Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

RalphH

Nee. je wilt juist zien wat de fronts doen bij gebruik van de kantelfrequentie van 80Hz.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic


RalphH

En nu met crossover 80 en sub uit.

Audyssey staat gewoon aan neem ik aan?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Bedenk me dat je die beter ff uit kunt zetten en dan de 2 metingen kunt doen. Eerst even kijken waar eventuele "problemen" zitten, die proberen aan te pakken en dan Audyssey er overheen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic

Citaat van: RalphH op augustus  7, 2013, 20:19:38
En nu met crossover 80 en sub uit.

Audyssey staat gewoon aan neem ik aan?

Audyssey staat inderdaad aan


morca

Wat een dip :blink: je had net 1/48 octaaf smooting aanstaan,nou is ie wel grillig.
Zonder smoothing brengt wel aan probleem in beeld.

Idd adsy maar eens uit,sub uit ,en alleen de front,s meten,eens kijken wat je ruimte dan doet.


Zymotic

Ik kan morgen pas weer verder testen, de kleine ligt net in bed.

Er zit inderdaad weinig verschil tussen de metingen. Viel mij ook al op. Ook de fase maakt bijna niets uit.

morca

Alles op ze tijd he  ;)
Kleine tip,
klopt je geluid goed op je luisterplek?,anders eens een halve meter voor of naast je luisterplek meten ivm die megadip.
Alleen de front,s dan.

PS had je bij je laatste meting je kantelpunt van de front,s aanstaan?

Zymotic

Ik meet nu precies op de luisterplek, omdat dat het belangrijkste punt voor mij is ;D

Bij de laatste meting stond de crossover weer op 80, of bedoel je dat niet?

morca

Ik probeer uit te sluiten dat je op een staande golf of een ander probleemgebied zit,daarom even voor of naast testen wat dat voor response geeft,, als het uw belieft  :)

Ja front,s op 80 hz en sub uit.
Output tot onder 20 hz!!!,wat zijn dat voor fronts,  ;D

Zymotic

Ik zal morgen alle testen nog eens doen om te uit te sluiten dat ik zelf vergissingen heb gemaakt.

Als je niets te doen hebt, ben je welkom hoor  ;D


Zymotic

Weer even opnieuw gemeten:

Zymotic


jvanhambelgium

Luisterplek 1m naar voren brengen?  :D
Die graph ziet er alvast merkelijk beter uit.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Zymotic

Was het maar zo makkelijk, maar dan zit ik wel heel erg dicht op het scherm

jvanhambelgium

Citaat van: Zymotic op augustus  8, 2013, 12:15:25
Was het maar zo makkelijk, maar dan zit ik wel heel erg dicht op het scherm


Probeer dan eens 50cm ofzo naar voor te komen ? En meet nog eens.
Bottom line : hoe klinkt het ?

Soms moet je echt stoppen met meten en naar grafiekjes kijken...uiteraard als je op de luisterplek een boemerig gezoem hoort etc moet je dit wel oplossen ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Zymotic

Ik heb de stoelen vast staan op de grond, verder naar voren is dus helaas geen optie meer. Dan zit ik ook te dicht bij het scherm.

Ook heb ik nog geprobeerd de sub te verplaatsen naar de andere kant van de kamer, maar dat gaf geen verschil.

Het geluid is best wel goed, maar ik wil toch kijken of er nog wat te doen is om de dip weg te halen. Voorheen ook al geprobeerd met een dsp1124, maar die kon dat ook niet rechttrekken. Misschien dat basstraps wat kunnen doen?

RalphH

Je zou de sub misschien nog wat naar voren kunnen zetten. Staat nu op 1 lijn met de fronts en zal dus hetzelfde gedrag in laag laten zien. Je kunt eens proberen wat er gebeurt als je 'm aan de zijkant van de ruimte zet of een stuk naar voren tov waar ie nu staat.

Kan ook slechter worden, maar voor tzelfde geld is het ineens helemaal "perfect" ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: jvanhambelgium op augustus  8, 2013, 12:21:57
Bottom line : hoe klinkt het ?

Soms moet je echt stoppen met meten en naar grafiekjes kijken...

Zeker waar!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Zymotic


bjaytee

Dag iedereen,

Ik ben net de gelukkige eigenaar van een SVS PB12-Plus en probeer nu ook wat metingen te doen. Ik ben nog maar net begonnen met REW, maar weet eigenlijk niet wat ik moet denken van mijn grafiek.

Allereerst vind ik het raar dat jullie grafieken meestal rond de 60-80dB zitten terwijl die van mij rond de 100-110db. Ik heb de levels ingesteld via Preferences en dan ervoor gezorgd dat mijn SPL-meter 75dB aangaf en de input van mijn microfoon -18dB.

Is deze grafiek te interpreteren, of heb ik een boel instellingen verkeerd gezet  :blush:?
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

RalphH

Hoi!
Meting is wat hard inderdaad, heb je niet per abuis nog ergens een volumeregeling aangepast? Weet overigens niet 100% zeker of de toon van de spl calibratie overeen komt met het volume van de meet sweep.
Voor het meet-resultaat zal het niet uitmaken, maar kan me voorstelling dat je je oren dicht wilt stoppen op dit volume, zet de receiver dus gewoon wat zachter en onthoud het volume voor de volgende keer.

Ziet er verder best netjes uit, dip tussen 20 en 30 is wat zonde. Heb je een EQ draaien? Zou best kunnen dat er in de lage tonen daarmee nog wat afgevlakt kunnen worden zodat de dips verdwijnen. Als er al EQ draait, dan boost ie wat in het laag waarschijnlijk (house curve) en dan is er weinig aan te doen via settings.

Hoe is het met de nagalm (waterfall)?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

bjaytee

Citaat van: RalphH op augustus  8, 2013, 14:21:52
Hoi!
Meting is wat hard inderdaad, heb je niet per abuis nog ergens een volumeregeling aangepast? Weet overigens niet 100% zeker of de toon van de spl calibratie overeen komt met het volume van de meet sweep.
Voor het meet-resultaat zal het niet uitmaken, maar kan me voorstelling dat je je oren dicht wilt stoppen op dit volume, zet de receiver dus gewoon wat zachter en onthoud het volume voor de volgende keer.

Ziet er verder best netjes uit, dip tussen 20 en 30 is wat zonde. Heb je een EQ draaien? Zou best kunnen dat er in de lage tonen daarmee nog wat afgevlakt kunnen worden zodat de dips verdwijnen. Als er al EQ draait, dan boost ie wat in het laag waarschijnlijk (house curve) en dan is er weinig aan te doen via settings.

Hoe is het met de nagalm (waterfall)?
Ik zal mijn volumeregeling nog eens checken.

Dit is met Audyssey, dus er is al een EQ draaiende al is er weinig tot niets boost in het laag daar.

De waterfall vind ik wat moeilijk om er uit te halen. Ik zie dat als ik links van de grafiek (REW v5) naar boven of beneden scroll er héél wat verandert en ik weet niet goed wat de juiste instellingen daar zijn om correct te kunnen interpreteren.
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP