Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: doorofnight op augustus 29, 2016, 09:33:06
Verbetering van imaging is een fysiek akoestiek ding. Geen Dsp ding.

Fouten hierin worden wel duidelijker hoorbaar wanneer bv dsp zijn werk heeft gedaan.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Citaat van: chansig op augustus 29, 2016, 12:27:11
Fouten hierin worden wel duidelijker hoorbaar wanneer bv dsp zijn werk heeft gedaan.

Gr. Hans
Daar heb je wel een punt,maar dat zijn fouten die er evengoed al waren .
Als je toch het geluidbeeld echt wil verbeteren zijn panelen echt de eerste stap.
Zeker als je het toch al overweegt zoalls Martien  bv.

martien

Ik weet niet meer waar (ik dacht sounscapes) maar ik heb ergens gelezen dat je moet oppassen dat je (met name in het middengebied) niet teveel moet dempen.
Ik neem aan dat je daar met het plaatsen van gik 242 panelen op de eerste reflectiepunten niet bang voor hoeft te zijn?

Staaled

Eerste reflectiepunten kan.
Ik zou zeker ook eerste reflectiepunt linkerspeaker op rechterwand en rechter op linker dempen.
Zo verminder je crosstalk en dat valt juist meer op indien je enkel li-li en re-re dempt.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Dank voor de tip, was ik eigenlijk al vanuit gegaan.
Ik had een prijs opgevraagd voor een paneel van 90cm breed om zo beide punten tegelijk op te vangen met 1 paneel.
Dat is echter kostbaarder dan 2 losse panelen van 60cm breed per kant te nemen.

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Klopt, en zijn wellicht makkelijker te verkopen mochten ze voor mij niet veel verbetering geven denk ik.

Staaled

Citaat van: martien op augustus 30, 2016, 08:59:47
Klopt, en zijn wellicht makkelijker te verkopen mochten ze voor mij niet veel verbetering geven denk ik.
Ik heb achter voor Primacoustic gekozen omdat deze strak tegen elkaar zijn te monteren itt bijv GIK.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

RalphH

Citaat van: martien op augustus 30, 2016, 08:59:47
Klopt, en zijn wellicht makkelijker te verkopen mochten ze voor mij niet veel verbetering geven denk ik.

Kans is klein dat t niets verbetert.

Citaat van: Staaled op augustus 30, 2016, 09:02:26
Ik heb achter voor Primacoustic gekozen omdat deze strak tegen elkaar zijn te monteren itt bijv GIK.


Gik ook wel toch, naad zul je wel zien natuurlijk. Is glasvezelplaat met een soort stucprofieltje op de hoek om de randen niet rond te trekken met t doek.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Staaled

GIK hang je , Primacoustic prik je. :)
http://primacoustic.com/impaler-surface.htm

Dat laatste zit echt solide.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

martien

Ik denk dat ik eruit ben.
Nu nog de vraag gesteld of dat een scatterplate in de panelen zinvol is voor de eerste reflectiepunten. Als ik het goed begrijp laten die de hogere frequenties ongemoeid, en aangezien bij mij het hoog wat vroeg afvalt zou dat mi gunstig kunnen zijn.

Clifdon

Begin van het inregelen van mijn set:
Eerste metingen laten mij nou niet echt juichen. Ik hoop dat ik er nog iets aan kan doen.

Gemeten met: ECM8000 incl. cal. files
Wat ik heb bijgevoegd:
- Meting zonder subwoofer
- Meting met subwoofer
- Grafiek met beide gecombineerd
- Waterfall Sub incl fronts


En nu aan de slag met lezen en inregelen. Misschien de plaatsing nog eens bekijken. Wie weet helpt het ook wel om de fronts nog enigszins te herplaatsen.  De enorme piek rond 45 tot 50 Hz zint me totaal niet. De positie van de luisterplek kan ik verder vrij weinig aan veranderen. Aangezien ik een vaste opstelling van stoelen en banken heb staan in de HT. 



morca

Dat hele stuk van 40 -70 hz zou ik vlaktrekken met de rest vd output,dmv dsp op de sub toe te passen.
Welke amp gebruik je?
Verder heb je nog wat dippen ,fase staat misschien nog niet goed of je zit op een staande golf.

Die extra output tussen 40 en 50 hz heeft bijna iedereen,dat is cornergain/ roommodus,niks geks aan.

morca

Die dip op 55 hz zou je dmv je fronts naar voren of achter te schuiven misschien iets op kunnen lossen.
Dat is wel een probleem door plaatsing vermoet ik tov je luisterplek

Clifdon

Ik heb de Inuke NU3000dsp. Kan ik wel iets mee doen denk ik. Al is die dsp niet geweldig. Ik ga eerst eens mijn fronts losgooien en met de sub aan de wandel. Kan nog wel wat schuiven dus kijken wat de beste positie is. Ik heb al wel gezien dat een aantal zaken vooral aan de ruimte liggen.

Fase stond eerder verkeerd. Maar nu staat hij echt goed volgens mij. Eerder leken de fronts de subwoofer wel te cancelen. Dat komt als de sub 180 graden uit fase staat toch?

Die dip op 55 Hz krijg ik inderdaad iets beter door mn fronts een halve meter naar voren te zetten. Ze komen dan echter wel heel erg de ruimte in. Ga ik nog even over twijfelen en mee testen zodadelijk.

BTW, een tweede sub is in aanbouw dus straks kan ik er twee op verschillende plaatsen zetten. Hoewel afstellen minder gemakkelijk is denk ik wel dat ik nu al twee goede plekken gevonden heb waardoor ze elkaar aanvullen.

RalphH

Citaat van: Staaled op augustus 30, 2016, 09:13:54
GIK hang je , Primacoustic prik je. :)
http://primacoustic.com/impaler-surface.htm

Dat laatste zit echt solide.

Ah, tegen de muur bedoel je. Dacht meer aan tussen de panelen. Primacoustic zal zeker vaster tegen de muur hangen, al heb ik bij de GIK panelen geen probleem dat ze niet vlak hangen, zijn zwaar genoeg.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: Clifdon op september  3, 2016, 20:45:58
Ik heb de Inuke NU3000dsp. Kan ik wel iets mee doen denk ik. Al is die dsp niet geweldig. Ik ga eerst eens mijn fronts losgooien en met de sub aan de wandel. Kan nog wel wat schuiven dus kijken wat de beste positie is. Ik heb al wel gezien dat een aantal zaken vooral aan de ruimte liggen.

Fase stond eerder verkeerd. Maar nu staat hij echt goed volgens mij. Eerder leken de fronts de subwoofer wel te cancelen. Dat komt als de sub 180 graden uit fase staat toch?

Die dip op 55 Hz krijg ik inderdaad iets beter door mn fronts een halve meter naar voren te zetten. Ze komen dan echter wel heel erg de ruimte in. Ga ik nog even over twijfelen en mee testen zodadelijk.

BTW, een tweede sub is in aanbouw dus straks kan ik er twee op verschillende plaatsen zetten. Hoewel afstellen minder gemakkelijk is denk ik wel dat ik nu al twee goede plekken gevonden heb waardoor ze elkaar aanvullen.
De fase is afhankelijk van de plaatsing,en de dsp zorgt nog voor extra vertraging.
De dsp van de inuke voldoet ruimschoots.
Ik heb er ook zeer goeie resultaten mee behaald.

Clifdon

Met nieuwe plaatsing toch maar weer de fase omgedraaid.
Heb al een klein beetje DSP toegepast. Maar begin pas net uit te vinden hoe dat werkt. Momenteel op 63Hz en op 25 Hz een gain gezet van respectievelijk -8 en -7dB.

Heel wat testjes gedaan en met de sub door de kamer gaan rijden. Uiteindelijk een plek achterin gekozen.
Plots:
- Alleen de sub (fronts losgekoppeld) met nieuwe plaatsing en bovenstaande DSP
- Sub inclusief de fronts.

De fronts maken het wat rommelig. Morgen even verder met de plaatsing daarvan.

morca

Teveel dips.
Hoe is dat met de fronts alleen?
Er zit een toongeneratorin rew om de subs in fase te zetten met je fronts.
Dan moet je gemeten output in dbs het hoogste zijn.
Dus niet in een meting ,maar met een db meting.

Clifdon

Is dat hele ontregelen eigenlijk te doen zonder een de meter? Ik heb het volume nu op het gehoor afgestemd maar dat is natuurlijk niet heel nauwkeurig. Ik vind het nogal zonde om een de meter aan te schaffen voor een paar metingen en vervolgens 20jaar in de kast te laten liggen.

Meetmic phantom voeding en geluidskaart waren al wel weer investering genoeg eigenlijk.
Of zou ik voldoende hebben aan dit bijvoorbeeld?:
http://www.maxtotaal.nl/velleman-analoge-db-meter-bereik-van-50-tot-126-db

Thnx alvast voor de hulp Marco.

blue-eyes

Niet heel nauwkeurig is een understatement.......
Inregelen doe je met de meter. Niet anders. Als het goed is gebruik je meter met regelmaat. Je kamer veranderd, je verschuift, meer vulling, andere meubels, controle, etc. etc.


Anderzijds, wat jij goed vind klinken is goed. Ook al zegt de meter wat anders :)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Clifdon

Mijn ruimte gaat niet meer veranderen. Het is een HT. Maar ik meet wel met een meetmicrofoon ecm8000. Alleen het exacte niveau van zeg 75 tot 80 dB kan ik niet vaststellen.

Maakt dat uit? Aangezien het toch gaat om relatief geluidsbeeld. Dus als het op 20hz 80dB moet zijn moet het dat op 100Hz ook zijn.

Als ik daar dan bijv. 5dB van afwijk doordat mn volume njet helemaal goed staat dan zou dat zowel op 20Hz als op 100Hz die afwijking moeten zijn toch?

Als jullie die gedachten onderuit slaan dan haal ik ook nog een dB meter.

Ik ben ook nog maar wat aan het proberen wat betreft afstelling. Het echte afstellen zal toch moeten gebeuren als ik  mijn tweede sub af heb.

Ik heb al wel gemerkt dat er een aantal problemen echt door de ruimte/luisterpostie komen. Ik kan een stoeltjr naar achter gaan zitten maar mijn bank kan ik niet verplaatsen.

blue-eyes

dB meter kost maar een paar tientjes, vaak genoeg hier gezien voor 20 euro.

Er is genoeg leesvoer te vinden hierop het forum met het waarom ;)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Clifdon

Ja die velleman die ik in mijn vorige post aanhaal kost 30 euro. Is dat dan al genoeg? Want dan bestel ik hem meteen. Maar er zijn er zat meters ook een stuk duurder.

Dirk

nu kost een meter idd de wereld niet, maar ik volg niet waarvoor je deze nodig denkt te hebben...
maw wat kan je (volgens jou) met een losse dB-meter wat je nu met je meetmic & REW niet kan?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea