Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jvanhambelgium

Wat bedoel je met 1 "grote" ?
Als je de keuze heb tussen 1 grote subwoofer, vb type SVS-Ultra13 met 1000W of 2 kleine schattige 8" subjes EN je wil dan ook nog een realistische ervaring bij het kijken van films .... geef mij dan maar die 1 ene SVS ...
8" subje is schattig maar....

Je gaat precies voor een 11-kanaals opstelling, dus dat mag er in het subwoofer-domein toch ook niets onbreken....dus dus maar gelijk 2 * 13" of 2*15" subwoofers oid.

Akoestisch is het met 2 subwoofers inderdaad beter werken voor het wegwerken van de welgekende grote pieken/dalen doorheen de ruimte. Indien hun plaatsing natuurlijk goed is.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

GPO

2 x 8" ... [emoji23] dat zijn middentoners...

Ga idd dan minimaal voor een grote gepoorte sub ipv 2 kleine schatjes.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

JC uit V

Ik heb slechts 28m2 en daarin staat nu een 7.1 opstelling met 2 grote TMR160  frontspeakers. Ik wil aan de hand vd metingen kijken of 1 grote beter is als 2 kleine of andersom.
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

GPO

Citaat van: JC uit V op juli 27, 2019, 10:50:56
Ik heb slechts 28m2 en daarin staat nu een 7.1 opstelling met 2 grote TMR160  frontspeakers. Ik wil aan de hand vd metingen kijken of 1 grote beter is als 2 kleine of andersom.
Ok maar wat vind jij groot?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

JC uit V

Citaat van: GPO op juli 27, 2019, 11:17:08
Ok maar wat vind jij groot?

Daar is toch de meting voor?
Ik heb aan de hand van een video op YouTube gezien dat je zo nauwkeurig mogelijk je ruimte moet invoeren en vervolgens kunt spelen met verschillende subwoofer. Aan de hand daarvan kun je bepalen of bijv. 2x 8" beter is als 1x 12".
Als blijkt dat 1x een 16" sub beter zou zijn ga ik daarna zoeken.

Ik bedoel daar niet  de afmetingen mee maar de maat van de woofer.
Marantz AV8801 met Denon POA-6600 in stereo, 8-kanaals Magnus Audio USA in Home-Cinema + Marantz UD7007 + Denon DCD-1460 + Denon DRS-810 + Denon DA-500 met T+A TMR160 + TAL XC + T+A TMR80 + T+A heights + SVS sub

minidsp.nl

aan de hand van een meting of simulatie ga je niet te weten komen of je een 15" woofer beter vindt klinken dan 2 stuks 8".... 
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl

RalphH

Denk vooral bepalen of je wegkomt met 1 sub in je ruimte of dat 2 wenselijk is. Of ze dan groot of klein moeten zijn, is maar net wat je wenst. Meerdere subs doe je doorgaans om evenwichtiger laag te krijgen als je erg last van dips/room modes hebt.

Als je een vierkante ruimte hebt kan roomsim van rew je wat op weg helpen wellicht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

DofN

Multisubopstellingen gebruik je vooral ook om een gelijkmatiger laag in de gehele ruimte te krijgen en niet alleen op je luisterplek. In thuisbioscopen is dat bijvoorbeeld van groot belang.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

De tekortkomingen van een kleine driver bij HT (beperkte extensie ,meer vervorming, beperkte dynamiek) ga je niet ondervangen met een setje van twee.
Kwaliteit is meer dan enkel vlakkere respons in dit geval.

Kies gewoon één flinke en mocht de respons wat tegenvallen kun je altijd met een kleine wat opvullen.
Al zijn 2 flinke uiteraard meer fun.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Citaat van: Staaled op juli 28, 2019, 09:39:51
De tekortkomingen van een kleine driver bij HT (beperkte extensie ,meer vervorming, beperkte dynamiek) ga je niet ondervangen met een setje van twee.
Kwaliteit is meer dan enkel vlakkere respons in dit geval.

Kies gewoon één flinke en mocht de respons wat tegenvallen kun je altijd met een kleine wat opvullen.
Al zijn 2 flinke uiteraard meer fun.
Agreed

maximus79

Ik heb mijn subwoofer nu direct (15cm vrij) achter mijn bank staan in het midden met de woofer naar de bank toe. Dit bevalt echt heel goed, heeft iemand hier ervaring met deze opstelling? De plaatsing van de sub is aan de voorkant echt een drama, hij verdwijnt letterlijk. Wat ook te zien is aan de metingen. Voorheen had ik hem een halve slag gedraaid staan achter de bank maar met de woofer richting de bank is echt andere koek. Een diep, direct en gedetailleerd laag.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: maximus79 op augustus  7, 2019, 12:59:31
Ik heb mijn subwoofer nu direct (15cm vrij) achter mijn bank staan in het midden met de woofer naar de bank toe. Dit bevalt echt heel goed, heeft iemand hier ervaring met deze opstelling? De plaatsing van de sub is aan de voorkant echt een drama, hij verdwijnt letterlijk. Wat ook te zien is aan de metingen. Voorheen had ik hem een halve slag gedraaid staan achter de bank maar met de woofer richting de bank is echt andere koek. Een diep, direct en gedetailleerd laag.
Dat hij vooraan niet goed speelt zal aan je akoestiek liggen.
Ik lees wel vaker dat achter dan soms goed werkt.
Het is gewoon schuiven eigenlijk,en de beste plek opzoeken.

Dat laatste wat je zegt over meer detail in de sub.
Is het een stoffen bank?
Zo ja daar heb ik ervaring mee
Die bank werkt als demper op de directe afstraling vd woofer,en dat gaat de reflectie,s tegen van je sub in je ruimte.
En daarmee ook staande golven.

Je sound word droger en meer detailrijk omdat je waterfall/RT meting beter word.
Zeer goede plaatsing imo als ik zo lees :thumbs-up:

mancaver

Citaat van: maximus79 op augustus  7, 2019, 12:59:31
Dit bevalt echt heel goed, heeft iemand hier ervaring met deze opstelling?
elk antwoord van een mede-member is waardeloos. Het is:

  • Jouw ruimte
  • jouw type sub
etc. etc....

maximus79

Citaat van: morca op augustus  7, 2019, 13:10:58
Dat hij vooraan niet goed speelt zal aan je akoestiek liggen.
Ik lees wel vaker dat achter dan soms goed werkt.
Het is gewoon schuiven eigenlijk,en de beste plek opzoeken.

Dat laatste wat je zegt over meer detail in de sub.
Is het een stoffen bank?
Zo ja daar heb ik ervaring mee
Die bank werkt als demper op de directe afstraling vd woofer,en dat gaat de reflectie,s tegen van je sub in je ruimte.
En daarmee ook staande golven.

Je sound word droger en meer detailrijk omdat je waterfall/RT meting beter word.
Zeer goede plaatsing imo als ik zo lees :thumbs-up:

Ja ligt zeker aan de akoestiek/roommode. Gaan wel even opnieuw meten met dirac. Ik vraag me alleen af of dirac het wel goed kan meten? Je hebt toch ook veel directe druk en de bank die in beweging word gebracht. Weet niet of een mic die op een statief in staat is dat om dat waar te nemen. Dus in hoe verre is dan de meting betrouwbaar.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: mancaver op augustus  7, 2019, 13:56:04
elk antwoord van een mede-member is waardeloos. Het is:

  • Jouw ruimte
  • jouw type sub
etc. etc....

Nou snel het forum sluiten maar dan......
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Ryvm

Citaat van: maximus79 op augustus  7, 2019, 14:18:40
Nou snel het forum sluiten maar dan......
Denk dat hij het iets anders bedoeld... Iedere ruimte is anders...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

Citaat van: mancaver op augustus  7, 2019, 13:56:04
elk antwoord van een mede-member is waardeloos. Het is:

  • Jouw ruimte
  • jouw type sub
etc. etc....
Deels waar.
Maar jouw reactie is dat elke reactie waardeloos is is onzinnig.
Daar heb ik en andere leden  al zoveel andere leden geholpen.
En daar hebben veel leden veel van opgestoken.
Waaronder ik ook want ik weet ook niet alles hehe.

Citaat van: maximus79 op augustus  7, 2019, 14:06:55
Ja ligt zeker aan de akoestiek/roommode. Gaan wel even opnieuw meten met dirac. Ik vraag me alleen af of dirac het wel goed kan meten? Je hebt toch ook veel directe druk en de bank die in beweging word gebracht. Weet niet of een mic die op een statief in staat is dat om dat waar te nemen. Dus in hoe verre is dan de meting betrouwbaar.....
Misschien even niet de mic op de bank leggen,maar een statief ofzo maken daarvoor.
Vasthouden op oorhoogte?

Citaat van: Ryvm op augustus  7, 2019, 14:27:42
Denk dat hij het iets anders bedoeld... Iedere ruimte is anders...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk


Daar hebben sommige leden veel kijk op,waarom iets wel of niet werkt.
Dat elke ruimte anders is ben ik volledig mee eens.
Maar als men terugleest ,kan je zien dat veel adviezen en uitkomst daarvan.
Verre van waardeloos zijn ;D.

Zie mijn reactie over de bank en demping vd reflecties.
Ik weet dit uit ervaring bij mijzelf thuis.


maximus79

Citaat van: Ryvm op augustus  7, 2019, 14:27:42
Denk dat hij het iets anders bedoeld... Iedere ruimte is anders...

Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk

Dat weet ik, mijn reactie is net zo kort door de bocht als de zijne.... ;D
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Citaat van: morca op augustus  7, 2019, 14:36:58

Waaronder ik ook want ik weet ook niet alles hehe.
Misschien even niet de mic op de bank leggen,maar een statief ofzo maken daarvoor.
Vasthouden op oorhoogte?


Heb wel een statief, alleen vraag me af hoe de meting vergelijkt met de werkelijke ervaring als ik in de bank zit die in beweging word gebracht. De mic registreert dat niet denk.....
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

DofN

Zo rond de 250 Hz haalt hij twee tamelijk breedbandige dippen van ongeveer 4 dB weg. Ik weet niet of dat zo verstandig is. Je zou veel kunnen vragen van je versterker en woofers. 
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

maximus79

Citaat van: doorofnight op augustus  7, 2019, 21:52:28
Zo rond de 250 Hz haalt hij twee tamelijk breedbandige dippen van ongeveer 4 dB weg. Ik weet niet of dat zo verstandig is. Je zou veel kunnen vragen van je versterker en woofers.
Maakt dat ook nog wat uit als de cross over op 80hz staat?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

morca

Citaat van: doorofnight op augustus  7, 2019, 21:52:28
Zo rond de 250 Hz haalt hij twee tamelijk breedbandige dippen van ongeveer 4 dB weg. Ik weet niet of dat zo verstandig is. Je zou veel kunnen vragen van je versterker en woofers.
Idd wel 7 db denk ik.
Ik hoorde pas ook dat dirac het hoog erg boost in sommige gevallen.
Heb je full range toegepast Maximus?

Edit . Je Lfe loopt wel tot 250 hz met film kijken denk ik.
Of heb je de crossover op de sub niet  open staan?

RalphH

Dirac doet ook maar een voorspelling, vraag me wel eens af of ie echt die boost echt uitvoert.
Nameten is weten ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

minidsp.nl

met te grote boosts zou t zomaar kunnen dat je tegen de max van de processor aan loopt. die kan dan gaan clippen wat als vervorming klinkt; of de software zet de rem er op en beperkt de boost. bij onze producten met Dirac wordt die rem er niet op gezet, ik weet niet hoe het in andere Dirac applicaties gedaan is.  De oplossing is dan om je target curve niet op 0dB te zetten maar op bijvoorbeeld -6dB; of je houdt de dips in de target curve, dips zijn klankmatig minder storend dan pieken.  ymmv.
de krachtige en flexibele audio processor voor HT en stereo waar je zelf aan het stuur zit | www.minidsp.nl