Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

stevieB

Citaat van: morca op december 25, 2018, 12:36:24
Die dip kan je weinig aan doen denk ik.

Wat voor subs heb je.
Meting is netjes maar heeft wel wat dsp nodig.
Ga je de subs mbv een losse dsp inregelen?

Het zijn twee JAMO D7 subs (gesloten 15"). Ik heb altijd begrepen dat "pieken" dmv basstraps dan wel dsp op te lossen zijn, maar dat je aan de dips weinig kunt doen: klopt dat?
Mijn voorkeur zou zijn om dmv basstraps in ieder geval de vier hoeken aan te pakken en mogelijk nog de gehele voorwand dan wel achterwand  :unsure:
Heb evt een Behringer 2496 ultra curve pro nog in de kast liggen...

Maar ben blij dat jij zegt dat de meting netjes is  O0 :headbanging:

Gr StevieB

PS ik mag me nu vervoegen naar het kerstdiner, dus weinig posting meer vandaag  :(
Under construction.....

Staaled

Dips zijn juist wel aangewezen om aan te pakken middels akoestische aanpassingen.
Vaak is het probleem de noodzakelijke hoeveelheid materiaal indien de dip zich erg laag voordoet.
135 Hz is echter te doen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dutchmuscle

Ben net even naar de gamma geweest ik ga zelf bass traps bouwen anders krijg ik de dips niet weg in mijn kamer.
1x een mdf plaat van 18mm van 122x244 en wat houten balken en rockwool en stof op de markt en klaar.
Als ze klaar zijn post ik de foto's met voor en na meting erbij.

RalphH

Voor je begint te klussen, plof even wat pakken rockwool neer op plekken waar je traps wil bouwen.
Kan nl zijn dat het bijna niks doet. Was hier met cornertraps aan de gang gegaan, maar op een beetje vermindering van ringing, deed t nulkommanul voor dips. Zelfs 2 hele pakken op mekaar in de hoek maakte geen verschil..

De panelen zullen wel goed doen voor je hoog overigens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Dutchmuscle

Citaat van: RalphH op december 26, 2018, 11:45:51
Voor je begint te klussen, plof even wat pakken rockwool neer op plekken waar je traps wil bouwen.
Kan nl zijn dat het bijna niks doet. Was hier met cornertraps aan de gang gegaan, maar op een beetje vermindering van ringing, deed t nulkommanul voor dips. Zelfs 2 hele pakken op mekaar in de hoek maakte geen verschil..

De panelen zullen wel goed doen voor je hoog overigens.

Ik ga er ook eerst maar 2 maken voor in 1 hoek waar ook galm zit en daarna meet ik om te kijken of meer zin heeft in de andere hoek, die ik ga maken zijn 1meter lang per stuk.

jossie

Laagfrequent gaat dit niks helpen. Als je een harde ruimte hebt is het voor midfrequenties wel prettig. Ik heb ze vroeger ook gehad in een nieuwbouwhuis.

Anders gezegd, laagfrequent moet je het zoeken in schuiven en EQ. Akoestische aanpassingen zijn in dat gebied onbegonnen werk als je de kamer nog als woonkamer wilt herkennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Dutchmuscle

Ben met de minidsp aan het vechten ik probeer zelf een filter te maken voor mijn 39hz piek van 6,5 db verschil.
Het lukt niet echt als ik in de 1eq band op 39hz het bultje naar onder nabouw met een gain van -6db en q van 14.5 en daarna meet niks hij doet nog hetzelfde maar dan en 3db lager wat doe ik fout?


Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 26, 2018, 12:18:28
Laagfrequent gaat dit niks helpen. Als je een harde ruimte hebt is het voor midfrequenties wel prettig. Ik heb ze vroeger ook gehad in een nieuwbouwhuis.

Anders gezegd, laagfrequent moet je het zoeken in schuiven en EQ. Akoestische aanpassingen zijn in dat gebied onbegonnen werk als je de kamer nog als woonkamer wilt herkennen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Is ook meteen voor wat galm ik heb wat dips tussen de 100 en 200hz eens kijken wat het doet.

Deze ga ik maken maar dan een meter lang......https://www.youtube.com/watch?v=41liBn-QNW4

Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 26, 2018, 13:05:55
Maar hij is 3 db lager na dsp zeg je.
Dat kan kloppen dat hij niet alles dempt.
Het is een roommode dus dempen werkt deels.
Ook belangrijk...hoe klinkt het nu?

Het geheel zakt maar die piek zit er nog dus daar heb ik niks aan.
En mijn bloed druk begint al te stijgen hahaha :crazy:

jossie

Citaat van: Dutchmuscle op december 26, 2018, 13:02:34
Ben met de minidsp aan het vechten ik probeer zelf een filter te maken voor mijn 39hz piek van 6,5 db verschil.
Het lukt niet echt als ik in de 1eq band op 39hz het bultje naar onder nabouw met een gain van -6db en q van 14.5 en daarna meet niks hij doet nog hetzelfde maar dan en 3db lager wat doe ik fout?
Als in de meting smoothing aanstaat kun je niet goed zien waar en hoe de piek precies is. Mogelijk speelt dat?  Bedoel je dat peak 3 dB lager is of de hele curve?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 26, 2018, 13:09:31
Als in de meting smoothing aanstaat kun je niet goed zien waar en hoe de piek precies is. Mogelijk speelt dat?  Bedoel je dat peak 3 dB lager is of de hele curve?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik meet zonder smoothing en de hele curve zakt wat maar op de plek waar ik wil gebeurd niks.

jossie

Foto voor en na meting In een scherm ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

stevieB

Citaat van: Staaled op december 25, 2018, 13:01:28
Dips zijn juist wel aangewezen om aan te pakken middels akoestische aanpassingen.
Vaak is het probleem de noodzakelijke hoeveelheid materiaal indien de dip zich erg laag voordoet.
135 Hz is echter te doen.
Hoi Staaled,
Ik ben zeer verheugd met je reactie dat je dips kunt aanpakken met akoestische aanpassingen. Rest de vraag: hoe?
Wil je me daarbij ook in de juiste richting helpen?
Gr StevieB

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk

Under construction.....

morca

Citaat van: Dutchmuscle op december 26, 2018, 13:09:28
Het geheel zakt maar die piek zit er nog dus daar heb ik niks aan.
En mijn bloed druk begint al te stijgen hahaha :crazy:
Oeps dat is niet goed idd.
Relax kerel soms duurt het uitvogelen even .
Ik weet dat is frustrerend

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 26, 2018, 13:12:16
Foto voor en na meting In een scherm ?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

ja heb ik ......

Dutchmuscle

Citaat van: morca op december 26, 2018, 13:15:05
Oeps dat is niet goed idd.
Relax kerel soms duurt het uitvogelen even .
Ik weet dat is frustrerend

Ja fijne hobby hebben wij hahaha

jossie

Je hebt denk ik een low shelf geselecteerd als filter?

Overigens is de curve wel ongeveer 6 dB gezakt, wel ff goed tellen...

Verder heb ik de video even bekeken... alle demping in een te harde ruimte helpt.
Deze video blinkt uit in de afwezigheid van metingen. Bij 100 Hz doen die hoekjes weinig tot niks, buiten dat het mogelijk al flink veel is in verhouding wat jij in huis gehaald hebt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Staaled

Citaat van: stevieB op december 26, 2018, 13:13:28
Hoi Staaled,
Ik ben zeer verheugd met je reactie dat je dips kunt aanpakken met akoestische aanpassingen. Rest de vraag: hoe?
Wil je me daarbij ook in de juiste richting helpen?
Gr StevieB

Verstuurd vanaf mijn SM-J530F met Tapatalk
Dips zijn niet anders dan pieken.
Enkel uitdoving ipv versterking , dus in tegenfase.

Heb je dips onder de 100 Hz, ga je schuiven met je fronts en of sub(s).
Krijg je ze met 1 sub niet weg, neem een tweede.
DSP krijgt een echte null nooit verholpen.

Boven de 100Hz gaan (praktische) akoestische maatregelen renderen.
Dus basstraps etc.
Waar die moeten staan is ruimte-afhankelijk.
Vaak zie je hoeken , dat kan , maar juist iets uit de hoeken werkt ook goed.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 26, 2018, 13:37:12
Je hebt denk ik een low shelf geselecteerd als filter?

Overigens is de curve wel ongeveer 6 dB gezakt, wel ff goed tellen...

Verder heb ik de video even bekeken... alle demping in een te harde ruimte helpt.
Deze video blinkt uit in de afwezigheid van metingen. Bij 100 Hz doen die hoekjes weinig tot niks, buiten dat het mogelijk al flink veel is in verhouding wat jij in huis gehaald hebt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik ga er 2 maken van een meter lang per stuk en post wel een meting met en zonder.
Hier een foto van dsp .....


jossie

Foto is ok, dat kan niet die twee curves op de foto die 6 dB uit elkaar liggen opleveren. Of bedoel je de twee curves die dicht op elkaar liggen?

Kun je een nieuwe meting doen:

1 scherm zoals je liet zien
2 met bypass in gedrukt

En dan dus max 2 curves in rew.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Dutchmuscle

hier een foto van de dsp ertussen maar dan alles op bypass alleen doorvoeren dus......

jossie

Dat is eigenlijk niet waar ik om vroeg... ?

Graag ook de meting in hetzelfde plaatje erbij waar je eerste filter geactiveerd is...

Was even weg, m'n Ega had de wasmachine deur in haar handen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Omni !

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 26, 2018, 14:33:52
Dat is eigenlijk niet waar ik om vroeg... ?

Graag ook de meting in hetzelfde plaatje erbij waar je eerste filter geactiveerd is...

Was even weg, m'n Ega had de wasmachine deur in haar handen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Sorry :unsure:.....deze dan.....