Marco,s Ht stereo living,mijn akoestische avontuur.

Gestart door morca, oktober 17, 2010, 18:21:05

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

frank2

#3150
Staat  de tv de gehele dag aan of alleen in de avonduren? Dan zal de plasma die ik ook nog heb de kosten niet zijn. Mijn plinius versterker in ab mode 75 watt en die staat tegelijk aan met de tv. Maar mijn verbruik op jaarbasis  in een alleen staand huis wel goed geïsoleerd en dubbele beglazing is 2500 kw
Achtergrondmuziek overdag is een sonos  staat gehele dag aan
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Staaled

6000 is erg hoog.
Wij hadden vorig jaar in een 2persoons 24/7 huishouden 3200.

Laaghangend fruit is alle verlichting naar LED en idd isoleren en grootverbruikers updaten.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

De tv en alle versterkers staan vaak 12 uur per dag aan.
Dat tikt toch aardig aan als ik even reken.
Ik reken gemiddeld alleen de tv die neemt zeker 250 watt op.
X12 uur. X365 dagen maakt 1080 kw per jaar alleen voor de tv.

Dan staan er nog 3 hypexen aan met ringkern a 500 watt stuk.
2 denon poa a 300 watt stuk
Marantz mm8003. 880 watt.
En de Arcam als pre max power consumption 1500 watt zie ik nu .... Die zou als pre niet zoveel opnemen denk ik/hoop ik .

Is toch een aardig lijstje imo
7 versterkers staan in ruststand aan.
4480 watt tesamen.
Als ze in ruststand 10 procent opnemen,
Is dat al 2 keer zoveel als te tv alleen.
Dat is 2000 kw plus de tv is al 3000kw in ruststand.

Staaled

Citaat van: morca op september 27, 2022, 14:50:59
De tv en alle versterkers staan vaak 12 uur per dag aan.
Dat tikt toch aardig aan als ik even reken.
Ik reken gemiddeld alleen de tv die neemt zeker 250 watt op.
X12 uur. X365 dagen maakt 1080 kw per jaar alleen voor de tv.

Dan staan er nog 3 hypexen aan met ringkern a 500 watt stuk.
2 denon poa a 300 watt stuk
Marantz mm8003. 880 watt.
En de Arcam als pre max power consumption 1500 watt zie ik nu .... Die zou als pre niet zoveel opnemen denk ik/hoop ik .

Is toch een aardig lijstje imo
7 versterkers staan in ruststand aan.
4480 watt tesamen.
Als ze in ruststand 10 procent opnemen,
Is dat al 2 keer zoveel als te tv alleen.
Dat is 2000 kw plus de tv is al 3000kw in ruststand.
12 uur op zo veel elektronica is idd niet verwonderlijk.

Lees vaker een boek ? :D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op september 27, 2022, 14:35:35
6000 is erg hoog.
Wij hadden vorig jaar in een 2persoons 24/7 huishouden 3200.

Laaghangend fruit is alle verlichting naar LED en idd isoleren en grootverbruikers updaten.
Ik had 3400 paar jaar geleden.
Tot de MM en de denons kwamen toen liep het al naar 4500.
Met vervangen vd inuke door hypexen en de plasma tv en de Arcam is opgelopen naar 6000.

Er zit wel een lijn in .

Ik zit te denken om die koelkast te kopen.
Daar bespaar ik al bijna 300 kw per jaar.
Dat is al 1 volle maand tv en audio.
En dan de plasma eruit voor een tv die onder 100 watt blijft.

Anders loopt mijn hobby vast op de energie prijs.

Ik zit zelfs te denken mijn oude Panasonic/class D als eindtrap in te zetten ipv de MM 8003.
Die verbruikt 135 watt tov de 880 watt van de MM.
Maar die heeft geen xlr inputs.
En ik moet van xlr naar rca vanuit mijn crossovers.

Richard70…

Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

NielsLu

#3156
Heb jij al eens gemeten met een verbruiksmeter? Ik heb recentelijk mijn set gemeten (55" oled tv, Arcam AVR5, subwoofer (SVS 1000 watt versterker) en Apple tv) in gebruik met een film op bioscoopniveau. Op de piekmomenten kwam ik rond 300 watt verbruik uit.

Het verbruik wat jij noemt is het maximale verbruik, dat verbruik je in de praktijk nooit constant.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Citaat van: NielsLu op september 27, 2022, 16:35:05
Heb jij al eens gemeten met een verbruiksmeter? Ik heb recentelijk mijn set gemeten (55" oled tv, Arcam AVR5, subwoofer (SVS 1000 watt versterker) en Apple tv) in gebruik met een film op bioscoopniveau. Op de piekmomenten kwam ik rond 300 watt verbruik uit.

Het verbruik wat jij noemt is het maximale verbruik, dat verbruik je in de praktijk nooit constant.
Nee niet gemeten.
Ik heb een Plasma tv geen oled.
En ik heb 7 eindversterkers.

Het vermogen heb ik door 10 gedeeld.
Dan houd ik het laag aan denk ik.
Dat is dan onbelast.

Ik zal eens een meter kopen.
Kijken welke amps het meeste trekken.
Jammer genoeg moet dat in stappen.
Teveel stekkers  :clapping:

vik

Je gaat uit van het maximale vermogen van de apparatuur en dat verbruik je niet zo snel. De Kuro heeft een maximaal verbruik van 386 watt en hangt af van de lichte of donkere scenes dus het verbruik schommelt.  Ik denk dat 250 watt geen verkeerde schatting is maar de MM 8077 bijvoorbeeld verbruikt bij jou echt geen 880 watt. Ook de Arcam niet dan moet je het wel heel bont maken. Je hebt ook geen gedempte ruimte dat scheelt ook een hoop.

Verder heb je helemaal gelijk en alles wat je kunt besparen dat moet je mee pakken in deze idiote tijden.  8)


Citaat van: morca op september 27, 2022, 14:50:59
De tv en alle versterkers staan vaak 12 uur per dag aan.
Dat tikt toch aardig aan als ik even reken.
Ik reken gemiddeld alleen de tv die neemt zeker 250 watt op.
X12 uur. X365 dagen maakt 1080 kw per jaar alleen voor de tv.

Dan staan er nog 3 hypexen aan met ringkern a 500 watt stuk.
2 denon poa a 300 watt stuk
Marantz mm8003. 880 watt.
En de Arcam als pre max power consumption 1500 watt zie ik nu .... Die zou als pre niet zoveel opnemen denk ik/hoop ik .

Is toch een aardig lijstje imo
7 versterkers staan in ruststand aan.
4480 watt tesamen.
Als ze in ruststand 10 procent opnemen,
Is dat al 2 keer zoveel als te tv alleen.
Dat is 2000 kw plus de tv is al 3000kw in ruststand.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

morca

Citaat van: vik op september 27, 2022, 18:52:53
Je gaat uit van het maximale vermogen van de apparatuur en dat verbruik je niet zo snel. De Kuro heeft een maximaal verbruik van 386 watt en hangt af van de lichte of donkere scenes dus het verbruik schommelt.  Ik denk dat 250 watt geen verkeerde schatting is maar de MM 8077 bijvoorbeeld verbruikt bij jou echt geen 880 watt. Ook de Arcam niet dan moet je het wel heel bont maken. Je hebt ook geen gedempte ruimte dat scheelt ook een hoop.

Verder heb je helemaal gelijk en alles wat je kunt besparen dat moet je mee pakken in deze idiote tijden.  8)
Oh wacht ik zie waar het fout gaat.
Ik zeg 4480 watt delen door 10.

Dan bedoel ik dus ong 500 watt.
Dat is 2 keer zoveel als watt de kuro gemiddeld pakt.

Komt het totaal in ruststand op 3000 kw per jaar schat ik.
Dan heb ik 1/10 deel vermogen van max berekend vd amps en de receiver.



PascalP

Weet niet of je een slimme meter hebt?
Hier recent een P1 meter van Homewizard gekocht en werkt echt super, kan zo meteen zien hoeveel alles verbruikt als ik het aan/uit zet etc.

Zo verbruikt mijn HT zo'n 1400W-1500W in idle als alles gewoon 'aan' staat, maar ook al speel ik content op stevig volume zit er niet bijster veel verschil in (of die pieken zijn zo kort dat mijn meter ze niet zo snel oppikt?)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

morca

Citaat van: PascalP op september 27, 2022, 19:27:19
Weet niet of je een slimme meter hebt?
Hier recent een P1 meter van Homewizard gekocht en werkt echt super, kan zo meteen zien hoeveel alles verbruikt als ik het aan/uit zet etc.

Zo verbruikt mijn HT zo'n 1400W-1500W in idle als alles gewoon 'aan' staat, maar ook al speel ik content op stevig volume zit er niet bijster veel verschil in (of die pieken zijn zo kort dat mijn meter ze niet zo snel oppikt?)
Jij hebt ook 7 amps staan.
Plus je pre erbij.
Dan tikt het aardig aan  ;D

SpeedyAndré

Het voordeel van al die apparatuur is dat het in feite kachels zijn  :D
Je kan je afvragen of je de hele dag echt naar surround geluid luistert of maar een deel.
Als het een groot deel achtergrond is dan kan je best met minder eindbakken toe en alles aan als je er voor gaat zitten.
Om die reden heb ik een paar kleine actieve speakers staan voor achtergrond muziek tijdens m'n studie, eerder was dat de HT set die op all channel stereo stond maar dat was echt onnodig.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp


Staaled

De kortste weg lijkt mij gewoon minder uren te klokken op je set.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

0 uren als ik onder dat plafond wil blijven....
Ik ga bezuinigingen op gas.
Dan kan ik meer stroom kopen  ;D

Het is wel balen.
Zit de hele dag thuis.
Dit is ook het jaar waarvan ik zeg.
Wauw me set is af ,dit klinkt geweldig.

Nou kan hij bijna niet meer aanstaan.....
Neemt mij net dat laatste beetje af wat ik gebruik om te ontspannen.
Terwijl muziek deel van mijn ontspanning is.

Ik heb al veel stress laatste tijd
Moeder is ziek  , geestelijke uitputting en jaren lang valium waar ze mee moest stoppen in Clinic opname.
Ze begint veel te vergeten.
Ik probeer voor haar te koken elke dag.
Maar ging niet en ben weer zover dat ik bijna niet kan lopen en zitten...
Er kookt ook niemand voor mij
Dus ik moet maar leren dat ik haar niet kan helpen.

Staaled

Citaat van: morca op september 28, 2022, 12:36:45
0 uren als ik onder dat plafond wil blijven....
Ik ga bezuinigingen op gas.
Dan kan ik meer stroom kopen  ;D

Het is wel balen.
Zit de hele dag thuis.
Dit is ook het jaar waarvan ik zeg.
Wauw me set is af ,dit klinkt geweldig.

Nou kan hij bijna niet meer aanstaan.....
Neemt mij net dat laatste beetje af wat ik gebruik om te ontspannen.
Terwijl muziek deel van mijn ontspanning is.

Ik heb al veel stress laatste tijd
Moeder is ziek  , geestelijke uitputting en jaren lang valium waar ze mee moest stoppen in Clinic opname.
Ze begint veel te vergeten.
Ik probeer voor haar te koken elke dag.
Maar ging niet en ben weer zover dat ik bijna niet kan lopen en zitten...
Er kookt ook niemand voor mij
Dus ik moet maar leren dat ik haar niet kan helpen.
Je hebt een hoop op je bord en 0 uren is geen optie, terecht.
Maar alles is meegenomen.

Dat laatste valt niet mee en ik werd uiteindelijk voor het blok gezet middels een fikse burnout.
Les was om doen wat je kunt.
Houdt dat op dan was dat het gewoon. :yinyang:

Moeders zijn het daar bijna altijd mee eens. ;) :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Ik heb nog een digitale receiver die maar 135 watt max gebruikt en 7x100 watt levert.
Die wil ik als eintrap gebruiken.
Dan mis ik 2 kanalen.
Ik ben op zoek naar een 2e nu.
Of een andere digitale versterker die weinig verbruikt en goed klinkt.

Met 2 dezelfde receivers zou ik op 270 watt uitkomen.
Dat is beter als 1500 watt 😵‍💫😵‍💫

Ander plan:
scheiding filter maken voor mijn slambass monitor combinatie.
En de speakers aan de arcam hangen zonder equalizes of eindversterkers.
Dat laatste vind ik niet echt tof.
Maar dat zou de meeste stroom sparen .

Vriezer en tv worden binnenkort vervangen.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

LS2

Citaat van: morca op september 30, 2022, 08:52:14
Ik heb nog een digitale receiver die maar 135 watt max gebruikt en 7x100 watt levert.
Die wil ik als eintrap gebruiken.

Dan heeft die een COP van 5,2! Die zou ik dan een heleboel aanschaffen en gebruiken als verwarming! Bijvoorbeeld 10 stuks. Kost je 1350 Watt en levert 7kW.

Flauw natuurlijk. Maar een versterker levert echt niet meer Watts dan je erin stopt. Dus of die 135W of die 7x100W klopt gewoon niet.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Exxar

Staar je niet blind op die maximale vermogens dat apparatuur uit het net haalt. Kijk eerder naar wat de fabrikanten opgeven als "stroomverbruik" op de achterkant van het toestel. Dat geeft een beter beeld.

Die opgegeven waarde is volgens de IEC 62368-1 norm, namelijk bij 1/8 van het maximale vermogen.


Meer info vind je hier: https://www.audioholics.com/audio-amplifier/receiver-back-panel-power-ratings

Zeker het lezen waard.


En als je nu denkt: 1/8 van het vermogen is extreem laag, luister jij dan altijd op maximaal volume/vermogen?
Als je nu "ja" denkt, vervang dan alles met digitale versterkers. Die halen zo'n 90% rendement.


Exxar

Citaat van: morca op september 30, 2022, 08:52:14
Ik heb nog een digitale receiver die maar 135 watt max gebruikt en 7x100 watt levert.



Dat staat letterlijk als voorbeeld in de link die ik gepost heb.

https://www.audioholics.com/audio-amplifier/receiver-back-panel-power-ratings

morca

Citaat van: LS2 op september 30, 2022, 09:51:27
Dan heeft die een COP van 5,2! Die zou ik dan een heleboel aanschaffen en gebruiken als verwarming! Bijvoorbeeld 10 stuks. Kost je 1350 Watt en levert 7kW.

Flauw natuurlijk. Maar een versterker levert echt niet meer Watts dan je erin stopt. Dus of die 135W of die 7x100W klopt gewoon niet.
Dat vermogen klopt niet idd.
Dat snap ik zelf ook wel.

Maar vreemd genoeg klinkt het wel alsof er zoveel vermogen is.
Dat is het rare

morca

Citaat van: Exxar op september 30, 2022, 09:54:45
Staar je niet blind op die maximale vermogens dat apparatuur uit het net haalt. Kijk eerder naar wat de fabrikanten opgeven als "stroomverbruik" op de achterkant van het toestel. Dat geeft een beter beeld.

Die opgegeven waarde is volgens de IEC 62368-1 norm, namelijk bij 1/8 van het maximale vermogen.


Meer info vind je hier: https://www.audioholics.com/audio-amplifier/receiver-back-panel-power-ratings

Zeker het lezen waard.


En als je nu denkt: 1/8 van het vermogen is extreem laag, luister jij dan altijd op maximaal volume/vermogen?
Als je nu "ja" denkt, vervang dan alles met digitale versterkers. Die halen zo'n 90% rendement.
Thanks voor je links.
Ga ik straks lezen.

Ik had al gedeeld door factor 10.
Ik heb het opgenomen vermogen gebruikt in mijn berekening uiteraard.
Niet het output vermogen  ;D



morca

De Arcam heeft officieel een dingetje.
Als ik hem aanzet klinkt hij op stereo goed.
Maar op prologic dan word het geluid gesmoord, langzaam komt er wat meer gekraak en geluid door.
En na paar minuten opwarmen klinkt hij op prologic ook weer goed.

Binnenkort heel zuinig als hij er mee op houd  :D