Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 20:23:07
Goeie post.

Je voorste sub staat ver van optimaal.
Is die laatste meting alleen de voorste sub .
Ik zou graag een meting zien van alleen je voorste sub.
En daarna 1 van je voorste sub en de front.s.
Alle met de fase op 0 sub.
Laat die 2e sub naast je bank even uit nu aub.
Dat geeft een goed beeld wat die eerste sub met en zonder je fronts doet.


De subs op een andere plek zal helaas niet gaan. Ik heb mijn hele meubel al geprobeerd op te schuiven, maar dan staat dit midden in de kamer (door die koof). Plus dat de sub redelijk in de doorgang van de buitendeur staat. Ook de front sub naar achter is bijzonder lastig ivm. de keuken.

Anyway, plaatje 1 is een meting van alleen de front sub. Tenminste, ik kan even zo gauw geen optie in de sr7008 vinden om de fronts uit te schakelen, dus de crossover staat nu op 250Hz voor alle speakers. Is dat goed genoeg voor een (redelijk betrouwbare meting?
Tweede plaatje een zelfde meting, maar met een crossover van 80Hz.



RalphH

Ff alleen de fronts nog (sub uit), dan kun je ze langs elkaar leggen. Lijkt nu al goed te zijn overigens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jeroen_v


RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jeroen_v

Citaat van: RalphH op februari 11, 2015, 21:27:11
Niets meer aan doen :thumbs-up:

Koel, bedankt. Ik ga eens kijken hoe metingen er met de andere sub uitzien. Is het handig hetzelfde trucje toe te passen of obv wat ik nu heb, checken of de tweede sub "in sync" is en evt. fase correctie toepassen?

morca

2 sub erbij en dan alle fase standen meten vd 2e sub .
Ik vind wel dat je een megadip op 75 Hz hebt.
Zou je eerst de 2e sub nog even uit willen laten en van de voorste sub samen met de fronts op 80 Hz alle fase standen meten.
Eerst kijken of het voor optimaal is.

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 21:37:19
2 sub erbij en dan alle fase standen meten vd 2e sub .
Ik vind wel dat je een megadip op 75 Hz hebt.
Zou je eerst de 2e sub nog even uit willen laten en van de voorste sub samen met de fronts op 80 Hz alle fase standen meten.
Eerst kijken of het voor optimaal is.

Ja idd. Hier een plaatje met fase-instelling: 45, 90, 135 en 180

morca

Ok op 180 gr lost die dip op 40 hz op,maar die dip op je kantelpunt gebeurd niks mee.
Die wilde ik juist zien veranderen  :)
Doe de voorste sub fase maar gewoon op nul,die small bandige dip is een roommode denk ik.
Of je daar je sub op 180 gr voor moet zetten.......doe maar niet.
Op fase 0 is ook je overal response het hardste denk ik.

Meet eens alleen de achterste sub aub,even kijken wat die alleen doet.

Daarna alles:
Front sub fase op 0 kantelpunt op 80 hz .
2e sub erbij en alle fase,s vd 2e sub meten.









jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 22:06:46
Ok op 180 gr lost die dip op 40 hz op,maar die dip op je kantelpunt gebeurd niks mee.
Die wilde ik juist zien veranderen  :)
Doe de voorste sub fase maar gewoon op nul,die small bandige dip is een roommode denk ik.
Of je daar je sub op 180 gr voor moet zetten.......doe maar niet.
Op fase 0 is ook je overal response het hardste denk ik.


Front sub fase op 0 .
2e sub erbij en alle fase,s vd 2e sub meten.


Hehe, ik was alvast begonnen. Thanks!!!


morca

Moeilijke ruimte....en plaatsing.
Je houd een grillig verloop en die dips.
Er is geen fasestand die echt iets oplost.

Je zou nog de eerste sub op 180 kunnen zetten,en dan nogmaals alle fase,s vd 2e sub meten.
Maar ik verwacht dat je moet gaan schuiven met de sub,s.
Ze geven beide die nare dips weer en vullen elkaar 0,0 aan.
Apart dat beide sub,s aan ook die dip,s geven op dezelfde plek in de meting.

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 22:16:08
Moeilijke ruimte....en plaatsing.
Je houd een grillig verloop en die dips.
Er is geen fasestand die echt iets oplost.

Je zou nog de eerste sub op 180 kunnen zetten,en dan nogmaals alle fase,s vd 2e sub meten.
Maar ik verwacht dat je moet gaan schuiven met de sub,s.
Ze geven beide die nare dips weer en vullen elkaar 0,0 aan.
Apart dat beide sub,s aan ook die dip,s geven op dezelfde plek in de meting.

Crap ja, ik zie het.
Ik heb de sub voor op 180 gezet en daarnaa de sub achter steeds op een andere fase instelling gezet. Ik hoop dat de grafiek dat een beetje goed doet overkomen.



morca

Moeilijk om hier de beste uit te kiezen.
Ik denk dat je toch moet schuiven met de sub,s.

Even laten bezinken/overdenken kijken we morgen verder ok.
Citaat van: GPO op februari 11, 2015, 20:15:22
Laat me raden:
- DynEQ staat aan?

Die setting zet je achterspeakers veel harder op wat lager volume en zet je sub ook veel harder (dynEQ = soort intelligente loudness).

Als je het uitzet dan merk je wel verschil. Als die setting niet aanstaat dan is het misschien akoestiek, opstelling of type speakers.

GPO
Als het goed is staat hij uit,of hij heeft er zelf aangezeten  ;D

Ze achterspeakers klinken veel doffer als voor,dus die moet ik apart inregelen als ik het manueel doe.
Daarom klinken ze nu wat dof.
Ik had ze beter staan,maar er heeft iemand aan gezeten...zeg maar  ;)
Zal gauw even langskomen teus  ;)

jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 22:40:13
Moeilijk om hier de beste uit te kiezen.
Ik denk dat je toch moet schuiven met de sub,s.

Even laten bezinken/overdenken kijken we morgen verder ok.Als het goed is staat hij uit,of hij heeft er zelf aangezeten  ;D

Ze achterspeakers klinken veel doffer als voor,dus die moet ik apart inregelen als ik het manueel doe.
Daarom klinken ze nu wat dof.
Ik had ze beter staan,maar er heeft iemand aan gezeten...zeg maar  ;)
Zal gauw even langskomen teus  ;)

Tuurlijk is dat goed, no problem. Ben erg blij met alle hulp het zo optimaal mogelijk te krijgen in deze ruimte.

Ik heb intussen ook nog wat testjes gedaan met een andere crossover op de fronts. Misschien is dat nog een optie dat zo te houden. Het lijkt best okay.


morca

Je bedoelt die lichtblauwe als beste ?.
Waar staat je achterste sub dan op?

Geen dank het is een hobby mensen beetje op weg te helpen,doe het met plezier en zo nog een paar leden  :)

GPO

Citaat van: jeroen_v op februari 11, 2015, 21:22:25
Alleen fronts, crossover op 80Hz

Is in dit plaatje de groene de response van je fronts met een crossover op 80 Hz? Weet je zeker dat die fronts op 'small' staan?

De grafiek verloopt niet zoals verwacht vanaf dat punt. Het lijkt erop alsof je 'full range' gemeten hebt (bv in stereo-direct stand ofzo) ipv dat de fronts op small staan.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

Citaat van: GPO op februari 11, 2015, 23:39:55
Is in dit plaatje de groene de response van je fronts met een crossover op 80 Hz? Weet je zeker dat die fronts op 'small' staan?

De grafiek verloopt niet zoals verwacht vanaf dat punt. Het lijkt erop alsof je 'full range' gemeten hebt (bv in stereo-direct stand ofzo) ipv dat de fronts op small staan.

GPO
Nu je het zegt dat ziet er niet ok /normaal uit.
Heb je op source direct stereo gemeten Jeroen V ?

jeroen_v

Citaat van: GPO op februari 11, 2015, 23:39:55
Is in dit plaatje de groene de response van je fronts met een crossover op 80 Hz? Weet je zeker dat die fronts op 'small' staan?

De grafiek verloopt niet zoals verwacht vanaf dat punt. Het lijkt erop alsof je 'full range' gemeten hebt (bv in stereo-direct stand ofzo) ipv dat de fronts op small staan.

GPO

Citaat van: morca op februari 12, 2015, 07:14:06
Nu je het zegt dat ziet er niet ok /normaal uit.
Heb je op source direct stereo gemeten Jeroen V ?


Scherp, maar nee. Gewoon in stereo stand. Fronts op small, crossover op 80 en zonder sub. Ik weet dat adsy in de voor-calibratiegrafiek een behoorlijk "rijke basweergave"laat zien op de fronts. dat plaatje vind je hieronder.
Ik zal vanavond eens alleen de fronts meten op diverse crossover instellingen, op small.

Edit: Voor de duidelijkheid: adsy staat niet aan tijdens de REW metingen.


jeroen_v

Citaat van: morca op februari 11, 2015, 23:10:10
Je bedoelt die lichtblauwe als beste ?.
Waar staat je achterste sub dan op?

Geen dank het is een hobby mensen beetje op weg te helpen,doe het met plezier en zo nog een paar leden  :)

Yep, die lijkt het best er uit te zien. Of dit de beste keus zal zijn...

De achterste sub staat op fase 0, fr sub voor op 180, crossover fronts 40Hz.

Misschien toch even goed kijken of ik wat kan schuiven in de opstelling. Als is het maar sub 50cm naar links/rechts/voren/achteren, fronts 20cm naar voren bijv. Dat soort dingen. Per verplaatsing eens kijken wat de grafiek doet.





djaxx

hallo jongens,
Ik ben ook op het punt gekomen, na 5 jaar, om mijn ruimte eens in kaart te brengen via metingen en zo het onderste uit de kan te gaan halen. We gaan beginnen met het begin denk ik zo. Wat heb ik nu juist nodig. Ik heb een dell laptop dus denk dat ik daar wel ok zit al. Wat moet ik dan nog juist aankopen? En waar doe ik dat best?

jeroen_v

Citaat van: djaxx op februari 12, 2015, 10:18:11
hallo jongens,
Ik ben ook op het punt gekomen, na 5 jaar, om mijn ruimte eens in kaart te brengen via metingen en zo het onderste uit de kan te gaan halen. We gaan beginnen met het begin denk ik zo. Wat heb ik nu juist nodig. Ik heb een dell laptop dus denk dat ik daar wel ok zit al. Wat moet ik dan nog juist aankopen? En waar doe ik dat best?

Ik ben erg tevreden met de UMIK-1 microfoon. Krijg je een calibratiebestand bij. Werkt bijzonder makkelijk i.c.m. REW.
Als je laptop dan ook nog HDMI heeft, kun je daar je audio overheen doen.

Edit: Check even post 1 van dit topic. Meetset2 met uitleg hoe deze werkt. Is precies wat je nodig hebt  ;D

djaxx

Bedankt jeroen, zal ik zometeen even doen.
Wat ik me nog afvroeg, wanneer ik de umik tweedehands overneem heeft dit dan effect op dat bestandje dat je er bij krijgt zoals je zei?

snicky


Citaat van: djaxx op februari 12, 2015, 13:04:36
Bedankt jeroen, zal ik zometeen even doen.
Wat ik me nog afvroeg, wanneer ik de umik tweedehands overneem heeft dit dan effect op dat bestandje dat je er bij krijgt zoals je zei?

Op de umik mic zelf staat een typenummer. Aan de hand daarvan kan je op hun site de calibratie file downloaden voor je umik .
Marantz Cinema 40 / B&W M-1 / B&W ASW CDM

morca

De Umik doet het wisselend wel en niet goed,ligt aan de batch die je hebt.
Umik heft zelf toegegeven dat er iets mis is met een boel mic,s.
Ze meten het laag niet accuraat.
Beide heren hierboven lijkt hij het wel goed te doen,denk net wel een goeie batch.

Ik heb pas de EMC weer onder de aandacht gebracht ivm het aantal niet correct metende Umik,s.

jeroen_v


Ok, een paar nieuwe metingen. Alleen fronts, subs beide uit.
Test met pure-direct, daarna drie testen met verschillende crossover settings.

Fronts zijn overigens de B&W 604 S3.
Daar is een mogelijkheid de basporten dicht te maken met pluggen. Ik zal die eens opzoeken en opnieuw testen.


morca

Ik vind het verwonderlijk dat je fronts bijna dezelfde output en dip meten als beide sub,s.....
Beetje een mystery waarom want dat kan haast niet of duid op een heel groot probleem.