Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

morca

Citaat van: Bart_M op februari  5, 2011, 12:11:00
Ik meet op 80dB omdat dat de invloed van de kamer beter naar voren brengt. Probeer het maar eens uit.

Er zwerven nu zoveel EMC8000's rond, waarom laten jullie ze niet ineens calibreren?
Tip is al een eindje oud,en ergens anders ligte hij ook toe wat Tim net aanhaald als ik me goed herrinder  :D
Maar het topic is beetje groot om alles te lezen  ;)

THX-UltraII

Citaat van: morca op augustus 17, 2012, 17:04:08Ultra slaat een beetje door in aanschafkosten tov waarde met instellen
Dan vraag ik me toch af of jij de manual (het volledige 'handboek') van REW wel eens helemaal doorgelezen hebt. Prima dat jij wat basismetingen wil doen en voor laag lukt dat redelijk met een standaard ECM8000 maar verwacht er geen wonderen van. Je zou je buiten dit topic toch echt eens (goed) moeten verdiepen in REW voordat je roept dat iemand doorslaat door een Cross Spectrum mic aan te schaffen. Alleen door heel veel te lezen op het HT shack forum en het handboek van REW een paar keer te lezen weet je wat je ermee kan bereiken met de juiste know-how en hardware. Indien je dit niet wil, prima (iedereen moet doen hij zelf wil natuurlijk :)), maar dan moet je niet zomaar roepen dat iemand doorslaat met het aanschaffen van DE rew mic bij uitstek.

Ook het time alignement en Group Delay verhaal wordt in dit topic nauwelijks uitgediept. Met een aardige SPL curve ben je echt nog niet namelijk. Controleren van GD, Phase en Time Alignement zijn van groot belang en als je dit niet doet kunnen je uiteindelijke settings (met name distance) nog niet juist zijn. Maar nogmaals, iedereen moet doen wat hij zelf wil natuurlijk  ;)

Wat voor een HT setup (5.1 of meer) ook ontzettend van belang is is de onderlinge TA tussen alle main speakers en tussen alle main speakers en de subwoofer. En misschien wel het allerbelangrijkste is metingen met de CC speaker+sub wat door velen wordt vergeten. Er zijn situaties waarin de CC+SUB namelijk heel anders kan werken met elkaar dan de FL/FR/CC. Leuk als je dan een mooie SPL hebt op je fronts maar als je center+sub dan de mist ingaan ben je nog nergens (je CC is de belangrijkste kanaal tijdens het afspelen van films)

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op augustus 18, 2012, 14:43:24
Dan vraag ik me toch af of jij de manual (het volledige 'handboek') van REW wel eens helemaal doorgelezen hebt. Prima dat jij wat basismetingen wil doen en voor laag lukt dat redelijk met een standaard ECM8000 maar verwacht er geen wonderen van. Je zou je buiten dit topic toch echt een (goed) moeten verdiepen in REW voordat je roept dat iemand doorslaat door een Cross Spectrum mic aan te schaffen. Alleen door heel veel te lezen op het HT shack forum en het handboek van REW een paar keer te lezen weet je wat je ermee kan bereiken met de juiste know-how en hardware. Indien je dit niet wil, prima (iedereen moet doen hij zelf wil natuurlijk :)), maar dan moet je niet zomaar roepen dat iemand doorslaat met het aanschaffen van DE rew mic bij uitstek.

Wat is het nut, naast het kunnen verglijken met metingen van andere (waarvan je maar moet hopen dat de setup en kalibratie vanhen goed is) metingen, ij thuis gebruik?

Natuurljik is het prettig om precies te weten welke output je haalt op bijvoobeeld 18Hz. Maar om pieken en dalen uit je geluidsbeeld te halen is het mi echt niet noodzakelijk om een gekalibreerde mic te hebben. Je zou het als nadeel kunne zien dat je geen 100% beeld hebt over de afval van je sub, maar dat nadeel gaat eigenlijk niet op omdat vrijwel iedereen zijn sub op smaak wil inregelen. En dus toch niet streeft naar een 100% vlakte in die regionen...

morca

Citaat van: THX-ultraII op augustus 18, 2012, 14:43:24
maar dan moet je niet zomaar roepen dat iemand doorslaat met het aanschaffen van DE rew mic bij uitstek.

Ook het time alignement en Group Delay verhaal wordt in dit topic nauwelijks uitgediept. Met een aardige SPL curve ben je echt nog niet namelijk. Controleren van GD, Phase en Time Alignement zijn van groot belang en als je dit niet doet kunnen je uiteindelijke settings (met name distance) nog niet juist zijn. Maar nogmaals, iedereen moet doen wat hij zelf wil natuurlijk  ;)


Idd  ;)

Het afsteltoppic is bij toeval ontstaan in oorsprong alleen voor sub,s.
Ik heb ook maar net mee eerste Marantz hoor,wb de anders zaken die je aanhaald,dus daar ben ik ook lerende in.
Baal alleen,heb geen comp beneden ,en zelf nog geen mic,dan kan ik zelf ook met deze zaken aan de gang  ;)

THX-UltraII

Citaat van: Ejorne op augustus 18, 2012, 14:55:55
Wat is het nut, naast het kunnen verglijken met metingen van andere (waarvan je maar moet hopen dat de setup en kalibratie vanhen goed is) metingen, ij thuis gebruik?

Natuurljik is het prettig om precies te weten welke output je haalt op bijvoobeeld 18Hz. Maar om pieken en dalen uit je geluidsbeeld te halen is het mi echt niet noodzakelijk om een gekalibreerde mic te hebben. Je zou het als nadeel kunne zien dat je geen 100% beeld hebt over de afval van je sub, maar dat nadeel gaat eigenlijk niet op omdat vrijwel iedereen zijn sub op smaak wil inregelen. En dus toch niet streeft naar een 100% vlakte in die regionen...
Kijk maar eens naar de veschillen in het hoog en laag bij de ECM8000. Je zou maar net een 'rotte appel' model hebben waarmee je aan het meten bent. Je zou bijvoorbeeld peaks te ver terug kunnen draaien. Ik wil gewoon zeker weten dat ik goed meet en dan moet je een gecalibreerde nemen. Duurder idd, maar wel een accurate meting.

Ejorne

Citaat van: THX-ultraII op augustus 20, 2012, 11:56:46
Kijk maar eens naar de veschillen in het hoog en laag bij de ECM8000. Je zou maar net een 'rotte appel' model hebben waarmee je aan het meten bent. Je zou bijvoorbeeld peaks te ver terug kunnen draaien. Ik wil gewoon zeker weten dat ik goed meet en dan moet je een gecalibreerde nemen. Duurder idd, maar wel een accurate meting.

Ik weet hoe de verschillen er uitzien tussen de verschillende ECM8000's. Ik had in het begin van het topic er al eens wat over geroepen met een ander plaatje maar die dezelfde soort verschillen laat zien.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1888168#msg1888168

In uitzonderlijke gevallen zul je misschien net een mic hebben die een beetje raar doet in de afval. En dat is dan vaak nog ruim binnen de grens van 3dB, iets wat je toch al niet heel erg, of helemaal niet aanpakt. Maar het gros van de mics lopen gewoon mooi in een curve af. En omdat er toch vrij vaak een eigen sausje op de luidheid van de sub wordt gelegd is de afval helemaal niet zo belangrijk. Althans niet voor jezelf wanneer je de sub van pieken en dalen wilt ontdoen en voor de rest lekker op gehoor inregelen.

Maar ik ben het met je eens dat je met een gekalibreerde mic een meer secure meting kunt maken. Als je dat prettig vind en het beetje extra geld er voor over hebt is het zeker zinvol om te doen.

Richard70…

Het zal vast wel ergens staan in dit topic, maar wat is nu eigenlijk DSP? En wat doet dit?
Ik heb interesse in twee 18 inch subs hier op het forum te koop, maar wil weten wat ik dan allemaal nodig heb om dit juist te intergreren in mijn HT, en ook belangrijk wat de kosten dan zullen worden.
Ik ben echt een leek op het gebied van metingen etc maar het heeft wel mijn interesse.

Mvg Richard
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

morca

Digital Signaal Procesing,houd in je kan met een PEQ je sub,s perfect afstellen,het liefste met een REW meting.
Maar ik heb geen comp en mic hier dus heb het deze keer op het oor gedaan.

Beter zou zijn leren meten en die setting in de Crown laden.nou staat de Crown alleen niet in het lijstje PEQ,s van REW.
Dus zal wel even kijken worden of er een andere overeen komt.

Met een PEQ kan je zeer nou keurig instellen,je kan zelf de freq kiezen,de BW dat is hoe breed de regeling is.
en natuurlijk de gain van de geselecteerde freq.

Eigenlijk wat je Velo auto doet,moet je met de hand doen,maar dat is wel te leren met wat metingen.

Kosten ? dsp zit bij de Crown in,afregelen,tja als je een beetje dichtbij zat,me rug vind die lange ritje niet lekker.
Anders was ik niet te beroerd dit te komen doen.
Maar misschien wil de verkoper vd sub,s je een handje helpen,die is ook zeer handig hierin.

Richard70…

Citaat van: morca op augustus 21, 2012, 17:25:40
Digital Signaal Procesing,houd in je kan met een PEQ je sub,s perfect afstellen,het liefste met een REW meting.
Maar ik heb geen comp en mic hier dus heb het deze keer op het oor gedaan.

Beter zou zijn leren meten en die setting in de Crown laden.nou staat de Crown alleen niet in het lijstje PEQ,s van REW.
Dus zal wel even kijken worden of er een andere overeen komt.

Met een PEQ kan je zeer nou keurig instellen,je kan zelf de freq kiezen,de BW dat is hoe breed de regeling is.
en natuurlijk de gain van de geselecteerde freq.

Eigenlijk wat je Velo auto doet,moet je met de hand doen,maar dat is wel te leren met wat metingen.

Kosten ? dsp zit bij de Crown in,afregelen,tja als je een beetje dichtbij zat,me rug vind die lange ritje niet lekker.
Anders was ik niet te beroerd dit te komen doen.
Maar misschien wil de verkoper vd sub,s je een handje helpen,die is ook zeer handig hierin.

Bedankt voor de duidelijke uitleg. En de verkoper wil de boel netje komen inregelen. Dus we gaan er wel uitkomen.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.


RalphH

Nondeju Richard, je hebt forse plannen als ik het zo even lees. Geen halve maatregelen ;D. Veel plezier met samen- en opstellen! Ben benieuwd wat de nieuwe set gaat worden.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Richard70…

Citaat van: RalphH op augustus 21, 2012, 18:01:17
Nondeju Richard, je hebt forse plannen als ik het zo even lees. Geen halve maatregelen ;D. Veel plezier met samen- en opstellen! Ben benieuwd wat de nieuwe set gaat worden.

Ben ook benieuwd wat er gaat komen ;D. De subs lijken me wel wat. Speakers ben ik nog niet uit. De versterker neig ik naar de anthem 500 of 700 serie. Ook speel ik nog steeds met de gedachte om een dedecated HT ruimte te maken. Ik heb nog een kamer over van 5 bij 10 meter.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Willy83

Ik had al een tijd geleden een DB meter gekocht bij RA sub, nu eindelijk eens gaan meten en wat ik al vermoede, een probleem in het bass gebied.

De kamer meet 9,5(L)x5(B)x2,6(H) en de speakers staan 3,5m uit elkaar en dat is ongeveer ook de luisterafstand. De speakers staan aan de lange wand

Het is een nieuwbouw appartement met aan de luisterkant (achter je) een dikke betonwand, de bass port van de speakers wijst naar een gibo wand en we hebben een laminaatvloer zonder kleed. 

De namen zijn de speakers + eventueel de sub er bij en heb ze zonder de bijgeleverde plug gemeten die B&W er bij levert om in de poort te stoppen.

Het is een woonkamer, dus graag daar rekening mee houden met het advies  :P

ps. ik start binnenkort wel eens een show topic, dat is wat makkelijker als 1000 woorden uitleg over plaatsing enz.
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

morca

Citaat van: Willy83 op augustus 26, 2012, 14:05:02
Ik had al een tijd geleden een DB meter gekocht bij RA sub, nu eindelijk eens gaan meten en wat ik al vermoede, een probleem in het bass gebied.

De kamer meet 9,5(L)x5(B)x2,6(H) en de speakers staan 3,5m uit elkaar en dat is ongeveer ook de luisterafstand. De speakers staan aan de lange wand

Het is een nieuwbouw appartement met aan de luisterkant (achter je) een dikke betonwand, de bass port van de speakers wijst naar een gibo wand en we hebben een laminaatvloer zonder kleed. 

De namen zijn de speakers + eventueel de sub er bij en heb ze zonder de bijgeleverde plug gemeten die B&W er bij levert om in de poort te stoppen.

Het is een woonkamer, dus graag daar rekening mee houden met het advies  :P

ps. ik start binnenkort wel eens een show topic, dat is wat makkelijker als 1000 woorden uitleg over plaatsing enz.
Gewone spl meting zou fijn zijn om de staande golven iets beter te bekijken,want je response schommelt nogal.
Nagalm is niet mega slecht voor een huiskamer,denk wel staande golven te zien in je meting.

Willy83

Morca Bedankt voor het reageren, bedoel je deze metingen?

Alle metingen behalve de eerste hebben de speakers geen plug er in zitten
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

Willy83

Wat kan de oorzaak zijn van zulk piekerig gedrag van mijn meting?

Speaker plaatsing?
Demping van de speakers (Staan nu op spikes met disks er onder op een laminaat vloer)?
Luisterpositie?
kabels?
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

Ejorne

Citaat van: Willy83 op augustus 29, 2012, 10:13:14
Wat kan de oorzaak zijn van zulk piekerig gedrag van mijn meting?

Speaker plaatsing?
Demping van de speakers (Staan nu op spikes met disks er onder op een laminaat vloer)?
Luisterpositie?
kabels?

Kabels lijkt mij niet. Maar plaatsing, demping en luisterpositie kunnen wel de oorzaak zijn.
Ik had voorheen mijn DIY SDX15 als downfire opgesteld. De hoogte tussen vloer en woofer was waarschijnlijk te laag en daarmee had ik ook een enorm piekerig gedrag. Er was zelf een lid op dit forum die meedeelde dat hij nog nooit zo'n piekerig gedrag had gezien. En ja, het was behoorlijk ernstig.

Nu staat de subwoofer in frontfire en is dat piekerige gedrag veel minder erg.

kuiperik

Citaat van: Willy83 op augustus 29, 2012, 10:13:14
Wat kan de oorzaak zijn van zulk piekerig gedrag van mijn meting?

Speaker plaatsing?
Demping van de speakers (Staan nu op spikes met disks er onder op een laminaat vloer)?
Luisterpositie?
kabels?

Verwacht een combinatie van speakerplaatsing en luisterpositie. Probeer maar eens met de luisterplek naar voren of achter opnieuw een meting te doen. Als je deze geoptimaliseerd hebt, zou je met de speakers kunnen gaan schuiven. Daarna met de plaatsing van de Sub.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Willy83

Gaan we van het weekend denk maar weer eens doen, bedankt!

Had alleen niet verwacht dat er zoveel pieken en dalen waren, had er eigenlijk maar 1 of 2 verwacht :blink:
| Denon AVR 3311 | CM9 | CMC2 | CM5 | ASW10CM |
| Musical Fidelity M6i | Musical Fidelity M6CD | Oppo BDP-93 |
| Transrotor Zet 3 | SME 309 | Benz Micro Glider SM | Musical Fidelity M1 VINL |
| Sonos ZP90 | Sonos Play 5 |  Sonos Play 3 | Sonos Bridge |

THX-UltraII

Aangezien ik klaar ben met mijn metingen bied ik mijn Cross Spectrum ECM8000 aan in het te koop gedeelte van het forum. Hierbij een linkje. Misschien kan ik iemand hier en blij mee maken:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125986.0

THX-UltraII

Citaat van: THX-ultraII op augustus 29, 2012, 13:10:40
Aangezien ik klaar ben met mijn metingen bied ik mijn Cross Spectrum ECM8000 aan in het te koop gedeelte van het forum. Hierbij een linkje. Misschien kan ik iemand hier en blij mee maken:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125986.0
Inmiddels verkocht aan Hipster (volgens mij mijn snelste verkoop op het forum ooit :))

THX-UltraII


morca

Hipster je bent me net te snel af  :devil: ..........  :D

Willy@je plaatsing van je speakers en je luisterplek zullen dit idd veroorzaken,luisterplek en/of speakers naar voren of achteren zetten.
We zien je update,s tegemoed  :popcorn:

WickedGame

Vind de metingen en afstellingen echt rete interessant maar heb er echt geen kaas van gegeten. Voor mij is alles net een zee vol wilde golven waar ik niet zo snel iets zinnigs over kan zeggen. Nu heb ik ook niet de apparatuur om dit te doen, en ben ik benieuwd of iemand interesse heeft om dit in mijn huiskamer eens te onderzoeken en met adviezen te komen.

Had het verzoek ook gepost hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=56418.msg2242633#msg2242633

Het betreft regio: Utrecht

Ejorne

Als het eruit ziet als een zee met wilde golven dan is er nog werk aan de winkel. Als het werk goed gedaan wordt en de ruimte leent zich ervoor, dan is e wilde zee een rustig kebbelend watertje geworden.

De grafieken zijn niet zo heel moeilijk te lezen. Je ziet een lijn lopen die op de x-as de frequentie vertegenwoordigd en op de y-as de output in dB. Een perfecte situatie is dus een horizontale lijn zonder golven. Een slechte situatie is een golfslagbad met veel nagalm.

Nagalm is het volgende wat veel gepost wordt als grafiek. Dat zijn die metingen die 3-dimensionaal lijken. Helemaal achteraan zie je de grafiek zoals die hiervoor zichtbaar is, maar in deze waterfall grafiek loopt de grafiek ook naar voren (naar je) toe. Veel zie je behoorlijke nagalm in de lagere tonen daar waar de grafiek ook een bult laat zien. Dat zijn de punten die de meeste aandacht nodig hebben.

Misschien wil morca wel langskomen. Utecht is hier een ruim half uurtje vandaan. Ik wil dan wel meekomen met mijn meet apparatuur.
let wel; mijn micrfoon is niet gekalibreerd. De werkelijke output in het sublaag is daardoor niet 100% nauwkeurig. Je kan echter wel heel goed de probleempunten in kaart brengen, daarvoor is de exacte output niet zozeer van levensbelang.