Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mel

Ik heb de metingen op mijn Vorige SVS ultra eens bovengehaald.
Graag meningen aub

gr
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Ja de meting is te zacht,hij komt onder de 50 db en is niet zichtbaar meer.
Daarom de nagalm ook stuk minder,meting gisteren was best hard,maar niet te hard.

Maar met die gele meting bedoel je bij je linker front in de hoek,toch?
Want die ziet er ong als gisteren uit,dat lijkt me de plek.

Ja nog eens gekeken,die gele is je plek imo,beste meting van alle.
Beste plek ook imo.
Dus je hoeft niet overnieuw te meten Jos,of je moet willen oefenen.
Want op deze meting komt weer dezelfde plek als gisteren naar voren als beste.

morca

Citaat van: mel op december 30, 2012, 18:14:22
Ik heb de metingen op mijn Vorige SVS ultra eens bovengehaald.
Graag meningen aub

gr
Op dat stuk van 70 - 80 hz na niet echt slecht Mel,megapiek op 20 hz laat je huis wel trillen met film kijken vermoed ik  :D

Joske007

Ja, de gain van de mic is blijkbaar iets moeilijk om af te stellen, vandaar het volumeverschil  :dry:
Iemand die hier een oplossing heeft, voor het rondzingen van de mic vs Sub  ???

Mijn oude AR Sub30 eens gemeten en naast de  Velodyne gezet.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Timvg


jvanhambelgium

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:19:42
Op dat stuk van 70 - 80 hz na niet echt slecht Mel,megapiek op 20 hz laat je huis wel trillen met film kijken vermoed ik  :D

Jamaar, Mel z'n vorige SVS stond toch in een andere ruimte ? Indien wel zijn alle voorgaande metingen eigenlijk niet meer relevant en waardeloos.
Indien de SVS in exact dezelfde ruimte stond als je SB-12 op deze moment dan kan je deze wel enigzins gebruiken om te vergelijken...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

mel

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:19:42
Op dat stuk van 70 - 80 hz na niet echt slecht Mel,megapiek op 20 hz laat je huis wel trillen met film kijken vermoed ik  :D

Maar met een DSP of een anti modehad ik die sub in die ruimte toch een stuk beter gekregen?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Over  de metingen van Jos, is geen kritiek of zo...ik wil enkel bijleren maar zou het niet kunnen dat de limits in REW niet helemaal juist staan?

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Citaat van: jvanhambelgium op december 30, 2012, 18:29:37
Jamaar, Mel z'n vorige SVS stond toch in een andere ruimte ? Indien wel zijn alle voorgaande metingen eigenlijk niet meer relevant en waardeloos.
Indien de SVS in exact dezelfde ruimte stond als je SB-12 op deze moment dan kan je deze wel enigzins gebruiken om te vergelijken...
Ok dit is weeer aan nieuwe ruimte,nee idd dan geen oude metingen om te vergelijken voor je nieuwe.
Nieuwe ruimte nieuwe kansen  :D


Mel even denken hoor........moet ik even terugkijken denk ik,je bedoelt ergens eerder in het topic toch?
Dat we met je oude ruimte bezig geweest zijn,

morca

Citaat van: mel op december 30, 2012, 18:33:11
Over  de metingen van Jos, is geen kritiek of zo...ik wil enkel bijleren maar zou het niet kunnen dat de limits in REW niet helemaal juist staan?
Word niet zo opgevat  ;)
Nee de limits staan goed,nu moet je in REW alleen de meting/output iets harder zetten,tot je netjes tussen die 45 en 100 db blijft.

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:18:05
Maar met die gele meting bedoel je bij je linker front in de hoek,toch?
Want die ziet er ong als gisteren uit,dat lijkt me de plek.
De gele meting is inderdaad dezelfde plaats als gisteren, dus helemaal links in de hoek v/d kamer achter het muurtje bureau.
Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:18:05
Ja nog eens gekeken,die gele is je plek imo,beste meting van alle.
Beste plek ook imo.
Dus je hoeft niet overnieuw te meten Jos,of je moet willen oefenen.
Want op deze meting komt weer dezelfde plek als gisteren naar voren als beste.
Dus die hoek zal het moeten worden, alleen hoop ik niet dat de radiator hier een probleem kan vormen  ???
http://users.telenet.be/max1/rEW%202/Hoek%20voor%20sub.jpg
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mel

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:35:02
Ok dit is weeer aan nieuwe ruimte,nee idd dan geen oude metingen om te vergelijken voor je nieuwe.
Nieuwe ruimte nieuwe kansen  :D


Mel even denken hoor........moet ik even terugkijken denk ik,je bedoelt ergens eerder in het topic toch?
Dat we met je oude ruimte bezig geweest zijn,

De metingen die ik vorige week heb geplaatst zijnmet de SB12PLUS in mijn huidige woning, de meting die ik net heb geplaatst is van enkele jaren geleden in mijn vorige woning met de ULTRA....ik vind die meting nogal grillig, maar ja...wie ben ik ;D
Nog eens zou die meting van de ULTRA veel verbetern met een dsp of anti mode?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Mijn woofer staat er ook net voor,wel sierpaneel ertussen.
Ik zal eens kijken hoe warm mijn kist en unit worden Jos.....  :D nooit bij nagedacht.

Ja denk die plek het beste is.

Even in REW gekeken,ik denk:
preferences rechts boven.
blz soundcard,en dan check levels tot je het rode net niet aantikt.
PS je amp op normaal volume ,en met de mixer/mic regeling afstellen tot hij het rode niet aantikt .

Kan je nog even testen als je dat wilt.
Anders niet doen,er is ook een morgen dan ga je nu eerst effe luisteren of deze plek goed klinkt.
Denk het wel,maar zeg altijd ga effe lekker zitten,en luister of je hoort dat het beter is.

Veel luisterplezier zo Jos  ;)   :thumbs-up:

morca

Citaat van: mel op december 30, 2012, 18:42:42
De metingen die ik vorige week heb geplaatst zijnmet de SB12PLUS in mijn huidige woning, de meting die ik net heb geplaatst is van enkele jaren geleden in mijn vorige woning met de ULTRA....ik vind die meting nogal grillig, maar ja...wie ben ik ;D
Nog eens zou die meting van de ULTRA veel verbetern met een dsp of anti mode?
Hij is idd grillig,maar ik zie gekker,je stuk 20 tot 70 is niet echt slecht,dat dsp de je zo glad dat geloof ik graag.
Grillig zijn ze wel vaker,daaruit valt goed af te lezen ,of je plaatsing soms beter kan,
Of dat je een nare ruimte hebt als je het op alle plekken hebt.

Jos komt met zijn nieuwe plaatsing best goed weg.
Moet je kijken hoeveel meer 20 hz content,
plus die staande golven waar de meting zo grillig van word zijn bijna weg door nieuwe plaatsing.

Mel een nagalm meting erbij zou voor optimaal advies fijn zijn,maar ik durf zo wel te zeggen dat een vorm van dsp die SVS aardig vlak trekt,en dus zeker een verbetering is.....

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:45:45
Mijn woofer staat er ook net voor,wel sierpaneel ertussen.
Ik zal eens kijken hoe warm mijn kist en unit worden Jos.....  :D nooit bij nagedacht.
Dus de warmte van die radiator zou eigenlijk geen probleem mogen vormen voor de sub.
Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:45:45
PS je amp op normaal volume ,en met de mixer/mic regeling afstellen tot hij het rode niet aantikt .
Kan je nog even testen als je dat wilt.

Net even getest en ondekt waarom de mic altijd rondzingt?
Eigenlijk dom van me om de stereo-jack met de 2 tulpstekers op de sub aan te sluiten, waardoor ik een loop maak!
Bij het verwijderen van 1 tulp uit de sub, stopte het rondzingen dan ook onmiddelijk.
Iemand anders hier had ook dit probleem, dus hier is mijn TIP  ;)

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:45:45
Denk het wel,maar zeg altijd ga effe lekker zitten,en luister of je hoort dat het beter is.
Veel luisterplezier zo Jos  ;)   :thumbs-up:
Ik ga straks eens genieten en luisteren of de sub na al deze metingen echt beter klinkt.
Toch vraag ik me nog steeds af of de SVS SB13-Ultra een betere keuze zou zijn met zijn DSP aan boord?

Ook moet ik de EQ van de Velodyne op deze plaats ook nog eens testen of dit nog beter wordt, maar hiervoor moet ik ook de MCACC in de Pioneer ook weer herhalen :dry:

Nog een laatste meting met de Velodyne in de hoek en de levels beter gezet en nu zonder rondzingende mic.

[/quote]
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle


morca

Velo toch nog op volle sterkte  :thumbs-up:
Hij is aardig aanwezig rond de 16-25hz,je zal met film kijken goed voelen dat hij verplaatst is denk ik Jos. :popcorn:
Maar met een pittig muziekje ook wel.

Ben benieuwd wat je er van vind,want dit verschil moet haast wel erg overduidelijk te horen zijn.
Die cornergain zorgt voor een lijn waar ik naar kijk na goeie DSP,dan zou je vlak tot 15 hz zitten ;)
En dat is heel netjes in je ruimte

Die radiator,tja de unit zelf moet niet warm worden,de conus of de surround,dus ik zal zelf eens kijken als ik morgen de boel warm stook  ;)

Van die 2 ingang is een goeie tip,die onthoud ik of beschrijf even binnenkort,thanks voor het opsporen en delen hier  :thumbs-up:


Auto dsp kan je idd laten draaien,
en dan meten,ben benieuwd,zonder staande golven werkt een autosysteem soms beter.

Maar voor vanavond,zou ik zeggen zet een filmje aan en laat even weten of je een hoorbaar,voelbaar beter laag hebt.
Nette meting gemaakt trouwens Jos.
Het gaat goed zo  ;D

morca

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:45:45




Even in REW gekeken,ik denk:
preferences rechts boven.
blz soundcard,en dan check levels tot je het rode net niet aantikt.
PS je amp op normaal volume ,en met de mixer/mic regeling afstellen tot hij het rode niet aantikt .




Jos deze uitleg kwam je daar makkelijk uit?
Alle tips maar eens opslaan en een soort korte manual van maken,verkort,niet te technisch.



Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 18:45:45
Check levels tot je het rode net niet aantikt.
PS je amp of sub op een normaal volume en met de mixer/mic regeling afstellen tot hij het rode niet aantikt.

Die uitleg is duidelijk en inderdaad ook even vermelden dat je met de kabels zelf geen loop creëert, waardoor de mic en sub/speaker beginnen te zingen.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 21:06:48
Velo toch nog op volle sterkte  :thumbs-up:
Hij is aardig aanwezig rond de 16-25hz,je zal met film kijken goed voelen dat hij verplaatst is denk ik Jos. :popcorn:
Maar met een pittig muziekje ook wel.

Ben benieuwd wat je er van vind,want dit verschil moet haast wel erg overduidelijk te horen zijn.
Die cornergain zorgt voor een lijn waar ik naar kijk na goeie DSP,dan zou je vlak tot 15 hz zitten ;)
En dat is heel netjes in je ruimte

Die radiator,tja de unit zelf moet niet warm worden,de conus of de surround,dus ik zal zelf eens kijken als ik morgen de boel warm stook  ;)

Van die 2 ingang is een goeie tip,die onthoud ik of beschrijf even binnenkort,thanks voor het opsporen en delen hier  :thumbs-up:


Auto dsp kan je idd laten draaien,
en dan meten,ben benieuwd,zonder staande golven werkt een autosysteem soms beter.

Maar voor vanavond,zou ik zeggen zet een filmje aan en laat even weten of je een hoorbaar,voelbaar beter laag hebt.
Nette meting gemaakt trouwens Jos.
Het gaat goed zo  ;D

Ik heb net de Automatische EQ op de Velodyne laten lopen om hierna de MCACC van de Pioneer terug te laten kalibreren met de nieuwe plaats van de sub.
Omdat de Velodyne hier in demo staat, vraag ik me nog steeds af of de SVS SB13-Ultra een betere keuze zou zijn met zijn DSP aan boord  ???

Voor mezelf stoort het niet dat de sub nu in de hoek op een betere plaats staat en hierdoor het laag beter tot zijn recht komt.
Alleen een oplossing zoeken om de coax-kabel mooi tot daar te brengen, maar dat lukt me wel (ligt voorlopig los op de vloer).

Het vrouwtje zou de sub liever tussen de frontspeakers of naast de zetel zien en vroeg zich af of 2 sub-woofers tussen de fronts ook een oplossing is?

Ik ga nu een film kijken en laat uiteraard nog weten wat mijn bevindingen zijn  :popcorn:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Dutchmuscle

morca heb een vraag:

Als ik mijn fronts ga meten om te zien waar het laag afvalt zodat ik de crossover goed kan instellen in de receiver.
Moet ik ze dan voor ik ga meten op large zetten dus op fullband?
Of kan ik ze gewoon op small laten staan en cross van 40hz zoals ze nu staan?
Audyssey natuurlijk uit als ik ga meten dat weet ik.

morca

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 21:29:26
Die uitleg is duidelijk en inderdaad ook even vermelden dat je met de kabels zelf geen loop creëert, waardoor de mic en sub/speaker beginnen te zingen.
Je had beide Jack out van de geluidskaart met een tulp op je subingang zitten bedoel je toch.Zonder receiverertussen.
En bij verwijderen van 1 Jack/line out is het over.

Toch
Effe voor de duidelijkheid ,dat we elkaar goed begrijpen. ;)
Schijf ik het goed op.

Stappen plan zit ik net zelf over na te denken,maar die moet ik dan stapje voor stapje schrijven.
Dus dat duurt nog even.
krijg met het vele meten wel beter in beeld waar men problemen heeft.
Een verkort stappenplan gaat komen,maar daar gaat even wat tijd in zitten.

Of de SVS beter is,moeilijk,ik durf het niet te zeggen,metingen ervan geven wel meer laagoutput aan met film kijken.
Mijn logisch denken zegt dat die SVS met die grotere unit,meer filmgeweld geeft als deze Velo.
De testen ook...

PS de dsp van de SVS heeft maar 2 banden he,daar moet je imo een minidsp bij gebruiken.

Zeggen welke beter is is moeilijk,want als jij dan zometeen die Velo toch mooier vond klinken..........

morca

Citaat van: Dutchmuscle op december 30, 2012, 21:46:50
morca heb een vraag:

Als ik mijn fronts ga meten om te zien waar het laag afvalt zodat ik de crossover goed kan instellen in de receiver.
Moet ik ze dan voor ik ga meten op large zetten dus op fullband?
Of kan ik ze gewoon op small laten staan en cross van 40hz zoals ze nu staan?
Audyssey natuurlijk uit als ik ga meten dat weet ik.
Je hebt al een sub?
Wat voor front,s heb je?

Even kijken wat je hebt staan en wat je wilt meten.
Want bij een goeie sub zet je de fronts op small,en het kantelpunt op ong 80 van beide,dan ga je meten wat er gebeurd.

Je wilt nu je afvalpunt van je speakers weten?,ga je die niet op small zetten?
Of heb je geen sub en wil je gewoon je fronts meten,want dan moet je crossover helemaal uit.

Dutchmuscle

Ik heb de b&w cm9 als fronts en een final s220 sub.
Aangesloten op een marantz sr7007.
Mijn lfe cross in de receiver staat nu op 120hz.
De fronts staan nu op small en een cross van 40 hz.
Ik wil straks meten waar precies mijn fronts afvallen en tot hoe diep mijn sub gaat en waar die afvalt.

morca

lfe kanaal beter op 80 zetten ong ,en dan je speaker ook op small en 80 hz instellen.
Dat gaat beter intregeren....

Sub uitlaten/zetten dan meet je de fronts,
en de sub alleen aansluiten heb je Jos net zie  doen.
Subingang los vd receiver, en 1 van je line outs van je soundcard in de ingang vd sub.