Hulp mbt Sub/Dualsub,s afstelling/plaatsing, REW/DSP, akoestiek ,ADSY.

Gestart door morca, februari 1, 2011, 19:22:54

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

yorkie13

ik weet niet of je er iets aan hebt

fronts op 0db
center op -2,5 db
surrounds op -3 db
subwoofer op 0db, en net niet 1/2 open >>  xxls400

dit op een UMC-1 ingesteld

Dennis75

Citaat van: RA SUBS op maart 29, 2012, 19:28:26
ik weet niet of je er iets aan hebt

fronts op 0db
center op -2,5 db
surrounds op -3 db
subwoofer op 0db, en net niet 1/2 open >>  xxls400

dit op een UMC-1 ingesteld

Ralf, bedankt, ik ga er morgen verder mee.
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

morca

Ik ken die amp niet zo Ralf wel,maar je hebt hem .1 zitten ,de tulp preout?
En je bent de volledige set aan het stellen niet alleen de sub,de sub is het beste inmeten met REW.
maar de rest idd met een DB meter.

RA thanks voor je Emotiva input  :thumbs-up: heeft die ook nog een sub/room correctie soms?

Morgen weer ,ik ga nu ook de set opstarten  :music:

RalphH

Citaat van: morca op maart 29, 2012, 17:16:53
Ik vermoed dat je fase wel goed staat RalphH ,vreemd genoeg  ;)

Fase nu hoef ik weinig aan te doen inderdaad. Zal in REW nog eens alle volumes gelijk stellen, naregelen tot de grafiek goed is en vervolgens inmeten met DVE. Kijken wat de verschillen zijn en dan ook nog eens andersom --> met test mp3 tonen binnen XBMC de boel gelijk stellen en dan nameten met REW.
Zou jammer zijn als de afspeel (xbmc) software zoveel output verschil zou geven tov de standaard windows mix. Wanneer komt REW "the surround version" uit? ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op maart 29, 2012, 23:32:01
Fase nu hoef ik weinig aan te doen inderdaad. Zal in REW nog eens alle volumes gelijk stellen, naregelen tot de grafiek goed is en vervolgens inmeten met DVE. Kijken wat de verschillen zijn en dan ook nog eens andersom --> met test mp3 tonen binnen XBMC de boel gelijk stellen en dan nameten met REW.
Zou jammer zijn als de afspeel (xbmc) software zoveel output verschil zou geven tov de standaard windows mix. Wanneer komt REW "the surround version" uit? ;D
Ook een gratis versie van de EQ dan  :pompom:
Dan moet je alleen weer naar mediaportal  :D
Ik las het al,als je nou dat hele lpcm uitzet in xbmc,en dan gewone dts (core 1500kbps) hoe klinkt het dan?

RalphH

was ik vergeten toe te voegen idd. Afstellen met de core binnen XBMC, kijken wat dat brengt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Citaat van: morca op maart 29, 2012, 23:39:55
je amp speelt toch net als mijne wel de core af van BD ?


Kan ie wel, maar dan moet ik m wel de core voeden ;D. Nu wordt het DTS HD Master niet bitstream naar de versterker doorgegeven maar aangeboden als lpcm.
Mot ffies vinkje in xbmc omzetten en dan opnieuw de levels instellen. Heb al eerder gemerkt dat decoding door de amp, andere speaker levels benodigd dan decoding door bijv. xbmc.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Zo...op mijn gemak wat instelwerk gedaan aan de SVS/BK combo, met best een net resultaat al zeg ik het zelf.





Yep, die megadipper tussen 90 en 150 is/blijft nasty, maar het ging me vanavond ff om het lage laag  ;). Dip is ook weinig aan te doen, is plaatsing van de fronts. Duik ik nog wel eens in, maar klinkt nu niet heel verkeerd.

Heb ik nog wat gedaan anders als de boel in een hoek mikken en gaan? ;D Yep, heb ik:

- De SVS staat geconfigureerd op 16 Hz, plug erin en knoppie omgezet
- De SVS crossover staat op 40Hz, in de praktijk loopt ie net wat verder door nog.
- Op de SVS de fase nog wat gedraaid, er zat namelijk een zeer ranzige piek tussen de 40 en 60 Hz op de 2e luisterpositie (recht van het midden). Dit was met film echt niet relaxed en zorgde er aanvankelijk voor dat ik de SVS zachter ging zetten. Door de db meter op die plek te zetten, en een testtoon af te draaien binnen dit gebied en aan de fase te draaien tot het volume omlaag ging, heb ik die piek kunnen temmen. Positief resultaat hiervan was dat nu op de luisterplek een dip op 40 en 65Hz verdwenen als sneeuw voor de zon.

Maar het belangrijkste...Hoe klinkt het?
Geen idee. Het is al weer laat  ;D.

Later meer daarover dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Mijn complimenten heb je,ziet er goed uit RalphH voor iemand die nog niet eens een dsp heeft.
Het lijkt je mee te gaan zitten,die 2 houden de nagalm ook beter onder controle,het gaat goed zo,heel goed!!  :thumbs-up:

Ik vind het wel erg leuk te lezen dat je aan het testen,instellen bent,zoals ik dat ook ong doe,heeft iets je  die dag hier wel goed bevallen   :headbanging:
En leuk dat je het zelf ook al aardig snel door hebt hoe te stellen  ;)


RalphH

Thnx!!
:pompom: :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Toch nog ff vlug paar kleine stukjes gedaan (star trek, in warp gaan en ironman2, stukje op de racebaan), klinkt best lekker  ;D. Lekker veel punch :clapping:, bijna iets teveel nog, maar ik luister het ff een tijdje aan voordat ik weer ga prutsen.
Luistertestje ook geslaagd dus.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Citaat van: morca op april  2, 2012, 22:25:17
heeft iets je  die dag hier wel goed bevallen   :headbanging:

Was sowieso een leuk en leerzaam dagje. DSP verhaal nog wat ver van mijn bed wellicht, in iedergeval als het gaat om een extra stuk hardware er tussen, maar dat mag de pret niet drukken.
Tijd voor de return! Hoe gaat het ruggetje? Niet teveel slepen met al dat zware spul dat je zelf nog op voorraad hebt hè.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op april  2, 2012, 22:42:58
Was sowieso een leuk en leerzaam dagje. DSP verhaal nog wat ver van mijn bed wellicht, in iedergeval als het gaat om een extra stuk hardware er tussen, maar dat mag de pret niet drukken.
Tijd voor de return! Hoe gaat het ruggetje? Niet teveel slepen met al dat zware spul dat je zelf nog op voorraad hebt hè.
Hahaha ik wilde volgende week weer aan de gang gaan,maar ik moet van me neef van me vakantie gaan genieten  :D
Na pasen lekkers weekje niks doen,denk veel muziek,werkt lekkers zo met het 2e scherm,alleen de ab nog maar dat is als het goed is niet zoveel werk.

het meeste had je al opgepikt in dit topic,het was meer het doorspreken van je opgedane ervaringen.
Dat was onder het genot van een muziekje goed te doen  :D

DSP instelling maak je met de comp en zet hem zo over naar de 1124.
Ik zal dat kabeltje vd week echt eens toevoegen  :-X

RalphH

dju, bedenk me ineens dat ik niet gekeken heb hoe de crossover van de bk stond bij de laatste meting. Daar heb ik nog wat mee zitten testen en twijfel nu of ik die weer af heb gezet...Kan zo de mooie meting weer "vernachenel".
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Yep met alle tips en trucs van iedereen hier, komen we er wel. :clapping:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


RalphH

Het is hier al een paar dagen stil...Iedereen zijn setup perfect? ;D

Ondanks dat, toch nog maar een linkje dat wellicht handig is voor de openingpost. Moet wel eerlijk bekennen dat ik m niet bekeken heb nog.
http://www.gikacoustics.com/video_rew_room_eq_wizard_tutorial.html
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op april 10, 2012, 21:40:02
Het is hier al een paar dagen stil...Iedereen zijn setup perfect? ;D

Ondanks dat, toch nog maar een linkje dat wellicht handig is voor de openingpost. Moet wel eerlijk bekennen dat ik m niet bekeken heb nog.
http://www.gikacoustics.com/video_rew_room_eq_wizard_tutorial.html

Goeie tip RalphH ,zeer handig voor degene die voor het eerst meten  :thumbs-up:
Meteen toegevoegd  ;)

Ja het is stil,ik zit een beetje te wachten op......ejorne......hipster  :D en nog iemand maar die heeft ze sub nog niet binnen  ::)

RalphH

Ach, geeft ons weer de tijd om gewoon lekker naar de boel te luisteren.
Heb ik vanavond ook gedaan.Lekker muziekje luisteren. Enkel was het niet lekker, klonk allemaal wat raar, heel vreemd veel laag, kreeg r gewoon koppijn van.
Ikke zoeken, pc herstart, versterker alles gecheckt, kabeltjes, speakers...niks.

Wat blijkt. Heb een tijdje terug zitten klungelen met die EQ voor Foobar. En op 1 of andere manier stond dat ding aan met een half afgemaakte EQ die nergens op leek omdat ik m niet ingesteld kreeg. En mijn onkunde met het instellen resulteerde in een megaboost in het laag ;D.
Het ding staat uit en het klinkt weer luisterbaar. :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Citaat van: RalphH op april 10, 2012, 22:17:02
Ach, geeft ons weer de tijd om gewoon lekker naar de boel te luisteren.
Heb ik vanavond ook gedaan.Lekker muziekje luisteren. Enkel was het niet lekker, klonk allemaal wat raar, heel vreemd veel laag, kreeg r gewoon koppijn van.
Ikke zoeken, pc herstart, versterker alles gecheckt, kabeltjes, speakers...niks.

Wat blijkt. Heb een tijdje terug zitten klungelen met die EQ voor Foobar. En op 1 of andere manier stond dat ding aan met een half afgemaakte EQ die nergens op leek omdat ik m niet ingesteld kreeg. En mijn onkunde met het instellen resulteerde in een megaboost in het laag ;D.
Het ding staat uit en het klinkt weer luisterbaar. :thumbs-up:
Als je nog eens een fullrange meting maakt bekijk ik die even voor je ivm die eq.
Ben komende vrij,en heb waarschijnlijk goed nieuws,als dat zo is PM ik je even  ;)

RalphH

Citaat van: morca op april 10, 2012, 22:51:55
Als je nog eens een fullrange meting maakt bekijk ik die even voor je ivm die eq.
Ben komende vrij,en heb waarschijnlijk goed nieuws,als dat zo is PM ik je even  ;)

Doen ik. Dankje.

Ben benieuwd naar het goede nieuws!
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ejorne

Gistermiddag was ik vrij. Bah, wat prettig...  :P

Ik zat met een idee die ik opdeed ergens hier in het topic of een ander subwoofer topic. Het ging om een linkwitz nabootsing om de afval van een woofer in een gesloten behuizing te compenseren. Een stuk terug staat ergens een meting van mijn woofer op een paar centimeter afstand. (de woofer was toen nog wel in DF positie opgesteld maar ik denk dat het meten op zon korte afstand geen invloed heeft op de FF positie zoals de sub nu staat opgesteld)

Op die meting is te zien dat mijn woofer ergens bij de 40Hz begint af te vallen om bij 20Hz ongeveer 10dB minder output te geven. Op zich niet zo erg omdat de roomgain dit grotendeels weer compenseert. Maar ik was dus al een tijdje van plan om toch eens een boost te maken zodat deze afval wat omhoog getrokken wordt. Met de 3000 watt die er sinds kort op staat moet dit wel binnen de mogelijkheden horen. Dus zodoende gisteren even geprobeerd.

Door de boost moest ik diverse plekken dempen omdat die anders door roomgain veel te hoog uitkwamen. Dus de boost wordt al aardig gecompenseerd door hier en daar weer wat te dempen. Voorheen deed ik welliswaar ongeveer hetzelfde door de rest van het bereik te dempen. Maar mijn 3000 watt versterker stond al bijna op max te spelen maar echt heel hard kon het niet meer gezet worden. Ach, nog steeds hard genoeg voor 99% van het gebruik. Maar toch moest het volume door al dat dempen wel fors omhoog. Dus dacht ik het eens andersom te proberen.

Ik heb nog niet gemeten, dat komt binnenkort wel weer wanneer ik mijn kabeltje terug heb. Maar ik heb het vermoeden dat het wel gunstig is uitgepakt. De versterker staat nu net even voorbij half open en de output op mijn receiver kan ook een stukje lager dan voorheen. Maar de output is daarbij hetzelfde. Op de output in het ultra laag na. Deze lijkt veel hoger dan voorheen. Gisteren even getest met die mooie Demo disc die door een aantal forumlieden in elkaar is gezet. Hulde voor dat project, het is een zeer prettige ervaring met beeld en geluid. En dat was het gisteren voor mij dubbel. Ik had al genoten van die demo disc maar nu kwam er nog een extra Wow effect overheen. De scene uit War of the Worlds en Pulse deden mijn broekspijpen kietelen aan mijn benen. Niet goed meer voor mijn oortjes denk ik maar wel even gaaf om te ervaren. Toch best wel een leuk woofertje die sdx15, zo kende ik hem nog niet. Hoewel het met het plaatsen van die iNuke al een enorme winst was ten opzichte van de Hypex, is het nu nog een best wel grote stap verder in output. Volgens mij zat de woofer ook aardig zijn xmax te bereiken met het geweld uit die twee scenes. Ik voelde voor de gein even met mijn vinger maar schrok me rot dat ik al een optater kreeg van de woofer terwijl ik met mijn hand er nog redelijk ver vandaan zat. Zover heb ik de woofer nog niet eerder uit zien slaan.

De output ledjes op de iNuke gingen ook aan tot het derde ledje. Voorheen eigenlijk amper het eerste ledje aangekregen. Terwijl toen het volume vrijwel open stond en nu maar net voorbij de helft. De sdx15 leek het niet erg te vinden hoewel ik vermoed dat hij wel op zijn tandvlees liep. Wel gevaarlijk want ik denk dat de inuke sap genoeg kan geven om de sdx15 naar het hiernamaals te sturen. Misschien dokter morca  :clapping: er een keertje bijhalen, die voelt altijd wel goed aan of er nog een schepje bij kan of dat het al in de gevarenzone zit. Maar aan de andere kant, nog harder dan ik hem gisteren liet rammen wíl ik denk ik niet eens. helemaal toen ik met mijn hand even ging voelen, dan zit je met je oortjes ook dicht op de woofer. Onverantwoord!  :nopompom:  :P

Former member 78