Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

morca

Dit is met smoothing neem ik aan,liever geen of 1/12 geeft een beter beeld,maar het ziet er redelijk goed uit.
Nagalm loopt maar tot 250hz liever waterfall tot 20 hz bv,maar deze oogt ook best goed.
Alleen het laag mist in de meting.

Mordante

Citaat van: morca op maart  8, 2014, 11:47:54
Dit is met smoothing neem ik aan,liever geen of 1/12 geeft een beter beeld,maar het ziet er redelijk goed uit.
Nagalm loopt maar tot 250hz liever waterfall tot 20 hz bv,maar deze oogt ook best goed.
Alleen het laag mist in de meting.

Nu op verzoek de watervaldiagrammen. Ik heb alleen geen idee hoe je een watervaldiagram moet aflezen.




MacgregorSound

Een "waterfall" geeft de afval in geluidsdruk weer over tijd & frequentie. Je ziet dus je galm als het ware.
Professional sound system engineer

Mordante

Citaat van: MacgregorSound op maart 10, 2014, 16:12:30
Een "waterfall" geeft de afval in geluidsdruk weer over tijd & frequentie. Je ziet dus je galm als het ware.

Kan je de grafieken die ik gepost hebt eens interpreteren, zijn er grote problemen?

MacgregorSound

In REW zit ook een optie RT60, daar werk ik meer mee. Zou je hier een screenshot van kunnen posten?
Professional sound system engineer

Mordante

Citaat van: MacgregorSound op maart 10, 2014, 16:27:49
In REW zit ook een optie RT60, daar werk ik meer mee. Zou je hier een screenshot van kunnen posten?

U vraagt, wij leveren.


morca

Die RT werk ik nooit mee,
Je waterfall komt naar voren tegen je scherm,hoe verder naar voren hoe langer je nagalm,tot 300 m/s heb je heb nu staan.

Hoe hoog hij staat is je output in db.

Je nagalm die naar voren komt in m/s is erg lang,vooral tot 100 hz,daarboven is hij zo slecht nog niet.
Voor het mooie zet je de verticale limit(db) van 45 tot 100 hz,maar ik lees hem zo ook wel goed af.


Die RT laat ik omdat hij niet onder 250hz weergeeft en de waterfall tot 20 hz.
Vooral dat laag 20-200 hz leest een waterfall veel makkelijker af imo.
Maar dat is misschien net waar je mee begint te werken voor de eerste keer.


SPL metingen zonder smooting aub van 20-200 hz,(submeting)
en voor 20-20000hz mag je 1/12 smooting toepassen(fullrange)
Range(verticaal in db) van 45 tot 100 bij volgende meting aub.
Bovenstaande is vuistregel ,maar de vorige waren niet slecht voor een beginner  :thumbs-up:



MacgregorSound

Niet bepaald een droge kamer zo te zien, jammer dat hij bij de 250 Hz stopt. Helaas nemen beide metingen geen rekening met het fasegedrag van je systeem, daar kan al een deel van het probleem zitten.
Professional sound system engineer

morca

Citaat van: MacgregorSound op maart 10, 2014, 17:28:25
Niet bepaald een droge kamer zo te zien, jammer dat hij bij de 250 Hz stopt. Helaas nemen beide metingen geen rekening met het fasegedrag van je systeem, daar kan al een deel van het probleem zitten.
Idd daarom vraag ik ook een SPL meting/20-200 hz zonder smooting ,sub plus fronts.
Die geeft eventuele dippen goed weer,en brengt faseproblemen goed in beeld.

Uit de startpost:

Op advies van de maker van REW: niet met smooting meten,van 0 tot 200 hz te meten,en een schaal van 45 tot 95 db om het beeld gelijk te houden,op ong 80 db volume.
Dit omdat dit een beter beeld geeft wat bij te stellen op de PEQ voor je sub.
En ook altijd een nagalm(waterfall) meting erbij te posten aub  :thumbs-up:
Instelingen:stappen van  5 dB per streepje, nagalm schaal 300ms etc.

Alleen voor fullrange 20-20000khz, 1/12 smooting toepassen aub.


Nogmaals uitleg mbt de waterfall voor Mordante:
Je waterfall komt naar voren tegen je scherm,hoe verder naar voren hoe langer je nagalm,tot 300 m/s heb je heb nu staan.

Zeg 40 db verzwakking in nagalm bij 300 m/s is acceptabel,dat is bij jouw vanaf 1 a 2 kz redelijk goed.
Daaronder is het een beetje teveel galm.

Hoe hoog hij staat is je output in db.

Je nagalm die naar voren komt in m/s is erg lang,vooral 0 tot 100 hz,daarboven is hij zo slecht nog niet.
Voor het mooie zet je de verticale limit(db) van 45 tot 100 hz,maar ik lees hem zo ook wel goed af.


Staat je ruimte ergens beschreven hier?
Edit :AL gevonden denk ik,zelfde huis nog??
Denk het wel,.....nagalm.


Nog een voorbeeld erbij van een ruimte met weinig nagalm.
Leg hem eens naast de jouwe,geeft misschien extra idee hoe af te lezen omdat je het verschil ziet in meting.
PS het is een submeting tot 100 hz.

Mordante

Zelfde huis nog ja. :) De ruimte is ongeveer 410*650 de speakers staan in de lengte van de kamer.

Ik heb de meeting niet zelf gedaan. De meeting is door RivaSono uitgevoerd. Dit zijn alle grafieken die ik heb.

morca

Citaat van: Mordante op maart 11, 2014, 11:31:04
Zelfde huis nog ja. :) De ruimte is ongeveer 410*650 de speakers staan in de lengte van de kamer.

Ik heb de meeting niet zelf gedaan. De meeting is door RivaSono uitgevoerd. Dit zijn alle grafieken die ik heb.
Er is geen 10-200 hz SPL meting gedaan zonder smoothing van de fronts en de sub samen........
Zeer jammer die brengt faseproblemen goed in beeld,
Ik denk wel wat problemen te zien in je waterfall,wat klopt met je ruimte.

Maar die nagalm los je niet maarzo op,Fase kan wel.
Is er geschoven of fase bijgesteld tijdens het meten,of is er alleen gemeten?

Edit ik heb je meting :-)

Mordante

Citaat van: morca op maart 11, 2014, 17:27:15
Er is geen 10-200 hz SPL meting gedaan zonder smoothing van de fronts en de sub samen........
Zeer jammer die brengt faseproblemen goed in beeld,
Ik denk wel wat problemen te zien in je waterfall,wat klopt met je ruimte.

Maar die nagalm los je niet maarzo op,Fase kan wel.
Is er geschoven of fase bijgesteld tijdens het meten,of is er alleen gemeten?

Edit ik heb je meting :-)

Er is alleen gemeten. Ik heb geen subwoofer. Dit zijn mijn tweeweg luidsprekers. Er is alleen gemeten. Ik zit te denken om op het eerste reflectie punt bij het plafond twee absorptie platen op te hangen.

yorkie13

Ik denk dat je beter eerst je laag probleem kan aanpakken.

Eens stoeien met een DSP zoals de antimode 2.0

Mordante

Citaat van: RA SUBS op maart 12, 2014, 16:42:50
Ik denk dat je beter eerst je laag probleem kan aanpakken.

Eens stoeien met een DSP zoals de antimode 2.0

antimode 2.0 werkt dat ook als je analoge bronnen hebt?


morca

Citaat van: Mordante op maart 12, 2014, 11:55:44
Er is alleen gemeten. Ik heb geen subwoofer. Dit zijn mijn tweeweg luidsprekers. Er is alleen gemeten. Ik zit te denken om op het eerste reflectie punt bij het plafond twee absorptie platen op te hangen.
Via het plafond zijn tangentiale weerkaatsingen als ik het goed heb.

Lijkt me een heel goed plan,plafond is vaak een bron van ellende als het beton is.
Huizen waar gips in zit klinken altijd erg goed ervaar ik tot nu toe.

De AM 2 is een mooi ding,maar een pleister op de wond,
het plafond eerst eens aanpakken,misschien paar GIK panelen links en rechts als basis en dan daarna pas over DSP denken.

Staaled

Citaat van: Mordante op maart 12, 2014, 11:55:44
Er is alleen gemeten. Ik heb geen subwoofer. Dit zijn mijn tweeweg luidsprekers. Er is alleen gemeten. Ik zit te denken om op het eerste reflectie punt bij het plafond twee absorptie platen op te hangen.
Prima  :thumbs-up:,maar het laag pak je daar niet mee aan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: morca op maart 12, 2014, 17:57:36
Via het plafond zijn tangentiale weerkaatsingen als ik het goed heb.

Lijkt me een heel goed plan,plafond is vaak een bron van ellende als het beton is.
Huizen waar gips in zit klinken altijd erg goed ervaar ik tot nu toe.

Nope gewoon 1ste orde , en die zit meestal 68-72 Hz. ( zie je ook in de respons)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)


morca

Citaat van: Staaled op maart 12, 2014, 18:10:43
Nope gewoon 1ste orde , en die zit meestal 68-72 Hz. ( zie je ook in de respons)
Ja klopt maar een gips plafond en vloerbedekking helpt toch vaak,en dat zijn wel de tangentiale.

Staaled

Citaat van: morca op maart 12, 2014, 18:11:31
Dat zal de algemene nagalm wat reduceren,maar zeker voor het laag niet helpen idd.
Dan heeft ie een berg steenwol nodig  ;D
Voor het plafond lukt het nog wel zonder, maar dan moet je echt vierkante meters maken.
Zoals het door jou vermelde gipsplaat.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: morca op maart 12, 2014, 18:14:01
Ja klopt maar een gips plafond en vloerbedekking helpt toch vaak,en dat zijn wel de tangentiale.
Tangentiale zijn er idd ook altijd ,maar die zijn vaak niet zo'n probleem.
Verspreid en niet sterk.
Axiaal wel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op maart 12, 2014, 18:15:14
Voor het plafond lukt het nog wel zonder, maar dan moet je echt vierkante meters maken.
Zoals het door jou vermelde gipsplaat.
Idd veel gips  ;D
Beetje teveel voor de meeste tov een paar panelen.

Ik zweer erbij,als ik poen had liet ik in de living snel gips inbouwen/verlagen.

Valt me wel op dat elke ruimte die ik met harde vloer en plafond heb gehoord een bepaald karakter heeft.
Als 1 vd 2 aanwezig is klinkt het al beter,als bijde dempend zijn is vaak goed te horen.

Vorm deze kamer en zitplek is ook niet ideaal vermoed ik,kom je weer op die eerste orde die je noemde.

Staaled

Citaat van: morca op maart 12, 2014, 18:19:59
Idd veel gips  ;D
Beetje teveel voor de meeste tov een paar panelen.

Ik zweer erbij,als ik poen had liet ik in de living snel gips inbouwen/verlagen.

Valt me wel op dat elke ruimte die ik met harde vloer en plafond heb gehoord een bepaald karakter heeft.
Als 1 vd 2 aanwezig is klinkt het al beter,als bijde dempend zijn is vaak goed te horen.

Vorm deze kamer en zitplek is ook niet ideaal vermoed ik,kom je weer op die eerste orde die je noemde.
Of lekker veel zachte meubels...... ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Citaat van: morca op maart 12, 2014, 17:57:36
De AM 2 is een mooi ding,maar een pleister op de wond,
het plafond eerst eens aanpakken,misschien paar GIK panelen links en rechts als basis en dan daarna pas over DSP denken.
+1

Eerst de ruimte behandelen voordat je enig DSP het werk laat doen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link