel buizen versterkers daarom zo fijn klinken!

brt

Citaat van: Xander32 op maart  9, 2021, 06:38:28
Dank Rob voor het delen van jouw ervaringen 👍🏻

Het lijkt er iig op dat het bewust tunen van een versterker, het bewust inbouwen van een bepaalde klanksignatuur nog niet zo eenvoudig is.

Met buizenversterkers is dat makkelijker. Er is een duidelijk verschil in warmer klinkende buizen en zeer open/helder klinkende buizen.
Ook kabels geven wel (wat) verschillen, maar dan ben je al aan het tweaken ipv de klanksignatuur in te bouwen. Misschien met buizen ook wel..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

#6033
Citaat van: addesmo op maart  9, 2021, 08:36:17
Heb zelf niet de technische kennis, maar zou het niet zo kunnen zijn dat tegen koppeling veel meer invloed heeft dan een hoge dempings factor? Misschien dat juist veel buizen versterkers daarom zo fijn klinken!
Dempings factor en tegenkoppeling hangen voor een groot deel aan elkaar.
Hoe meer tegenkoppeling hoe lager de uitgangs impedantie en hoe hoger de dempings factor.
De dempings factor is ook maar een getalletje, stel dat uitgangs impedantie van de versterker 0,1 Ohm is dus een dempings factor van 80.
Dan kan die versterker die 0,1 Ohm niet sturen omdat hij de stroom niet kan leveren aan zo'n lage impedantie.
Omdat buizen versterkers meestal een hogere uitgangs impedantie hebben omdat ze meestal minder of geen tegenkoppeling hebben resulteert dat in een lagere vervorming bij speakers onder de 500Hz waar nu net de meeste kleuring van het geluid zit.
Hoe moet je dat dan weer rijmen met de warmere klank, dat is dus niet de vervorming want het tegenovergestelde is waar.
De Kii speaker van Bruno gebruikt stroomsturing (is hoge uitgangs impedantie)bij zijn speaker ook om de vervorming te verlagen.
Wat ik merk met tegenkoppeling verhogen dus ook de dempings factor word beter hoe platter het geluid word.
Dat geld wel voor simpele schakelingen met weinig componenten zoals bij buizen versterkers en simpele mosfet versterkers.

Rob

Xander32

#6034
Bij de aanschaf van een audio component, in dit geval een versterker, betekent dat dus zelf gaan luisteren en vertrouwen op jouw eigen oren en kiezen voor dat waar je een goed gevoel bij hebt ...

Allemaal subjectief, maar de cijfertjes zeggen schijnbaar weinig over hoe een component zal presteren in jouw eigen omgeving, in jouw eigen keten. De cijfertjes geven schijnbaar geen richting of een component jou al dan niet zal bevallen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Bij versterkers weet ik het niet. Bij speakers vind ik het wel fijn om gedegen metingen te hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mitch--

Citaat van: Xander32 op maart 10, 2021, 09:06:13
Bij de aanschaf van een audio component, in dit geval een versterker, betekent dat dus zelf gaan luisteren en vertrouwen op jouw eigen oren en kiezen voor dat waar je een goed gevoel bij hebt ...

Allemaal subjectief, maar de cijfertjes zeggen schijnbaar weinig over hoe een component zal presteren in jouw eigen omgeving, in jouw eigen keten. De cijfertjes geven schijnbaar geen richting of een component jou al dan niet zal bevallen.

Helemaal eens, metingen (goed of slecht, whatever that means) interesseren mij persoonlijk dus echt compleet helemaal niets. Uiteindelijk moet ik zelf naar mijn set luisteren en als ik het mooi vind en blij ben met hetgeen gepresenteerd word, als is dat voor een ander complete bagger, zal me echt niks uitmaken want ik ben er blij mee. De set staat tenslotte bij mij in de kamer, moet hem zelf betalen en moet ik er zelf blij mee zijn, rustgevende gedachte moet ik zeggen ;)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Xander32

Duidelijk Hans. Metingen hebben enkel waarde wanneer je de uitkomsten juist kan interpreteren, voor het gemak ga ik er dan maar vanuit dat jij daartoe in staat bent  ;D

Zijn er specifieke zaken waar je op let aangaande die metingen?
En wat leveren deze jou op?

Citaat van: chansig op maart 10, 2021, 10:10:59
Bij versterkers weet ik het niet. Bij speakers vind ik het wel fijn om gedegen metingen te hebben.

Gr. Hans
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Ik laat anderen er naar kijken...die er meer verstand van hebben. Nu ben ik de afgelopen jaren er niet meer zo mee bezig. Ook met de aankomende speakers weet ik dat ik kan vertrouwen op de kennis hieromtrent van Koen.

Geluk ik is dat ik een goedmetende speaker ook wel fijn vindt klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: chansig op maart 10, 2021, 14:15:49
Ik laat anderen er naar kijken...die er meer verstand van hebben. Nu ben ik de afgelopen jaren er niet meer zo mee bezig. Ook met de aankomende speakers weet ik dat ik kan vertrouwen op de kennis hieromtrent van Koen.

Geluk ik is dat ik een goedmetende speaker ook wel fijn vindt klinken.

Gr. Hans
Dit is waar je naar geluisterd hebt.
De frequentie meting ziet er mijn inziens goed uit maar is volgen jou maatstaven zeker niet vlak.
De vervorming is belabberd maar jou denk ik nooit opgevallen.
Het is maar net wat je goed vind en het belang wat je er aan hecht.



chansig

#6040
Ah...je hebt hem doorgestuurd gekregen. Top.

Ik heb die discussie een beetje beknopt samengevat gekregen. Het valt allemaal wel mee als ik het goed heb begrepen. Als het goed is heb je dat ook gelezen. Maar dan in het topic waar je bovenstaande vandaan hebt. Oh nee.... :D

Verder mag je denken wat je denkt en dus doen voorkomen alsof ik geen idee heb heb van wat ik wel of niet hoor.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: chansig op maart 10, 2021, 15:50:32
Ik heb die discussie een beetje beknopt samengevat gekregen. Het valt allemaal wel mee als ik het goed heb begrepen. Als het goed is heb je dat ook gelezen. Maar dan in het topic waar je bovenstaande vandaan hebt. Oh nee.... :D


Als je de man zijn oren mag geloven wel maar als je de metingen ziet niet.
Maar schijnbaar mogen we nu wel de man zijn oren geloven en de metingen maar negeren.

Citaat van: chansig op maart 10, 2021, 15:50:32
Verder mag je denken wat je denkt en dus doen voorkomen alsof ik geen idee heb heb van wat ik wel of niet hoor.

Gr. Hans
Je doet zelf niet anders bij andere personen hier op het forum.

Rob

chansig

Top...ik dacht al waar ben je nu op uit. Maar het is duidelijk. Doei!!!!

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Hannibal_

Hoe staat het eigenlijk met de blijde verwachting?

De Aries dusssss ....?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

Er is nog geen ontsluiting 😏

Citaat van: Hannibal_ op maart 10, 2021, 17:31:59
Hoe staat het eigenlijk met de blijde verwachting?

De Aries dusssss ....?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Citaat van: Xander32 op maart 10, 2021, 18:37:26
Er is nog geen ontsluiting 😏

Ow....
Wel beetje over tijd toch?

Geen plannen om haar te halen?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

Klopt ja, maar ik zie dat andere zaken die tot voor kort 3 weken levertijd opgaven hem nu weer op voorraad hebben. Het komt vast snel goed

Citaat van: Hannibal_ op maart 10, 2021, 18:38:52
Ow....
Wel beetje over tijd toch?

Geen plannen om haar te halen?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Koen K

Citaat van: Rob_Dingen op maart 10, 2021, 15:05:28
Dit is waar je naar geluisterd hebt.
De frequentie meting ziet er mijn inziens goed uit maar is volgen jou maatstaven zeker niet vlak.
De vervorming is belabberd maar jou denk ik nooit opgevallen.
Het is maar net wat je goed vind en het belang wat je er aan hecht.

Ik wil erop wijzen dat hier naar de "estimated in-room response" aanhaalt, niet een gemeten curve maar een berekende theoretische curve die je in een kamer zou kunnen krijgen die aan bepaalde aannames voldoet. Die hoort helemaal niet vlak te zijn.

En zoals elders reeds gezegd: de problemen die de weerstandskast oplost zijn vele malen groter dan de vervorming die het ding veroorzaakt. Dat wordt m.i. bevestigd door het feit dat niemand het over die vervorming heeft, maar juist over het schone midlaag dankzij het feit dat er nauwelijks nog akoestische problemen te horen zijn. Logisch ook, want die zijn vele malen hoorbaarder.

Overigens doet de 8c er in dit kader verder niet toe. De speakers die ik bouw en Hans straks ook krijgt hebben actief cardioïde laag en een hogere scheidingsfrequentie waardoor het hele verhaal sowieso irrelevant wordt. Misschien volgende keer eerst de feiten checken voor je je conclusie klaar hebt  ;)

Rob_Dingen

Citaat van: Koen K op maart 10, 2021, 19:48:25
Ik wil erop wijzen dat hier naar de "estimated in-room response" aanhaalt, niet een gemeten curve maar een berekende theoretische curve die je in een kamer zou kunnen krijgen die aan bepaalde aannames voldoet. Die hoort helemaal niet vlak te zijn.

En zoals elders reeds gezegd: de problemen die de weerstandskast oplost zijn vele malen groter dan de vervorming die het ding veroorzaakt. Dat wordt m.i. bevestigd door het feit dat niemand het over die vervorming heeft, maar juist over het schone midlaag dankzij het feit dat er nauwelijks nog akoestische problemen te horen zijn. Logisch ook, want die zijn vele malen hoorbaarder.

Overigens doet de 8c er in dit kader verder niet toe. De speakers die ik bouw en Hans straks ook krijgt hebben actief cardioïde laag en een hogere scheidingsfrequentie waardoor het hele verhaal sowieso irrelevant wordt. Misschien volgende keer eerst de feiten checken voor je je conclusie klaar hebt  ;)

Je hebt zeker iets met de speakers te maken.
Als je goed leest vind ik die curve ook prima niks over gezegd en vind dat het in de luister ruimte ook zo hoort.
Maar veel op het forum hier maken hun speaker vlak in de luister ruimte.
Verder trek ik geen conclusie ik presenteer gewoon de feiten.
Feit is dat de speaker 10% vervormd.
Dat je daar een verhaal bij hebt is wat mij betreft prima.

Rob

Koen K

Ja, hèhè, natuurlijk heb ik met de 8c te maken. De aangehaalde meting van de 8c (en jouw simplistische conclusie) zegt alleen niks over de toekomstige speakers van Hans.