Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

BJF

Citaat van: Erwin25 op maart 10, 2013, 14:41:27
Ik heb hem gewoon van de site gekocht toen ik het apparaat binnen had gekregen (geimporteerd).
Dus waren wel degelijk 2 verschillende acties...

Groet,

Erwin
Bij (mijn) aanschaf hoort echt een (1) plugin. Heb de mail van de leverancier ook nog waarin dat bevestigd wordt.
Ik wacht maar af dan....
NAD M10 V2
Elac FS247

Ejorne

Citaat van: BJF op maart 10, 2013, 17:09:06
Bij (mijn) aanschaf hoort echt een (1) plugin. Heb de mail van de leverancier ook nog waarin dat bevestigd wordt.
Ik wacht maar af dan....

Heb je al wel contact opgenomen?

BJF

Ja,zeker. In de eerste mail stond ook dat het een paar dagen kon duren vooraleeer ik de plugin zou kunnen downloaden. Omdat ik graag aan de bak wil en om dat ik er vanuit ging dat iedereen de plugin als 'packetdeal' had aangeschaft vroeg ik me af of ik hem vast van iemand anders zou kunnen gebruiken.
Maar als je hem apart hebt aangeschaft is het logisch dat je dat niet zomaar doet.

Als gezegd, toch maar geduld oefenen dan  ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

morca

Citaat van: RalphH op maart 10, 2013, 15:40:55
Perfect is relatief, maar je bent altijd welkom
Perfect is jammer genoeg niet altijd vd meting af te lezen,maar ik streef er wel naar bij mijn eigen set,s.
Vandaar geen smoothing.

morca

Citaat van: RalphH op maart  4, 2013, 20:14:44
Wellicht nog eens een interessante voor mensen die nog met hun fase bezig zijn:

Getting sensible phase measurements can be tricky, you need a loopback as a reference and need to take account of the transit time to the mic, and even then it is a difficult way to decide what to do. The best method would be to use the RTA and make your adjustments while you watch the effect on the RTA. Use REW's "Pink PN" test signal, set the RTA for Rectangular window, no averaging, 64k RTA length. Measure with the sub and one main speaker running. Try phase at 0 and 180 degrees to see which gives the smoothest response through the crossover region, then fine tune by varying the distance setting.

Komt van REW forum op Home theatrer shack: http://www.hometheatershack.com/forums/rew-forum/44988-rew-how-figure-proper-phase-distance-setting-subwoofer.html#ixzz2MbDog1xC


Zelf nog niet geprobeerd, maar wellicht grappig om toch eens te testen.
Dit moet ik nog even toevoegen.......

mel

Hallo,

Even een vraag over ruimte akoestiek. Kunnen we stellen dat het altijd beter is van zowiezo tapijten op de vloer te leggen als je een tegelvloer hebt? Ik veronderstel dat er in de bioscoop niet toevallig alles vol tapijt hangt en ligt en staat ::)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

HTip

Op een harde reflecterende vloer (tegel, hout, ...) is een vloerkleed in de luisterdriehoek aan te bevelen. Dit vangt de 1e reflectie van de vloer op.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

mel

Als je de foto van mijn HT bekijkt zie je dat heel mijn HT gedeelte met tapijt is bedekt, echter achter mijn HT ruimte is ook nog een heel deel ruimte die helemaal betegeld is....heeft het dan zin om daar ook tapijt te leggen??
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Heb je last van nagalm?

Weet waarom je iets wilt doen, wat je wilt bereiken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op maart 13, 2013, 20:08:51
Heb je last van nagalm?

Weet waarom je iets wilt doen, wat je wilt bereiken.

Soms klinkt het geluid tijdens een film ' schreeuwerig ' ' schel'.....Er zijn er die zeggen dat het zou kunnen zijn omdat het versterker gedeelte niet zwaar genoeg is, anderen zeggen dat het mss aan de akoestiek van de kamer kan liggen
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Een allegaartje hieronder ;D:

Beide kan.

Meten is weten, dan zie je meteen je nagalm en of daar iets aan moet gebeuren.

Heb zelf de Onkyo 808 en dat was qua controle wel een verbetering tov mijn Marantz (op mijn speakers), minder vermoeiend op hogere volumes. De 805 staat volgens mij zelfs nog wat hoger aangeschreven, maar 't moet wel een beetje matchen met je speakers.

Met aanpakken van akoestiek is veel te behalen. Ben daar zelf ook eerst mee aan de slag gegaan alvorens apparatuur te gaan upgraden.

Ervaar je de schelheid vanuit je fronts of vanuit alle speakers?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HTip

Als ik je ruimte zo bekijk heb je veel harde oppervlakken en is een kleed dus wel een begin, maar eigenlijk alleen een pleister op de wonde ;) Je zult veel meer moeten doen om het schreeuwerige, schelle, e.d. te elimineren. Een extra kleed zal misschien iets helpen, maar ik denk niet dat het veel verandert. Bovendien staan je speakers erg dicht op de muur en is de plaats van de sub misschien nog voor verbetering vatbaar.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

RalphH

Realiseer me net dat je voor het laag al aan het meten bent geweest, kun je vast wel een watervalletje van het hoog uithalen.
Post die ff.

Zoals Philip al aangeeft, zul je ongetwijfeld wat aan de ruimte moeten doen en de plaatsing wellicht nog aan kunnen passen. Dit laatste zal weinig aan de schreeuwerigheid doen, maar wellicht wel iets goeds voor het totale plaatje.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Citaat van: RalphH op maart 13, 2013, 20:28:01
Een allegaartje hieronder ;D:

Beide kan.

Meten is weten, dan zie je meteen je nagalm en of daar iets aan moet gebeuren.

Heb zelf de Onkyo 808 en dat was qua controle wel een verbetering tov mijn Marantz (op mijn speakers), minder vermoeiend op hogere volumes. De 805 staat volgens mij zelfs nog wat hoger aangeschreven, maar 't moet wel een beetje matchen met je speakers.

Met aanpakken van akoestiek is veel te behalen. Ben daar zelf ook eerst mee aan de slag gegaan alvorens apparatuur te gaan upgraden.

Ervaar je de schelheid vanuit je fronts of vanuit alle speakers?

Waar de schelheid vandaan komt kan ik moeilijk zeggen, ik zet hierbij 2 nagalmmetingen , allebei gemeten met de fronts en de sub
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Dit zijn de lage tonen, schelheid komt van de hoge, even de limits aanpassen ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Dan is er een full range meting nodig Mel,van 20-20 khz.
En daar de spl en de waterfall van.

Ik denk dat wat panelen ook al gauw goed zullen doen voor je.
Die achterkamer zou ik eens naar kijken,daar kan een boel ellende van terugkomen.
Als daar veel nagalm is hoor je dat wel door in je handen te klappen in die ruimte.

Edit RalphH was me al voor  ;D

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

RalphH

Lijkt met nagalm (van de fronts) wel mee te vallen.
Het stuk tot 10k, wat is daar de tijd? Zet anders de nagalm schaal nog even naar 300, dan wordt het allemaal wat beter leesbaar. Grote schalen maken het niet duidelijker.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

mel

Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

morca

Je verloop is zeer grillig,ik denk dat dat aan je ruimte ligt.

Vreemd vind ik bv in die eerste meting,40 db verzwakking,en dan komt ie opeens helemaal naar voren


Ik heb het idee dat die harde achterkamer je geen goed doet,misschien wel wat met bovenstaande te maken....
Je speelt die kant op,dus komt het ook weer terug.
grillig verloop,denk dat we kunnen zeggen staande golven,toch RaphH?
Aardig wat dips aanwezig....

RalphH

Citaat van: mel op maart 13, 2013, 21:23:09
Ik hoop dat het duidelijk is :)

;D Is gewoon net ff wat makkelijker te lezen zo.

Volume verloopt erg tussen 200 en 5000Hz.
Het grote verschil in volume zorgt natuurlijk wel voor een totale onbalans. Grillig is een grafiek altijd, maar zo'n dip is wel apart. Wat jehier aan kunt doen, zou ik eerlijk niet weten. Dit is naar mijn meting geen ruimte akoestiek maar een weergaveprobleem.
Ik zou zeggen dat een paar paneeltjes hier niet echt tegen gaat helpen.

Daarnaast staat je sub ook nog wat te hard tov het geheel (+ 5dB tov de hoogst gemeten waarde van de fronts).

@Morca
Wellicht je beginpost nog even iets uitbreiden met alle wensen tav welke grafieken te plaatsen.
Bijv:
stappen van 10dB per streepje, nagalm schaal 300ms etc.
Zorgt er voor dat alle grafieken hetzelfde zijn, de verschillen lijken in de grafiek van Mel bijv. veel groter als dat ze werkelijk zijn. Ja ik weet het, ligt aan mij, ik moet gewoon beter naar de schaalverdeling kijken ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer