Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: RalphH op augustus 10, 2012, 16:45:21
Nu ik toch met EQ wil gaan werken, toch ook maar eens wat beter meetspul gaan gebruiken.
Dus vandaag een compleet meetsetje aangeschaft (Behringer ECM8000, fantoomvoeding en mic. standaard). Duurt nog wel even voordat het binnen is helaas.
Goed bezig RalphH,maareuh die fantoomvoeding zit in de mixer die je ook nodig hebt.
je hebt toch geen losse voeding en de mixer niet ?

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Ik bedoel, heb ik die nodig? De mic gaat via de voeding toch naar de geluidskaart in mijn pc die de boel dan verder versterkt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op augustus 10, 2012, 17:03:33
Ik bedoel, heb ik die nodig? De mic gaat via de voeding toch naar de geluidskaart in mijn pc die de boel dan verder versterkt?
Als jij weet hoe dit zonder kaart moet,we hebben hier in dit topic al eens iemand gehad die de mixer er toch bij moest kopen daarna,voor een goeie meting .................
EdwinvH geloof ik kwam er toen achter,en bij streuker werkte het zonder de mixer ook niet goed toen ...... oei

RalphH

De gain moet ik naar mijn idee met de interne kaart kunnen regelen, maar ik zal nog eens goegelen ;D.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op augustus 10, 2012, 17:52:48
De gain moet ik naar mijn idee met de interne kaart kunnen regelen, maar ik zal nog eens goegelen ;D.
Oh wacht even jij hebt die auzentech erin zitten...... dat zou kunnen werken, zo meette je toch ook altijd?? en kon je de input gain goed afstellen.
Dan zal er geen probleem zijn denk ik idd

RalphH

Yup, ging met de imitatie radioshack ook goed. Is ook niet veel meer als een mic met een batterijtje plat gezegd
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

edwinvh

Ik moest inderdaad de mixer met ingebouwde micro voeding aanschaffen. De Voeding die ik heb daar zat geen voorversterker in en die heb je nodig, anders klopt de grafiek totaal niet.  (in een db meter zit ook een voorversterker)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Ik vraag me af,omdat RalphH altijd al goed kon meten,of zijn interne geluidskaart niet ong dezelfde optie,s heeft als de externe mixer.
Maar dat weet ie pas als het binnen is.

Ejorne

Als de geluidskaart een mic-ingang heeft waar je zo'n goedkoop computer-staaf-micje in kunt laten horen dan moet het met de ecm8000 en een phatomvoeding ook wel goed gaan denk ik.

RalphH

Anja, dat is het. De db meter moet juist op een onversterkte lijn ingang. Een mic op de mic ingang zou wel eens kunnen werken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Nog wat Goegel gebruikt. Toch maar een mailtje naar bax-winkel gestuurd met de vraag of ik de phantom voeding kan omzetten naar een mic200 (simpel ampje met phantom voeding).
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Even ter info aangezien ik aardig wat Behringer ECM8000 gebruikers zie hier:
De standaard ECM8000 is een goedkope oplossing maar accurate metingen ermee kun je vergeten. De microfoon is namelijk niet gecalibreerd. Wil je juiste metingen kunnen uitvoeren zul je een gecalibreede microfoon moeten aanschaffen. Een voorbeeld hiervan is de Cross Spectrum ECM8000 welke ik zelf heb. Inclusief verzend- en bezorgkosten was ik € 130 kwijt maar dan voer je wel juiste metingen uit.

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op augustus 17, 2012, 15:51:28
Even ter info aangezien ik aardig wat Behringer ECM8000 gebruikers zie hier:
De standaard ECM8000 is een goedkope oplossing maar accurate metingen ermee kun je vergeten. De microfoon is namelijk niet gecalibreerd. Wil je juiste metingen kunnen uitvoeren zul je een gecalibreede microfoon moeten aanschaffen. Een voorbeeld hiervan is de Cross Spectrum ECM8000 welke ik zelf heb. Inclusief verzend- en bezorgkosten was ik € 130 kwijt maar dan voer je wel juiste metingen uit.

Dit was al bekend en had ik al eerder geopperd. Overigens volstaat de standaard ECM8000 prima om voor jezelf te zien wat het geklooi met pEQ's en zo doet. Maar een goed beeld over hoeveel output er werkelijk op een bepaalde frequentie is, heb je niet.

Er is trouwens ook een goedkoper alternatief om een gekalibreerde mic te bekomen. Via partsexpress is een Dayton ECM8000-kloon te bestellen waarbij een uniek bestand te downloaden is op basis van het serienummer. Ik weet eigenlijk niet wat er aan tax en verzendkosten bij komt maar volgens mij blijft het wel onder 130 euro.

Is die 130 euro eigenlijk inclusief mic of moet je je eigen mic opsturen?

RalphH

Hoeft ook niet op de dB nauwkeurig, heb voor deze opstelling gekozen in de hoop dat het standaard ECM over het hele bereik al beter meet dan een namaak radioshack.
Ik ga sowieso eens kijken wat de verschillen zijn als ik standaard inmeet en met een calibratie file van een andere ECM (ingevoerd in REW).
Ben wel benieuwd wat dat doet. Als ik bijv. de loop back calibratie van mijn geluidskaart invoer, is er geen verschil met meting zonder. Vond dat wel apart eerlijk gezegd. Wil niet zeggen dat dat voor een microfoon hetzelfde geldt natuurlijk...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op augustus 17, 2012, 16:12:52
Dit was al bekend en had ik al eerder geopperd. Overigens volstaat de standaard ECM8000 prima om voor jezelf te zien wat het geklooi met pEQ's en zo doet. Maar een goed beeld over hoeveel output er werkelijk op een bepaalde frequentie is, heb je niet.

Er is trouwens ook een goedkoper alternatief om een gekalibreerde mic te bekomen. Via partsexpress is een Dayton ECM8000-kloon te bestellen waarbij een uniek bestand te downloaden is op basis van het serienummer. Ik weet eigenlijk niet wat er aan tax en verzendkosten bij komt maar volgens mij blijft het wel onder 130 euro.

Is die 130 euro eigenlijk inclusief mic of moet je je eigen mic opsturen?
die 130 is incl mic. Cross Spectrum werkt ook samen met de John, de maker van REW dus dat zit ook wel goed ;)

THX-UltraII

Citaat van: RalphH op augustus 17, 2012, 16:28:52
Hoeft ook niet op de dB nauwkeurig, heb voor deze opstelling gekozen in de hoop dat het standaard ECM over het hele bereik al beter meet dan een namaak radioshack.
Ik ga sowieso eens kijken wat de verschillen zijn als ik standaard inmeet en met een calibratie file van een andere ECM (ingevoerd in REW).
Ben wel benieuwd wat dat doet. Als ik bijv. de loop back calibratie van mijn geluidskaart invoer, is er geen verschil met meting zonder. Vond dat wel apart eerlijk gezegd. Wil niet zeggen dat dat voor een microfoon hetzelfde geldt natuurlijk...
het nemen van een calibratiefile van een andere ECM heeft geen zin want iedere mic moet apart gecalibreerd worden en iedere mic krijgt dus ook weer andere calibratiefiles.

morca

Citaat van: THX-ultraII op augustus 17, 2012, 15:51:28
Even ter info aangezien ik aardig wat Behringer ECM8000 gebruikers zie hier:
De standaard ECM8000 is een goedkope oplossing maar accurate metingen ermee kun je vergeten. De microfoon is namelijk niet gecalibreerd. Wil je juiste metingen kunnen uitvoeren zul je een gecalibreede microfoon moeten aanschaffen. Een voorbeeld hiervan is de Cross Spectrum ECM8000 welke ik zelf heb. Inclusief verzend- en bezorgkosten was ik € 130 kwijt maar dan voer je wel juiste metingen uit.
Zie de start post,daar staat de tip al in op aanraden van BartM denk ong jaartje oud  ;)
beter lezen  :P maar goed dat je het nog eens aanhaald voor de nieuwere meelezers :thumbs-up:

RalphH

Citaat van: THX-ultraII op augustus 17, 2012, 16:43:01
het nemen van een calibratiefile van een andere ECM heeft geen zin want iedere mic moet apart gecalibreerd worden en iedere mic krijgt dus ook weer andere calibratiefiles.

I know, ben gewoon benieuwd wat een calibratiefile doet bij een (naar mijn idee) vrij standaard product.

Als er een (groot) verschil is kan ik nog eens meerdere files met elkaar vergelijken. Als de afwijking onderling niet mega is, denk ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te kunnen nemen dat hiermee de grootste onnauwkeurigheid er wel uit is en dus ook de noodzaak om een mic van 100 euro duurder aan te schaffen..

Maar ik kan me zeker vergissen (lees eigenwijs zijn, ik weet het  ;D)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op augustus 17, 2012, 16:58:33
I know, ben gewoon benieuwd wat een calibratiefile doet bij een (naar mijn idee) vrij standaard product.

Als er een (groot) verschil is kan ik nog eens meerdere files met elkaar vergelijken. Als de afwijking onderling niet mega is, denk ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan te kunnen nemen dat hiermee de grootste onnauwkeurigheid er wel uit is en dus ook de noodzaak om een mic van 100 euro duurder aan te schaffen..

Maar ik kan me zeker vergissen (lees eigenwijs zijn, ik weet het  ;D)
Je hebt helemaal gelijk RalphH ,Ultra slaat een beetje door in aanschafkosten tov waarde met instellen ,die mic die hij heeft is pas echt belangrijk als je fulrange speakers bouwt en meet.
Ik heb die hele mic en REW niet een gebruikt beneden.
Het gaat niet om de mic,maar om de referentie die je hebt.
Uiteindelijk zeggen je oren of hij goed staat............
Alleen bij fase ,vooral bij 2 sub,s moet ik ook meten  ;)

RalphH

Ben het zeker met Ultra eens dat als je meet, je dat zo nauwkeurig mogelijk moet doen. Ik ga dat proberen binnen een bepaald budget. Het resultaat zullen we zien...
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Citaat van: RalphH op augustus 17, 2012, 18:28:38
Ben het zeker met Ultra eens dat als je meet, je dat zo nauwkeurig mogelijk moet doen. Ik ga dat proberen binnen een bepaald budget. Het resultaat zullen we zien...

Het resultaat is moeilijk te bezien. Je moet er vanuit gaan dat de apparatuur en eventueel kalibratie nauwkeurig is. Het resultaat zien is alleen mogelijk door geeikte apparatuur in dezelfde ruimte te gebruiken.

Maar nogmaals, het is niet zo heel erg van belang als het niet op de dB nauwkeurig klopt. Je stelt uiteindelijk toch af op smaak, meestal resulteert dat in iets dat je in een roomcurve tegenkomt.

Over het algemeen zie je geen enorme pieken en dalen in het bereik van de mic. Vooral in de afval zit hetverschil en laat dat nu net vaak op smaak in de roomcurve model gegoten worden.

Voor onderling vergeljik tussen de metingen van verschillende mensen is een ongecalibreerde set niet geschikt...

morca

Citaat van: RalphH op augustus 17, 2012, 18:28:38
Ben het zeker met Ultra eens dat als je meet, je dat zo nauwkeurig mogelijk moet doen. Ik ga dat proberen binnen een bepaald budget. Het resultaat zullen we zien...
Idd dat wel,ik bedoelde alleen dat ik het zo accuraat genoeg vind.
Mocht ik geld over hebben zou een gecalibreerde set  nooit verkeerd zijn natuurlijk.
:D

Timvg

Hier een vergelijking tussen een aantal microfoons

http://www.avsforum.com/t/1328136/measurement-mic-shootout-emm-6-wm-61a-rs-33-2055-audyssey

Het verschil zit hem voornamelijk boven 1khz

voor laagmetingen moeten we ons weinig zorgen maken.