Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Timvg

De curve van hipster is een perfect voorbeeld van pieken en dips veroorzaakt door vloer-plafond afstand. De pieken en dips zijn ook steeds op per octaaf zichtbaar (oa 20 en 40hz, zoals aangegeven) en verlopen ook vrijwel recht evenredig.

De theoretische oplossing, een tweede sub zo dicht mogelijk bij het plafond, maw de subs stapelen in dit geval.

Edit: de antimode zal deze niet of nauwelijks aanpakken, omdat deze met normale eq niet vlak te krijgen zijn. Het kan wel met behulp van shelve filters en heel wat PEQ filters, bij mij zelfs polariteit omdraaien en delay aanpassen.. en zelfs dan is het veel werk :)


Timvg

eigen voorbeeld, erg in mindering gebracht door EQ dus, maar wel nog zichtbaar (rode pijlen zijn door voor-achtermuur reflectie)


Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 00:41:06
Wat zijn de opties van de AM dualcore qua handmatige EQ? Die dips zijn echt niet onoverkomelijk geloof ik, zelfs met 'amper  ::)' twee subs..

Zou je een grafiek van beide subs afzonderlijk kunnen tonen?

Hoe ziet de dual core de subs trouwens, als één unit, of twee?
Alles is mogelijk met de DC : shelving ,handmatige EQ ,delay.

Ik heb zowel een dualmono als stereokalibratie gedaan.
Daar zat nauwelijks verschil in. Wel geeft stereo een wat rustiger plaatje <30 Hz.

Afzonderlijk was ik idd nog van plan.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 01:21:00
De curve van hipster is een perfect voorbeeld van pieken en dips veroorzaakt door vloer-plafond afstand. De pieken en dips zijn ook steeds op per octaaf zichtbaar (oa 20 en 40hz, zoals aangegeven) en verlopen ook vrijwel recht evenredig.

De theoretische oplossing, een tweede sub zo dicht mogelijk bij het plafond, maw de subs stapelen in dit geval.

Edit: de antimode zal deze niet of nauwelijks aanpakken, omdat deze met normale eq niet vlak te krijgen zijn. Het kan wel met behulp van shelve filters en heel wat PEQ filters, bij mij zelfs polariteit omdraaien en delay aanpassen.. en zelfs dan is het veel werk :)
Of een extra sub in downfire config ?  :lookaround: Pffft , had ik kunnen weten.
Dit is nl de SVS PC13 Ultra in mijn ruimte :
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op juli 21, 2012, 09:54:29
Of een extra sub in downfire config ?  :lookaround: Pffft , had ik kunnen weten.
Dit is nl de SVS PC13 Ultra in mijn ruimte :
Die SVS had boven en onder output ,eigenlijk een beetje wat Tim zegt stacken.
De SVS verdeelde dat al over boven en beneden,dus of downfire je zal helpen.
Jij als echte subfanaat  raad ik het wel af om zo,n mooie ultra als downfire te gebruiken
Downfire is niet echt toppie  imo.

Staaled

Citaat van: morca op juli 21, 2012, 10:15:23
Die SVS had boven en onder output ,eigenlijk een beetje wat Tim zegt stacken.
De SVS verdeelde dat al over boven en beneden,dus of downfire je zal helpen.
Jij als echte subfanaat  raad ik het wel af om zo,n mooie ultra als downfire te gebruiken
Downfire is niet echt toppie  imo.
De JTR's laat ik dan voor wat ze zijn en een TCsounds is idd niet geschikt, want te groot.
Ik doelde ook meer op een PC13 Ultra terug in de ruimte.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: morca op juli 21, 2012, 10:15:23
Die SVS had boven en onder output ,eigenlijk een beetje wat Tim zegt stacken.
De SVS verdeelde dat al over boven en beneden,dus of downfire je zal helpen.
Jij als echte subfanaat  raad ik het wel af om zo,n mooie ultra als downfire te gebruiken
Downfire is niet echt toppie  imo.
Over het laatste:
ik ervaar idd meer slam met de JTR's , zelfs op laag volume .
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Hipster op juli 21, 2012, 10:23:53
Over het laatste:
ik ervaar idd meer slam met de JTR's , zelfs op laag volume .
Ik doelde niet direct op jouw ouwe sub,dat zijn monster  ;)
Meer op de kleinere gesloten systemen die downfire zijn.

Maar idd deze zal wel beter de punch vd conus de kamer in brengen ,en bij je oren brengen.
Maareuh die is verkocht toch ....

Timvg

gewoon even beide caps op mekaar stapelen om te testen, piece of cake toch ;) :p

Timvg

En anders.. Subs 6db omhoog, pieken op (ongeveer) 17 en 28hz 6db omlaag en een shelve filter van -8 a -10 db boven de 40hz.. dan nog even checken met de mains, en you're good to go  ;)

morca

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 12:47:13
En anders.. Subs 6db omhoog, pieken op (ongeveer) 17 en 28hz 6db omlaag en een shelve filter van -8 a -10 db boven de 40hz.. dan nog even checken met de mains, en you're good to go  ;)
Dat lijkt mij ook een hele goeie tip  :thumbs-up:

Timvg

Citaat van: morca op juli 20, 2012, 19:12:00
Das strak wark Tim  ;)     :thumbs-up:
Ge zeit weer beregoed bezig,hoe klinkt/voelt een filmpje nou ?  :clapping:

Heel erg diep, relatief vlak tot 10hz blijft toch een aparte ervaring.  :smile:
Kan via de minidsp realtime het high pass filter aanpassen, van 10 naar 20hz heb ik getest, en je mist echt veel in sommige films, het is geen subtiel effect.. Scene in het begin van battle LA (20min in de film ofzo) waar ze naar de binnenstad vliegen per helictopter.. de knallen en het schudden van de heli.. dat is echt dag en nacht

Citaat van: morca op juli 20, 2012, 19:12:00
Ik heb eindelijk een Dune vant weekend veel BD kijken/luisteren.
Gisteren The Grey aanstaan,ging me MB200 weer over zijn nek van het laag.
Haperen bedoel ik,dat zal nu over zijn,ga de JL,s weer even goed op ze flikkker geven dit weekend.
Dat is veel te lang geleden  :popcorn:

Ondertussen al een gesloten extra boven?  ;)

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 12:30:46
gewoon even beide caps op mekaar stapelen om te testen, piece of cake toch ;) :p
:D
Vond op de Gramma krijgen al lastig.
Maar wordt wel een projectje zodra hulp is gearriveerd.

De filters moet mogelijk zijn, gain aanpassen op de Crown amps zit roomperfect in de weg dus zal ik in 1ste instantie even op de receiver doen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 12:47:13
En anders.. Subs 6db omhoog, pieken op (ongeveer) 17 en 28hz 6db omlaag en een shelve filter van -8 a -10 db boven de 40hz.. dan nog even checken met de mains, en you're good to go  ;)
In REW simulatie waarbij MiniDSP EQ is, zie ik dat de dip alleen opkomt indien ik flink boost op 37 Hz.
Let wel ,gain staat daar op 19 !
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 13:20:54
Heel erg diep, relatief vlak tot 10hz blijft toch een aparte ervaring.  :smile:
Kan via de minidsp realtime het high pass filter aanpassen, van 10 naar 20hz heb ik getest, en je mist echt veel in sommige films, het is geen subtiel effect.. Scene in het begin van battle LA (20min in de film ofzo) waar ze naar de binnenstad vliegen per helictopter.. de knallen en het schudden van de heli.. dat is echt dag en nacht

Ondertussen al een gesloten extra boven?  ;)
Lachen is dat he,als je het 1 keer gehoord hebt kan je  nooit meer terug  :clapping:  :headbanging:   :music:
15/10 hz geeft nog meer ervaring als bij mij vermoed ik,dus wat er bij jouw gebeurt  :blink:  :wacko: moet wel heel indrukwekkend zijn.


Nee ik zit er over te denken 1 vd denons naar boven te zetten,en 1 vd JL,s ook.
Maar weet als ik daar aan ga prutsen/sjouwen dat me rugje vd week weer zeurt,dus dat laat ik even.
Alles op zijn tijd,ben al druk zat met schoonmaken/koken/wassen en alle andere dingen de laatste paar maanden  :D

Maar het is wel erg lekker op jezelf ondanks wat meer werk.

Timvg

Citaat van: Hipster op juli 21, 2012, 13:56:02
In REW simulatie waarbij MiniDSP EQ is, zie ik dat de dip alleen opkomt indien ik flink boost op 37 Hz.
Let wel ,gain staat daar op 19 !

een nulpunt boosten is sowieso onpraktisch, want een meter naar voor of naar achter en het is weer een volledig ander verhaal (de luisterplek al eens een halve meter naar voor of naar achter geschoven?)

De repons van beide subs apart kan misschien wat opties geven ivm polariteit en delay, anders is het een beetje giswerk.

En anders met de hulp de subs een stacken (op de beste van de twee plekken natuurlijk), stacken geeft (in theorie) ook een positief effect op andere plekken in de ruimte. Moesten m'n caps ook niet de statieven van de mains zijn stonden ze al lang op mekaar  >:D

Meer output (+6db ipv +3), vlakkere respons op alle plaatsen in de kamer.. nadeel, localiseerbaarheid bij hogere xover..

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 14:40:19
een nulpunt boosten is sowieso onpraktisch, want een meter naar voor of naar achter en het is weer een volledig ander verhaal (de luisterplek al eens een halve meter naar voor of naar achter geschoven?)

De repons van beide subs apart kan misschien wat opties geven ivm polariteit en delay, anders is het een beetje giswerk.

En anders met de hulp de subs een stacken (op de beste van de twee plekken natuurlijk), stacken geeft (in theorie) ook een positief effect op andere plekken in de ruimte. Moesten m'n caps ook niet de statieven van de mains zijn stonden ze al lang op mekaar  >:D

Meer output (+6db ipv +3), vlakkere respons op alle plaatsen in de kamer.. nadeel, localiseerbaarheid bij hogere xover..
Klopt.

Zal ik idd met REW eens checken.

Ik zit min of meer in dezelfde situatie aangezien de rears er niet al te ver boven hangen.
Denk er nog wel aan om de Caps om te draaien, dus driver boven, en dan eens meten.

Blijft wel opmerkelijk dat ondanks de ,toch wat matige, roomrespons die dingen al zo goed klinken. :music:
Output rules ? :devil:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Timvg

Subs staan dus als ik het goed begrijp naast (achter?) de luisterpositie?

morca

Citaat van: Hipster op juli 21, 2012, 15:25:20
Klopt.

Zal ik idd met REW eens checken.

Ik zit min of meer in dezelfde situatie aangezien de rears er niet al te ver boven hangen.
Denk er nog wel aan om de Caps om te draaien, dus driver boven, en dan eens meten.

Blijft wel opmerkelijk dat ondanks de ,toch wat matige, roomrespons die dingen al zo goed klinken. :music:
Output rules ? :devil:
Het zijn dan ook wel hele dikke unit,s Hipster,die spec,s en dat formaat.
Dat moet wel enige output geven  :music:   

Jullie zijn beide aardig bruut bezig zo  :headbanging:

Ik ga nu een filmpje kijken  :popcorn:
Kijken hoe de sound vd Dune is ...... ben benieuwd.

Staaled

Citaat van: Timvg op juli 21, 2012, 15:54:36
Subs staan dus als ik het goed begrijp naast (achter?) de luisterpositie?
Naast de luisterpositie,links en rechts van de bank.
1 schiet schuin de kamer in , corner loaded , de ander naar voor met rug tegen de muur.
Aan de voorzijde luisterpositie is geen plek.
Daar staat alle elektronica , fronts en TV.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

THX-UltraII

Kan iemand me (zonder al te natuurkundig te worden :)) uitleggen wat de waterfall en spectogram inhouden en hoe ik deze moet lezen?

morca

De output staat net als bij een gewone freq meting links in db,s.
De nagalm komt naar voren toe,tegen je scherm aan zeg maar /of richting je scherm als hij laag is,dan raakt hij je scherm niet.(dat is goed)
En is rechts vd grafiek af te lezen van 0 tot 300 millisec

THX-UltraII

thxz, en een spectrogram?

En wat is dan het verschil tussen een RT60 en waterfall? Met beide lees je dus naglam maar er zal een verschil zitten tussen beide?

morca

Citaat van: THX-ultraII op juli 22, 2012, 14:59:37
thxz, en een spectrogram?

En wat is dan het verschil tussen een RT60 en waterfall? Met beide lees je dus naglam maar er zal een verschil zitten tussen beide?
Ik gebruik beide andere nooit ,omdat ik met de waterfall de nagalm het  makkelijkste tov de output aflees.(persoonlijk)
Bij prof gebruik en het ontwerpen van een HT ruimte word vaak de RT60 gebruikt.
Waarom zou je de prof,Toine of Eric bv het beste vragen.