Sanders dedicated stereoset.

Gestart door Xander32, mei 17, 2010, 18:34:56

« vorige - volgende »

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

clockwork

Heb ik nu iets gemist? Wie of wat is 'hij'..... ?

:wow:
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Mitch--

Citaat van: Xander32 op november  3, 2020, 21:12:51
... kreeg zojuist bericht, hij staat al klaar  :clapping:
Vrijdag maar weer in de auto naar 't zuiden.

8)
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

JoWa

We zijn benieuwd en laten ons verrassen. [emoji16]



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

J o e p

Citaat van: clockwork op november  3, 2020, 21:20:56
Heb ik nu iets gemist? Wie of wat is 'hij'..... ?

:wow:

Hij is Hegel H390 natuurlijk.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Citaat van: Xander32 op november  3, 2020, 19:58:34
Beiden heb ik als totaal verschillend ervaren.

De Sopra 1 heeft zo'n ongekend groot, scherp, gedetailleerd en 3d stereobeeld, dat ben ik nog maar weinig tegen gekomen. Die laat je op het puntje van de bank plaatsnemen, blijft je verrassen met z'n detaillering en het geluid welke je omgeeft.

De Fyne 702 heb ik maar kort gehoord; die gaf de muziek heel vloeiend, natuurlijk weer. Tonaal in evenwicht, een vleugje warmte. Ik vond het erg lekker klinken. Niets dat direct opviel en dat is steevast een goed teken. Een speaker die je relaxed achterover laat leunen om van de muziek te genieten.

Dank voor je toelichting Sander. Misschien ben ik nog steeds wel op zoek naar dat vleugje warmte bij de Sopra. Ik vind em af en toe gewoon echt een beetje too much, merk ik. Opdringerig is een zware term, maar ergens in die hoek... Vooral bij de moderne platgecompreste albums is dat echt in your face en dat levert toch wat luistermoeheid op soms.

Dus grappig dat jij zo enthousiast was over Fyne 700 serie terwijl de Sopra dus een totaal andere speaker is. Ik denk ook dat je prima beide (uitersten) kan waarderen. Misschien moet ik die maar eens gaan luisteren, dat velugje warmte klinkt wel aantrekkelijk... Was het stereobeeld wel net zo groot etc?

Toch wil ik wel kijken hoe ik de sound van de Sopra 1 een beetje kan temmen zonder aan detail en het algehele klankkarakter in te leveren. Ander LS kabels wellicht. Met de buizen kan ik ook spelen met klankkleur (ben ik ook al mee bezig). Grote vraag is ook of het probleem de speakers of de opnames zijn waar ik naar luister. De Sopra's zijn wel redelijk ongenadig en geven de muziek met uiterste precies weer, misschien is dat wat dit soort albums niet kunnen gebruiken...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

WickedGame

Citaat van: Xander32 op november  4, 2020, 06:33:34
Inside information?

Hoe lang ga je ons nu in spanning houden? :P

Chord zou een interessante zijn. Keep it british :D

chansig

Als de muziek weergegeven wordt zoals die op de opname staat (dus bv compressie) dan is dat een gegeven en een compliment voor de set/ruimte. Verdragen dat sommige opnames simpelweg niet oké zijn is de weg.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vanzomereng

Citaat van: brt op november  4, 2020, 10:20:26
Dank voor je toelichting Sander. Misschien ben ik nog steeds wel op zoek naar dat vleugje warmte bij de Sopra.
Ik meende dat Rob_Dingen een correctienetwerkje voor je speakers had gemaakt waarover je toch wel positief te spreken was  :omg:

Blijkbaar niet afdoende?
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

jellejanssen

Klinkt als n lastige opgave, maar idd LS kabels en buisjes ed

En anders kom ik nog maar een keertje langs, nix mis mee.

Zo wie zo maar es doen, lijkt me zo vet de sopras te horen

J

Citaat van: brt op november  4, 2020, 10:20:26
Dank voor je toelichting Sander. Misschien ben ik nog steeds wel op zoek naar dat vleugje warmte bij de Sopra. Ik vind em af en toe gewoon echt een beetje too much, merk ik. Opdringerig is een zware term, maar ergens in die hoek... Vooral bij de moderne platgecompreste albums is dat echt in your face en dat levert toch wat luistermoeheid op soms.

Dus grappig dat jij zo enthousiast was over Fyne 700 serie terwijl de Sopra dus een totaal andere speaker is. Ik denk ook dat je prima beide (uitersten) kan waarderen. Misschien moet ik die maar eens gaan luisteren, dat velugje warmte klinkt wel aantrekkelijk... Was het stereobeeld wel net zo groot etc?

Toch wil ik wel kijken hoe ik de sound van de Sopra 1 een beetje kan temmen zonder aan detail en het algehele klankkarakter in te leveren. Ander LS kabels wellicht. Met de buizen kan ik ook spelen met klankkleur (ben ik ook al mee bezig). Grote vraag is ook of het probleem de speakers of de opnames zijn waar ik naar luister. De Sopra's zijn wel redelijk ongenadig en geven de muziek met uiterste precies weer, misschien is dat wat dit soort albums niet kunnen gebruiken...

Lion of Judah

#5660
Citaat van: twani op november  3, 2020, 20:22:11
Daarmee zou de Focal meteen afvallen voor mij.

Opvallende zaken in de klank van een luidspreker zitten eigenlijk altijd in de weg daar waar het om het aangaan van een langdurige relatie gaat.

Focal is een behoorlijk gepeperde luidspreker die me keer op keer steevast tegenstaat..
Mij ook. Rete irritant ook dat tegenwoordig op elke hi-fi show Naim met Focal draait. Hoop dat die onzin snel voorbij is als er weer shows georganiseerd worden nu Latham Kudos in het programma heeft.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Xander32

Ik verwacht dat de akoestiek en/of de ls debet zijn aan de ontevredenheid van Bart.
En dat ga je dan niet oplossen met buisjes of kabels. En dat buizen altijd warm klinken is overigens een fabel.

Citaat van: jellejanssen op november  4, 2020, 19:20:31
Klinkt als n lastige opgave, maar idd LS kabels en buisjes ed

En anders kom ik nog maar een keertje langs, nix mis mee.

Zo wie zo maar es doen, lijkt me zo vet de sopras te horen

J
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Sander, sorry voor het tijdelijk kapen van je showcase  :angel: Ik zal het proberen kort te houden en in 1 berichtje even op alle reacties te reageren.

Ja het filter is absoluut een verbetering, maar wat blijft is dat de Sopra 1 zeer open klinkt en gewoon de opname goed laat horen, ook de mindere kanten eraan. Beide albums van The Killers en Alanis Morisette uit 2020 klinken gewoon erg onprettig. Ja, ze zijn compleet platgecompressed en dat is precies de frequentie die ik al te veel had: rond de 4000 a 5000hz. Het is een probleem bij veel moderne mixen en masterings. De nieuwe van Matt Berninger (zanger van The National) klinkt dan wel weer goed, al zitten de -s klanken daar ook op het randje. Luister ik echter naar albums die wat ouder zijn (Leonard Cohen met 10 new songs) of Nick Cave met No More Shall We Part, dan klinkt het fenomenaal. Lost In The Trees met het album Past Lives is een van mijn favorieten qua songs, maar ook veel te sisserig bij de essen en bekkens.
Het zou dus ook héél goed kunnen zijn dat het aan de opnames ligt en niet aan de speakers of de ruimte. Ik dénk zelfs dat het daar in zit. Hoe klinken deze albums bij jullie?

Sander, mijn ruimte is akoestisch behoorlijk oke dus ik vermoed niet dat daar de oorzaak zit. Als ik heel zacht speel en heel dichtbij ga zitten hoor ik diezelfde frequentie nog steeds erg goed.
Ik heb al met andere vv buizen gespeeld, maar vind de Gold Lion ecc82 echt het beste en meest compleet klinken. Dus daar wil ik niet inleveren en ga ik ook niet veel mee winnen.
Misschien is de dac de boosdoener (RME ADI-2), maar die staat bekend als zeer neutraal.

Vandaar dus mijn vraag naar hoe je de Fyne's had ervaren Sander. 
En aan mezelf de vraag: wil ik meer een speaker dit agressief klinkende albums óók goed laat klinken, of wil ik qua info het onderste uit de kan zoals met de Sopra's en dan maar slikken tijdens de slechte albums...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

addesmo

Zou het maar in de Focal's zoeken. Mijn ervaring met dit merk was ook van absoluut niet warm, maar erg "fel" . Als je daar van houdt prima. Ik niet!

twani

#5666
Citaat van: addesmo op november  5, 2020, 10:55:59
Zou het maar in de Focal's zoeken. Mijn ervaring met dit merk was ook van absoluut niet warm, maar erg "fel" . Als je daar van houdt prima. Ik niet!
Ook mijn ervaring.

De huisklank van Focal is spijkerhard.

En inderdaad. Als je daarvan houdt prima. Maar ook voor mij, ík niet...

brt

Citaat van: twani op november  5, 2020, 11:11:30
Ook mijn ervaring.

De huisklank van Focal is spijkerhard.

En inderdaad. Als je daarvan houdt prima. Maar ook voor mij, ík niet...

De reeks met de beryllium tweeter (waaronder de Sopra) is wel wat milder. Maar het is een extreem open en gedetailleerd klinkende speaker, dus ook vrij genadeloos voor slechte mixen vrees ik...

Heb eerder ook wel met Electra gespeeld, en dat was idd fel.

Misschien is de Fyne wel een betere optie, als ik de omschrijving van Sander hier lees. Maar de vraag is dan wat je inlevert bij de niet slecht gemixte en kapot gecompreste albums..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vanzomereng

Citaat van: twani op november  5, 2020, 11:11:30
Ook mijn ervaring.
De huisklank van Focal is spijkerhard.
Zou kunnen, alhoewel ik hier en daar op internet heb gelezen dat bepaalde modellen warmer/smoother zijn afgestemd,
o.a de Kanta en de 40Th-anniversery.

Alhoewel ik van mening ben, dat vele luisteraars, de sound veel te veel wil polijsten.
Niettemin is mijn ervaring ook, dat een wat warmere en smoothere klinkende speaker wel prettig is als je zeer veel en langdurig naar muziek wil horen. 
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

frank2

#5669
Citaat van: twani op november  5, 2020, 11:11:30
Ook mijn ervaring.

De huisklank van Focal is spijkerhard.

En inderdaad. Als je daarvan houdt prima. Maar ook voor mij, ík niet...

Focal is gevoelig voor de versterker die eraan hangt heb ik zelf mogen ervaren. Een advance acoustic ev en een mf m8 klonken voor geen meter, een accuphase klonk zeer goed.

Ben bij Bart thuis geweest enkele mnd  geleden vond zijn sound neutraal met wat warmte erin, geheel niets mis mee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

addesmo

Citaat van: brt op november  5, 2020, 11:23:26


Misschien is de Fyne wel een betere optie, als ik de omschrijving van Sander hier lees. Maar de vraag is dan wat je inlevert bij de niet slecht gemixte en kapot gecompreste albums..

Ik zeg: Rosso Fiorentino  ;D
De Fyne speakers die ik heb gehoord klonken nogal duf. Is helemaal andere kant van het spectrum vergeleken met de Focal's. Mijn persoonlijke ervaring he. Is niet vast en zeker zoals de Belgen zeggen ;)

vanzomereng

Citaat van: addesmo op november  5, 2020, 11:50:49
Ik zeg: Rosso Fiorentino  ;D
De Fyne speakers die ik heb gehoord klonken nogal duf. Is helemaal andere kant van het spectrum vergeleken met de Focal's. Mijn persoonlijke ervaring he. Is niet vast en zeker zoals de Belgen zeggen ;)
Of zoals de Belgen zeggen   Amai, dat ziet er bruut uit, ik hoop dat je er wreed content mee bent  ;D

Ik ben nogal vaak met de motor onderweg in Europa, o.a. in Frankrijk bij een Belgische Chambre d'Hotes.
Daar zegt de uitbater altijd tegen me: "Stuur me een emalleke als je veilig thuis bent, zodat ik weet, dat gij onderweg, niet in het decor zijt geraakt"
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Morgen ga ik proberen om wat uitvoeriger naar de 702's te luisteren.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Welke heb je gehoord dan?
Betreft de 702 herken ik jouw ervaren niet  :nowink:


Citaat van: addesmo op november  5, 2020, 11:50:49
Ik zeg: Rosso Fiorentino  ;D
De Fyne speakers die ik heb gehoord klonken nogal duf. Is helemaal andere kant van het spectrum vergeleken met de Focal's. Mijn persoonlijke ervaring he. Is niet vast en zeker zoals de Belgen zeggen ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

frank2

Citaat van: Xander32 op november  5, 2020, 13:54:05
Morgen ga ik proberen om wat uitvoeriger naar de 702's te luisteren.

Welk merk is dat.?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren