Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Sjoerd303

Er is een cal file te downloaden op serie nummer. Persoonlijk denk ik niet dat het een cal file speciaal voor jou Umik. Meer een driver/firmware achtig iets.

Ik gebruik enkel de umik. Aansluiten met USB op de laptop. Laptop met hdmi naar receiver. Rew laden, geen moeilijk gedoe met calibreren geluidskaart, enkel de cal file inladen die je gedownload hebt.

Ik ben tevreden maar ik dan geen referentiekader. Maar door de uitleg op dit forum ben ik in het diepe gesprongen en langzaam het een en ander gaan begrijpen. De instellingen  / uitlezen in rew lijkt erg precies te gaan. Ik zie minuscule verschillen verschijnen in een meting op de lcd.

Ik ben er nog lang niet. Wel heb ik door de umik en dit forum een hoop geleerd eb vind het nog leuk ook. Nu ik enigszins doorkrijg waar winst te behalen valt , b.v m'n fronts ben ik op zoek naar een eq apparaat.

Als je de kosten kunt overzien is de umik een heel leuke mic. Er gaat een... Er ging voor mij in een wereld open. Ik krijg wel het idee dat ik door meer te leren ook meer wil kopen/hebben lol... Oh well:p
Marantz SR7007 - B&W CM8 fronts - CM Center - B&W M1 rear - SVS SB12 - Mede8er 500X - LG OLED  - PS4 pro -

morca

Citaat van: Sjoerd303 op juni 25, 2013, 19:12:26


Ik gebruik enkel de umik. Aansluiten met USB op de laptop. Laptop met hdmi naar receiver. Rew laden, geen moeilijk gedoe met calibreren geluidskaart, enkel de cal file inladen die je gedownload hebt.


Misschien is dit de oplossing om het simpeler te maken.....in de startpost als nieuw meetsetje.
Als ik zo lees kunnen een boel stappen overgeslagen worden.

Nog wat leesvoer : http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/63808-minidsp-umik-1-microphone.html

Dutchmuscle

Hey,

Ik heb gister een nieuwe center speaker gekocht.
Nu ben ik weer aan het meten om te kijken of er iets verandert.
Maar de center doet niet mee als ik de meet toon loslaat.
Dus ik hoor alleen de front speakers en de sub met de meting.
Ik zou graag ook de center erbij willen, vergeet ik iets in te stellen of gaat dat niet?

yorkie13


Dutchmuscle

Ik heb een Marantz sr7007.
Had nog geen center in gebruik.
Maar heb al wel met adsy ingemeten enzo.
Bij een film kijken doet de center het wel.

yorkie13

bij stereo niet, dat hoort ook zo namelijk.

2.0 versus 5.1 dus.

Dutchmuscle

Dus als ik het goed begrijp kan ik rew niet gebruiken voor een 5.1 meting alleen 2.1?

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo


skank1

HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Ejorne

Citaat van: Dutchmuscle op juni 30, 2013, 17:09:38
Dus als ik het goed begrijp kan ik rew niet gebruiken voor een 5.1 meting alleen 2.1?

Je kunt de centerspeaker wel meten hoor. Maar dan moet je hem even tijdelijk anders aansluiten, als frontspeaker. Dan een meting maken...

Ejorne

Citaat van: skank1 op juni 30, 2013, 18:22:36
Morca,

Wil je mn meting es bekijken aub http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131459.350

Daar is iets niet helemaal goed gegaan geloof ik...
Doet de mic(ingang) het goed en heb je de waarden die REW plot gecalibreert aan een db-meter?

skank1

Citaat van: Ejorne op juni 30, 2013, 19:40:44
Daar is iets niet helemaal goed gegaan geloof ik...
Doet de mic(ingang) het goed en heb je de waarden die REW plot gecalibreert aan een db-meter?

wat bedoel je daarmee?
c-meting staat aangevinkt ja
mic ingang doet het ja
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Ejorne

Citaat van: skank1 op juni 30, 2013, 19:47:58
wat bedoel je daarmee?
c-meting staat aangevinkt ja
mic ingang doet het ja

De mic-meter moet gecalibreerd worden binnen REW. Als het goed is komt REW zelf ook met een melding wanneer dit nog niet gebeurd is en wanneer het niet goed gebeurd...

thebest106

Even een algemene vraag.
Tijdens de REW-meting van mijn frontspeaker in combinatie met mijn sub zie ik een verschil van 3DB ontstaan tussen de lage frequentie (tot 80hz, SUB) en de hogere frequenties (vanaf 80hz, FRONTS).
Dit verschil is te verklaren door de afstelling van de Subwoofer, LFront en RFront op 75DB, zoals deze wordt voorgeschreven bij het instellen van een 5.1 systeem. Op het moment van de REW-meting spelen de frontspeakers tenzame (2bronnen met dezelfde geluidssterkte) +3DB harder dan de Subwoofer (enkele bron). In een muziektrack spelen de frontspeakers regelmatig het zelfde stuk in stereo, waardoor dit in de praktijk dus +3db harder klinkt als de lage tonen van het betreffende stuk die door de subwoofer worden voorzien. 

Mijn vraag in deze is dan ook of ik het subwoofer kanaal met 3db moet versterken, zodat het geheel in de REW-meting in balans is?
en geldt deze +3DB dan alleen voor stereo + sub? (in het geval van 5.1 ondersteund de subwoofer namelijk meestal maar 1 kanaal per keer (meestal de centerspeaker), waardoor de subwoofer in de praktijk weer zal overheersen)






RalphH

Het met 3dB plussen van de sub geldt voor alles wat naar de sub gaat.
Heb je deze wel net als de fronts met de dB meter afgeregeld? Het is overigens best mogelijk dat ie ook dan overall te zacht staat. Als je ergens een piek/room-mode op de luisterplek hebt, dan meet je die als max. waarde en kan de rest dus te zacht zijn. Wellicht even het juiste compromis zoeken adhv je REW metingen
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thebest106

Ik heb de subwoofer afgevlakt met een EQ waardoor deze tot op 80hz vlak is, alleen staat deze bij het bekijken van de REW-meting gewoonweg 3DB te laag.
Ik heb alle afzonderlijke kanalen zowel met een DB-meter als met REW-spl meter afgesteld op 75DB, al is deze bij de subwoofer niet helemaal te garanderen omdat de waardes hier een beetje schommel.
Deze schommeling heb ik bekeken zodat deze gemiddeld op 75DB uitkwam (is dit de goede methode), en varieert ongeveer van 73 tot 77 DB.

Het verschil van die 3DB is te verklaren (door 1 bron (tot 80hz) en 2 bronnen (boven 80hz). maar wat is in deze nu de werkwijze, hoe hebben jullie dit opgelost?
(of speelt het merendeel van dit topic met 2 subwoofers, waardoor dit probleem niet bestaat).

Ik heb zelfs al een meting gedaan met een verhoging van 3db voor de sub waardoor er tijdens de REW-meting een vlakke (gemiddelde) lijn ontstaat met de fronts. maar is dit wel de oplossing?

Ejorne

Citaat van: thebest106 op juli  1, 2013, 11:04:35

(of speelt het merendeel van dit topic met 2 subwoofers, waardoor dit probleem niet bestaat).

Ik heb zelfs al een meting gedaan met een verhoging van 3db voor de sub waardoor er tijdens de REW-meting een vlakke (gemiddelde) lijn ontstaat met de fronts. maar is dit wel de oplossing?

Ook met 2 subwoofers (wanneer als 1 sub gemeten in REW) zal hetzelfde probleem optreden.
De instelling van de sub (alsmede een housecurve) wordt meestal op smaak bijgeregeld.
Het oor is sowieso minder gevoelig voor lage tonen (vooral op zachter volume) en daarom wordt er vaak zo'n housecurve toegepast. Met deze housecurve wordt het sublaag van <20Hz tot circa 30Hz vaak tot wel 10dB versterkt, maar goed, dis is uiteraard een smaak kwestie.

Maar datgene waar jij nu tegenaan loopt is inderdaad te verklaren op de manier zoals jij omschrijft. En inderdaad op te lossen door een slinger aan de volume-instelling. (of door 2 subs te gebruiken en deze afzonderlijk van elkaar op volume in te stellen)

Let trouwens ook op de fase (en/of afstand) instelling van de sub tov de rest van de speakers. Wanneer de fase niet goed staat kunnen de overlappende toonhoogtes elkaar deels opheffen...

RalphH

Wat je als laatste noemt, is een goede methode. Echter, het kan dan zijn dat je boven de 80Hz nog wel ergens een piek hebt zitten wat naar voren komt als het .1 kanaal los van de fronts aangestuurd wordt (bij een 5.1 bron bijv.).

Om te checken wat het hele bereik van de sub doet:
Zet de crossover in je receiver even zo hoog mogelijk (200Hz waar mogelijk) zodat je fronts niet meedoen of sluit je pc/laptop rechtstreeks op de sub aan en meet dan nog eens.

NB1
Voorkeur heeft overigens wel om het sublevel in de receiver op 0 te laten staan en het afregelen op de sub zelf te doen.

NB2 ;D
Het verschil wat je ziet heeft verder niets te maken met 1 of 2 bronnen (mits beide op hetzelfde niveau afgeregeld en mic. constant op dezelfde (luister)plek)

Hoop dat bovenstaande je een beetje helpt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: Ejorne op juli  1, 2013, 11:22:01
Let trouwens ook op de fase (en/of afstand) instelling van de sub tov de rest van de speakers. Wanneer de fase niet goed staat kunnen de overlappende toonhoogtes elkaar deels opheffen...

Dat is inderdaad een belangrijke.

Hou er ook rekening mee dat de fronts niet meteen recht naar beneden afvallen onder de 80Hz, dit gaat geleidelijk er is nog steeds output, enkel langzaamaan wat zachter.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thebest106

Ja fase is ingesteld dmv delay door het gebruik van de distance instellingen, mijn subphase kan ik namelijk alleen instellen op 0 of 180 graden.
De fase heb ik ingesteld met 0.01 meter per keer en steeds gemeten met REW, totdat de meest juiste frequentie respons ontstond. (of is hier een beter manier voor)

Front vallen idd niet meteen af naar beneden maar ik heb ze wat geholpen met de EQ instelling. Ik heb anders idd last van vervellende pieken onder de 80hz.
Een goede tip om mijn sub is door te meteen op vol bereik, zal dat van de week eens gaan doen.
Sub gisteren toevallig op 0DB gezet in mijn receiver en ingeregeld met de gain op de subwoofer (stond namelijk op +7,5Db, voor de afvlakken met de EQ was dit -7DB, die EQ doet dus goed zijn werk).

alvast dank voor de tips,

RalphH

Fase is wezenlijk iets anders als de delay/afstand setting. De laatste kun je prima met een meetlint instellen overigens.

Hou er verder rekening mee dat EQ een laatste redmiddel is. Stel je set eerst optimaal af zonder EQ. Plaatsing van speakers, sub en juiste fase daarvan zijn essentieel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

thebest106

Dan zal ik het wel verkeerd begrepen hebben. Heb eerst mijn sub bekeken op de fase 0 en 180 en de beste van deze 2 gepakt.
En heb deze hierna gefinetuned met de delay/afstandsetting, ik heb altijd verondersteld dat een faseafwijking te maken had met het te laat of te vroeg versturen van een signaal en dat deze op te lossen was door het gebruik van de delayafstelling waardoor het signaal juist eerder of later verstuurd werd naar gelang dit benodigd is.

Ik snap natuurlijk dat de faseknop iets anders doet als de afstandsafstelling, maar in het geval van 2 functies (0/180) was dit imho de enige manier om zowel het geluid van de subwoofer en de frontspeakers op het exacte moment op de luisterpositie te laten afleveren.

Op het gebied van plaatsing zijn de mogelijkheden beperkt tot niet mogelijk. Mijn set staat namelijk op mijn slaapkamer en ik moet natuurlijk wel door mijn kamer kunnen lopen zonder overal over te struikelen.

Misschien nog wat tips om de fase wel op de juiste manier in te stellen?

Ejorne

Citaat van: thebest106 op juli  1, 2013, 13:57:20

Misschien nog wat tips om de fase wel op de juiste manier in te stellen?

Je hebt het goed gedaan zo. Fase instelling en delay zijn dan wel twee verschillende zaken, ze hebben nagenoeg (of helemaal?) dezelfde invloed op het geluid.

Ik vraag me ook weleens af hoe de fase-regeling op sub-amps werkt. Wanneer je een schakelaar hebt, dan lijkt het me logisch, de fase wordt dan gewoon omgedraaid. Maar wanneer de subamp een 0-180 graden draai-instelling heeft dan weet ik niet hoe het werkt. Ik kan me zo voorstellen dat ze dan ook een delay gebruiken in plaats van de fase iets te verschuiven.

RalphH

Hmmm, dat wist ik dan weer niet, heb nog wat gegoogled en blijkt toch wat ingewikkelde materie. Echt een (voor mij) helder verhaal heb ik niet kunnen vinden, maar lang verhaal kort blijk je met de phase knop en de delay functie, hetzelfde resultaat te kunnen bereiken.

Weer wat geleerd. ;D
En excuus voor de misinformatie ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer