Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Dutchmuscle


jossie

Heb je niet per ongeluk in 'system settings' de digital input geselecteerd?
Omni !

activ

Citaat van: stevieB op december 24, 2018, 12:14:53
Hoi,

Mijn allereerste meting in mijn "nieuwe" ruimte nu met tussenwand !  O0

Ruimte is helemaal beton (kelder) met 1 tussenmuur (kalkzandsteen, 100 mm) en een deur in deze muur (geluidswerende deur). Afm: 670x470x240 (LxBxH) Aangezien er nog geen enkele absorptie/diffusie oid is (alles uit de ruimte tbv meting) is het momenteel een enorme bak met galm ...

Ik heb de afbeelding achteraf van 1/12 smoothing voorzien. Gemeten met een Umik-1 (cal file 90deg), 75dB, speaker JAMO D7 LCR (ééntje) Ook zoals in de openingspost staat een waterfall afbeelding toegevoegd.

Wie heeft tips, adviezen, etc. om me hier meer vertrouwd mee te laten worden? Voer ik de meting juist uit of moet ik nog meer checken? Is het slim om nu ook al met een sub te gaan testen??
Uiteraard lees of hoor ik ook graag adviezen mbt het behandelplan van de ruimte => daar is het mij uiteindelijk om te doen  ;)

Mvg
StevieB

PS Fijne dagen allemaal  :angel:
Gezien de hoeveelheid galm die je nu hebt zou ik om te beginnen maar eens flink wat absorptie gaan halen. Zowel basstraps en iets voor de de eerste reflectie punten en dan nog eens een meting doen. Diffusie etc. lijkt mij voorlopig nog niet belangrijk tot je op wat gunstigere waarden zit.

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 24, 2018, 13:51:07
Heb je niet per ongeluk in 'system settings' de digital input geselecteerd?

nee heb de juiste bij system settings analog input.

jossie

Jammer... laatste idee, resetten naar factory default, kanalen un-muten en routing instellen en dan audio gewoon rechtdoor de unit...

Maar misschien al gedaan (?), ik haak officieel af!
Omni !

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 24, 2018, 14:15:53
Jammer... laatste idee, resetten naar factory default, kanalen un-muten en routing instellen en dan audio gewoon rechtdoor de unit...

Maar misschien al gedaan (?), ik haak officieel af!

Heb ik ook geprobeerd......

Wat ik nog wel zag dat in de dsp zegt hij dat het bestandje van rew een xtl file moet zijn maar wat ik via rew opsla is xtx zal het dat kunnen zijn?

jossie

Die route heb ik nooit gebruikt, voerde handmatig settings in. Maar als je zonder filters begint moet hij gewoon audio rechtdoor geven. Zolang dat niet werkt zou ik niks inladen.
Omni !

RalphH

@stevieB
Weinig van te zeggen nog, sub 80Hz zijn interessanter denk ik, daar zit de grootste uitdaging in plaatsing en ruimtebehandeling als je t mij vraagt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

chansig

Wat was het nu ook alweer met die minidsp. Inderdaad iets met een code die je ingevoerd moet hebben anders kan je helemaal niets. Weet het alleen niet meer precies.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 24, 2018, 14:21:40
Die route heb ik nooit gebruikt, voerde handmatig settings in. Maar als je zonder filters begint moet hij gewoon audio rechtdoor geven. Zolang dat niet werkt zou ik niks inladen.

Heb factory gedaan daarna alles op bypass om alleen maar door te voeren maar hoor en voel niks op de sub.

Dutchmuscle

Citaat van: chansig op december 24, 2018, 14:39:13
Wat was het nu ook alweer met die minidsp. Inderdaad iets met een code die je ingevoerd moet hebben anders kan je helemaal niets. Weet het alleen niet meer precies.

Gr. Hans

je krijgt een eenmalige code voor de juiste plugin sofware te downloaden dat heb ik gedaan.

chansig

Citaat van: Dutchmuscle op december 24, 2018, 14:43:46
je krijgt een eenmalige code voor de juiste plugin sofware te downloaden dat heb ik gedaan.

oké...zou ook te simpel geweest zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

Citaat van: Dutchmuscle op december 24, 2018, 14:40:46
Heb factory gedaan daarna alles op bypass om alleen maar door te voeren maar hoor en voel niks op de sub.

En de routing ? Die is uiteraard nodig. Gewoon ff allemaal aantikken.
Omni !

morca

Citaat van: stevieB op december 24, 2018, 13:37:10
Hoi Morca,
Dank voor je reactie!

Ik weet dat mijn ruimte behandelt moet worden, echter weet ik niet precies hoe (absorptie/diffusie/basstraps/etc.)
De ruimte is nu HELEMAAL KAAL (alleen beton) dus logisch dat je veel reflecties hebt  ::)

Het meten met 1 speaker, tsja....ik dacht dat dat de manier is om de ruimte te meten, maar ik ben dan waarschijnlijk abuis. Wat kan ik dan beter doen; alle speakers en sub(s) in de ruimte en dan meten??

Gr
StevieB
Your welcome
Meestal meet je de sub alleen en de fronts alleen.
Na dsp meet je beide om te kijken hoe je response dan is.
Daar gaat het uiteindelijk om .

Dutchmuscle

Citaat van: jossie op december 24, 2018, 14:46:07
En de routing ? Die is uiteraard nodig. Gewoon ff allemaal aantikken.

Alles open aan en op bypass en nog steeds niks.

DofN

FF check:

Ik zie 1 input, en 2 outputs. Dat is de configuratie die je wil? Twee subwoofers die je aanstuurt met 1 signaal?

Je analoge out van je versterker gaat naar de input. De twee outputs gaan ieder naar 1 subwoofer?

Ik kan me herinneren dat ik ook wat moeite had om de outputs aan de gang te krijgen bij de minidsp 2x4HD.. Ook al heb je 1 input, misschien moet je toch ook link enabled aanklikken, zodat hij over alle kanalen dezelfde output uitstuurt.

Heb je bij de input1, de routing zo ingesteld dat de twee outputs (bij jou 3 en 4? of 1 en 2?) op nul dB of hoger staan?

En nog iets.. je subwoofer is uit de slaapmodus?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

maximus79

Iemand advies welke curve ik het beste aan kan houden met deze meting?

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Dutchmuscle

ik heb geluid nu hij voert door.
Heb eens een blue ray opgezet met master hd flink hard die heeft hem wakker geschud denk ik.
nu kijken of de rest ook lukt.....

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dutchmuscle

Citaat van: doorofnight op december 24, 2018, 16:44:51
Ehm, waar lag het aan? De slaapmodus?

Geen idee niks veranderd alleen een blue ray opgezet hard, gebruik maar 1 sub.
Gvd door al me geschuif en gemeet de laatste dagen staat alles zo dat hij niks meer wil filteren heb alleen wat dips en tussen 100 en 200hz daar filtert hij wel.
De minidps alleen de curve van de sub laten doen en daarna adsy meting of gewoon na adsy meting de curve van mains +sub die dan in minidsp zetten?
De minidsp kan geen dipjes weg halen toch?

RalphH

Is wel een optie om de rest te dempen tot t niveau van de dips (als t geen nulls zijn natuurlijk) Zet je het uitgangsvolume op t niveau van de dip die je op wil heffen en dan laten corrigeren die hap.
Zo doet morca t ook als ik me niet vergis.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op december 24, 2018, 17:43:22
Is wel een optie om de rest te dempen tot t niveau van de dips (als t geen nulls zijn natuurlijk) Zet je het uitgangsvolume op t niveau van de dip die je op wil heffen en dan laten corrigeren die hap.
Zo doet morca t ook als ik me niet vergis.
Dat doe ik ook zo idd.
En daana zet ik de sub output weer omhoog om output te compenseren.
Fijn dat de dsp het nu doet :thumbs-up:

morca

Citaat van: maximus79 op december 24, 2018, 16:05:56
Iemand advies welke curve ik het beste aan kan houden met deze meting?
Schaal is niet echt te zien.
Maar de housecurve word vaak toegepast.
Die 2e is licht oplopend.
Ik zou even luisteren welke beter klinkt .
Voorspelde meting zegt niet alles over hoe dat bij jouw uitpakt.

morca

Citaat van: Dutchmuscle op december 24, 2018, 17:29:47
Geen idee niks veranderd alleen een blue ray opgezet hard, gebruik maar 1 sub.
Gvd door al me geschuif en gemeet de laatste dagen staat alles zo dat hij niks meer wil filteren heb alleen wat dips en tussen 100 en 200hz daar filtert hij wel.
De minidps alleen de curve van de sub laten doen en daarna adsy meting of gewoon na adsy meting de curve van mains +sub die dan in minidsp zetten?
De minidsp kan geen dipjes weg halen toch?
Adsy....zou ik niet eens gebruiken .
Als je toch handmatig in gaat voeren,kan je beter ook handmatig finetunen.

Let op druk je roommode niet helemaal plat in de meting.
Dat is vaak teveel .

En geen dipjes vullen idd. Niet gaan boosten daar word het niet beter van .
Een dip-null is vaak een roommode .
Die kan je niet boosten.

Dutchmuscle

Citaat van: RalphH op december 24, 2018, 17:43:22
Is wel een optie om de rest te dempen tot t niveau van de dips (als t geen nulls zijn natuurlijk) Zet je het uitgangsvolume op t niveau van de dip die je op wil heffen en dan laten corrigeren die hap.
Zo doet morca t ook als ik me niet vergis.

En hoe gaat dat in zijn werk???.....morca misschien even wat uitleg?
Ik snap het maar hoe doen we dat in rew?