Velodyne SPL1200 vervangen?

Gestart door Teejoo, oktober 17, 2019, 23:33:50

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

buckler

Ik heb het anders dan gebruikelijk Theo en meer op de ouderwetse manier zeg maar... hier hebben we het al eens eerder over gehad.
Ik heb de 1200 via de high level aangesloten bij de front speakers aan mijn Susano.
Ik weet ik krijg nu waarschijnlijk commentaar maar bij mijn set up klinkt dit echt verreweg het beste en ben er dan ook zeer tevreden mee maar ik begrijp de gefronste wenkbrauwen als ze dit lezen ja.
Bij mij staat alles op full range en de 1200Ultra staat op 50hz, klinkt echt waanzinnig en kan de hele set tijdens films flink belasten zonder vervorming.
En het laag gaat diep en hard en met veel controle dat ik niet eens aan een andere of meerdere subs denk, plus mijn buren klagen nooit en wil dat graag zo houden , ondanks ik kei hard draai als ik film kijk.

Ps, ff uitleggen misschien: Ik ben op high level gaan draaien toen mijn subwoofer kabel defect bleek te zijn en ik moest wachten op een nieuwe en toen we (Echo-audio en ik) hem tijdelijk via high level aansloten en af liet regelen wist ik niet wat ik hoorde en was zwaar tevreden dat ik het nooit meer heb veranderd.
Al snap ik de gefronste wenkbrauwen  :)
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

mancaver

Citaat van: buckler op oktober 19, 2019, 10:45:42
wist ik niet wat ik hoorde en was zwaar tevreden dat ik het nooit meer heb veranderd.
Al snap ik de gefronste wenkbrauwen  :)
De belangrijkste statement; Tevreden :)

botsen

Citaat van: doorofnight op oktober 19, 2019, 09:44:44
Uiteindelijk gaat het toch om het totaal aan cm2 wooferoppervlak? 2x12" is 'beter' dan 1x 18"?

2 x 12 inch is kleiner dan 1 x 18. Hij is namelijk in twee dimensies groter, dus 2 x 12 is niet automatisch 24 maar rond de 17 inch. Reken maar uit

jossie

Dat sluit aan bij mijn vraag, je hebt al een goed ingeregeld subsysteem met Dirac, daar valt nu op zich niet veel aan te verbeteren.

Het basmanagement in de Arcam zou eigenlijk zo moeten zijn (naar jouw wens) dat al het laagfrequent materiaal van de andere kanalen  naar het lfe kanaal gaat en dan daarnaast een apart regelbare lfe regelaar voor effectlaag bij film. Is dat wat je wil?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Teejoo

Citaat van: buckler op oktober 19, 2019, 10:45:42
Ik heb het anders dan gebruikelijk Theo en meer op de ouderwetse manier zeg maar... hier hebben we het al eens eerder over gehad.
Ik heb de 1200 via de high level aangesloten bij de front speakers aan mijn Susano.
Ik weet ik krijg nu waarschijnlijk commentaar maar bij mijn set up klinkt dit echt verreweg het beste en ben er dan ook zeer tevreden mee maar ik begrijp de gefronste wenkbrauwen als ze dit lezen ja.
Bij mij staat alles op full range en de 1200Ultra staat op 50hz, klinkt echt waanzinnig en kan de hele set tijdens films flink belasten zonder vervorming.
En het laag gaat diep en hard en met veel controle dat ik niet eens aan een andere of meerdere subs denk, plus mijn buren klagen nooit en wil dat graag zo houden , ondanks ik kei hard draai als ik film kijk.

Ps, ff uitleggen misschien: Ik ben op high level gaan draaien toen mijn subwoofer kabel defect bleek te zijn en ik moest wachten op een nieuwe en toen we (Echo-audio en ik) hem tijdelijk via high level aansloten en af liet regelen wist ik niet wat ik hoorde en was zwaar tevreden dat ik het nooit meer heb veranderd.
Al snap ik de gefronste wenkbrauwen  :)
Dus je hebt ook de center en alle surrounds op full range?

holco

Doe mij ook zo'n vervelende ruimte  ;D

Bij de MiniDSP DDRC-88A werkt de BM zo dat het laag van elke speaker altijd naar de sub's gaan, liefst de scheidings frequentie per speaker zo gekozen dat deze een octaaf hoger licht als zijn ondergrens (bepalen dmv REW), dit zal minder stress geven op al je speakers wat zich uit in een schoner laag-mid/midden en een strakker en drukvoller laag omdat je dat gebied beter door de sub's laat afhandelen, je ervaart hiermee dat elke speaker hoe klein dan ook full-range zal klinken. 

Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 10:40:47
Gemeten niet, maar wel door verschillende mogelijke plekken te testen oa via de 'kruip' methode en de sub op de zitplek. Het vaslt me bij de Veldonyne telkens op dat ik er vooral naast de meeste druk had. Ik heb verder een vrij vervelende niet symetrische ruimte met een schuin dak. Echt een flink verschil met mijn oude ruimte.





Weet iemand hoe het nu zit met bass management van Arcam. Wordt het geluid van speakers die op small staan altijd gerouteerd naar de fronts als deze op large staan? Of toch naar de sub? Want dan kan ik LFE nog niet apart regelen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Teejoo

Citaat van: jossie op oktober 19, 2019, 10:50:53
Het basmanagement in de Arcam zou eigenlijk zo moeten zijn (naar jouw wens) dat al het laagfrequent materiaal van de andere kanalen  naar het lfe kanaal gaat en dan daarnaast een apart regelbare lfe regelaar voor effectlaag bij film. Is dat wat je wil?
Idd, met de gedachte dat je het redirected signaal van de overige speakers mooi kunt afregelen op integratie met de andere speakers en het LFE apart naar smaakt kunt afregelen.

jossie

Ja, dan heb je een probleem [emoji6]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

mancaver

Citaat van: jossie op oktober 19, 2019, 10:50:53
Dat sluit aan bij mijn vraag, je hebt al een goed ingeregeld subsysteem met Dirac, daar valt nu op zich niet veel aan te verbeteren.

Het basmanagement in de Arcam zou eigenlijk zo moeten zijn (naar jouw wens) dat al het laagfrequent materiaal van de andere kanalen  naar het lfe kanaal gaat en dan daarnaast een apart regelbare lfe regelaar voor effectlaag bij film. Is dat wat je wil?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat gaat op voor een enkele sub opstelling. Bij een dual, triple, quatro etc... sub-setup wil je ook gecorrigeerde timing ;)

Meet maar eens met REW wat je timing is per sub:

Take your measurements:
On the Analysis tab of REW Preferences, set it to use an acoustic timing reference:
Multi-sub - set REW to use acoustic timing reference

buckler

Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 10:54:49
Dus je hebt ook de center en alle surrounds op full range?

Yep.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

jossie

Citaat van: mancaver op oktober 19, 2019, 10:58:41
Dat gaat op voor een enkele sub opstelling. Bij een dual, triple, quatro etc... sub-setup wil je ook gecorrigeerde timing ;)

Meet maar eens met REW wat je timing is per sub:

Take your measurements:
On the Analysis tab of REW Preferences, set it to use an acoustic timing reference:
Multi-sub - set REW to use acoustic timing reference

Dat weet ik maar dat is in essentie helemaal niet de wens van Teejoo. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat Dirac timingsproblemen wegregeld. Wellicht geeft het op tijd zetten een hogere geluidsdruk maar ook maar beperkt in de ruimte (locatie).

En Teejoo heeft allang Dirac.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Teejoo

Citaat van: holco op oktober 19, 2019, 10:56:09
Doe mij ook zo'n vervelende ruimte  ;D

Bij de MiniDSP DDRC-88A werkt de BM zo dat het laag van elke speaker altijd naar de sub's gaan, liefst de scheidings frequentie per speaker zo gekozen dat deze een octaaf hoger licht als zijn ondergrens (bepalen dmv REW), dit zal minder stress geven op al je speakers wat zich uit in een schoner laag-mid/midden en een strakker en drukvoller laag omdat je dat gebied beter door de sub's laat afhandelen, je ervaart hiermee dat elke speaker hoe klein dan ook full-range zal klinken.
Maar in jouw geval stuur je alles full range door de MiniDSP en laat die het werk doen. Dan heb ik al meteen kanalen tekort, en ik doe hetzelfde in feite in de Arcam voor alle kanalen. Alleen heb ik maar 1 subkanaal.

Daar zou ik dus nog in kunnen verbeteren bij een multisub systeem door die apart af te regelen, zeker als ik ook nog een scheiding maak tussen redirected bass en LFE. De vraag is alleen of dat mogelijk is met het bass management van de Arcam.

jossie

Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 11:15:58
Daar zou ik dus nog in kunnen verbeteren bij een multisub systeem door die apart af te regelen, zeker als ik ook nog een scheiding maak tussen redirected bass en LFE. De vraag is alleen of dat mogelijk is met het bass management van de Arcam.

De manual doorspitten dan maar, op zich geen gekke wens maar technisch gezien niet direct voor de hand liggend.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

mancaver

Citaat van: Teejoo op oktober 17, 2019, 23:33:50
Ik heb al sinds 2007 2 Velodyne SPL1200's in gebruik.

Soms heb je van die upgrade drang, en vroeg me af wat ik ter vervanging neer zou kunnen zetten. Hoe zit het met Rel tegenwoordig? Ik heb de HT/1205 een tijdje geleden bij Atmoz gehoord, en dat klonk erg goed.

Wat vinden jullie? waar kan ik nog eens naar kijken? Of gewoon de Velodynes blijven gebruiken?

Altijd leuk dit soort vragen 😉

Citaat van: Teejoo op oktober 18, 2019, 12:25:11
Inmiddels primair voor film.

Budget max €2000,-


Citaat van: jossie op oktober 19, 2019, 11:05:51
Dat weet ik maar dat is in essentie helemaal niet de wens van Teejoo. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat Dirac timingsproblemen wegregeld. Wellicht geeft het op tijd zetten een hogere geluidsdruk maar ook maar beperkt in de ruimte (locatie).

En Teejoo heeft allang Dirac.
Ik lees zelf dat:

  • Teejo een budget heeft van max €2000,-
  • Een vooruitgang wil op zijn huidige situatie. Andere sub(s) kopen of een andere oplossing
Naar mijn mening heeft hij 2 zeer(!) goede subs en kan hij met 65% van zijn budget klaar zijn. Ok, hij heeft reeds Dirac maar een multi sub set up laten draaien over 1 LFE kanaal is een no go (geloof me, ik kom er vandaan. Heb zelfs met 5 subs gedraaid). En als ik dan lees dat een bijvoorbeeld het kopen van een Arendal dit wel even gaat oplossen, krijg ik toch echt wel incontinentie problemen. En ja, ik heb ook een Arendal sub gehad. Is imo beter als een SVS maar haalt het echt niet bij een Velodyne, JL of Rythmik (of zioals de ''kenners'' het noemen; Rythniks). Buiten dat, werkt het niet, kan je de DDRC zo weer verkopen met minimaal verlies en dat zie ik met een sub niet een-twee gebeuren. Kijk maar in de markt sectie waar sommige subs als whore worden doorgegeven bij de vleet en blijkbaar niemand kunnen bekoren als eindstation. En dan zie ik 2 JL te koop staan en mensen klagen over de prijs terwijl ze deze subs nooit hebben ervaren. Ja, ervaren, want dat doe je met een goede sub-setup. Je hoort geen boenk-boenk-pets maar je ERVAART het laag ;)

mancaver

#89
Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 11:15:58
Maar in jouw geval stuur je alles full range door de MiniDSP en laat die het werk doen. Dan heb ik al meteen kanalen tekort, en ik doe hetzelfde in feite in de Arcam voor alle kanalen. Alleen heb ik maar 1 subkanaal.

Daar zou ik dus nog in kunnen verbeteren bij een multisub systeem door die apart af te regelen, zeker als ik ook nog een scheiding maak tussen redirected bass en LFE.
Je slaat hier de spijker op zijn kop ;)

Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 11:15:58
De vraag is alleen of dat mogelijk is met het bass management van de Arcam.
Nee... MiniDSP en Dirac geven ook aan dat het werken met y-splitters de makkelijke oplossing is, maar zeker niet de beste. Dan moet je toch echt met MSO aan de gang en voor beide subs een curve en timing berekening laten doen

morca

Citaat van: mancaver op oktober 19, 2019, 11:30:08
Ik lees zelf dat:

  • Teejo een budget heeft van max €2000,-
  • Een vooruitgang wil op zijn huidige situatie. Andere sub(s) kopen of een andere oplossing
Naar mijn mening heeft hij 2 zeer(!) goede subs en kan hij met 65% van zijn budget klaar zijn. Ok, hij heeft reeds Dirac maar een multi sub set up laten draaien over 1 LFE kanaal is een no go (geloof me, ik kom er vandaan. Heb zelfs met 5 subs gedraaid). En als ik dan lees dat een bijvoorbeeld het kopen van een Arendal dit wel even gaat oplossen, krijg ik toch echt wel incontinentie problemen. En ja, ik heb ook een Arendal sub gehad. Is imo beter als een SVS maar haalt het echt niet bij een Velodyne, JL of Rythmik (of zioals de ''kenners'' het noemen; Rythniks). Buiten dat, werkt het niet, kan je de DDRC zo weer verkopen met minimaal verlies en dat zie ik met een sub niet een-twee gebeuren. Kijk maar in de markt sectie waar sommige subs als whore worden doorgegeven bij de vleet en blijkbaar niemand kunnen bekoren als eindstation. En dan zie ik 2 JL te koop staan en mensen klagen over de prijs terwijl ze deze subs nooit hebben ervaren. Ja, ervaren, want dat doe je met een goede sub-setup. Je hoort geen boenk-boenk-pets maar je ERVAART het laag ;)
Vooral  dat laatste idd.
Ga eens luisteren
En ervaar het ipv alleen naar de prijs te kijken.


Teejoo

#91
Citaat van: mancaver op oktober 19, 2019, 11:32:16
Je slaat hier de spijker op zijn kop ;)
Nee... MiniDSP en Dirac geven ook aan dat het werken met y-splitters de makkelijke oplossing is, maar zeker niet de beste. Dan moet je toch echt met MSO aan de gang en voor beide subs een curve en timing berekening laten doen
Ok, leg dan eens concreet uit hoe ik het bij mijn set zou moeten inrichten met een minidsp? Want ik zie vooral een tekort aan kanalen als ik het zo doe als Holco.

holco

De grootste winst (beter gaat het niet worden) zit in het punt dat je al je subs als één sub gelijk krijgt, precies zoals in de door mij gelinkte tutorial, de rest laat je verder over aan de Arcam/Dirac.

[quote author=Teejoo Daar zou ik dus nog in kunnen verbeteren bij een multisub systeem door die apart af te regelen, zeker als ik ook nog een scheiding maak tussen redirected bass en LFE. De vraag is alleen of dat mogelijk is met het bass management van de Arcam.
[/quote]
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Dat wil niet zeggen dat als je de spullen hebt aangeschaft je ook klaar bent, dan begint het echte werk pas en zal het uiteindelijke resultaat bepaald worden door jouw eigen inbreng en kunde om alles goed in te regelen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Teejoo

Citaat van: holco op oktober 19, 2019, 11:57:05
De grootste winst (beter gaat het niet worden) zit in het punt dat je al je subs als één sub gelijk krijgt, precies zoals in de door mij gelinkte tutorial, de rest laat je verder over aan de Arcam/Dirac.
Zou je dan toch nog even concreet kunnen aangeven hoe je de routing zou doen? In de tutorial worden 2 MiniDSP's gebruikt om alle kanalen te kunnen cateren, maar ik heb tenslotte al direct in de pre zitten.

jossie

Ik heb de website bekeken voor de 88A maar kan zo concreet niet vinden waar je dan gemakkelijk het LFE signaal apart in sterkte in de mix kunt regelen.

Mogelijk bedoelt Mancaver dat je daar met deze oplossing straks geen behoefte meer aan hebt maar dat is natuurlijk een gok.

Of doe jij dat ook Mancaver?
Omni !

holco

Zie de DDRC-88A in de afbeelding even als jouw Arcam, uitgang 3 van de 88A is dan een van jouw sub out's op Arcam.




Citaat van: Teejoo op oktober 19, 2019, 12:10:06
Zou je dan toch nog even concreet kunnen aangeven hoe je de routing zou doen? In de tutorial worden 2 MiniDSP's gebruikt om alle kanalen te kunnen cateren, maar ik heb tenslotte al direct in de pre zitten.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

DofN

Citaat van: botsen op oktober 19, 2019, 10:50:44
2 x 12 inch is kleiner dan 1 x 18. Hij is namelijk in twee dimensies groter, dus 2 x 12 is niet automatisch 24 maar rond de 17 inch. Reken maar uit

Potjandorie, je hebt gelijk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

holco

#98
Als je deze set van mij zou overnemen ben je helemaal klaar voor €900 met een 3e extra Dual Opposed 15 Inch sub in jouw setup  :D

Zie laatste stukje text in de beschrijving.

https://link.marktplaats.nl/m1459908894
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Teejoo

#99
Citaat van: holco op oktober 19, 2019, 12:19:17
Zie de DDRC-88A in de afbeelding even als jouw Arcam, uitgang 3 van de 88A is dan een van jouw sub out's op Arcam.


Ah, zo. En met de 2x4 kun je dan per sub aangeven welk (deel van het) signaal hij krijgt en timing instellen begrijp ik?

Het enige wat ik dan niet kan is een apart LFE signaal regelen qua volume, maar dat gaat toch al niet omdat de Arcam altijd alle redirect naar de sub stuurt. De enige oplossing zou dan een 3e sub zijn en dan het signaal verder opsplitsen in de MiniDSP.