Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

goergen

Dat is jammer, weet je zeker dat het echt niks oplevert? deuren sluiten immers ook niet volledig door de tochtstrip, maar die ruimtes tellen niet mee.

Staaled

Citaat van: martien op april 21, 2016, 13:35:44
kun je dan eigenlijk stellen dat rechthoekige kamers het beste zijn, vierkant ook nog wel gaat, maar dat ruimtes met een open ruimte eraan vast gewoon lastig zijn?
Onvoospelbaar is een betere beschrijving.
Ik heb juist een betere respons als deuren open staan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Raphie

Ik denk ook dat je het bonkerige krampachtige gezucht en gepuf van een z5500 verward met wat een sub hoort te doen. Die SVS speelt een oktaaf lager en doet geen oenk oenk op 80-120Hz
JBL PRX Power!

goergen

http://www.enjoythemusic.com/canada_hifi/08_2013/improving_room_acoustics.htm

Dit artikel beschrijft de perfecte vorm kamer

CitaatIf you are lucky enough to be able to build your listening room from scratch as in constructing a custom built home, then the height to width to length ratios you should aim for are 1 : 1.4 : 1.9. For example if the height is the typical 8 feet, then the width should be 11.2 feet and the length should be 15.2 feet.

Al lees ik in andere artikelen andere verhoudingen

CitaatThe golden ratio for room dimensions is 1:1.6:2.5 (discovered by the ancient Greek entrepreneur Aristotle).  In other words, the ideal listening room would have a width that is 1.6 times the height, and a length that is 2.5 times the height.  This set of relationships minimizes the musical impact of room doubling by setting the room dimensions so that they are not close to being identical to or exact multiples of each other.

van: http://smarthomegallery.com/insights/subwoofer-tuning-room-acoustics/

Maar beide stellen inderdaad dat rechthoekig het beste is, vierkant schijnt juist het slechtst denkbare scenario te zijn.

Raphie

Citaat van: goergen op april 21, 2016, 14:40:14
http://www.enjoythemusic.com/canada_hifi/08_2013/improving_room_acoustics.htm

Dit artikel beschrijft de perfecte vorm kamer

Al lees ik in andere artikelen andere verhoudingen

van: http://smarthomegallery.com/insights/subwoofer-tuning-room-acoustics/

Maar beide stellen inderdaad dat rechthoekig het beste is, vierkant schijnt juist het slechtst denkbare scenario te zijn.
hoogte maakt hier ook onderdeel van uit...
JBL PRX Power!

goergen

Citaat van: Raphie op april 21, 2016, 14:37:17
Ik denk ook dat je het bonkerige krampachtige gezucht en gepuf van een z5500 verward met wat een sub hoort te doen. Die SVS speelt een oktaaf lager en doet geen oenk oenk op 80-120Hz

Het klopt wat je zegt, maar dit hoofdstuk zijn we inmiddels al een aantal maal gepasseerd  ;)

goergen

Citaat van: Raphie op april 21, 2016, 14:41:12
hoogte maakt hier ook onderdeel van uit...

Height staat toch duidelijk beschreven in beide quotes...  :dry:

Raphie

Citaat van: goergen op april 21, 2016, 14:41:36
Het klopt wat je zegt, maar dit hoofdstuk zijn we inmiddels al een aantal maal gepasseerd  ;)
ja, maar wat speelt hier nu dan wél?
JBL PRX Power!

martien

Citaat van: Staaled op april 21, 2016, 14:33:31
Onvoospelbaar is een betere beschrijving.
Ik heb juist een betere respons als deuren open staan.

Wij hebben een aangrenzende kinderkamer, als ik die deur sluit verdwijnt er in de meting een gat in de respons.
Wel apart dat je in verschillende situaties dus precies tegenovergestelde resultaten haalt door een deur te sluiten. :smile:

Raphie

Citaat van: goergen op april 21, 2016, 14:42:39
Height staat toch duidelijk beschreven in beide quotes...  :dry:
je wandn kunnn even lang zijn, maar als je de goede hoogte hebt maakt het weer niet uit...
JBL PRX Power!

bert stoltenborg

Citaat van: martien op april 21, 2016, 13:35:44
kun je dan eigenlijk stellen dat rechthoekige kamers het beste zijn, vierkant ook nog wel gaat, maar dat ruimtes met een open ruimte eraan vast gewoon lastig zijn?

In sommige concertzalen worden gekoppelde ruimten gebruikt om de nagalm te verhogen/verlagen, door afsluitingen open of dicht te doen.

Maar als de doorgang tussen de ruimten klein is ten opzichte van de golven die erdoor moeten krijg je een afgestemd systeem dat dus bij een vrij smalle bandbreedte absorbeert.
Een voorbeeld hiervan is de volgende draad, waar wordt gediscussieerd over isolatie en het effect van openingen aan een auto.
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=793&hilit=mercedes
Ik bazel maar wat.

JordanN

@Bert
Concertzalen en de meeste kamers zijn echter niet te vergelijken als je bedenkt hoe een concertzaal ontworpen wordt.  Haalt niet weg dat een 'prefecte' ruimte een fantastisch idee is. Het is zelf vrij makkelijk om een opstelling te maken zonder last van staande golven. Je gaat heel afgelegen wonen en zet de subwoofer in je tuin die verder helemaal kaal is.  ;D Alle gekheid op een stokje ik heb ontzettend veel ontzag voor de kennis en techniek die er bij een concertzaal komt kijken. Juist omdat deze steeds meer verloren gaat.

@Goergen
Ik heb ook een hekel aan de filmpjes op Audioholics. Jammer dat de kamer zo moeilijk is. Die van mij heeft ook een minder ideale vorm vandaar dat mijn instelling is zoveel mogelijk SPL en dan met EQ calibratie de pieken dempen. Teminste waar mogelijk want als de sub en luisterplek ongelukkig van elkaar staan hoor je gewoon helemaal niks. Als een buttkicker goed afgesteld is trouwens kan je het verschil tussen resonantie door geluidsdruk of door trillingen in de bank niet onderscheiden. Je lichaam is dan gewoon een zak water dat resoneert op bepaalde frequentie. Het is echter wel wat huiswerk. Ik vind het zelf een mooie en meestal goedkopere oplossing bij mensen met houten muren/vloeren/buren of voor WAF. Uiteraard mocht je liever voor een oplossing gaan met echte subwoofers dan moedig ik dat alleen aan. Ik heb die van mij alleen nog aanstaan voor de actie films verder staat hij altijd uit. Hij was indertijd gekocht als aanvulling op een sub die maar tot 35hz ging. Gefeliciteerd met de sub en succes met opstelling.

@Morca
Ik denk dat de alle subwoofers die -genoeg- geluidsdruk op laag kunnen geven de vloer doen trillen. Bij de PB-1000 in mijn bescheiden kamer kijk ik ook af en toe of de BK aanstaat omdat ik het idee heb dat de bank of vloer golft. De BK vind ik ondanks dat hij van 5Hz kan weergeven juist minder verschil maken in het echte laag. Bij zeer lage explosies wordt het juist vaak te vervelend en leidt het af. Het is juist boven 40hz dat hij wat toevoegt. Het maakt effecten net iets meer voelbaar die je normaal niet voelt zoals machine geweren. Ik vind het een fijnere toevoeging dan een boost rond 50-120Hz. Ik heb een theorie dat de trillingen van een BK door de binnenoor-haartjes niet efficient omgezet kunnen worden tot geluid t.o.v. geluidsgolven waar geluidsdruk weer minder efficiënt resonantie veroorzaakt in het lichaam t.o.v. de BK. Bij de HSU MBM zweren mensen dat ze veel meer tactile feedback hebben door de plaatsing vlakbij. Ik vraag me af tot in hoeverre dit is omdat de oudere sub niet voldoende SPL kon opleveren of omdat dit daadwerkelijk meer tactile feedback geeft t.o.v. bijvoorbeeld een sub in de hoek waarbij de geluids curve identiek is na calibratie. De geluidsdruk, meting van het geluid en de resonantie in het lichaam zijn toch onlosmakelijk aan elkaar gebonden? Een van de redenen dat ik nog geen opstelling heb zoals met de MBM is dat ik bang ben dat na calibratie het niks toevoegt t.o.v. de PB-1000. Tenslotte heb ik in theorie nu al geluidsdruk genoeg denk ik dan..


Marantz SR6007 | Mordaunt Short 2x MS902i 1x MS905i 2x MS903 2x MS302 | SVS PB-1000 | Sanyo PLV-Z3 | HTPC |

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

bert stoltenborg

Citaat van: JordanN op april 21, 2016, 17:46:04
@Bert
Concertzalen en de meeste kamers zijn echter niet te vergelijken als je bedenkt hoe een concertzaal ontworpen wordt.  Haalt niet weg dat een 'prefecte' ruimte een fantastisch idee is. Het is zelf vrij makkelijk om een opstelling te maken zonder last van staande golven. Je gaat heel afgelegen wonen en zet de subwoofer in je tuin die verder helemaal kaal is.  ;D Alle gekheid op een stokje ik heb ontzettend veel ontzag voor de kennis en techniek die er bij een concertzaal komt kijken. Juist omdat deze steeds meer verloren gaat.


Ik probeer geen ideale ruimte of concertzaal te maken en wil ook geen subwoofer in de tuin zetten, ik probeer duidelijk te maken hoe gekoppelde ruimten werken en hoe ruimten ueberhaupt werken in het laag en bij welke frequenties, en hoe je daar in de praktijk mee kunt omgaan.
Ik bazel maar wat.

morca

Citaat van: JordanN op april 21, 2016, 17:46:04


@Morca
Ik denk dat de alle subwoofers die -genoeg- geluidsdruk op laag kunnen geven de vloer doen trillen. Bij de PB-1000 in mijn bescheiden kamer kijk ik ook af en toe of de BK aanstaat omdat ik het idee heb dat de bank of vloer golft.
Een gepoorte sub valt vaak af onder ze tuning.
Ik heb voor een bandpass sub gekozen omdat hij dat een vb1 16 hz heeft,en min 3 db op 15 hz.
En dan vlak doorlopend tov een gewone gepoorte sub.
Dit scheelde 6 a 8 db op papier met ontwerpen bij 20 hz.
En die extra db,s kan je goed horen of voelen beter gezegd,tov een gewone pepoorte die ik voor aan maatje gebouwd heb.

Die bandpass geeft bij 20 hz 6 db meer weer,dat is de druk van 2 extra woofers.
Dus het ontwerp is juist zo om veel meer druk te geven in dat laag.
En dat voel je terug in luchtdruk en energie door de vloer heen.

Om te stellen dat elke sub dat doet,dat zal imo sterk van tuning en grote afhangen.

JordanN

@Bert het was slechts een poging tot humor.

@Morca Je hebt gelijk. Maar om het niet nog complexer te maken laat ik een paar variabelen achterwege en neem ik alleen de grote van de kamer en de SPL mee. Ik bedoel het gevoel dat de vloer golft bij het meeste film materiaal mits de sub voldoende geluidsdruk levert voor de kamer. Dus dat een SB-1000 even veel tactile-feedback zou kunnen leveren als we deze bijvoorbeeld in een kleine kamer (of toilet) plaatsten.

De audioholic bass rating is gebaseerd op het idee dat een sub die 103dB levert in een kleine kamer en een sub die 108dB levert in een grotere kamer mijn of meer dezelfde mate van 'tactile feedback'  leveren. Zo had ik het tenminste begrepen uit de audioholics forum vandaar ook mijn vraag over geluidsdruk en locatie van de sub tov van resonantie. Is er verschil in tactile feedback tussen 2 verschillende subs op andere locaties als deze op de luisterplek allebei 100dB meten. Wat is jouw gedachte hier over?

@Witalik
Een BK-LFE kit.


Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Marantz SR6007 | Mordaunt Short 2x MS902i 1x MS905i 2x MS903 2x MS302 | SVS PB-1000 | Sanyo PLV-Z3 | HTPC |

morca

Citaat van: JordanN op april 22, 2016, 01:31:02
@Bert het was slechts een poging tot humor.

@Morca Je hebt gelijk. Maar om het niet nog complexer te maken laat ik een paar variabelen achterwege en neem ik alleen de grote van de kamer en de SPL mee. Ik bedoel het gevoel dat de vloer golft bij het meeste film materiaal mits de sub voldoende geluidsdruk levert voor de kamer. Dus dat een SB-1000 even veel tactile-feedback zou kunnen leveren als we deze bijvoorbeeld in een kleine kamer (of toilet) plaatsten.

De audioholic bass rating is gebaseerd op het idee dat een sub die 103dB levert in een kleine kamer en een sub die 108dB levert in een grotere kamer mijn of meer dezelfde mate van 'tactile feedback'  leveren. Zo had ik het tenminste begrepen uit de audioholics forum vandaar ook mijn vraag over geluidsdruk en locatie van de sub tov van resonantie. Is er verschil in tactile feedback tussen 2 verschillende subs op andere locaties als deze op de luisterplek allebei 100dB meten. Wat is jouw gedachte hier over?

@Witalik
Een BK-LFE kit.


Sent from my SM-N910F using Tapatalk
Een grote gepoorte sub met een zwaardere driver geeft vaak meer output rond 20 hz.
Dus lijkt me wel handig om me te nemen in het totale advies.

Dat laatste,ik heb het dusdanig opgestelt dat ik beneden eigenlijk bijna dezelfde sensatie geeft als boven.
Dus ik mis die 6 db niet waar jij ,of audioholics forum het over heeft.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

Citaat van: JordanN op april 22, 2016, 01:31:02
Ik bedoel het gevoel dat de vloer golft bij het meeste film materiaal mits de sub voldoende geluidsdruk levert voor de kamer. Dus dat een SB-1000 even veel tactile-feedback zou kunnen leveren als we deze bijvoorbeeld in een kleine kamer (of toilet) plaatsten.

@Witalik
Een BK-LFE kit.
Sent from my SM-N910F using Tapatalk

Het is niet alleen een kwestie van SPL.
In een grotere kamer heb je bij lagere tonen dat geluid zich als een golf gedraagt en dus problemen met geïsoleerde staande golven veroorzaakt.
In een kleinere ruimte gedragen lage tonen zich ook bij wat hogere frequenties als drukschommelingen, net als in een luidsprekerbehuizing, en heb je dus een situatie die je niet kunt vergelijken.

Ik bazel maar wat.

Witalik

Citaat van: JordanN op april 22, 2016, 01:31:02


@Witalik
Een BK-LFE kit.


Oeps, ik haal BK buttkicker en BK electronics door elkaar zie ik . Ik dacht dat het over een subwoofer ging  ::)
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

morca

Zo na een geslaagde verlate verjaardag kreeg ik een leuk verjaardagskado van een forumlid.
De EMC8000 die ik al een poos in leen had,heb ik voor me verjaardag gehad.
Dus ik kan eindelijk zeggen dat ik me eigen mic heb  :headbanging:
Al hij meest vd tijd hier gelegen heeft  ;D

GPO



Citaat van: bert stoltenborg op april 22, 2016, 13:33:08
Het is niet alleen een kwestie van SPL.
In een grotere kamer heb je bij lagere tonen dat geluid zich als een golf gedraagt en dus problemen met geïsoleerde staande golven veroorzaakt.
In een kleinere ruimte gedragen lage tonen zich ook bij wat hogere frequenties als drukschommelingen, net als in een luidsprekerbehuizing, en heb je dus een situatie die je niet kunt vergelijken.

Weet niet precies wat je probeert te zeggen met drukschommelingen, maar
geluid gedraagt zich altijd als een golf ongeacht de ruimte. Alleen zijn de frequenties waar buiken en knopen ontstaan anders bij verschillende kamers.

Bij kleine liggen die resonantiepieken op hogere frequenties en bij grote kamers treden die pieken op lagere frequenties op. Bij oneindig grote kamers (buiten) zijn er geen resonanties.
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Ik vermoed dat die kleine ruimte meer drukverschillen opbouwd,of denk dat hij dat bedoelt.

Hier boven in de kleine kamer was druk ook meer te ervaren,net beetje als in de auto eerder.
Beneden is die druk er nog wel,het is alleen moeilijker de ruimte op druk te houden.
Drukschommelingen kan je in een kleine ruimte wel beter bereiken idd.

bert stoltenborg

Geluid met een golflengte groter dan de ruimte-dimensies gedraagt zich natuurlijk binnen die ruimte NIET als een golf.
Als je een ruimte hebt van 5 meter, past daar een golf van 10 meter in, dat is 34 Hz.
Als je daaronder komt heb je niet met een golfmodel, maar met een drukmodel te maken en heb je geen knopen en buiken meer.
Dan wordt het subwooferverhaal dus heel anders; schuiven etc heeft dan geen zin.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=793&hilit=mercedes
Ik bazel maar wat.

GPO

Citaat van: bert stoltenborg op april 23, 2016, 14:39:21
Geluid met een golflengte groter dan de ruimte-dimensies gedraagt zich natuurlijk binnen die ruimte NIET als een golf.
Als je een ruimte hebt van 5 meter, past daar een golf van 10 meter in, dat is 34 Hz.
Als je daaronder komt heb je niet met een golfmodel, maar met een drukmodel te maken en heb je geen knopen en buiken meer.
Dan wordt het subwooferverhaal dus heel anders; schuiven etc heeft dan geen zin.

http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?f=1&t=793&hilit=mercedes

Aangezien ik een wetenschappelijke achtergrond heb vind ik het fijn als je een artikel hebt die dit "drukmodel" beschrijft (geen referentie naar een forum waar je ZELF post, dat is niet zo geloofwaardig). Ik wil graag wat meer weten over dat drukmodel. Google heeft er nog niet van gehoord....  :P

Ben een beetje bang dat je longitudinale en transversale golven door elkaar haalt, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Buiken en knopen door geluid heb overigens je in elke ruimte, ongeacht de grootte... ik heb ze zelfs gemeten in een buis van 50 cm toen ik nog op school zat ... :)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS