Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: Staaled op januari 20, 2016, 18:52:51
Ziet er goed uit. :thumbs-up:
Ik heb een stukje uitleg van GPO en vraag van Mel toegevoegd,zoals veel stukjes uitspraken van leden zijn uit andere topic,s of van hier.
En wat over multisub,s aangevuld met info uit 2 topic,s van Martijn waar de info aan het verstoffen was.

Ik heb het wel iets overzichtelijker gemaakt zo denk ik,en stuk meer info erbij.
Grote upgrade imo  ;D




DofN

Citaat van: Staaled op januari 20, 2016, 17:11:43
Ja , al is de limiet van 48 kHz m.i wel jammer.
HT kent amper content met hogere sample rate.

Dank je voor je antwoord.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Citaat van: morca op januari 20, 2016, 20:18:54
Ik heb een stukje uitleg van GPO en vraag van Mel toegevoegd,zoals veel stukjes uitspraken van leden zijn uit andere topic,s of van hier.
En wat over multisub,s aangevuld met info uit 2 topic,s van Martijn waar de info aan het verstoffen was.

Ik heb het wel iets overzichtelijker gemaakt zo denk ik,en stuk meer info erbij.
Grote upgrade imo  ;D

^^
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software


DofN

Citaat van: morca op januari 20, 2016, 20:40:13
ADSY .....ik zie geen app in je sig staan waar dat opzit....
Plannen voor wat anders?  ::)

Nee :) De Lyngorf RP doet het prima hier. Ben uitermate content met de huidige 2 JL-audio E112 subs icm de Dali Euphonia's.

Een MiniDSP staat wel op het programma om mee te experimenteren (in een 2.3 en 2.4 configuratie) en ik wil daarvoor dat ene multisubrekenprogrammaatje gebruiken. Martijn wilde daarvoor langskomen maar net als hij kan, kan ik niet. Dus dat wordt nog even uitgesteld. De SVS subs heb ik nog niet verkocht.

De vraag is voor een collega. Ik ga hem adviseren om een (tweedehands) versterker met ADSY te proberen, ook omdat van zijn vrouw de luidsprekers praktisch tegen de muur moeten staan. Lyngdorf vindt hij toch te duur. Hij heeft zich tot nu toe alleen laten adviseren door winkeliers en die schijnen hem verteld te hebben dat als de luidsprekers een zware trillingsvrije kast hebben zij daardoor dicht tegen de muur geplaatst kunnen worden. Vervolgens werden hem B&W 682 S2 aangeraden. Ik gun iedereen een goed geluid en denk dat beter advies moet kunnen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Citaat van: doorofnight op januari 20, 2016, 21:55:25
Nee :) De Lyngorf RP doet het prima hier. Ben uitermate content met de huidige 2 JL-audio E112 subs icm de Dali Euphonia's.

Een MiniDSP staat wel op het programma om mee te experimenteren (in een 2.3 en 2.4 configuratie) en ik wil daarvoor dat ene multisubrekenprogrammaatje gebruiken. Martijn wilde daarvoor langskomen maar net als hij kan, kan ik niet. Dus dat wordt nog even uitgesteld. De SVS subs heb ik nog niet verkocht.

De vraag is voor een collega. Ik ga hem adviseren om een (tweedehands) versterker met ADSY te proberen, ook omdat van zijn vrouw de luidsprekers praktisch tegen de muur moeten staan. Lyngdorf vindt hij toch te duur. Hij heeft zich tot nu toe alleen laten adviseren door winkeliers en die schijnen hem verteld te hebben dat als de luidsprekers een zware trillingsvrije kast hebben zij daardoor dicht tegen de muur geplaatst kunnen worden. Vervolgens werden hem B&W 682 S2 aangeraden. Ik gun iedereen een goed geluid en denk dat beter advies moet kunnen.
Open anders een topic met de vraag welke speaker zichzelf goed gedraagt vlak tegen te muur.
Dat valt meer op bij andere leden denk ik.
Ene zal er beter tegen kunnen als de ander,ik denk zelf aan gesloten speakers iig.
Je mag het hier ook best verder vragen,bijna alles mag hier en het ging ook nog over ADSY  ;D

Wel goed dat je zo meedenkt voor vrienden,ik probeer ze ook altijd zoveel mogelijk voor te lichten zover mijn kennis rijkt dan.



PS ben wel blij te horen dat je sub,s zo goed bevallen.
Had je ze nu beide aan de voorkant staan zag ik pas ergens staan?
Heb je al getest hoe gortdroog en keihard ze kunnen spelen zonder te krimpen  :headbanging:

DofN

Nee dat heb ik nog niet getest :( Moet rekening houden met de buren. Ik denk dat ik ze voor nog geen 20% van wat ze kunnen belast heb. Misschien een keer als ik weet dat ze er niet zijn.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martien

welke rew download is aan te raden?
de link op pagina 1 leid naar een de rew site, er staat dan een windows installer en een windows online installer.
welke van de twee is aan te raden?

morca

Citaat van: martien op januari 27, 2016, 10:22:40
welke rew download is aan te raden?
de link op pagina 1 leid naar een de rew site, er staat dan een windows installer en een windows online installer.
welke van de twee is aan te raden?
Ik heb zelf de windows installer.

martien

Windows installer (13.0MB, requires Java 7 or 8)
Windows offline installer (29.2MB, includes private Java 8 JRE)
welke?

nog een vraag,
behringer ecm 8000   56,00 euro
umik-1                       99,00 euro is deze laatste nauwkeuriger of beter?

RalphH

Maakt niks uit. Precies tzelfde. Bij de 1 zit java installer enkel al ingebakken. Bij de ander moet je die zelf installeren.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Umik is gecalibreert, de betreffende emc niet.
Umik is usb, de emc heb je nog wat extra spul nodig. Zie openingspost
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

ok dank, duidelijke antwoorden.
dan kies ik toch de makkelijke weg, iets grotere download en de umik.
ben benieuwd hoe het gaat, ik zal de metingen hier tzt posten

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

luuk

Vraagje :

Ik ga van de week audyssey gebruiken om mijn Kefs en BK xxls400 af te laten stellen.
Vorige keer zette hij mijn frontspeakers op Large (Kef reference model two) en mijn kleine surroundspeakers op smal.
Ik heb ondertussen begrepen dat ik dat na de meting beter op small kan zetten. Ik zal dan alle luidsprekers op small gaan zetten met de kantelfrequentie op 80. Zal ik mijn centerspeaker (kef model 100) dan ook op 80 zetten? Of beter op 100?
Mijn hoofdvraag Is eigenlijk:
Er staat tussen  de bk xxls400 subwoofer en mijn luisterplaats een stoel in de weg. Maakt het uit voor de meting met audyssey uit of ik die stoel laat staan? Met andere woorden, compenseert audyssey dat?
Of moet ik de stoel gedurende de meting uit de wegzetten en in het vervolg als ik een film wil bekijken dan ook weer de stoel uit de weg zetten? Ik hoor het graag.

Marantz PM KI PEARL,  Marantz SA KI PEARL, Marantz sr7010,  Philips BDP9700,  Floating Cameleon King,  Floating Cameleon Duchess,  Floating Cameleon Voice,  Klipsch R-112SW

jvanhambelgium

Citaat van: luuk op januari 27, 2016, 12:12:41
Mijn hoofdvraag Is eigenlijk:
Er staat tussen  de bk xxls400 subwoofer en mijn luisterplaats een stoel in de weg. Maakt het uit voor de meting met audyssey uit of ik die stoel laat staan? Met andere woorden, compenseert audyssey dat?
Of moet ik de stoel gedurende de meting uit de wegzetten en in het vervolg als ik een film wil bekijken dan ook weer de stoel uit de weg zetten? Ik hoor het graag.

Een stoel is voor lage frequenties geen  "obstakel" en niet relevant. Er valt ook niets te compenseren.
Don't worry, gewoon meten.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Wat Jan zegt ;D.

Crossover.... in theorie zet je die doorgaans op 1.5 x fabrieksopgave omdat die waarden nog wel eens overdreven worden. Iin jouw geval is dit 70Hz als ik me niet vergis. Zou best wel eens een waarde kunnen zijn die ze makkelijk halen en dan kun je prima ook op 80 zetten.
Maar je kunt ook op 100 beginnen en dan nastellen en luisteren, net wat jij het fijnste vindt klinken. Sub kan nogal plaatsbaar worden op "hogere" frequenties en dan kan het dus best zijn dat 80 uiteindelijk beter klinkt dan 100, al haalt de speaker die 80Hz misschien niet helemaal.


Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

luuk

Marantz PM KI PEARL,  Marantz SA KI PEARL, Marantz sr7010,  Philips BDP9700,  Floating Cameleon King,  Floating Cameleon Duchess,  Floating Cameleon Voice,  Klipsch R-112SW

GPO

Citaat van: GPO op december 29, 2015, 11:45:26
..
==> voor muziek gebruik ik juist helemaal geen ADSY meer.
..
Overigens voor muziek (2ch) schakelt de Denon receiver over op de 'direct' stand en gebruikt ik dus niets van deze ADSY instellingen.
..

draaikont die ik ben: voor muziek gebruik ik ondertussen toch ook weer ADSY (bypass L/R). Er waren toch wat muziek-stukken die of impact miste in de mid-bass en andere die erg veel 30 Hz content lieten horen. Dus het was me toch wat te onevenwichtig.

Zoals gezegd kan ik verschillende front/sub instellingen maken surround en stereo in de Denon, daar maak ik nu ook gebruik van:

surround:
==> fronts small, LFE, 80 Hz x-over, ADSY reference

stereo:
==> fronts large, LFE+main, 60 Hz x-over voor de subs, ADSY bypass L/R, sublevels allebei 3 db lager dan met surround

De subwoofers staan nu een stuk subtieler ingesteld dan een paar weken eerder (vooral met stereo), maar je hoort het wel wanneer ik ze uitzet... dus dat is dan goed lijkt me zo :)

Ik gebruik overigens LFE+main voor stereo, omdat dit de vlakste response gaf met REW in het 60 - 90 Hz gebied. Dit wss omdat zowel de subs als de fronts in dat gebied elkaar overlappen en daar in mijn geval voor een betere response zorgen met minder dips en pieken. Als ik de fronts met stereo op small zou zetten is er beduidend minder punch en kickbass impact.... 

Voor surround vind ik fronts op large een nogo, dus daar gewoon op small en 80 Hz crossover. Tezamen met ADSY reference klinkt dat erg goed en homogeen voor films.

:popcorn:

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

martien

rew gedownload, mic binnen, dus bij deze de eerste indruk.
het is iets moeilijker dan gehoopt, maar ik dacht al wel dat het een opgave zou worden.
als eerste met de db meter gemeten dat de sub bij 19hz af begint te vallen, het -6 db van de sub bij 17hz is (ervan uitgaande dat het allemaal goed gelukt is).
eerste grafiekje;

martien

ik ben trots op de grafiek!
niet dat ie zo goed is, want dat kan ik niet zeggen, ik weet niet hoe hem te lezen. :wacko:

maar wel trots dat ik een grafiek heb kunnen maken en plaatsen :pompom:

martien

wel alvast een vraag;
mijn voorkeur gaat uit naar de stereo opstelling, echter zit op mijn laptop hdmi en op de losse dac bij de stereo alleen coax of optisch en usb. op de stereo versterker zitten alleen analoge aansluitingen. is er een soort verloop van hdmi naar een andere stekker?

GOOS88

Citaat van: martien op januari 29, 2016, 21:50:20
rew gedownload, mic binnen, dus bij deze de eerste indruk.
het is iets moeilijker dan gehoopt, maar ik dacht al wel dat het een opgave zou worden.
als eerste met de db meter gemeten dat de sub bij 19hz af begint te vallen, het -6 db van de sub bij 17hz is (ervan uitgaande dat het allemaal goed gelukt is).
eerste grafiekje;

Ziet er niet slecht uit! Mooie house curve ook, zal wel lekker klinken :thumbs-up:
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

GOOS88

Citaat van: Staaled op januari 29, 2016, 22:16:23
Ik schat dat dit enkel de sub is , met crossover.

Dat zou goed kunnen idd. Ging even van m'n eigen meet manier uit met crossover op bypass of 250hz ( alleen tijdens meten van sub).
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *