Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Joske007

Ik heb net 3 metingen gedaan met de mic vlak voor de sub met een volume van +1.
Meting 1 = Preset Movie
Meting 2 = Preset Rock
Meting 3 = Preset Jazz



Hierna ga ik de sub eens wat verder opendraaien en meten zonder een EQ Preset
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

RalphH

Citaat van: Timvg op december 29, 2012, 23:40:29
Zelfs de DD+ serie valt af onder de 16hz.. Volgens mij fixeert deze sub zich op 25hz en daarboven en is dit het ingebouwde filter, vandaar dat de velo's behoorlijk wat output kunnen geven. Het echt lage laag wordt gefilterd..

Vind enkel de specs dan wat wazig.
Mijn svs is getuned op 16Hz en exact daar valt ie dan ook af.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Sub op +25 gezet en 1 sweep gegeven, EQ en Presets staan uit

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Timvg op december 29, 2012, 23:41:59
Met het verschil dat de SDX 12db/ octaaf afvalt, wat normaal is voor een gesloten systeem, en de velo 30db /octaaf, da's een filter hoor.

Het is wat onduidelijk omdat joske in stappen van 2db op de as neemt ipv 5 op jouw grafje.
Ik zat van 30 naar 20 hz te kijken,maar idd
Die SDX valt 4 db af van 20 tot 15 hz
Die Velo valt 18 db af in hetzelfde gebied!!!!!
Je had gelijk over dat afvallen en die limiter,s lijkt het.
Dit is best veel afval in het laag,apart.

morca

Citaat van: Joske007 op december 29, 2012, 23:42:35
Ik heb net 3 metingen gedaan met de mic vlak voor de sub met een volume van +1.
Meting 1 = Preset Movie
Meting 2 = Preset Rock
Meting 3 = Preset Jazz



Hierna ga ik de sub eens wat verder opendraaien en meten zonder een EQ Preset

Meting 3 = Preset Jazz heeft mijn voorkeur,past ook percies in je afval.

Ps .niet teveel 1/12 of geen smooting geeft nu een iets beter beeld imo.

Timvg

Citaat van: RalphH op december 29, 2012, 23:43:11
Vind enkel de specs dan wat wazig.
Mijn svs is getuned op 16Hz en exact daar valt ie dan ook af.

Ja de ene firma is al wat correcter met de specs dan de andere..

Kan me van een paar geleden ergens hier op het forum een vergelijk tussen een PC ultra en een SPL1200 herinneren waarin de SPL1200 "minstens even hard kon gaan".. Zet eens een schijfje op met wat materiaal onder de 30hz en het verschil zal snel duidelijk worden  ;)

Joske007

Citaat van: morca op december 29, 2012, 23:59:31
Meting 3 = Preset Jazz heeft mijn voorkeur,past ook percies in je afval

Preset Jazz en EQ en Preset uit geeft hetzelfde resultaat  ???

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


Joske007

Als ik het goed begrijp zou een SVS SB13-Ultra hier rond het gebied van 20Hz, beter moeten scoren dan de Velodyne SPL1200  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: Timvg op december 29, 2012, 23:18:22
De gele en de paarse met meeste output zijn wel wat mee te doen.

Dus de gele en paarse positie, daar zou ik de sub het beste plaatsen om er verder aan te werken  ???

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Stukje van velo:
De kleine gesloten behuizingen en enkele frontgerichte woofer maken het u makkelijk de subwoofer vrijwel overal te plaatsen. De 7-bands automatische equalizer regelt automatisch het laag in: met een enkele druk op de "EQ" knop en de microfoon op de zitpositie is dit een fluitje van een cent!


draai die eq eens als je wilt Jos

Tja,die ultra heeft een grotere unit,test hebben het schijnbaar uitgewezen.
Ik zat me vd week al af te vragen,als die SVS ook een Xmax van rond de 30 mm heeft.
Doet ie veel makkelijker het laag/ultralaag,
dat had ik hier met me JL,s thuis ook overduidelijk meer 20 hz content.


Ja met die gele en paarse zou ik gaan testen en luisteren.

Joske007

Mijn sub staat nog op mijn luisterpositie in de zetel.

Wil je dat ik de Sub terug op de oude plaats tussen de fronts zet en opnieuw meet met de EQ v/d Velodyne op mijn zitplaats  ???
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 00:18:42
Mijn sub staat nog op mijn luisterpositie in de zetel.

Wil je dat ik de Sub terug op de oude plaats tussen de fronts zet en opnieuw meet met de EQ v/d Velodyne op mijn zitplaats  ???
Op die paarse of op die gele plek.
Die gele is naast je stoel?
Even testen,woofers naast de stoel,10 a 15 cm vd stoel af,met de unit richting de stoel.
Dan de eq vd velo eens draaien,eerst meten misschien daarna nog eens.

RalphH

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 00:08:47
Als ik het goed begrijp zou een SVS SB13-Ultra hier rond het gebied van 20Hz, beter moeten scoren dan de Velodyne SPL1200  ???

Deze kun je nog wat lager tunen zelfs dmv het dichtstoppen van 1 van de poorten, loopt ie tot 16 als ik me niet vergis. Tov de Velo een stuk dieper. Maar is gepoort en voor muziek wellicht wat minder beschaafd. Denk dat je overigens met de PB12 Plus ook al een heel eind zou komen.
Denk er wel aan dat de svs'en qua afmetingen iets anders zijn als de velo...---> WAF
De Velo heeft wel weer de mooie EQ functie er op zitten. SVS Ultra wel wat aan DSP overigens.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Hou er overigens wel weer rekening mee dat ook je kamer nog steeds mee/tegenwerkt. Ook al heb je een sub die strak doorloopt tot onder de 25Hz, als ie op de verkeerde plek staat (of niet goed kan staan) kan het nog zijn dat je op de luisterplek die frequenties niet hoort. En dan is de investering dus zonde geweest.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 00:22:30
Op die paarse of op die gele plek.
Die gele is naast je stoel?
Even testen,woofers naast de stoel,10 a 15 cm vd stoel af,met de unit richting de stoel.
Dan de eq vd velo eens draaien,eerst meten misschien daarna nog eens.

Ik heb de sub op de gele meting gezet, dus links naast de zetel.

In de meting heb ik de gele meting en de nieuwe meting geplaatst, waarbij de Velodyne is gekalibreerd met de Automatische EQ

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 00:29:13
Deze kun je nog wat lager tunen zelfs dmv het dichtstoppen van 1 van de poorten, loopt ie tot 16 als ik me niet vergis. Tov de Velo een stuk dieper. Maar is gepoort en voor muziek wellicht wat minder beschaafd. Denk dat je overigens met de PB12 Plus ook al een heel eind zou komen.
Denk er wel aan dat de svs'en qua afmetingen iets anders zijn als de velo...---> WAF
De Velo heeft wel weer de mooie EQ functie er op zitten. SVS Ultra wel wat aan DSP overigens.

De sub die ik en mijn vrouw als alternatief zien is de SB13-Ultra (gesloten en compacte sub).
Ik vraag me af of een gepoorte sub, welke natuurlijk weer direct wat groter uivalt, niet goed zou zijn voor muziek (heb hierin geen ervaring)  ???

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 00:31:36
Hou er overigens wel weer rekening mee dat ook je kamer nog steeds mee/tegenwerkt. Ook al heb je een sub die strak doorloopt tot onder de 25Hz, als ie op de verkeerde plek staat (of niet goed kan staan) kan het nog zijn dat je op de luisterplek die frequenties niet hoort. En dan is de investering dus zonde geweest.

Dat zou inderdaad echt jammer zijn van de investering.
Op dit moment hebben we nog niet echt het overtuigende gevoel en voor het grote prijsverschil, dat de Velodyne veel dieper gaat dan onze oude sub.
Dus die 20Hz moeten we hoe dan ook beter kunnen krijgen in onze kamer.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

De  Automatische EQ mag wel uit blijven ,die maakt er wat heel raars van.
Dat is niet goed,veel teveel afval.

Beter die positie eens zonder eq meten,alles uit op de velo

Die SVS is toch gesloten waar we het over hebben?

edit:

SB13-Ultra
1000 Watt DSP Controlled, 13" Compact Sealed Subwoofer.

Ja,ook een mooi ding hoor,die gaat je wat meer laag geven,en net zo strak vermoed ik.

RalphH

Citaat van: morca op december 30, 2012, 00:42:36
Die SVS is toch gesloten waar we het over hebben?

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 00:39:12
De sub die ik en mijn vrouw als alternatief zien is de SB13-Ultra (gesloten en compacte sub).

Sorry, krom zitten lezen, had de PB in mijn hoofd ipv de SB

Citaat van: Joske007 op december 30, 2012, 00:39:12
Ik vraag me af of een gepoorte sub, welke natuurlijk weer direct wat groter uivalt, niet goed zou zijn voor muziek (heb hierin geen ervaring)  ???

"Niet goed" is een groot woord (2 woorden eigenlijk ;D), gesloten wordt over het algemeen gezien als wat audiofieler.
Gesloten is wat "sneller" en subtieler. Gepoort wat overweldigender, zeker met film. Kan met gesloten ook, maar dan heb je weer meer woofer oppervlak nodig. (correct me if I'm wrong heren!)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Joske007

De Automatische EQ staat uit en de sub staat links van de zetel op een van de betere plaatsen, dus tijd voor een nieuwe meting.

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Gepoort heeft ook een andere klank,ik heb het hier getest,2 gesloten beneden klinken heel anders als een combi van beide die ik boven heb.
Daarom moet ik beneden 1 van me gesloten woofers in een gepoorte kist gaan bouwen.
Met film mist er gewoon best veel tov boven.
Dus weer bouwen  :D

Voorjaar denk ik weer te gaan klussen  :popcorn:

RalphH

Of wellicht 2 strategisch geplaatste kleinere subjes --> http://www.svsound.com/subwoofers/sealed-box/dual-sb12-nsd#.UN-AW3dtXmk

Wellicht kunnen Morca en Tim daar iets zinnigs over zeggen.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


morca

Citaat van: RalphH op december 30, 2012, 00:53:46
Of wellicht 2 strategisch geplaatste kleinere subjes --> http://www.svsound.com/subwoofers/sealed-box/dual-sb12-nsd#.UN-AW3dtXmk

Wellicht kunnen Morca en Tim daar iets zinnigs over zeggen.
Weet jij zelf ook zat van  ;),
je hebt zelf je systeem zo ingeregeld met 2 sub,s,en daarmee je staande golven en nagalm een stuk beter.

Ja idd 2 zou een oplossing kunnen zijn,maar daar gaat wel wat werk inzitten zoals RalphH beamen kan.

Joske007

Citaat van: morca op december 30, 2012, 00:54:01
zonder smooting en  met waterfall aub,ivm de nieuwe plek.
hij valt weer zo gauw af,vreemd......

Komt eraan  ;)



Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link